Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJK-Speedwings LP 1.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HJK-Speedwings LP 1.1

    Jeg har fått sansen for raske modeller etter noen F5F modeller, og har nå bestilt meg en HJK-Speedwings LP1.1 i rimeligste utgave – altså glass.

    Har vært på utkikk etter en liten og rask modell, og LP 1.1 går vel greit inn i den kategorien. Vingespenn 96 cm, lengde 64 cm, og i byggetråd på RCG snakkes det om passering av 200 mph grensen allerede på jomfrutur. Det er den sterkeste og dyreste versjonen som de har oppnådd det med, den som er i såkalt spread tow carbon. Den jeg har bestilt er som sagt i glassfiber med karbon forsterkning, og koster omtrent halvparten av spread tow versjonen.

    Produsenten påstår at også rimeligste versjon skal tåle mer enn 1000 watt, og det er vel opp mot det jeg har tenkt å bevege meg. Kommer til å begynne med 3S 2200 mAh pakke, det skal være plass til 5S pakke i modellen. Får se om jeg går skrittene 3S-4S-5S eller om jeg hopper over 4S. Det er uansett en stund frem i tid.

    Utstyr som er planlagt er HET 2W 25 motor, CC Ice Lite 50 eller 75, "hel" (ikke foldbar) propell, HS65B eller Graupner C 261 på høyderor. Balanseror vet jeg ikke enda.

    Satser på pitch speed rundt 220 km/h med 5,25x5,25 og 3S i starten, med 5S og 4,75x4,75 bør jeg havne på pitch speed rundt 320 km/h. Bør vel gi hastigheter på henholdsvis ca 190-200 og opp mot 300 etter hvert.

    Jeg syns modellen er skikkelig tøff i glass utførelse, det er ikke brukt lakk med farge, så man ser rett gjennom glassfiberen på treverk, karbon etc som er under overflaten. Foreløpig har jeg bare bilder fra hjemmesiden til produsent, skal få lagt ut noen bilder så snart jeg mottar modellen.

    Planlegger en liten byggetråd her om det er interesse for det.

    Link til flyet på produsentens hjemmeside.

    Click image for larger version

Name:	LP1_1_glass_1.jpg
Views:	1
Size:	97.7 KB
ID:	633021Click image for larger version

Name:	LP1_1_glass_2.jpg
Views:	1
Size:	97.4 KB
ID:	633022Click image for larger version

Name:	LP1_1_glass_3.jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	633023Click image for larger version

Name:	LP1_1_glass_4.jpg
Views:	1
Size:	66.7 KB
ID:	633024Click image for larger version

Name:	monster1_1_spread_tow.jpg
Views:	1
Size:	35.9 KB
ID:	633025
    Audun

  • #2
    Dette ser rått ut. Jeg beundrer de som klarer å fly disse raske modellene, modellen er borte
    for meg etter et blunk.
    Det er alltid spenende å følge med på andre sine tråder, det dukker somregel opp noen
    geniale løsninger her å der.
    Gleder meg.

    Mvh Rune

    Comment


    • #3
      Originally posted by CubRune View Post
      Dette ser rått ut. Jeg beundrer de som klarer å fly disse raske modellene, modellen er borte
      for meg etter et blunk.
      Det er alltid spenende å følge med på andre sine tråder, det dukker somregel opp noen
      geniale løsninger her å der.
      Gleder meg.

      Mvh Rune
      Nå gjenstår det å se om jeg klarer å holde øye med denne - jeg er vant med minst dobbelst så lang vinge og lavere hastigheter. Tiden vil vise...

      Får håpe at jeg klarer å bidra med noen fornuftige løsninger, genial skal jeg ikke påberope meg å være.

      Motorvalg går mot mega 16/25/3, skal bestille noen andre greier fra Headrc så da blir det jo like billig med mega som med HET.
      Audun

      Comment


      • #4
        Tøff modell! Tror jeg ville valgt en annen MEGA enn 16/25/3. 16/25/2 har en kv som passer bedre til modellen.
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • #5
          Originally posted by Arcteryxxx View Post
          Tøff modell! Tror jeg ville valgt en annen MEGA enn 16/25/3. 16/25/2 har en kv som passer bedre til modellen.
          Jepp, jeg skreiv feil. 16/25/2 som blir bestilt. KV rundt 2600-2800 ser ut til å være det som funker best med alt fra 3S til 5S. Takk for tipset uansett!

          Har etter hvert skjønt at kroppen er gjennomsiktig så alt man monterer i modellen blir synlig. Får forsøke å gjøre ting litt ryddig denne gangen.
          Audun

          Comment


          • #6
            HJK-Speedwings LP 1.1

            Hva kommer modellen på?

            PS: anbefaler at du kjøper 16/25/2C, da "C" betyr 5mm aksling. Finner du en F5D utgave er det den du bør gå for da den tåler høyre temperatur. Mega er MEGA uansett
            Last edited by Arcteryxxx; 16-10-12, 18:42.
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Jeg betalte 162 euro inkludert frakt. Staten skal vel ha 25% + kr 250 i tillegg, så rundt kr 1.800. Ikke så galt det egentlig.

              Legg til mega F5D, 2xD60, 1xC261, ICE 50, spinner og prop så ender man på ganske nøyaktig kroner 4.000 totalt.

