Announcement

Collapse
No announcement yet.

CNC 6040 fres fra Carving-CNC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CNC 6040 fres fra Carving-CNC

    Hei!

    Jeg har siklet på min egen CNC fres ganske lenge nå og har nå gått til innkjøp av en! Valget falt på en CNC fra Carving CNC og modellen heter 6040. Ca 60x40mm effektivt freseområde. I utgangspunktet tror jeg denne er dønn lik bare større enn den Quadrocopter har kjøpt. Kina CNC begge to. Jeg har lest mye positivt om denne hardware messig, men at min har elendig motorstyring, dårlige kabler, tvilsom fres og generelt billig elektronikk.

    Jeg valgte derfor å kjøpe settet uten elektronikk men med stepper motorer. Jeg mener denne kommer med Nema 23 steppere og ca 200 oz-in. Ikke de kraftigste med andre ord, men til vår bruk er de nok kraftige nok. Kanskje ikke så fryktelig kjappe, men de er verdt å prøve.

    Kommer også til å kjøpe Gecko 540 driver med 48V PSU da det virker som denne er perfekt for denne fresen. Har på hånden en passelig PC med printerport som blir brukt dedikert til denne. Mach3 kommer jeg til å velge da det er det eneste programmet "alle" kjenner til. Dessuten er det rimelig og mye kunnskap rundt, men selv er jeg dønn fersk på alt som har med CNC å gjøre. Velger også skjermede kabler fra driveren til stepperne da jeg har lest en del om forstyrrelser pga disse som gjør at steppermotorene kan "glemme" et stepp eller to og det er jo ikke bra. Er ganske spent på hvor presis denne fresen vil være. Er meget imponert over Quadrocopter sin og spesielt det tannhjulet han freste for en på MFN. DET var smått og knallbra laget! Kommer min i nærheten er jeg svært fornøyd.

    Fres har jeg egentlig bestemt meg for å velge Kress 1050, men på grunn av støy er jeg fortsatt litt i tvil om jeg skal velge en vannavkjølt sak, da jeg tror de er litt mer stillegående. De med erfaring fra begge typer må gjerne komme med innspill og tips! Det er jeg veldig takknemmelig for..

    Endestoppbrytere er vell også på ønskelista, men det må bli i fase II For DET har jeg ikke satt meg inn i ennå. Tror jeg skal bli glad bare jeg klarer å fyre i gang dette spetakkelet! Mye andre ting som jeg ikke har fått satt meg inn i ennå som tegneprogram, CNC program osv. Har tegnet mye 2D i Autocad tidligere og mye i Sketchup i seinere tid så håper jeg skal ta et skikkelig 3D program relativt lett. Mach3 ser også overkommelig ut.


    Håper det er noen der ute med kunnskap rundt emnet som kan hjelpe meg litt på veg med nybegynnerspørsmål, men jeg føler jeg er på veg i riktig retning. Legger ved et par bilder osv bare for ordens skyld..



    Click image for larger version

Name:	6040-mainbody.jpg
Views:	1
Size:	55.1 KB
ID:	632676

    Machine weight 57kg
    Repeat positioning accuracy 0.05mm
    Type of screw Ball screw, pitch 5mm
    Machine dimensions 870x670x520
    Rail type Chromeplate shaft+linear bearings, surface hardening 61HRC
    Z-axis stroke 60mm
    Rack material 6061 and 6063 hard aluminium alloy
    Engraving area 580x400mm
    Acceptable material size 100mm
    Spindle motor No spindle included
    Stepper motor Two phase hybrid stepping motor, 3A phase 150Nm-cm, 8 segment drive

    Kommer til å bruke denne tråden for spørsmål, råd, tips, bygging osv osv. Dersom noen har kommentarer til ting jeg har tenkt å kjøpe men som ikke er brukandes må de gjerne skrike ut og komme med tips. Er det andre spørsmål så prøver jeg gjerne å svare. Så får vi se når kinamannen dukker opp med pakken. Jeg tror jeg har den meg i hende ila neste uke Har dog ikke bestilt driveren osv da jeg skal trippelsjekke at alt er ok. Nekter å gjøre feilkjøp denne gangen!

