Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aeroworks Extra 260 42%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aeroworks Extra 260 42%

    Fikk tak i en pent brukt 42% extra med 3w 170xi til fin pris. Så da måtte jeg jo slå til

    Tok ut servoene som sto i, 3 pr. vinge, 2 pr. stab og 3 på sideror. Satte i 2 pr. vinge, 1 pr. stab og 1 på sideror. Fikk letta flyet litt altså

    Flyet flyr rolig og fint og var nede i lav hover på første turen. Motoren er kraftig nok så det holder!

    Siderorsservoen er en hitec 7980 på 44-45kg, kjører hv servoer rundtom.

    MEN det virker som om 45kg på sideroret er for lite, flyet synker i knife edge når farten blir litt stor. Kan dette virkelig være tilfelle?
    Må jeg sette inn en servo til i to-spann for at det skal bli nok?
    Ellers står det hitec 7954 rundtom og det virker å være nok.
    AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
    EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
    EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
    RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

    +++

  • #2
    Grattis
    Ja det kan nok helt sikkert være at det er akkurat litt for lite kraft. Jeg bruker som regel 2 servoer i halen på så store fly. F.eks 2xTG (2x25kg=50kg) Det har fungert veldig bra.

    Comment


    • #3
      Hvor lange servo armer har du? Tviler på den drar 45 kg på Max utslag.
      Ronny Andreassen
      Sunndal/Vinnu
      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
      3DHs 33" EPP
      JR 9303 2,4

      Comment


      • #4
        Ja har en rimelig lang servoarm på servoen. Det skal sies. Det er en SWB 4.5". Kjøpte servoarma opprinnelig etter anbefalingen til EF sin nye 104". Men siden det ikke ble noe av det flyet så satte jeg den inn i 42%.

        Har en SWB på 3.5", samme som jeg bruker i EF88" på hitec TG servo, den funker fint i det flyet jaffal.
        Kan hende 3.5" servoarm gjør at det blir nok power på sideroret i 42%?
        AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
        EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
        EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
        RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

        +++

        Comment


        • #5
          Jeg har samme oppsett på Pilot Extra`n min, og der kan jeg tydlig både merke, og se ,att siderorsutslaget blir mindere når jeg har litt fart. Jeg har litt for kort rorhorn på selve roret(var levert feil) og regner med att det er det som er problemet og skal skifte ut dette.
          Så det er nok tilfellet att det svikter ja.

          Jeg bruker svb platen.
          Attached Files
          Last edited by Tertitten; 03-09-12, 18:56.
          Terje Egeberg
          "Opp ska det og det får bare virke"


          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tertitten View Post
            Jeg har samme oppsett på Pilot Extra`n min, og der kan jeg tydlig både merke, og se ,att siderorsutslaget blir mindere når jeg har litt fart. Jeg har litt for kort rorhorn på selve roret(var levert feil) og regner med att det er det som er problemet og skal skifte ut dette.
            Så det er nok tilfellet att det svikter ja.

            Jeg bruker svb platen.
            Hvor stor tank har du?
            Tenkte å bytte ut 1,5l tanken med en 1l tank. Er mye bensin igjen etter 12 min
            AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
            EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
            EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
            RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

            +++

            Comment


            • #7
              Har timer på 10 min, og lander som regel kjapt etter det. Har da omtrent litt under halv tank
              så 1 liter er ikke noe problem med 10 min flight vertfall.
              Men hvorfor mindere? modellen min er såpass lett alikevell, at en halv kilo tror jeg ikka att du vil merke.Jeg merker vertfall ikke om tanken er full eller halv.
              Min veier litt over 18 kg. Og flyr som ett aspeløv.
              Terje Egeberg
              "Opp ska det og det får bare virke"


              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

              Comment


              • #8
                AW'n veier nok mere. Den er nok større også(da mener jeg veldig feit og god i kroppen). Men AW er utrolig bra og velflygende fly som har kvalitet som ingen andre matcher. Og det sier jeg som stort sett flyr extremeflight
                Last edited by anders e; 06-09-12, 19:42.

