Announcement

Collapse
No announcement yet.

!! Stenging av luftrom over Oslo - gjelder også modellfly !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • !! Stenging av luftrom over Oslo - gjelder også modellfly !!

    Forbundet er så opptatt med å sende brev til klubbene at de glemmer å meddele informasjonen her på MFN hvor de fleste pilotene som flyr i området er lesere.
    Merkelig hvor opptatt men har blitt av og mele egen kake - vi skal ikke mer enn 2-3 år tilbake hvor forumet var fullt av info og diskusjoner fra forbund. Er det noen som er redd for å nå ut til andre enn den gamle gutteklubben grei...

    Nok oppgulp, tilbake til informasjonen.

    Oslo Airshow arrangeres 31. August til 2. september, i den sammenheng er det satt opp et fareområde over deler av Oslo (se PDF og bilde)
    Dette området stenges for alle aktiviteter - dette gjelder også flyging på Ekeberg - i følgende tidsrom:

    • 31 aug: 1400Z-1600Z (16:00-18:00 lokal tid)
    • 1 sep: 1100Z-1600Z (13:00-18:00 lokal tid)
    • 2 sep: 1200Z-1400Z (14:00-16:00 lokal tid)

    Stegingen gjelder fra bakkenivå og opp til ca 1900m ASL

    Click image for larger version

Name:	Capture.jpg
Views:	1
Size:	154.3 KB
ID:	632405

    Airspace-6Nm-Fareområde.pdf


    Har bare fått denne infoen gjennom en annenhånds kanal så er det noe som er feil så Pls. rett opp!

    /Frank
    Last edited by Quadrocopter; 21-08-12, 20:38.

  • #2
    Jeg tror NLF er så opptatt med alt mulig rart at de ikke engang vet at de har ett show Det finnes jo ikke noe info noe sted om dette showet - så jeg lurer på hvor du har dette fra?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Informasjon - Forsvaret.no
      -Jan Erik Arud

      Comment


      • #4
        Se det ja - tydeligvis noe de ønsker at alle skal få vite om siden det er så godt annonsert.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Originally posted by Superstar40 View Post
          Jeg tror NLF er så opptatt med alt mulig rart at de ikke engang vet at de har ett show Det finnes jo ikke noe info noe sted om dette showet - så jeg lurer på hvor du har dette fra?
          NLF har sendt brev til enkelte klubber om dette (hvis du sjekker med sekretæren i vingtor så har han sikkert mottatt et også)
          Problemet er at hovedtyngden av de som flyr i Oslo ikke er medlem av NLF - men de er ofte her inne å leser!

          Når det gjelder informasjon om stevnet så kommer garantert de store avisene til å ha mye spalteplass om dette.
          Videre hadde alle de tre store Oslo avisene informasjon om dette da forsvaret fløy noen trenings runder over byen på forsommeren. Sjekk de vanvittige bildene av F16-flyet over Oslo
          Last edited by Quadrocopter; 22-08-12, 08:01.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Forbundet er så opptatt med å sende brev til klubbene at de glemmer å meddele informasjonen her på MFN hvor de fleste pilotene som flyr i området er lesere.
            Merkelig hvor opptatt men har blitt av og mele egen kake - vi skal ikke mer enn 2-3 år tilbake hvor forumet var fullt av info og diskusjoner fra forbund. Er det noen som er redd for å nå ut til andre enn den gamle gutteklubben grei...
            Norges Motorsportforbund (NMF) kjører samme linje i forhold til RS - Radiostyrt.no
            Det er noe med at dem ikke har kontroll.. Også blir det fatta noen styrevedtak om at ingen
            info må forekomme på andre plasser enn «hos oss selv», for der har dem kontroll (påstås det.
            Også blir det veldig fort diskusjon om ting, og det liker ikke forbund serru…

            Jeg har gjentatte ganger gitt beskjed til NMF om at de kan få full råderett over
            eget område på forumet for posting av informasjon, diskusjoner (hvor DE har kontroll) osv.
            Men det hjelper lite… Har ikke giddi å gjort det samme til NLF, for det blir
            garantert samme svar der… Men ikke kom å si at jeg ikke prøver

            Men hvis Mr. Wold (eller andre) skulle være interessert, er det selvfølgelig bare å gi beskjed...

            EDIT: Jeg skriver på generelt grunnlag. Ikke denne spesifikke saken!
            Last edited by xilian; 22-08-12, 15:58.
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              For å være helt ærlig med sutring om manglende info: Har sjekket Avinor, Luftfartstilsynet, Oslo i dag og Nedre Romerike Flyklubb, ingen hadde pr i dag tidlig lagt ut info om stevnet eller restriksjoner i luftrom. Så neste gang dere klager på de uorganiserte ikke får informasjon så sjekk kildene.

