Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Takk for svar

    Comment


    • #17
      Se video, Control Linkages | Flite Test
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #18
        Originally posted by prestifare View Post
        Videre har du ett horn på servoen med 3-4 hull, og tilsvarende på roret. Hullet nærmest servoen gir mest utslag, og hullet lengst ut på rorhornet gir mest utslag. Som nybegynner bør du nok ha små utslag, men sjekk manualen din for anbefalt oppsett.
        Det er vel motsatt, lengst ut på servohornet og lengst inn på rorhornet for størst utslag.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Kyrre View Post
          Det er vel motsatt, lengst ut på servohornet og lengst inn på rorhornet for størst utslag.
          Korrekt!

          og videre ...

          Stort utslag mindre moment tilgjengelig og større belastning på servo.
          Mindre utslag større moment ...

          Utslag/vinkel = Antall grader eller avstand en bevegelig flate (ror, balanseror o.s.v.) beveger seg fra nøytral posisjon.
          (Grader kan vere vanskelig å måle men har du avstandene + rorbredde fra hengsle så kan vinkel regnes ut)

          Comment


          • #20
            Ja nærmeste klubb her er gjøvik og totem omegn. Men er ikke å fly i seg selv som er problemet, det er mest om innstillinger av sender osv.

            Comment


            • #21
              Originally posted by koda View Post
              Ja nærmeste klubb her er gjøvik og totem omegn. Men er ikke å fly i seg selv som er problemet, det er mest om innstillinger av sender osv.
              Er selv medlem av GOMFK (pga jeg kommer derfra), samt nylig også innmeldt i Hadeland da nå som det er nærmere der jeg bor fortiden.
              For rundt 10+ år siden da jeg selv startet opp, ble jeg tatt i mot med åpne armer på daværende flyspripa som GOMFK hadde den gangen. Speiselt vil jeg bemerke hvordan flere av de "etablerte" hjelpet meg igjennom sjekk av flyet jeg hadde bygget og kontrollerte at alt virket rikig osv. Og da dette var godkjent fikk jeg hjelp til å få flyet i lufta og så tok jeg over og øvde meg i sikkerhøyde osv, samt jeg fikk god hjelp til å lande de første gangene osv.

              En av de som hjelpet meg mye, sa ikke noe om hvor god han selv var osv men jeg så han hadde fine fly og var flink til å lære bort. Senere samme sommer, ble jeg sikkelig overasket da noen av de andre på stripa gratulerte karen med noen gode plasseringer i siste mesterskap, og da viste det seg at han var en av de virklig mesterne i faget.. Så dette belyser den åpenheten og jordnære mange av folka i Gjøvik klubben. Her er det viktigere å gi de nye ferdigheter så de klarer seg en å belyse hvor fine modeller de selv har og at de er i den indre sirkel av piloter...

              Antar at du da kanskje allerede har vært noen turer stripa til Gjøvik, litt utenfor Eina ?

              Ta kontakt med noen av folka på web siden Styret - Gjøvik og Omegn Modellflyklubb og viser spesielt til "skolesjefen" som også har hjelpet meg mye da jeg var fersk.

              Mye av praten ved stripa på godværs dager er nettopp om alt med oppsett og hvordan modellen virker osv, så her vil du kunne få mye hjelp og sjekket (tilsvarende "EU-kontroll") så alt er sikkert og at du ikke knuser hobbyen i bakken ved første anlednig...

              Men forall del, det er uendlig med kunskap her inne på forumet også som kan hjelpe deg videre, står du fast eller ikke er helt sikker, skriv en melding, legg gjerne med et bilde eller to og skriv litt om hva du lurer på. Da er det som oftes en herskare av folk som syndtes det er utrolig gøy og sitte og besvare og dele av sin kunskap og erfaring.. (Dette gjør at vi får praktisert hobbyen våres også når vi ikke er ute å flyr, men kanskje sitte rå kjeder oss i sofaen mens bedre halvdel ser såpe-serier osv..)
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Kyrre View Post

                Det er vel motsatt, lengst ut på servohornet og lengst inn på rorhornet for størst utslag.
                Lov å skylde på iPhones stavekontroll? Nei?

                My bad.

                Comment


                • #23
                  Ja vi bor noen km unna stripa i kolbu, har vært oppÅ der å sett litt av og til

                  Comment


                  • #24
                    Da var fly valg å kontrollvalg tatt, blir venten til dem får inn igjen STM Beaver, så blir det det, og jR xg6. Tror dette blir en bra radio å starte med.

                    Comment


                    • #25
                      Neineinei, spektrum......

                      Comment


                      • #26
                        Har kikket litt på begge, å det endte med spectrum dx6

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by koda View Post
                          Har kikket litt på begge, å det endte med spectrum dx6
                          Velkommen i dx familien.
                          Audun Johnsrud
                          Nittedal - HMFK

                          * Flyr divserse planker og noen visper.
                          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                          Comment


                          • #28
                            Tror 6 kanaler skl holde ei stund iallfall. Så får jeg heller bare bytte den ut senere når j ser jeg trenger flere kanaler. Å blir å bestille STM beaver når det blit tilgjengelig igjen, set ut som et veldig fint å stabilt fly, med både flaps å lys

                            Comment


                            • #29
                              vet du når dem får inn den beaver igjen? visst det er elefun du skal kjøpe fra da.?

                              Comment


                              • #30
                                Skl kjøpe fra løten rc. Dem skulle få inn igjen om 2.5 mnd. Var vist et veldig populært fly? På den dx6i, er det slike standard programer for utslag på ror osv? Eller MÅ man justere alt det selv? Er det noen som har erfaring med STM beaver? Får man kjøpt skala pakker uten sender og mottakere?
                                Last edited by koda; 01-09-12, 17:49.

                                Comment

                                Working...
                                X