                Comment


                • #9
                  Større og litt tyngere gjør vel att det merkes enda mindere med 0,5 kg mer eller mindere. Er ikke mange % dette utgjør.
                  Men ikke misforstå meg, jeg er helt klart med på at man skal forsøke å lage modellene lettest mulig. men her snakker vi om modeller som i utgangspunktet har veldig lav vingebelasning.
                  Last edited by Tertitten; 06-09-12, 20:21.
                  Terje Egeberg
                  "Opp ska det og det får bare virke"


                  38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                  40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                  35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                  3DHS slick 89" EME 60.
                  3DHS Slick 71"

                  Comment


                  • #10
                    Ja skjønte det. Men det er heller ingen som lager så lette 40%'er som pilot. Litt rart, for 30%'ene dems er litt tunge(men flyr veldig bra) og 40%'ene meget lette

                    Men helt enig i at det er liten vits i å sette i en mindre tank.

                    Comment


                    • #11
                      Hmmmm. Litt snodig, men målene på Pilot og AW er omtrent like, men AW kaller sin 42% og Pilot 40%. Jeg veit ikke hva org. målene er, så veit ikke hvem som er mest riktig.Ikke at dette har noe betydning, men oppdaget dette når jeg skulle se hva produsentene sa om estimert vekt.
                      Målene var ganske like, AW var bare litt lenger i kroppen. også vekta var like
                      Terje Egeberg
                      "Opp ska det og det får bare virke"


                      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                      3DHS slick 89" EME 60.
                      3DHS Slick 71"

                      Comment


                      • #12
                        Tenkte bytte til mindre tank da det er en god del bensin igjen etter 10-12 min. Føles unødvendig mye med 1.5l Og så sies det jo at AW bygger solide, tunge fly og at 3w er tunge motorer. Skjønt, flyet opplevdes ikke tungt i det hele tatt under maiden. Det heller vel mot "psykologiske" årsaker at jeg vil lette flyet Har sett flere tråder om folk så går extreme veier for å få lettet 40%en sin noen få gram..
                        Nå har jeg jo allerede fjerna 8-900 gram i servoer. Summer det opp sammen med en halvkilo til i bensin og et par -trehundre gram i en lettere pilot, så er det jo litt vekt å snakke om, selv i 40% verdenen?
                        AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
                        EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
                        EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
                        RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

                        +++

                        Comment


                        • #13
                          Aeroworks Extra 260 42%

                          Ang siderors servoen... Den er vel oppgitt til 44kg på 1" arm.. Så med enkel hoderegning så er vel du nede på rundt 10kg skyvkraft ute på den lange armen.. Sånn sett skulle en vel nesten hatt 2stk 7980 på den der..
                          Ola G Bråten -77
                          Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                          Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                          3DHS Slick 89" Q80-8m
                          Jeti DS-16

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Bjørnar V View Post
                            Tenkte bytte til mindre tank da det er en god del bensin igjen etter 10-12 min. Føles unødvendig mye med 1.5l Og så sies det jo at AW bygger solide, tunge fly og at 3w er tunge motorer. Skjønt, flyet opplevdes ikke tungt i det hele tatt under maiden. Det heller vel mot "psykologiske" årsaker at jeg vil lette flyet Har sett flere tråder om folk så går extreme veier for å få lettet 40%en sin noen få gram..
                            Nå har jeg jo allerede fjerna 8-900 gram i servoer. Summer det opp sammen med en halvkilo til i bensin og et par -trehundre gram i en lettere pilot, så er det jo litt vekt å snakke om, selv i 40% verdenen?
                            Har du veid dyret?Artig å høre hva vekte sier med "tungt fly og motor"
                            Terje Egeberg
                            "Opp ska det og det får bare virke"


                            38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                            40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                            35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                            3DHS slick 89" EME 60.
                            3DHS Slick 71"

                            Comment


                            • #15
                              Flyet skal veies ja. Tipper 19kg+
                              3w 170xi spinner 32x12 leeett og drar digre beistet rundt som en pose ostepopp. En litt stor pose ostepopp riktignok..
                              Dette er første lille skrittet inn i 40% verdenen for min del. Much to learn i have.
                              Har kortet ned på servoarmen. Skal se hvordan det funker. Går det ikke så blir det å parre et par kraftige servoer. Skal vel godt gjøres å slippe dobbel siderorsservo i en 40% ?
                              AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
                              EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
                              EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
                              RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

                              +++

                              Comment

                              Working...
                              X