Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Trenger man ekstra batteri i fly til mottakeren?

    Comment


    • #32
      Originally posted by koda View Post
      Trenger man ekstra batteri i fly til mottakeren?
      Har du en liten normal modell så holder det å bruke den spenningen som du får fra ESC'en (Hastighets regulatoren) når denne kobles til mottaker.

      Store modeller med kraftige servoer trekker så mye strøm at den innebygde 5V regulatoren i ESC'en ikke greier å levere det som trengs og da benytter man et egent batteri for mottaker/servo (også kalt Rx-batteri)
      Enkelte ønsker også å bruke et egent Rx-batteri for å sikre seg mot totalt havari hvis det skulle skje noe med hovedbatteri eller ESC.

      Men som nevnt over - i de fleste modeller som er av typen nybegynner/park flyer har du spenning til mottaker uten å bruke ekstra batteri


      EDIT:
      En plass til man bruker Rx-batter er hvis du har en forbrenning motor (ikke elektro) - men dette er etter min mening steinalder
      Last edited by Quadrocopter; 24-08-12, 08:36.

      Comment


      • #33
        Har pr nå et cessna 182 epo 141 og et STM J-3 cub, så trenger nok ikke ekstra batteri da.

        Comment


        • #34
          Originally posted by koda View Post
          Har pr nå et cessna 182 epo 141 og et STM J-3 cub, så trenger nok ikke ekstra batteri da.
          De flyr nok helt topp uten egent Rx-batteri

          Comment


          • #35
            Når man harvet fly med flaps, så ser jeg at folk bruker en spak oppe til høyre på radioen, men hvordan bruker men den? Bare slårman over bryteren for flaps?

            Comment


            • #36
              Originally posted by koda View Post
              Når man harvet fly med flaps, så ser jeg at folk bruker en spak oppe til høyre på radioen, men hvordan bruker men den? Bare slårman over bryteren for flaps?
              Dette er en del av programmeringen - når du setter opp modellen i radioen så er bruk av flaps og hvilken bryter som skal aktivere flapsene en del av dette oppsettet. Hvilken bryter som aktivere flaps og hvordan dette settes opp varierer fra produsent til produsent så her må du sjekke manualen for radioen du har.

              Comment


              • #37
                Bruker dx7 som primær radio og syntes denne erhelt grei radio som har fulgt meg i mange år, men sammen liknet med de nye dx6 som selges i dag er det noen ulemper og fordeler.

                Skal man bare da en første radio, kan en dx5 virke, men denne er totalt meningsløst å kjøpe hvis man skal ha flere fly osv, samt at den ikke egner seg for annet en de enkleste flyoppsettene pga mangel på mix og vinge konfigurasjon. Jada noen vil si den har delta vinge oppsett men i denne sammenheng anser jeg det som en ubrukelg modus.

                Har brukt litt dx6 og denne har samme ytere design stor modellen dx8,men er tydlig litt mer plastik.
                Meny messig er alle nye spektrum radioer med "jog/skroll hjul" fine i menyene sammenlignet med gamle radioer, hatt både futuba og hitec for 10årsiden og her trenger man virklig å lese manualer...

                Men tilbake til om man skal ha en dx6 eller dx7?

                Dx6 fordeler.
                Benytter AA batterier og har en god driftstid, enkelt og ha med ekstra batterier i lomma om du skal fly hele helgen.
                Bedre balanse på radioen i forhold til dx7, der mange bruker ballansering krok på nakkestroppen.
                Litt bredre anatomisk form på radioen, så den ligger bedre i hånden.

                Dx6 minus kontra dx7
                kun 10 modell minner, mot 20
                minimalt antall frie mix fuksjoner 2? Mot dx7 med 6, plus noen innebyggede standar mix.
                Ellers er stikke bevegelsene litt slaaapere på 6 en på 7 så man får en førelse av at det ligger litt mer kvalitet bak 7..

                Fordel med 6dx er at denne støtter dsmx signal, mes dx7 kun kjører den gamle dsm2 signaleringen av radio signalet.
                Men alle dsmX sendere er bakover kompatible med eldre mottakere om du bare setter de opp korrekt, selv har jeg mange nye mottakere som er X selv om jeg kun bruker gammel sender med dsm2, men da får jeg ikke nytten av denne forbedringen av sikkerhet...

