Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd/diskusjonstråd: Mikado Logo 600 SX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd/diskusjonstråd: Mikado Logo 600 SX

    Ettersom jeg er en av de som alltid synest det er gøy å lese andres byggeblogger får jeg bidra litt jeg også. Siden det er lange rolige dager ute i Nordsjøen så tenkte å lage en liten forberedende byggeblogg / tråd om den nye Logo 600 SX.

    De fleste kjenner vell til Mikado og Logo familien. Man får logo i flere størrelser fra logo 400 til Logo 800. Logo 800 er for mange alt for dyr, inkl meg selv og må dessverre nøye meg med en noe billigere modell. Jeg har ett 700 size heli fra før og har hatt en 600 size. Jeg bestemte meg i år for å bytte ut min 6HV til fordel for en ny modell og da var det meningen at jeg skulle kjøpe en nitromodell. Dette gikk ikke helt etter planen etter å ha sett et par Logo 600 fly og testet en kamerat sin. Disse flyr veldig veldig bra og jeg klarte ikke motstå "IN STOCK! Buy it now!" knappen på denne modellen. Grunnen til at jeg ikke kjøper 600 SE er at det er en god del billigere og setter litt mindre krav til elektronikken på 600 blader VS 700mm blader.

    Click image for larger version

Name:	6932342452_fafd52188e_b.jpg
Views:	2
Size:	223.9 KB
ID:	632645


    Logo 600 SX er en "ny" versjon av Logo 600 og har veldig mange like deler men det som er nytt på SX er ny halemekanikk for de som ønsker å kjøre 105mm blader på mer enn 1800 omdreininger, den kommer med ny blokk på hodet med integrert swash driver og samtidig er den gjort litt lavere for å forbedredre CG. Den kommer nå med 3 lagre på hovedmasta kontra 2 før og det samme herringbone drevet bare 2 mm tykkere for å unngå stripping av drev som jeg har fått med meg Logo på 12S har hatt litt problemer med. Fordelen med herringbone i forhold til skrådrev er at et skrådrev gjør at du får en del krefter som i tillegg til å virke sideveis også vil virke oppover og dermed være ganske hardt for drevene i motoren. Herringbone funker i samme prinsipp som et skrådrev, bare at kreftene virker på samme måte som et rettskåret drev. Fordelene med skrådrev og herringbone er uten tvil lavere støy. Men de er litt mindre effektive enn skrådrev. Men ikke mer enn man kan leve med. Teoretisk en 3-4% lavere effektivitet enn rettskårent drev. Så ja, details..


    Jeg valgte Mikado's supercombo og denne kommer med Scorpion 4035-560KV beregnet for 10S. 12S blir veldig liten pinion på 560 KV motoren så jeg fikk bytte motor kostnadsfritt mot 4035-500KV. Denne er effektmessig litt svakere enn 560KV men 12S vil nok kompansere for det. Uansett mer enn kraftig nok for mitt bruk vil jeg tro. Den kommer også med Mini V-Bar, Jive 80HV regulator, Edge 603 hovedblader og Edge 95mm blader på halen. På min vil det bli DS650 på halen siden jeg har den liggende og på swash er jeg fortsatt litt usikker. Jeg tror det blir BLS451. Alternativt er å prøve de nye DS615 servoene til Align. DS610 er jo en sikker vinner både pris og kvalitetsmessig, så 615 er nok minst like gode. Jeg har ikke helt funnet ut om det er merkbar forskjell på de, noe det sikkert ikke er. På en sånn flott modell er det greit å legge litt ekstra i swash servoer mener nå jeg, så får se hva lommeboka tillater.

    Jeg kommer til å bruke den innebygde bec'en i Jive ESC'en. Sparer meg dermed for en ekstra komponent og feilkilde, samt det blir lettere å få lagt ledninger og alt ryddig. Jeg har null erfaring med Jive, men det jeg har hørt er at de er veldig lette å programmere via radioen. Får lese litt i manualen etc mens jeg venter. Jeg kommer også til å bruke governoren på jive, siden jeg har hørt fra flere at den er meget god. Det er også godt mulig jeg kjører BeastX på denne, men det har jeg ikke helt bestemt meg for. Er storfornøyd med v-bar på 7HV'en så kanskje det blir det på her også. Time will show.


