Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJK-Speedwings LP 1.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tror du har for mye fritid Audun......... Kjekk liten sak det der, gleder meg til å PRØVE å se den........

    Hvis været blir brukbart er det mulig BH og jeg satser på noe hang i helgen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by grønnskolling View Post
      Tror du har for mye fritid Audun......... Kjekk liten sak det der, gleder meg til å PRØVE å se den........

      Hvis været blir brukbart er det mulig BH og jeg satser på noe hang i helgen.
      Jepp, alt for mye fritid, og alt for mye penger, som de fleste andre modellflygere...

      Legger ved litt bilder av modellen. Først skal jeg montere hovedvingen, så stab og finne.

      Stab og finne er det jeg gruer meg til ved denne modellen, ingen gode spor eller lignende å montere mot. Vurderer å lime med litt CA, bore hull til noen styrepinner (1mm/2mm karbonstang) fra bunnen av modellen, bryte greiene fra hverandre, og lime sammen med epoxy.

      Etter at det strukturelle er på plass blir det å gjøre ferdig vinge, så motorspant, og til slutt brett til mottaker og høyderorsservo.

      Tips til liming av halen mottas med takk, kommer nok til å ta tak i det i kveld eller i morgen.

      Click image for larger version

Name:	P1070330.JPG
Views:	1
Size:	184.0 KB
ID:	596385Click image for larger version

Name:	P1070331.jpg
Views:	1
Size:	44.3 KB
ID:	596386Click image for larger version

Name:	P1070332.JPG
Views:	1
Size:	178.7 KB
ID:	596387Click image for larger version

Name:	P1070333.JPG
Views:	1
Size:	215.6 KB
ID:	596388Click image for larger version

Name:	P1070334.JPG
Views:	1
Size:	218.6 KB
ID:	596389Click image for larger version

Name:	P1070335.JPG
Views:	1
Size:	237.0 KB
ID:	596390Click image for larger version

Name:	P1070336.JPG
Views:	1
Size:	215.8 KB
ID:	596391Click image for larger version

Name:	P1070337.JPG
Views:	1
Size:	244.0 KB
ID:	596392Click image for larger version

Name:	P1070338.JPG
Views:	1
Size:	203.6 KB
ID:	596393Click image for larger version

Name:	P1070339.jpg
Views:	1
Size:	45.0 KB
ID:	596394Click image for larger version

Name:	P1070340.JPG
Views:	1
Size:	205.6 KB
ID:	596395
      Audun

      Comment


      • #18
        Fått gjort litt i dag. Vingefeste montert, rorhorn på høyderor montert. Stab står til liming nå, gjorde mer eller mindre som planlagt. Festet staben med tape og tvinge, målte opp at alt er OK, og borret gjennom staben og kroppen. Lagde til to styrepinner i 2mm carbon som gjorde det enkelt å sette staben riktig med lim på.

        Staben står nå til tørking, styrepinnene står løst i. Staben er innenfor ca 0,2 grader angrepsvinkel ift vingen, det samme med vater ift vingen. Ting er såpass smått og lett at det er litt vansklig å måle ting nøyaktig, det bøyer seg under vekten av vaterdingsen jeg bruker.

        Når jeg skal montere halefinnen kan jeg feste den med tape etc, og bore gjennom kroppen fra undersiden for å lage hull til styrepinnene. Antar det blir enkelt.

        Click image for larger version

Name:	P1070341.JPG
Views:	1
Size:	202.3 KB
ID:	596410Click image for larger version

Name:	P1070342.JPG
Views:	1
Size:	195.3 KB
ID:	596411Click image for larger version

Name:	P1070343.JPG
Views:	1
Size:	154.3 KB
ID:	596412Click image for larger version

Name:	P1070344.JPG
Views:	1
Size:	151.2 KB
ID:	596413
        Audun

        Comment


        • #19
          Har slitt med det samme på DLG'ene tidligere - grade-måleren ble for tung for den svake stabben.
          Fikset dette med å montere modellen på et helt plant underlag
          Justerer så avstand fra Leading Edge (kordens fremre punkt) ned til underlaget blir lik avstanden fra Trailing Edge og ned til underlaget.

          Når dette er gjort måler jeg avstand fra underlaget og opp til LE og TE på stabben - litt matte med Pytagoras + kalkulator og du har vinkelen.

          Bruker nå bare denne metoden på lette modeller med svake vinger.


          En nydelig modell du har fått deg!!
          Last edited by Quadrocopter; 07-01-13, 22:22.

          Comment


          • #20
            Ja, pytagoras hadde nok gjort det enklere, selv om det er glemt kunskap for min del. Det ble da rett nok.

            At det ble rett nok er nok det beste jeg kan si om vert finnen... Målte og målte, og var godt fornøyd når jeg satt den til å tørke tidligere i dag. Hadde god tid til å jobbe med 30 min epoxy med litt microbalonger i. Når jeg tok av tapen jeg hadde jigget opp med så jeg etter hvert at finnen lener seg marginalt mot den ene siden. Det er veldig sterkt og solid siden jeg brukte styrepinner i carbon, så jeg tror ikke det blir noen suksess å bryte greiene fra hverandre for å lime på nytt. Måler det til ca 0,7 grader unøyaktig.

