Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ka6E recovery

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ka6E recovery

    Jeg kræsja min 1\4 Ka6E for noen uker siden, da jeg ikke fikk løst ut fra ett seilflyslep. Vingene ble revet av i lufta og flyet gikk i bakken fra ca 200m. Jeg trodde alt var totalvrak, men kroppen traff utrolig nok en maurtue som må ha absortbert MYE energi. Flyet er reparerbart, og siden jeg hadde ett ekstra vingsett liggende til denne, tenkte jeg å bruke litt tid på å få glassfiberkroppen fin igjen. Vingene er også reparerbare så jeg kommer til å fikse dem etterhvert, men det er ikke førstepri. Jeg har ikke så mye erfaring med å reparere glassfiber. Iallfall ikke med finishen og lakkering. Jeg har reparert flyet fra innsiden med glassfiberduk og epoxy, og det er "bare" det ytre som er igjen. Jeg trenger hjelp\tips til hvordan jeg skal få best mulig resultat. Hva slags sparkel skal jeg bruke? hvordan få en jevn overflate? hva slags pussepapir? primer? lakk osv..... Tips mottas med takk! Mr google har sikkert svaret, men jeg lager en tråd her uansett=)
    Attached Files
    Last edited by ole.foll; 02-10-12, 21:02.
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

  • #2
    Jeg bruker denne sparkelen: Sparkel - Biltema

    Herder på 5-10 minutter og er veldig lett å pusse. Ett av mine favoritt biltamaprodukt!

    Jeg har brukt en primer/sprøytesparkel fra biltema, men den finner jeg ikke på web siden nå.
    Audun

    Comment


    • #3
      Originally posted by AudunT View Post
      Jeg bruker denne sparkelen: Sparkel - Biltema

      Herder på 5-10 minutter og er veldig lett å pusse. Ett av mine favoritt biltamaprodukt!

      Jeg har brukt en primer/sprøytesparkel fra biltema, men den finner jeg ikke på web siden nå.
      Jeg har hørt at karosserisparkel skal være bra, men vet ikke hva som er best å bruke. Den biltema sparkelen duger sikkert. ser de har flere typer glassfibersparkel, men det er finsparkel du anbefaler? Skal man blande herder\vann i sparkelen for at den skal herde? rimelig grønn jeg
      Last edited by ole.foll; 02-10-12, 21:28.
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #4
        Originally posted by ole.foll View Post
        Jeg har hørt at karosserisparkel skal være bra, men vet ikke hva som er best å bruke. Den biltema sparkelen duger sikkert. Skal man blande herder\vann i sparkelen for at den skal herde? rimelig grønn jeg
        Nei, sparkelen er i to deler, spann med selve sparkelen, og en liten tube med rød herder. Sparkelen blir fin og rosa når blandet

        Anbefaler bruk av skikkelig vernemaske om du skal sparkle inne. Jeg hadde en runde med sparkelen i dag, driver og pusser opp en Surprise hotliner, og selv med skikkelig 3M pustemaske kjenner jeg litt løsemiddellukt. For en tid tilbake ble jeg ganske surrete når jeg brukte sparkelen uten maske, fant ut at det var bedre å bruke 500,- på en maske enn å bli løsemiddelskadet...
        Audun

        Comment


        • #5
          Hvordan fungerer den primer'n i praksis? Hvis jeg har forstått riktig, så legges den på etter man har sparklet og pussa ferdig for å evt finne ujevnheter osv, for deretter å legge på enda mer sparkel og pusse og pusse og pusse? puh=) Skal kroppen behandles med noe etter man har pusset ferdig, eller kan man bare lakkere rett oppå? hva slags lakk bør jeg bruke? Regner med jeg må lakkere opp igjen hele kroppen for å få best resultat. Kroppen har ingen skader fra vingefeste og bakover så trenger egetlig ikke lakkere der, men spørrs hvor pent det blir hvis jeg ikke tar hele....
          Last edited by ole.foll; 02-10-12, 23:34.
          Ole Kr Follstad

          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
          EF Extra 300 60"
          EF Extra 300 104" Eme120
          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
          ESM Bearcat, NGH 38cc
          Phoenix p51D Mustang, Dle55
          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
          Hangar 9 Piper cub 1\4
          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

          Comment


          • #6
            Originally posted by AudunT View Post
            Jeg bruker denne sparkelen: Sparkel - Biltema
            Herder på 5-10 minutter og er veldig lett å pusse. Ett av mine favoritt biltamaprodukt!
            Kan man bruke denne finsparkelen på både glassfiber og treverk??
            Ole Kr Follstad