    Så, da er det bare å smøre seg med tolmodighet og vente på hjemreise og byggekveld i mitt nye hobbyrom! Jeg gleder meg som en liten unge... Har null erfaring med Logo så får bare håpe det svarer til forventningene! Tror uansett ikke det er heliet det skal stå på med min simple flyving








    • Rotor diameter:.........1350-1450mm
    • Rotor blader:.............600-620mm
    • Flyklar vekt:..............ca 3.5kg
    • Anbefalt batteri:.........10S lipo
    • Hoveddrev giring:.......7,1-10,6
    • Hoveddrev størrelse:..106 tenner, Mod 1
    • Batterikasse:...............62 x 54 x 300 mm




    Click image for larger version

Name:	21.jpg
Views:	2
Size:	80.7 KB
ID:	632639

    Click image for larger version

Name:	22.jpg
Views:	2
Size:	222.4 KB
ID:	632640

    Click image for larger version

Name:	23.jpg
Views:	2
Size:	78.4 KB
ID:	632641

    Click image for larger version

Name:	24.jpg
Views:	2
Size:	284.3 KB
ID:	632642

    Click image for larger version

Name:	25.jpg
Views:	2
Size:	265.8 KB
ID:	632643

    Click image for larger version

Name:	26.jpg
Views:	2
Size:	279.5 KB
ID:	632644



    Click image for larger version

Name:	6932342656_b78acf0a14_b.jpg
Views:	1
Size:	193.2 KB
ID:	632646

    Og kjøper du denne kan du også gjøre sånn som dette



  • #2
    Denne blir du helt sikkert fornøyd med. Men håper du setter V-bar i den da.
    Å putte BeastX på denne blir som å putte Lada motor i en BMW
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Byggetråd/diskusjonstråd: Mikado Logo 600 SX

      Originally posted by arhennie View Post
      Å putte BeastX på denne blir som å putte Lada motor i en BMW
      Hoho! Morsom du, Hennie

      Ellers: Gratulerer med handel! Det er så utrolig moro å shoppe nytt heli. Litt for moro, egentlig. Og mye av moroa er å finne ut hva man skal putte inn av utstyr.

      Jeg har jo sett nevnte Hennie fly sine, og selv han klarer å fly logoene ganske fint

      Tror du har to ulike oppsett på dine Arne? Hva slags elektronikk har du, og er det noen forskjell?
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Originally posted by arhennie View Post
        Denne blir du helt sikkert fornøyd med. Men håper du setter V-bar i den da.
        Å putte BeastX på denne blir som å putte Lada motor i en BMW


        Hahaha! Moroklumpen! Både BeastX og V-bar er jeg veldig fornøyd med. Hvordan fungerer Mini V-bar sammenlignet med fullsize v-bar da??

        Comment


        • #5
          får si gratulera engång till , du kommer å like den
          de två vbar er lika bra men førdel med fullsize så har du sensor som du kan plasera vars du vill og mindre risk å får vibrasjon till enheten/sensor genom kabler
          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

          HD 500 Cell : brain2

          DX9

          Comment


          • #6
            Originally posted by ragge1 View Post
            får si gratulera engång till , du kommer å like den
            de två vbar er lika bra men førdel med fullsize så har du sensor som du kan plasera vars du vill og mindre risk å får vibrasjon till enheten/sensor genom kabler
            Takker Roger

            Den risken har man jo med BeastX også, så den anser jeg som liten. Jeg vurderer å kjøpe meg en S-bus mottaker på denne. Bare synd jeg har ørten andre mottaker liggende jeg ikke får brukt.

            Noen som har tips om hvilken S-bus mottaker jeg burde bruke på denne? Har Futaba 10C. Har aldri brukt S-bus før, så er helt grønn der for å si det mildt..

