Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 stk STM blaze hotliner med samme problem, trenger litt hjelp :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 stk STM blaze hotliner med samme problem, trenger litt hjelp :)

    hei, har fått anskaffet meg 2 stk STM ARTF blaze hotliner.
    koblet opp begge to, veldig lett å skru sammen, men så kommer problemet. jeg får ikke halerorene til å være paralelle(gå sammen)
    jeg satt de på den kanalen som er rett med stikken, men da funker bare en av halerorene. drar jeg elevatoren bak så går bare det ene haleroret opp. svinger jeg til eks. venstre så funker det andre. hvordan får jeg disse til å gå likt? ellers så funker resten som det skal. og jeg prøvde å finne ut dette, men siden det var samme problemet på begge flyene, så tenkte jeg at det kanskje skulle være sånn(selv om det er helt feil.) prøvde å fly med begge flyene men de var ikke enkle å kontrollere pga dette, endte opp med kresj... (har flydd en del før så stikke kontroll er i boks :P )

    er dårlig forklart men håper noen av dere skjønner problemet

  • #2
    Originally posted by j.i.y View Post
    hei, har fått anskaffet meg 2 stk STM ARTF blaze hotliner.
    koblet opp begge to, veldig lett å skru sammen, men så kommer problemet. jeg får ikke halerorene til å være paralelle(gå sammen) ..........
    Hvilken radio bruker du - den må ha funksjon som støtter V-hale - hvis radioen ikke støtter V-hale så må du bruke en V-hale mixer som f.eks denne: Attention Required! | Cloudflare
    Last edited by Quadrocopter; 18-08-12, 18:02.

    Comment


    • #3
      jeg bruker denne radioen og mottakeren: STM 5ch 2.4Ghz Radio og mottaker - elefun.no - Radiostyrt hobby
      radioen er den samme som er på esken og i manualen, men det er da rart at den ikke støtter V-hale, men det høres jo logisk ut som du sier. det med v-hale mixer. men burde ikke dette være opplyst i brukermanualen eller noe lignende? siden det er en ARTF så var det bare radio og mottaker som man trengte. men men, får vel bestille 2 stk for å se om det er det som er problemet

      Comment


      • #4
        Jeg kjenner ikke til radioen så jeg vet ikke om det er en mulighet til å konfigurere den slik at v-hale støttes - du får sjekke med Elefun på mandag eller sjekke om det står noe i manualen

        Comment


        • #5
          skjønner, det er radioen som hører til dette. har sendt de mail så jeg får vente på svar

          Comment


          • #6
            Har tilsvarende fly selv. Har du prøvd å bytte om de kablene som går til servoene på haleroret? Jeg bruker ikke same radio, men det er verdt et forsøk å prøve. Kan du reversere den ene kanalen på haleroret, kan det også prøves.
            Min virket da jeg koblet den ene kabelen til rudder, og den andre til AUX på mottageren.
            Last edited by ArneH; 19-08-12, 01:24.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              hmmm..okei, har prøvd å bytte om kablene bak på haleroret,men det er akkurat det samme. jeg tok bilder av hvordan det ser ut når jeg rører på stikka, skal legge ut bildene når jeg kommer hjem. da vil dere få så hvordan det ser ut
              takk for gode innlegg

              Comment


              • #8
                er nesten sikker på att du må aktivere v-hale miks på radioen hvis den har det. På noen radioer sitter det brytere der batteriet sitter.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  hmmm.... jeg fant ikke noen bryter. det er litt rart for dette er radioen som følger med dette flyet.

                  la ut noen bilder som viser hvordan haleroret reagerer når jeg styrer med kontrollen.

                  Click image for larger version

Name:	IMAG0922.jpg
Views:	1
Size:	54.1 KB
ID:	591406
                  Click image for larger version

Name:	IMAG0929.jpg
Views:	1
Size:	37.4 KB
ID:	591413
                  Click image for larger version

Name:	IMAG0926.jpg
Views:	1
Size:	44.3 KB
ID:	591410
                  Click image for larger version

Name:	IMAG0923.jpg
Views:	1
Size:	57.5 KB
ID:	591407
                  Click image for larger version

Name:	IMAG0927.jpg
Views:	1
Size:	50.0 KB
ID:	591411
                  Click image for larger version

Name:	IMAG0924.jpg
Views:	1
Size:	58.6 KB
ID:	591408
                  Click image for larger version

Name:	IMAG0928.jpg
Views:	1
Size:	27.7 KB
ID:	591412
                  Click image for larger version

Name:	IMAG0925.jpg
Views:	1
Size:	52.5 KB
ID:	591409
                  Last edited by j.i.y; 19-08-12, 18:41.

                  Comment


                  • #10
                    Utifra bildene og beskrivelsen i første post så forstår jeg det som at du "svinger" med den høyre stikka, men det er feil. Den høyre stikka kontrollerer høyde- og balanserorene, mens den venstre styrer sideror, som på en v-tail betyr at høyderorene går motsatt vei.

                    Comment


                    • #11
                      Dette skjønner jeg ikke. På min er kablene koblet til l mottager på denne måten: Throttle, Aileron 1, Elevator, Rudder, Aileron 2 koblet på AUX. Da har jeg opp og ned på høyderoret på høyre stikke. Begge rorene beveger seg samtidig opp og ned. På venstre stikke sitter roret. Skyver jeg til venstre går venstre ror opp, og høyre ned. Skyver jeg venstre stikke til høyre: Høyre ror opp, venstre ned. Jeg bruker DX6i og der er v-tail mix aktivisert. Og både rudder og elevator er reversert. Den radioen som følger med Blaze, burde selvsagt ha v-tail mix. Hvis ikke må du kjøpe separat, men det høres rart ut. Du får høre hva Elefun har og si. Kyrre har rett, du svinger med venstre stikke, og opp/ned krenging med høyre.
                      Last edited by ArneH; 19-08-12, 19:56.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        aff.. er det mulig, super glipp fra meg :S for å få halerorene til å funke samtidig måtte jeg koble det slik som på bildene over. beklager glippen!

                        men koblet de tilbake sånn som de skal være(som dere beskrev ovenfor)
                        da ser det slik ut:
                        Click image for larger version

Name:	IMAG0930.jpg
Views:	1
Size:	50.6 KB
ID:	591417
                        Click image for larger version

Name:	IMAG0931.jpg
Views:	1
Size:	48.4 KB
ID:	591418
                        Click image for larger version

Name:	IMAG0932.jpg
Views:	1
Size:	58.0 KB
ID:	591419
                        Click image for larger version

Name:	IMAG0933.jpg
Views:	1
Size:	60.7 KB
ID:	591420

                        så da trenger jeg altså en v-mixer?

                        de funker bare hver for seg nå, noe som er rart. i annonsen står det at man bare trenger en sender og en mottaker (står ikke om noe v- mixer,radioen er den samme som er avbildet i manualen)



                        STM Blaze Hotliner ARTF
                        Last edited by j.i.y; 19-08-12, 20:32.

                        Comment


                        • #13
                          hva er de instillingene som er rett over høyrestika, flaps?
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            yepp, de er til flaps
                            har prøvd å sette det på de også men nei... venter på svar fra elefun om hva som egentlig er problemet. men tror jeg absolutt må få tak i v-hale mixer som er sagt overfor drar til hobby24 i morgen for å høre om de har.

                            Comment


                            • #15
                              I og med at det er rtf pakken med radio så hadde jeg aldri brukt penger på en v mixer. Du har betalt for ett produkt som skal være flyklart og fungere, rett ut av esken. Om noe er feil så får elefun ordne opp!

                              Comment

                              Working...
                              X