            Det ble 100% rett i lengderetningen, så jeg tror ikke den lille unøyaktigheten skal gjøre så mye med flyegenskapene.Ser bare bittelitte funky ut når man vet om det. Dere må ikke si det til noen

            Har sett på andre fora at folk har klaget på at det er vansklig å få halen helt rett, og på Monster (F3S modell) har produsenten endret på hvordan halen skal monteres slik at det er enklere.

            Jeg får skylde på at det stort sett bare monteres ARF modeller og at jeg er ute av bygge trening. Kan jo bare løses ved å bygge mere fly!

            Servoer er limt inn i vingen, måtte kutte festene av D60 servoene for å få plass til dem, limte så med 5 minutters epoxy med godt med mikrobalonger i slik at det skal være mulig å fjerne en servo skulle den ryke. Ser ut som om jeg får fin geometri på linkene med kort horn på servoen og lengre på roret, ønsker meg ikke flutter i over 200 km/h.

            Bilder kommer!
            Audun

            Comment


            • #21
              Servohorn i vingen montert med 30 minutters epoxy og microbalonger. Gravde dypt nok til at rorhornet sitter mot vingeskinnet på motsatt side. Fornøyd med geometrien. Litt usikker på hva jeg skal lage roroverføring av, men det blir sannsynligvis bare 1.5mm pianotråd på balanseror. Med 2mm blir det for lite gods igjen i ror- og servohornet, og med quick linker i plast eller metal blir det en "klumpete" roroverføring. Kan eventuelt lime litt karboonstang utenpå pianotråden om den ikke blir stiv nok.

              Blide; Det bildet som viser halen og som er tatt forfra viser den skeive finnen litt overdrevet. Det bildet som er tatt motsatt vei veiser mer slik det ser ut i virkeligheten. Til å leve med, men veldig irriterende.

              Nu skal det vaskes vinduer, trenger påfyll på kontoen for wife-credit!

              Click image for larger version

Name:	P1080346.JPG
Views:	1
Size:	171.0 KB
ID:	596427Click image for larger version

Name:	P1080347.JPG
Views:	1
Size:	215.9 KB
ID:	596428Click image for larger version

Name:	P1080348.JPG
Views:	1
Size:	162.0 KB
ID:	596429Click image for larger version

Name:	P1080349.jpg
Views:	1
Size:	51.5 KB
ID:	596430Click image for larger version

Name:	P1080351.JPG
Views:	1
Size:	214.3 KB
ID:	596431
              Audun

              Comment


              • #22
                Jeg synes det er vanskelig å bøye z-bender eksakt på rett plass - har gått over til å bruke karbon rør og 1.5mm pianotråd.
                Lager 2x z-bender og hele saget i ett stykke med 1.5mm som er omtrent riktig lengde.
                Kutter ut ca 3 mm ca. i senter av staget slik at de to delene som er igjen ikke kommer bort i hverandre når ror og servo er riktig sentrert.
                Sliper så inn en del små hakk i stag endene på pianotråden å pusser godt med sandpapir
                Trer på et karbon røret som er noen mm kortere enn den totale staglengden (Den indre diameter på røret må være minimalt større enn 1.5mm pianotråden)

                Limer så med CA eller 2 komponent (fyller hele røret)

                Da har du et stag med z-bend som består av pianotråd og karbon i nesten hele lengden og som er stivere å mindre bøybart enn ren 1,5mm pianotråd og som er justerbar under monteringen.

                Et annet alternativ er som du sier å sette på en clevis på servosiden å gjenge opp 1.5mm staget slik at du kan justere dette i etterkant - clevis'en gir mulighet for justering å demontering uten å måtte ødelegge noe...

                EDIT:
                det er vel ikke mange mm utslag som skal til å da er det viktig med mest mulig servoarm bevegelse innenfor disse mm'ene (for å få maksimal presisjon og oppløsning)
                Last edited by Quadrocopter; 08-01-13, 14:26.

                Comment


                • #23
                  Hei
                  Takk for at du lager en grundig tråd på denne. Fingeren hviler over ordre-knappen..
                  Gleder meg til å høre hvordan den flyr.

                  Keep up the good work!

                  JH

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by AudunT View Post
                    Jeg har bestilt meg en Viking 2E Race som bygges for elektro, den er og på ca 3 meter. Den selges alt for billig fra produsent, så det er 9 måneders leveringstid på den. Bør kanskje få tid til å montere LP 1.1 på den tiden... Et annet alternativ er jo Hurricane fra Stratair, men den blir for kostbar for meg.
                    Littoff topic...
                    Har du fått denne? Så på Rcgroups at du hadde bestilt..
                    Pris på herligheten? Hurricane blir for dyrt synes jeg og...
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by jijohans View Post
                      Littoff topic...
                      Har du fått denne? Så på Rcgroups at du hadde bestilt..
                      Pris på herligheten? Hurricane blir for dyrt synes jeg og...
                      I denne tråden har det vært stille, ja... Fikk en seriøs vannskade like etter min siste post, så har ikke rørt denne modellen siden. I går fikk jeg endelig ryddet arbeidsbenken etter vannskaden, og nå er jeg i gang med modellfly igjen.