            Comment


            • #7
              Originally posted by kristianwest View Post
              Tror du har to ulike oppsett på dine Arne? Hva slags elektronikk har du, og er det noen forskjell?
              Egentlig ikke. Oppsettene er like med unntak av motor. Den ene med Pyro 700-45 og den andre med samme som Trulsen skal ha her, altså HKIII-4035-500. Begge flyr på Jive 80HV og har BLS451/BLS251. Og begge har V-bar selfølgelig!!
              Eneste forskjell forøvrig er at den ene har lang bom og 20mm lengre hovedblader.

              Originally posted by kristianwest View Post
              Jeg har jo sett nevnte Hennie fly sine, og selv han klarer å fly logoene ganske fint
              Jo takk du, jeg gjør så godt jeg kan
              Det er i allefall ikke helikopteret det står på
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Originally posted by arhennie View Post
                Egentlig ikke. Oppsettene er like med unntak av motor. Den ene med Pyro 700-45 og den andre med samme som Trulsen skal ha her, altså HKIII-4035-500. Begge flyr på Jive 80HV og har BLS451/BLS251. Og begge har V-bar selfølgelig!!
                Eneste forskjell forøvrig er at den ene har lang bom og 20mm lengre hovedblader.



                Jo takk du, jeg gjør så godt jeg kan
                Det er i allefall ikke helikopteret det står på
                Hvordan er 4035-500 da? Bra motor? Regner med den kombinert med Jive 80HV er en god kombo. Bruker du governor på ESC eller Vbar?

                Comment


                • #9
                  om du skall kør vbar gov og vist du skall har øver 6v på servo med mini vbar så mår du har en stepdown till phasesensor
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Trulsen View Post
                    Hvordan er 4035-500 da? Bra motor? Regner med den kombinert med Jive 80HV er en god kombo. Bruker du governor på ESC eller Vbar?
                    Funker helt konge det. Jeg bruker gov i ESC, den er knallbra.
                    V-bar gov får du vel ikke brukt på Jive 80HV. Jeg mener det er kun HeliJive 120 man kan det på.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ragge1 View Post
                      om du skall kør vbar gov og vist du skall har øver 6v på servo med mini vbar så mår du har en stepdown till phasesensor

                      Takk! Kjekt å vite. Jeg tror jeg skal kjøre Gov på regulatoren for enkelthetens skyld!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by arhennie View Post
                        Funker helt konge det. Jeg bruker gov i ESC, den er knallbra.
                        V-bar gov får du vel ikke brukt på Jive 80HV. Jeg mener det er kun HeliJive 120 man kan det på.
                        Flott, da har jeg fått bekreftet det jeg håpet på! Da er det bare å se om jeg finner servoer så har jeg alt klart! Spørs om det ikke blir BLS451 når de får så mye skryt!

                        Comment


                        • #13
                          4035-560 har jo endel mere umph per spec? 3.5KW på 500 vs 4.4KW på 560.
                          Skal du kjøre 10s "må" du vel ha 560en? men... 12s 2650, 3000, eller 3300? burde være fun?

                          jeg har dytta en 4035-560 i 6HVen nå... maiden (med gov) i helgen, should be fun...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by andersand View Post
                            4035-560 har jo endel mere umph per spec? 3.5KW på 500 vs 4.4KW på 560.
                            Skal du kjøre 10s "må" du vel ha 560en? men... 12s 2650, 3000, eller 3300? burde være fun?

                            jeg har dytta en 4035-560 i 6HVen nå... maiden (med gov) i helgen, should be fun...

                            Joa, den har det. 3.5 vs 4.2 for å være nøyaktig. Jeg tipper 4035-560KV vil gi ca like mye effekt på 10S som 4035-500 på 12S. Jeg er ihvertfall ikke bekymret over for lite guffe! Vet om flere som bruker denne på 700size med hell. Den er jo nesten like kraftig som Align 700MX som jeg kjører på min 7HV og den har nok effekt for meg. Dersom jeg er skuffet setter jeg 700MX på logoen og en ny motor på 7HV. Men som sagt, jeg er ikke bekymret over for lite guffe.. 6HV var mer enn nok futt i med originalmotoren!

