Announcement

Collapse
No announcement yet.

CNC fresing av vingeribber i kryssfiner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CNC fresing av vingeribber i kryssfiner?

    Hei,

    Jeg bare lurer på om det er noen her som kan gjøre litt cnc fresing i 2mm kryssfiner, og hva det eventuelt ville kostet å få det gjort.
    Det er snakk om 92 halve vingeribber hvor de største er 250mm lange, jeg kan levere tegninger i .dxf.
    Dette er krevende og veldig tynne ribber, det som er viktig for meg er at resultatet blir 100% nøyaktig.

    Ka du trur?

    Mvh

  • #2
    Hva er tynt?

    Send en DXF så kan jeg se om det er noe som jeg kan gjøre.

    Comment


    • #3
      Ok,

      Jeg er ikke helt ferdig med profilene enda (46 forskjellige vingeprofiler), men jeg har laget et eksempel på hvordan de minste ribbene er.
      Jeg vil ikke at du skal bruke tid og materialer på å frese dette, men du ser sikkert om det kan gå greit.
      Jeg har ikke regnet på material kostnader ennå, men jeg hadde håpet å kunne bruke 2mm (4lags) kryssfiner.

      Det som skal lages er vinge plugger til støpeform, og de skal lages i to deler (topp/bunn).
      test.pdftest_dxf.zipeasyrider4m_wing_layout.pdfeasyrider4m_stab_layout.pdfeasyrider4m.pdf

      Comment


      • #4
        Originally posted by trykal View Post
        Ok,

        Jeg er ikke helt ferdig med profilene enda (46 forskjellige vingeprofiler), men jeg har laget et eksempel på hvordan de minste ribbene er.
        Jeg vil ikke at du skal bruke tid og materialer på å frese dette, men du ser sikkert om det kan gå greit.
        Jeg har ikke regnet på material kostnader ennå, men jeg hadde håpet å kunne bruke 2mm (4lags) kryssfiner.

        Det som skal lages er vinge plugger til støpeform, og de skal lages i to deler (topp/bunn).
        Ser ingen problemer å frese disse profilene.
        Så lenge det er snakk om fresing av ytterkanter så kan du få de så smale som du ønsker (vel å merke helt ned til hva x-fineren greier før den går i oppløsning)
        Skal du ha noen innvendige hull så blir det med en gang mer komplisert - da vil bredden på fresebittet bestemme hvor smal en sprekk kan være. Man kan selvfølgelig få dette smalt ved å bruke et tynt bit, men bit-tykkelsen er proporsjonal med hastigheten (små detaljer tar lang tid)


        Husk at det må plasseres noen feste tab'er rundt stykke som freses - disse holder delen fast slik at den ikke beveger seg, en slik tab vil være rundt 1mm bred og må files ned for hånd. Antallet er helt avhengig av styrken på materialet som freses og detaljnivået (ca 4 stk/profil på de profilene du ønsker)

        Nøyaktigheten vi være helt avhengig av kvalitet/styrke på materialet men jeg regner med at det ikke vil være noen problemer og komme ned på 1/10 mm.

        Det ideelle vil være å bruke laser kutting med dette er det ikke så mange som har utstyr til dette.



        EDIT:
        lekker modell du holder på med
        Last edited by Quadrocopter; 18-09-12, 21:37.

        Comment


        • #5
          Supert!!! Dette kan bli veldig morro!

          Det er ingen innvendige hull i ribbene, jeg skulle gjerne brukt 1-1,5mm glassfiberplate men det ville sikkert kostet en formue, jeg skal skjekke det.
          Vi må komme tilbake til dette med feste tabs, jeg kommer til å lage en tegning så får du gi tilbakemelding på hva som må gjøres med den etterhvert.
          Jeg kommer til å gi en melding når jeg er ferdig å tegne alle ribbene, vi kan jo bare bruke tråden her inntil det er snakk om adresser og sånn, sikkert noen som syns det er artig å følge med.

          Mvh

          Comment


          • #6
            Originally posted by trykal View Post
            Supert!!! Dette kan bli veldig morro!

            Det er ingen innvendige hull i ribbene, jeg skulle gjerne brukt 1-1,5mm glassfiberplate men det ville sikkert kostet en formue, jeg skal skjekke det.
            Vi må komme tilbake til dette med feste tabs, jeg kommer til å lage en tegning så får du gi tilbakemelding på hva som må gjøres med den etterhvert.
            Jeg kommer til å gi en melding når jeg er ferdig å tegne alle ribbene, vi kan jo bare bruke tråden her inntil det er snakk om adresser og sånn, sikkert noen som syns det er artig å følge med.

            Mvh
            Har noen kontakter i Tyskland som levere glassfiber, skal sjekke om om de sender ut av landet.

            Ikke tenk på tab'ene disse plasserer jeg i CAM verktøyet før profilen freses (tenkte mer på å informere om jobben med å fjerne/pusse disse ned )

            Comment


            • #7
              Jeg kan forsovidt lage glassfiber plater selv også, men hvis prisen er overkommelig så har jeg veldig mye annet som må gjøres.

              Jeg er ikke redd for å pusse vekk noen tabs, utgangspunktet mitt var å lage disse ribbene for hånd

              Det kommer til å gå noen uker før jeg er klar med tegningen, jeg har noen reparasjonsjobber og ymse som jeg har tatt på meg.

              Comment


              • #8
                Sjekk med Thomas Vaas hos Lerrox.de
                eller Epoxyd FR4 GFK 380 x 250 x 0,3 mm Artikel im mmetoolshop Shop bei eBay!
                Last edited by Quadrocopter; 19-09-12, 16:08.

                Comment


                • #9
                  Jeg kan forsovidt lage glassfiber plater selv også, men hvis prisen er overkommelig så har jeg veldig mye annet som må gjøres.

                  Jeg er ikke redd for å pusse vekk noen tabs, utgangspunktet mitt var å lage disse ribbene for hånd

                  Det kommer til å gå noen uker før jeg er klar med tegningen, jeg har noen reparasjonsjobber og ymse som jeg har tatt på meg.
                  hvor mye trenger du??? mulig jeg kan hjelpe
                  pm meg
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har gjort en kjapt og gale beregning, og det ser ikke ut som at jeg trenger så mye mer enn en kvadrat meter, en og en halv kvadrat meter burde være rikelig, da skulle ikke dette bli så ille dyrt.

                    Platene kan ikke være tynnere enn 1 millimeter og ikke tykkere enn 1,5mm.

                    Igjen så må jeg bare nevne at det kommer til å ta litt tid før jeg får kommet skikkelig igang med dette.
                    Jeg må få skikkelig orden på alle ting først og det står endel på programmet.
                    Last edited by tyggen; 20-09-12, 14:41.

                    Comment

                    Working...
                    X