              Har allerede bestilt med en 16/25/2 i normal utførelse, skal ta kontakt med Head for å forsøke å endre det. Spesielt med fast propell er det nok ett poeng med 5mm aksling. Ser at F5D utgaven ikke er spesielt mye dyrere. Igjen, takk for tips!
              Audun

              Comment


              • #8
                Trenger litt hjelp her.

                Head RC kan skaffe mega f5d med både 3,17 og 5 mm aksel. Skjønner at 5 mm aksel tåler mer, men finner jeg spinner og prop som kan brukes på så tykk aksel? Skal bruke 30 mm spinner, helst graupner precision, samt 4,75x4,75 og 5x5 fast propell. Antar at propellen kommer til å ta nedi bakken titt og ofte ved landing.
                Audun

                Comment


                • #9
                  HJK-Speedwings LP 1.1

                  AeroNaut har gode spinnere for 5mm aksling. Tror de går helt ned til 30mm. 32mm finnes iallfall. Jeg har hentet de fra RC electric planes, quadcopters & propellers! (eller .com....husker ikke helt)

                  EDIT: her er den Aeronaut 30mm Turbo spinner for 5mm shafts
                  Leveres med midtstykke for foldepropell, men det trenger du ikke bruke. Bare tilpass propellen slik at hub'en passer ned i sporet i bakstykket og bor hull i riktig størrelse. Midtstykket kan være kjekt å ha til senere
                  Last edited by Arcteryxxx; 25-10-12, 18:16.
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • #10
                    Takk for hjelpen, men valget falt på 3,17 mm aksel. Det ble en grønn mega.

                    Jeg fant ut at pylon propellene ikke tålet at midtstykket borres opp noe særlig, og de fleste pylon propellene har for liten hub til 5 mm aksel. 3,17 mm aksel er det som er vanligst på motorer brukt til F5D så jeg går for det, da får jeg best utvalg av propeller.

                    Mulig jeg angrer på dette en dag jeg sitter med bøyd aksling, men det vil bare tiden vise.

                    Nå er alt jeg trenger til modellen bortsett fra ESC bestilt, men ingen ting har kommet enda.
                    Audun

                    Comment


                    • #11
                      Hei
                      Hvordan går det med denne modellen?
                      Hungrer etter en update

                      Comment


                      • #12
                        Her ser jeg at det er forsømt endel! Fokus ble på andre modeller en periode, men nå har jeg noen fridager så jeg håper at jeg får oppdatert litt til uken med bilder etc.

                        Kort fortalt så kom modellen kjapt etter bestilling, og jeg er meget godt fornøyd med det jeg fikk. Ingen tiing var skadet i transpoort. Ganske lekker liten sak, men det er også tydelig at det kommer fra en hobbyprodusent og ikke en stor kommersiell aktør. Altså er ikke finish 100%, men funksjon går nok foran finish, og det er nok nødvendig å gjøre det slik med prisene disse selges for. Det er tydelig at modellen er bygget for hånd. Gir modellen sjel!

                        Alt utstyr untatt ESC er i hus, det ble 16/25/2 F5D motor, D-60 servoer i vingen og en C-261 til høyderor. Ikke bestemt meg for Ice 50 eller 100 enda.

                        Som sagt, oppdateringer og bilder kommer til uken, da jeg forhåpentligvis begynner monteringen. Om det ikke blir skiføre, da...

                        Noen bilder av mine avsporinger...

                        Click image for larger version

Name:	DSC_0936.jpg
Views:	1
Size:	230.3 KB
ID:	596250Click image for larger version

Name:	DSC_0939.jpg
Views:	1
Size:	125.4 KB
ID:	596251Click image for larger version

Name:	DSC_0945.jpg
Views:	1
Size:	136.9 KB
ID:	596252Click image for larger version

Name:	IMAG0209.jpg
Views:	1
Size:	281.8 KB
ID:	596253Click image for larger version

Name:	IMAG0210.jpg
Views:	1
Size:	92.1 KB
ID:	596254Click image for larger version

Name:	IMAG0211.jpg
Views:	1
Size:	285.5 KB
ID:	596255Click image for larger version

Name:	IMAG0212.jpg
Views:	1
Size:	251.7 KB
ID:	596256
                        Audun

                        Comment


                        • #13
                          Hvilken type seilfly er den du har på bilde der og oppsett bruker du?? den så fin ut og kunne tenke meg selv en elektro i 3m klassen
                          Stin
                          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                          På vei inn i Hangaren.
                          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by AudunT View Post
                            .....Noen bilder av mine avsporinger...
                            Det er vel bare tre av bildene som er avsporing

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Stin View Post
                              Hvilken type seilfly er den du har på bilde der og oppsett bruker du?? den så fin ut og kunne tenke meg selv en elektro i 3m klassen
                              Stin
                              Hei, det er en Tanga fra Bretamodel som er bygd om til elektro. Utstyrt med Neu 1509 med KV på 2700 gearet 6.7:1, på 6S 2200mAh med 17x13. Ca 2500 watt. Modellen er kjøpt brukt, og det var ikke jeg som bygget den om. Den lå til salgs på RC marked en stund før jeg kjøpte den, fra Bodø mener jeg.

                              Jeg har bestilt meg en Viking 2E Race som bygges for elektro, den er og på ca 3 meter. Den selges alt for billig fra produsent, så det er 9 måneders leveringstid på den. Bør kanskje få tid til å montere LP 1.1 på den tiden... Et annet alternativ er jo Hurricane fra Stratair, men den blir for kostbar for meg.
                              Audun

                              Comment

                              Working...
                              X