                      Og siden du spør Jim, jeg hadde glemt at jeg hadde bestilt en Viking... Men i går, etter over ett år etter bestilling, kom det mail fra Jiri om at flyet er klart. Bildene av modellen klar til sending gir virkelig motivasjon til hobbyen igjen! Dette som gjorde at jeg endelig fikk ryddet benken!
                      Attached Files
                      Audun

                      Comment


                      • #26
                        Supert.. Håper du lager en egen tråd om Vikingen... Min kommer kansje i april-mai...
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #27
                          Endelig fått gjort litt småtteri på denne i dag.

                          Alle linker er klare. På balanseror er det 1,5mm pianotråd med Z-bend i ene enden, og L-bend i andre. L-bend sikres med loddetinn, CA eller en kombo av CA og krympestrømpe.

                          På høyderor er det karbonstang med L-bend i ror enden, og Z-bend i servo enden. L-bend sikres som på balanseror.

                          Jeg har brukt L-bend på diverse surprise høyderor, så jeg regner med at det skal fungere greit her også.

                          Videre har jeg laget plate til høyderorsservo og mottaker. 1 mm finer med ekte bling på begge sider. Den skal ikke festes som på bilde, men med maskinskrue i hardtre blokk eller mutter limt fast i platen. Tar bilde av hele platen med servo etc når jeg tar det ut for å montere mottaker på den.

                          Gjenstår å få ESC fra hobbyking i posten, lodde på den samt noe MPX kontakter mellom mottaker og vingen. Må og få på noe svart vinyl under vingen så jeg kan skille opp og ned på modellen. Flyklar i løpet jula så jeg kan begynne på vikingen? Kanskje, kanskje.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0223.jpg
Views:	1
Size:	79.0 KB
ID:	605356

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0224.jpg
Views:	1
Size:	80.7 KB
ID:	605357

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0226.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	605359

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0227.jpg
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	605360

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0225.jpg
Views:	1
Size:	81.0 KB
ID:	605358

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0229.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	605361

                          Click image for larger version

Name:	IMG_0231.jpg
Views:	1
Size:	55.8 KB
ID:	605362
                          Last edited by AudunT; 20-12-13, 22:25.
                          Audun

                          Comment


                          • #28
                            Ting tar tid

                            Etter noen år mer eller mindre borte fra hobbyen på grunn av jobb, skole, barn, terrengsykkler, landeveissykler, hjemmekino etc etc tok jeg tak i denne igjen.

                            Fløy jomfrutur sist lørdag i ikke 100% optimale forhold, og fikk flydd den i løpet av denne uken 5-6 ganger i ideelle forhold.

                            Jeg har flydd med Mega 16/25/2 F5D, 5x5 og 2.2 Ah 3S LiPo. Ikke særlig hot, men når man ikke har flydd raske modeller på noen år oppleves det kjapt nok for meg. Har montert 6x5.5 proppell nå til neste flightene, men holder meg foreløpig på 3S.

                            Var utrolig moro modell å fly. Første pylon/F5D modell for meg, så ikke mye å sammenligne med. Flyr rent og pent, og uten stygge stall-tendenser i relativt lave hastigheter. Grei å lande selv uten å mikse inn spoliers eller lignende selv i vindstille.

                            Har såpass raskt blitt komfortabel med modellen at jeg tipper 4S ikke er langt frem i tid, men det forutsetter at jeg skaffer en kjøleribbet til motoren, samt får litt luftstrøm gjennom modellen. Nå er modellen helt tett, og selv på 3S blir det da itt varmt i nesa ved aktiv flyging. Modellen må og få strøm til radioen på annet vis enn BEC i ESC.

                            Vansklig å få bilder av modellen i luften, så da blir det et som og inkluderer sjåføren.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_0831.JPG
Views:	1
Size:	128.3 KB
ID:	615280
                            Last edited by AudunT; 06-10-16, 19:27.
                            Audun

                            Comment


                            • #29
                              Flotte omgivelser du har å fly i også! Ser litt mer av dem på vinter-bildene på den første siden i tråden.
                              Både flystripe og hang-mulighet på samme sted er det slett ikke alle som har!

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by SmurfAir View Post
                                Flotte omgivelser du har å fly i også! Ser litt mer av dem på vinter-bildene på den første siden i tråden.
                                Både flystripe og hang-mulighet på samme sted er det slett ikke alle som har!
                                Hei, sant det, veldig fint sted! Albatross RC sin stripe på Tjessem utenfor Figgjo i Sandnes. Det mangler ikke på vind, og på de mest fremtredende vindretningene er det som regel mulig å finne noe løft. 15x100 meter gresstripe
                                Audun

                                Comment

                                Working...
                                X