                Dsm2 kjører 2 radio kanaler i parallel mellom sender og mottaker som blir stående fast på frekvensen den velger med oppstart.
                En dsmX forbindelse kjører også 2 signaler i parallel, men her skrifter de i frekvens overtid, så om man møter på noen forstyrende signaler mens man fly klarer systemet bedre og opprettholde en sikker forbindele..

                Men ikke glem, dsm2 er også veldig robust, alle disse digitale radioene bruker samme 2,4ghz radiosignaler som blandt annet også benyttes av wlan og har noen ganger flydd relativt lavt over husene i boligfeltet der jeg bor og utsatt flyet for dusinvis av trådløse router uten å merket noen forstryrelser.
                Nb! Anbefaler kun bruk av egnet flyplasser osv og ikke flyging i pipehøyde blandt hus osv... Er blitt mer voksen nå...tja..


                Men se litt fremover, vil du ha glede av avangsere fly, med opptrekk hjul, flaps,. Forskelige koblinger mellom balanseror og sideror og høyderor og throtle osv.. Da er mixing et must og antall pluss funksjons knapper noe du aldri får nok av, selv om man ved kreativ kobling, kan få til mye om man har begrenset antall kanaler..

                Eks på en gog mix for å få flyet til å gå penere igjennom luften, normalt svinger man flyet med balanse rora, mange tror fly svinger med sideror, men dette vriker kun på bakken. I lufta vil da bare flyet gå mer sideveis..
                Men problemet er ofte at en modell vil enten miste høyde når man gir balanseror altså legger over flyet til den ene eller andre siden. Her kommer det med mix inn i bildet.. Man programerer radioen til at eks litt sideror automatisk også legger inn litt justering av enten bare høyderor eller også sideroret.
                Dette gjør at du som pilot ikke trenger å jobbe så mye med stikkene for å fly en fin sving.

                Mer avangsert mixing er at jeg benytter forskjellige mix funsjoner som jeg slår av og på etersom det er takeoff, moro i luften eller landing.
                Dette fordi flyene ofte oppfører seg litt forskjellig ettersom man i lufta høyt oppe normalt har høyhastighet, sammenliknet med under landing osv.
                Derfor har man alle disse ekstra knappene slikt at disse kan slås av og på..

                Viser til at det nå også har kommet en ny modell av dx7 som har samme design som storebror DX8 og denne har noe som de gode gamle dx7 ikke har, nemlig telemetri!

                Dette betyr at du får en 2 veis radio, der du kan ha målere i flyet som sender signal ned til deg.. Eks batteri måler, så du kan få en alarm hvis du er på vei til å gå tom for strøm osv,, en modell uten strøm er raskt kun et havarert fly.. Men da er utstyret mottakeren osv litt dyrere en hva du egentlig trenger for å fly normalt og det er ikke alle som benytter dette selv om de har radioene.. Man flyr på tid og stoppeklokke som er innebyget i radioen..

                Pris messig er jo dx6 en rimlig radio og god inngangs billet, som jeg syntes er god. Men har man råd kjøper man alltid en sikkelig radio og starter med et enkelt og billig fly... Etter en stund vil du ha knust eller slitt ut startflyet ditt og da går du videre på mer avangserte modeller som fly morsomere osv.
                Det er ikke noe mål i seg selv at flyene skal bli større osv, men det er en kjensgjerning at skalamodeller ikke er alltid like enkle å fly som eks trainer fly med vingene på toppen..

                Selv gikk det med 2 trainere, før jeg anså meg som en flyvedyktig pilot. Nå 7 fly senere, har jeg 5 fly som er i lufta nesten hver uke, men det blir fort at du legger bort de modellene som ikke er morsome lengre... Er jo ikke noe spennende og fly noe som bare virker ikke krever full oppmerksomhet av den som pilot.

                Smmert opp tilslutt, jeg ville ha kjøpt den nye dx7 om du har råd. Men du kommer utrollig langt med en dx6..... Og skulle du trenge mer radio over en dx6 har du blitt så flink at du nok har kommet igjennom flere modeller også, så da selger du denne billig til en venn som onsker å starte med fly som du da kan guide igjennom dinne opplevelser og lærdom du har bygget opp...

                Noen nyttige linker.

                Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology

                Good News: DSM starts hopping!