              Informasjonen som ble lagt ut av Quadrocopter har relevans og er nyttig men innledningen kunne han ha spart seg for.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Originally posted by Superstar40 View Post
                ...Informasjonen som ble lagt ut av Quadrocopter har relevans og er nyttig men innledningen kunne han ha spart seg for.
                I.h.t. det du sier så er innledningen desto mer relevant!

                Hvis det kun er Cirrus som har tatt seg tid til å opplyse sine medlemmer om info/brev som har kommet fra NLF så er hele denne distribusjons modellen for informasjon til medlemsmassen en fullstendig katastrofe!

                Hvis NLF sitter på denne informasjonen og de ønsker å få dette ut til flest mulig piloter (forhåpentligvis ser de på "ikke medlemmer" som potensielle nye medlemmer) så må de komme ut igjennom andre media enn deres hjemme sider og NLF klubber
                Etter det jeg forstår så jobber de hardt med prøve å øke medlems massen - da en tilstedeværelse med informasjon etc. i f.eks. dette forumet være gull verdt.

                NLF - våkn opp og bruk de kanalene som når ut til pilotene som er der ute å flyr - om de er medlemmer eller ikke.
                Last edited by Quadrocopter; 22-08-12, 16:42.

                Comment


                • #9
                  Sånne debatter blir jo gjerne litt feil, men alle medlemsorganisasjoner går vel først ut å informerer egne medlemmer før de informerer alle de andre. I utgangspunktet så er det ikke NLF/Modellflyseksjonen som har ansvar for at denne blir gitt, men Luftfartsmyndighetene gjennom annonsering da en slik restriksjon i høyeste grad gjelder alle flygende objekter innenfor angitt område i de aktuelle tidsrom.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Oslo Flyshow - bilder og video++

                    Er luftrommet over Oslo stengt i dag og?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                      Er luftrommet over Oslo stengt i dag og?
                      Ja, mellom 14 og 18. Fareområde over Oslo til helgen | Norges Luftsportforbund
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        LOL -

                        Merknad til denne meldingen: NLF har som ordinær policy at vi ikke legger ut informasjon om luftromsforhold, da det kun er notam som er offisiell informasjonskilde. Dette arrangementet er imidlertid såpass spesielt og omfattende at vi vil gjøre et unntak. Les imidlertid notam for oppdatert informasjon om dette fareområdet!
                        Så greide de å få ut noe info på sidene deres en uke etter at det ble bemerket her på MFN - de har vel hatt et par komite møter for å diskutere om man skal legge ut informasjon som involverer/påvirker det medlemmer og andre modell flyvere holder på med.
                        Last edited by Quadrocopter; 02-09-12, 16:13.

                        Comment


                        • #13
                          Kan jo hende at NLF først og fremst hadde andre luftfartøy enn modellfly i tankene da de la ut infoen på hovedportalen
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            LOL -



                            Så greide de å få ut noe info på sidene deres en uke etter at det ble bemerket her på MFN - de har vel hatt et par komite møter for å diskutere om man skal legge ut informasjon som involverer/påvirker det medlemmer og andre modell flyvere holder på med.
                            Tror ikke din sleivbemerkning har hatt noen påvirkning på at NLF som er en paraplyorganisasjon for all ikke kommersiell luftsport i Norge - men jeg skjønner jo godt hvorfor 80 % av konkurranse pilotene ikke gidder å bruke dette forumet når moderatorer leiver av seg sånn drittprat. Må si at jeg også sterkt vurderer å forlate forumet etter snart 10 år når kvaliteten på det meste her forvitrer.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Superstar40 View Post
                              Må si at jeg også sterkt vurderer å forlate forumet etter snart 10 år når kvaliteten på det meste her forvitrer.
                              Jeg tror heller ikke at NLF har publisert info pga. første innlegget, og det bryr jeg meg egentlig ikke noe om heller..

                              Men hva er det som har blitt så dårlig at du vurderer å bruke tiden på noe annet?
                              Synes jeg til stadighet hører at folk vil ha god takhøyde både her og der, men det gjelder kanskje ikke her?
                              I alle fall ikke akkurat når enkelte ting blir nevnt? Eller av den og den? Eller hva mener du?

                              Alle som kjører saktere enn meg i trafikken er idiotiske lusekjørere. De som kjører fortere er gale
                              og kommer til å dø snart. Men jeg slutter jo ikke å kjøre bil av den grunn...

                              Tipper du ikke er like glad i absolutt alle som frekventerer samme stripe som deg heller?

                              Kan være greit å svelge en kamel av og til.. er det jeg skal frem til.
                              Tom I. Arntsen

                              Comment

                              Working...
                              X