Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dave Platt Focke Wulf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hvilke treff er du på? Jeg kunne tenke meg å bli med på Evjetreffet neste år..Hadde forsåvidt tenkt meg ned i år òg, men miljøet for krigsfugler i klubben min er lite og jeg hadde mått reist ned alene...og med Nordsjørittet på morgenkvisten ble for mye greier og styr..

    Ja elektro er knask Med diger skalapropell og høyttaler blir det tøft
    (radiell fire takter bensinmotor er gromme greier dèt òg altså )

    Comment


    • #32
      Det er Evje og Warbirdsweekend i Trøndelag som er stevnene som "alle" samles om nå. Vi har skalatreff på hjemmebanen også, men vi har problemer med støyklager der. Fløy kun elektro Spitten der i år. ( mange turer da det ikke akkurat var flykø ) Håper du kommer til Evje til sommeren. Første gang i år og det var veldig trivelig og moro med så mange "gærninger" på en plass. Trøndelag er unik i denne sammenheng. Mente før at det var for langt for å fly lowpasser, men det trekker jeg tilbake på det sterkeste etter å ha vært der to ganger

      Har ingen ting i mot bensin motorer jeg heller. Hverken 4t radialer, inline eller totaktere for den saks skyld. Liker mer og mer elektro på grunn av poweren og påliteligheten. Flyene får en helt annet levetid også så vasser man ikke i penger, bør det virkelig vurderes. Har ikke rørt en skrue på Spitten på to sesonger og mange turer. Flyene jeg har med bensinmotorer ( 3 ) trenger ettersyn, skruing etc fortløpende og jeg innrømmer at jeg er noe lei av å skru av spinnere, propeller, cowlinger etc for mekking. Når det blir noe feil med dem så har de lett for å stå en stund. Artig er det imidlertid når motorn går, men det har da en pris.

      Comment


      • #33
        Hehe, artig Dessuten kan man ikke fly Spitfire på èn sylinder heller

        Ingen tvil om at elektro er veldig praktisk..og jeg kan ta modellen i hus uten at hele huset lukter Men fy flate så kult det er med noe skikkelig gromlyd!

        Motoren i Spitfire blir rimelig varm..(koster 100 dollar) og jeg er noe redd for at isolsjonen i viklingene smelter og at jeg kan få kortslutning og at regulatoren deretter tar fyr.. så jeg lurer litt på en Hacker A80-10, men da er ikke elektro så billig lenger...Kanskje jeg kan få 10% lenger flytid òg..

        Min vei bort fra billige kina-deler er snart komplett...

        Hadde egentlig planlagt å gjøre ting litt enkelt på denne, men kjenner jeg har fått litt lyst på 3-bladet skalapropell og høyttaler....Tenker i så fall jeg prøver visaton-elementer denne gangen..Tror ikke de låter like bra, men de er mye billigere, lettere og mer effektive, og jeg kan da ha to

        Og det hadde vært artig å prøvd Sven Lange sine propellere.. Det var en fyr som mailet meg om detaljer om solo-blader når Carl Peter solgte, mon tro om det er herr Lange...?

        Comment


        • #34
          Må prøve å få til Evje-treffet! Får med meg to spitfirer og forhåpentligvis en FW

          Comment


          • #35
            ikke glem å ta med den fine Brian Taylor Spitten så. Du har rett i at store Hackere og dertil hørende regulatorer er dyrt. Jeg regner det mot levetiden og da blir det fort andre tall. Man får ikke i pose og sekk. Gromlyden med radial eller firetakt koster garantert flesk pr. tur i en helt annet størrelsesorden. Det koster å væra kar som det heter. Regner med at mine to A- 80-10 går et uhorvelig antall turer. Ikke mye som kan slites ned der...garantert kan man jo ikke være her heller da. Det blir nok til at jeg skraper sammen til Hacker i den Reeves Spitten min også etter hvert. Da øker sjansen for at den holder lenge og med mye flyging. Får mere lyst til å legge ned timer med et slikt utgangspunkt. Det er nå meg. De propellene du snakker må definitivt sjekkes ut til sommeren

            Comment


            • #36
              Mr. Sven Lange kommer på Evje til sommeren så da er det bare å legge inn bestilling så blir det levert på teltdøra
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #37
                Klart jeg skal ta med Spitfire Skal love deg hu er fin i lufta

                Dette setter jo noe press på denne byggetråden...!

                Comment


                • #38
                  Har fått på plass servoer til hale, høyde og hjul. Rett bak de tenker jeg å sette tre Robart Baby lufttanker. Siden jeg har glemt å bygge inn den digre som fulgt med fra sierra er det eneste mulighet ser det ut til. Holder også på å lime på en 3mm balsastripe på formeren rett bak cowling og etter det tenker jeg å lime fast cowl til formeren som nå passer på pinnene. Deretter trenger jeg en lignende løsning oppe på cowlingen og en skru-fast-løsning

                  Stian
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Knoter videre
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Ser virkelig imponerende ut. Hvilket lim er det du bruker til å lime sammen treverket og glasfiberlaminatet med?

                      Comment


                      • #41
                        Takk takk
                        Jeg har tidligere brukt epoxy, men når jeg bygde seilflyet mitt var det noen som snakket om sikaflex..så jeg prøvde det..dermed var jeg igang...slipper å blande og det er skikkelig sterkt samtidig som det er litt fleksibelt.
                        Dessverre tar det et godt døgn før det er skikkelig limet. Så litt god tid må man ha..

                        Stian

                        Comment


                        • #42
                          Skal i gang med montering av en slik plastikkmodell som har en del trevirke som skal limes fast innvendig. Har derfor utført noen limprøver med Epoxy "Hysol" Tec7 og PL400. Så langt ser det ut til at PL400 er det som blir sterkest men det tørker veldig sent. Får vel ta en test med sikaflex også før jeg bestemmer meg for hva jeg skal bruke.

                          Comment


                          • #43
                            Har brukt polyurethan ( Casco ) til samme jobben og det er veldig sterkt, men..,. det gir fra seg en gass under tørking som jeg ikke orker mere av i huset. Kan bruke det ute, men om vinteren blir det jo ikke så greit. Har nå brukt Tech7 sammen med skruer og det holder jo, men det er spanter og slike ting nå som står for tur. Sikaflex...er det virkelig så enkelt da? Mange år siden det kom på markedet. Venter litt og håper bardp poster litt etter neste test.

                            Comment


                            • #44
                              Sikaflex 11fc er visst basert på polyurethan. Er fristet til å teste dette her etter som andre også synes det funker fint. Det er spanter og diverse inne i kroppen på to warbirds som skal til pers. Hysol er jo det som brukes, men det ser dyrt ut og er vel bare epoxy i dyr tube ser det ut som for meg. Sjekket sikkerhet for Sika 11fc. Ser jo toppers ut. Er litt obs på dette nå etter å ha dratt inn diverse dritt i mange mange år under utførelsen av diverse hobbyer og reagerer på noe av det også de siste årene.Click image for larger version

Name:	sikaflex.jpg
Views:	1
Size:	91.1 KB
ID:	610512

                              Comment


                              • #45
                                Jeg har brukt Trans 7 med gode reultater. Virker som om den er litt "fuktigere" enn Tec7 og trekker godt inn
                                Balsa

                                Comment

                                Working...
                                X