                Spesielt er sidene til rcmodelreviews helt fantastisk sted til kunnskap, han legger ut nesten ukentlig videoer på youtube om tester, osv som du kan lære mye av.
                Last edited by AudunJ; 24-08-12, 21:38. Reason: langt til linker
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #38
                  Ser elefun selger DX7s Ar8000. Den du mente?

                  Comment


                  • #39
                    jeps, denne radioen som nå koster 2,9 er en nyere modell en min dx7 og har nå fått samme telemetri som storebror dx8 men er fortsatt kun en 7 kanaler. Prisen er jo også hyggelig i forhold til hva det var for mange årsiden..

                    Dx8 ville jeg holdt meg unna, de første modellene var ikke helt stabile men de som selges nå er nok ok, men her har jeg ingen erfaring.
                    Har jo ikke holdt denne nye dx7 selv, men hvis den holder det den gir av spek og har samme anatomi som de andre nye radioene, gir jeg den tomelen opp.

                    Spektrum DX7s med AR8000 - elefun.no - Radiostyrt hobby

                    Men mange rundt om, går heller for jr radioer. Men fordellen med spektrum er og antall forskjellige mottakere som finnes, fra billige kopier de orange fra hobhyking osv, selv bruker jeg kun orginale men ser mange flyr med orange og de virker jo de også...

                    Går du for en dx, uansett modell finner du helt sikkert bøttevis av folk i nærmiljøet i nærmeste klubb osv, som eks via trainer kabel kan hjelpe en fersk pilot opp i luften..
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #40
                      De to flyene jeg har flyr jeg veldig greit nå, men flyr som sagt bare med de senderne som fulgte med, men skl se nærmere på dx7

                      Comment


                      • #41
                        Personlig så vil jeg ikke anbefale å bruke mikser som gjør det "lettere" å fly. Det som er viktigst når man er nybegynner er at basis flyferdigheter blir øvd inn slik at de sitter 100%. Det å måtte gi litt høyde eller sideror i en balanserors sving bør læres ikke mixes inn i radioen.

                        Å ha forskjellige utslag på ror kan være smart, dette blir kalt dual rates. Ett setup for normal flyging og ett for mer herjeflyging. Noen velger å ha en bryter for hvert av rorene på dual rates, jeg foretrekker å samle alle 3 rorene på en bryter. En annen god ting å bruke exponential, det betyr i praksis at man har mindre følsomme stikker rundt senter og man opplever flyet som mindre nervøst.

                        Tommelfingerregel er at små utslag trenger lite exponential og store utslag mer exponential. Lykke til med valg av radio, de aller fleste merker på markedet i dag er av akseptabel kvalitet og gir mange muligheter. Jeg anbefaler ikke ett merke fremfor noe annet på ditt nivå men den dagen du blir skikkelig dreven og jakter på kvalitet i sender og stikker så er nok en JR bedre valg enn Spectrum. Og det finnes andre merker som brukes av konkurransepiloter men som koster vesentlig mer og som ville ha vært mitt førstevalg.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #42
                          Hvis jeg kjøper jr xg6, med mottaker, vil alle servoer passe til den da? Eller er det spesielle servier til hvert radiomerke?

                          Comment


                          • #43
                            Alle kontakter vil passe, med unntak av noen veldig små servoer som bruker en ganske liten plugg. Det skilles forøvrig mellom JR og Futaba kontakter, men den eneste forskjellen er at Futaba pluggen har en liten tapp som må fjernes for å passe i de fleste mottakere, men den fjernes lett med en hobby kniv.

                            Comment


                            • #44
                              Da har jeg akkurat motatt min nye sender( dx6i fra elefun ) har nå fått bundet mottaker å fått den inn i fly. Å har fått justert så alle rora går i riktig vei. Men har sett over litt, å det står Sub trim, er det noe trenger å gjøre noe med?

                              Comment


                              • #45
                                Subtrim brukes til å justere servoene slik at hornet står 90 grader i forhold til selve servoen, og så justerer man evt støtstangen/celvis (klypa) slik at roret er nøytralt. Man kan også si at man justerer servoens nullpunkt om du vil, den vil bevege seg like mye hver vei, i motsetning til når man bruker selve trimkanppene. Da flytter man servoen/roret vekk fra nullpunktet. Håper dette ga noen mening.

                                Comment

                                Working...
                                X