            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
            EF Extra 300 60"
            EF Extra 300 104" Eme120
            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
            ESM Bearcat, NGH 38cc
            Phoenix p51D Mustang, Dle55
            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
            Hangar 9 Piper cub 1\4
            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

            Comment


            • #7
              Originally posted by ole.foll View Post
              Kan man bruke denne finsparkelen på både glassfiber og treverk??
              Ja, men den er nok hardere enn balsa, så da ken du risikere at du pusser balsaen og ikke sparkelen. Jeg har brukt den på hardere treslag, som obechi.

              Primeren fungerer omtrent som du skisserer, jeg ender som regel med å pusse bort mesteparten. Men det er ikke sikkert jeg bruker primeren riktig... Resultatet etter lakkering pleier uansett å bli bra nok for meg.
              Audun

              Comment


              • #8
                Apropos å lakke hele kroppen eller ikke, jeg ville ha prøvd meg frem med å lakkere fremre del først. Lakk "skøten" våtpusser du først med fint sandpapir, eks 1200 så 2000, så rubber du, og til slutt polerer du. Blir du ikke fornøyd med det må du vel lakke hele kroppen.
                Audun

                Comment


                • #9
                  Originally posted by AudunT View Post
                  Apropos å lakke hele kroppen eller ikke, jeg ville ha prøvd meg frem med å lakkere fremre del først. Lakk "skøten" våtpusser du først med fint sandpapir, eks 1200 så 2000, så rubber du, og til slutt polerer du. Blir du ikke fornøyd med det må du vel lakke hele kroppen.
                  ok, takk for tips, men jeg kommer nok til å lakkere hele kroppen når jeg først holder på. Den er hovedsakelig hvit, og litt rød i snuta. Stripene og tallene på kroppen er merker som jeg forhåpentligvis får tak i ett sted senere. Hva slags sparkel anbefales å bruke på balsa\kryssfiner tro? Den burde som du sier ikke bli så hard når det har herdet, slik at det blir vanskelig å pusse ned igjen uten å ødelegge underlaget.
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ole.foll View Post
                    ok, takk for tips, men jeg kommer nok til å lakkere hele kroppen når jeg først holder på. Den er hovedsakelig hvit, og litt rød i snuta. Stripene og tallene på kroppen er merker som jeg forhåpentligvis får tak i ett sted senere. Hva slags sparkel anbefales å bruke på balsa\kryssfiner tro? Den burde som du sier ikke bli så hard når det har herdet, slik at det blir vanskelig å pusse ned igjen uten å ødelegge underlaget.
                    Da bruker du balsa filler:
                    HobbyLite Balsa Filler Sparkel Balsafarge - elefun.no - Radiostyrt hobby
                    HobbyLite Balsa Filler Sparkel hvit - elefun.no - Radiostyrt hobby

                    Biltema sparkelen fungerer fint på finer.

                    Mest ARF det har gått i?
                    Audun

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by AudunT View Post
                      Da bruker du balsa filler:
                      HobbyLite Balsa Filler Sparkel Balsafarge - elefun.no - Radiostyrt hobby
                      HobbyLite Balsa Filler Sparkel hvit - elefun.no - Radiostyrt hobby

                      Biltema sparkelen fungerer fint på finer.

                      Mest ARF det har gått i?
                      Se der ja=) I de siste åra har det gått mest i arf, men jeg bygde mye balsa for 10-12 år sia. Da hovedsakelig spantvinger og kropper som ble trekt med oracover uten noe sparkling eller lakkering. Trenger å lære mer om dette siden jeg har noen prosjekter liggende som jeg skal begynne på snart som krever litt mer skills =)
                      Ole Kr Follstad

                      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                      EF Extra 300 60"
                      EF Extra 300 104" Eme120
                      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                      ESM Bearcat, NGH 38cc
                      Phoenix p51D Mustang, Dle55
                      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                      Hangar 9 Piper cub 1\4
                      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                      Comment


                      • #12
                        Hva er det lurt å rense underlaget(glassfiber) med før man legger på sparkel?? ...rødsprit?
                        Last edited by ole.foll; 08-10-12, 23:28.
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment


                        • #13
                          Prøv bremserens, det fjerner absolutt alt av smuss og skitt!

                          Comment

                          Working...
                          X