  • #2
    Velkommen til klubben!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Velkommen til klubben!
      Takk! Jeg gleder meg som en liten unge! Tror aldri jeg har gledet meg mer til å få noe mer enn jeg venter på denne! Men så er det noe å endelig ta seg råd til å kjøpe noe man har ventet på i flere år

      Bruker du fortsatt original elektronikken bortsett fra spindelen din Q?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Trulsen View Post
        ...Bruker du fortsatt original elektronikken bortsett fra spindelen din Q?
        Ja, alt bortsett fra spindelen - den har jeg byttet til en Suhner.
        Last edited by Quadrocopter; 06-10-12, 22:09.

        Comment


        • #5
          morro. sitter å lurer på cnc fres jeg og. hvor mye kommer en slik på ferdig levert på døra?
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor View Post
            morro. sitter å lurer på cnc fres jeg og. hvor mye kommer en slik på ferdig levert på døra?

            Ferdig maskin fra Carving-CNC type 6040 kommer på ca 12.000,- inkl frakt + mva. Min blir en del dyrere da jeg har valgt å ikke bruke original elektronikk ettersom jeg har lest mye forskjellig. Å oppgradere til Gecko 540 skal vist gjøre hele maskinen raskere, mer nøyaktig og mer driftssikker.. Tipper min kommer på ca 15.000,- + mva med alt jeg trenger.



            Det koster litt for å si det mildt..

            Comment


            • #7
              koster, men var ikke avskrekkende da så noen på ebay som ville kommet på ca5000kr inkl frakt + mva. men vet ikke om det er noe å satse på
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Da er det omsider på tide med en aldri så liten oppdatering.


                Jeg er jo helt fersk på dette CNC opplegget så ting går med små skritt om gangen. Det har vært jul, oppussing, mye andre ting som skal gjøres, men i romjula hadde jeg endelig tid til å ta opp igjen denne fresen og få den i gang!


                Jeg hadde besøk av en kamerat som har litt peiling på CNC fra før, så tilsammen fikk vi den i gang. Jeg hadde bare kryssfiner å testfrese i og jeg hadde bare 2mm end mills beregnet for karbonfiber å frese med så resultatet ble så om så. Lager en egen tråd på tools til CNC fres!


                Legger ved et par bilder bare for å vise Fresen virker iallefall, og jeg er megahappy..


                Click image for larger version

Name:	2012-12-28 12.05.57-2.jpg
Views:	1
Size:	86.5 KB
ID:	595976

                Click image for larger version

Name:	2012-12-28 12.13.40-2.jpg
Views:	1
Size:	97.8 KB
ID:	595977

                Click image for larger version

Name:	2012-12-28 12.19.46.jpg
Views:	1
Size:	38.1 KB
ID:	595978
                Last edited by Trulsen; 02-03-13, 12:23.

                Comment


                • #9
                  Re: CNC 6040 fres fra Carving-CNC

                  Fresen funker utrolig bra fortsatt Har fått frest bittelitt for forummedlemmer også. Blant annet en Hexaramme til mundsen, en brakett for et annet kamera enn sony nex til en Ecilop, motorfester og en quad ramme


                  Om du trenger hjelp til noe er det bare å ta kontakt! Trenger å få brukt fresen litt mer enn jeg gjør per i dag Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1362223567251.jpg
Views:	1
Size:	28.9 KB
ID:	598578Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1362223596691.jpg
Views:	1
Size:	61.5 KB
ID:	598579Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1362223623062.jpg
Views:	1
Size:	64.9 KB
ID:	598580Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1362223644232.jpg
Views:	2
Size:	66.6 KB
ID:	598581

                  Comment

                  Working...
                  X