                            Comment


                            • #15
                              Da har jeg endelig fått begynt på monteringen av SX'en. Den ankom for en god uke siden, men jeg har vært i nordsjøen i 14 laaaange dager så først nå har jeg fått begynne på den. Har gledet meg vanvittig til å montere nytt heli igjen!


                              Jeg har også fått swash servoer og valget falt på Savox 1257TG. Litt fordi de er OK spekket, litt fordi de er billige og mest fordi Mikado anbefaler dem.


                              Kittet ankom uten skader i trippel paklning. Hadde tenkt å ta myyyye bilder, men ivrig som jeg var ble bildene litt glemt. Det er egentlig ikke mye å ta bilde av, da det meste er ganske rett frem.

                              Et par ting jeg må si men som egentlig var som forventet og det er at ramma ikke gir en veldig god kvalitetsfølelse. Plastikkramme som må presses sammen og masse små muttere som må lirkes på plass. Her må jeg være ærlig å innrømme at karbonramme gir en bedre kvalitetsfeeling og er lettere å skru på! Når ramma først var skrudd sammen var den veldig stiv og fin og uten skarpe kanter etc som er fort gjort å få på karbonrammer.

                              En annen ting som var noe skikkelig tolmodighetsopplegg var den nye supporten til motoren og hovedmasta. Vanskelig å få perfekt mesh og høyde på pinionen. Dette har jo litt med at det er "herringbone" drev som krever veldig nøyaktig høyde på pinion. Er ikke pinion helt passelig må du av med motoren for å få justert høyda. Litt tolmodighet kreves der med andre ord. Tror jeg holdt på en time for å få dette perfekt!

                              Ellers hadde hodet de hardeste demperne jeg har vært borti. 6 tykke o-ringer som skal presses inni blokka og så skal featheringshaft igjennom etterpå. Knallhardt!


                              Ellers ser ting greit ut så langt! Det neste blir elektronikken, og det er den kjedlige delen! Heldigvis er det et minimum av lodding. Kun batteritilkoblinger som trengs og kabler til motor. Herlig å slippe bec og alt det fjaset der!

                              Har heller ikke bestemt meg for om det blir V-bar eller BeastX :O Heller mot BeastX bare for å være litt sær


                              Click image for larger version

Name:	DSC00819.jpg
Views:	1
Size:	72.9 KB
ID:	593685

                              Click image for larger version

Name:	DSC00818.jpg
Views:	1
Size:	86.1 KB
ID:	593684

                              Click image for larger version

Name:	DSC00821.jpg
Views:	1
Size:	69.0 KB
ID:	593686

                              Click image for larger version

Name:	DSC00822.jpg
Views:	1
Size:	70.4 KB
ID:	593687

                              Click image for larger version

Name:	DSC00823.jpg
Views:	1
Size:	78.6 KB
ID:	593688

                              Click image for larger version

Name:	DSC00825.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	593689

                              Click image for larger version

Name:	DSC00826.jpg
Views:	1
Size:	59.7 KB
ID:	593690

                              Click image for larger version

Name:	DSC00828.jpg
Views:	1
Size:	63.0 KB
ID:	593691

                              Click image for larger version

Name:	DSC00831.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	593692

                              Click image for larger version

Name:	DSC00832.jpg
Views:	1
Size:	44.9 KB
ID:	593693

                              Click image for larger version

Name:	DSC00833.jpg
Views:	1
Size:	81.8 KB
ID:	593694

                              Click image for larger version

Name:	DSC00834.jpg
Views:	1
Size:	53.8 KB
ID:	593695

                              Click image for larger version

Name:	DSC00835.jpg
Views:	1
Size:	51.9 KB
ID:	593696

                              Click image for larger version

Name:	DSC00838.jpg
Views:	1
Size:	68.6 KB
ID:	593697

                              Click image for larger version

Name:	DSC00841.jpg
Views:	1
Size:	50.4 KB
ID:	593698

                              Click image for larger version

Name:	DSC00843.jpg
Views:	1
Size:	55.3 KB
ID:	593699

                              Click image for larger version

Name:	DSC00845.jpg
Views:	1
Size:	70.9 KB
ID:	593700

                              Comment

                              Working...
                              X