Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro eller fuel diskusjon - på tide å hente mer poppkorn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro eller fuel diskusjon - på tide å hente mer poppkorn

    Jeg foretrekker å fylle en liter bensin.

    Etter millioner av års utvikling har naturen funnet fram den mest optimale måte å lagre energi på; Olje.

    Det går fortere, og er tryggere. Når man samler så mye energi på et mindre og mindre volum, nærmer man seg mere og mere ei...potensiell bombe.
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

  • #2
    Elektro eller fuel - mer poppkorn

    Originally posted by kwik View Post
    Jeg foretrekker å fylle en liter bensin.

    Etter millioner av års utvikling har naturen funnet fram den mest optimale måte å lagre energi på; Olje.

    Det går fortere, og er tryggere. Når man samler så mye energi på et mindre og mindre volum, nærmer man seg mere og mere ei...potensiell bombe.
    jada fuel er gøy det, men det går jo så jævla dårlig

    Comment


    • #3
      hehe!

      Da er nok Jet tingen. En Corsair II, elle F4 Phanthom, eller English Electric Lightning.

      Størrelse STOR. Men det blir jo så djevelskt dyrt.

      Jeg må si denne imponerer stort;



      Men man må nok være veldig god pilot, ha lang erfaring, pluss lære masse fra andre jet-karer.

      Ja, og god råd.
      Last edited by kwik; 20-10-12, 19:07.
      Dont expect, inspect.
      Fun Police everywhere!

      Comment


      • #4
        Originally posted by kwik View Post
        hehe!

        Da er nok Jet tingen. En Corsair II, elle F4 Phanthom, eller English Electric Lightning.

        Størrelse STOR. Men det blir jo så djevelskt dyrt.

        Jeg må si denne imponerer stort;

        Men man må nok være veldig god pilot, ha lang erfaring, pluss lære masse fra andre jet-karer.

        Ja, og god råd.
        det der var TØFT!!!!

        Comment


        • #5
          Det er vel stort sett bare gamle folk som bruker fuel nå. Jeg skal gå over på nitro når jeg runder 40!
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            Dette kan jo bli en diskusjon der man kan ende opp med å bli uvenner, men hver sin smak dette
            Jeg har forelsket meg veldig i bensinmotorer. Gjerne 2-takt med skikkelig canister eller pipe. Spesielt svak for 4-syl 2-takter, men liker også moki stjerne. Men dem er altfor dyre.

            Beklager at jeg viser min video, men her er 4-syl 200cc:



            Dette er skikkelig OT,Jeg syns også Volvos 5-syl motorer låter fint, men...........Ford BDA låter bra:

            Comment


            • #7
              fuel er gøy, men til sitt bruk. 200cc i rc fly synes jo selv jeg er gøy, men f.eks. 50/90 size nitro heli som hovrer rundt er bare drit iriterende, gjelder også mye undermotoriserte modellfly som må ha bånn jånny for ikke falle ut av lufta.

              Særs dårlig drivstofføkonomi, men funker ned til kiwin og tilbake
              Dette er det *jeg* legger i riktig bruk av fuel. 8100cc og 8 syl + overladning...

              Last edited by andersand; 20-10-12, 20:31.

              Comment


              • #8
                Flyr både nitro, bensin og elektro, eneste lydene jeg ikke liker er når det hyler som verst av helikopterene, og når canister er montert slik at hele flyet blir en gigantisk resonanskasse.

                Viggo

                Comment


                • #9
                  Er jo bare helt hærlig å høre ett nitro heli i aksjon Kunne hatt lyden på ipoden og hørt på før sengetid

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elektro eller fuel diskusjon - på tide å hente mer poppkorn

                    Jeg flyr fuel, bensin, elektro og jet.

                    Fuel er enkelt mht 4-takts motor på warbird. Lyden er for meg en del av greia med warbird Bensin 4-takt er grisedyrt!!!

                    Bensin 2-takter er veldig trygt og enkelt til fly hvor lyden ikke er så nøye (høres jo ut som motorsag uansett hva potte man bruker). Det bare virker, liksom...

                    Elektro er enda enklere og vedlikeholdsfritt. Men for all del, helst ikke elektro i en warbird med litt størrelse da.... (Ja, jeg er litt skala-freak )

                    Jet synes jeg er ganske enkelt jækla tøft, og ikke minst VELDIG skalariktig lyd Og så liker jeg lukta...

                    Konklusjon: Alle driftsvarianter veldig bra til sitt bruk!
                    Last edited by gadyrdal; 20-10-12, 21:01.
                    Geir Dyrdal
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by anders e View Post
                      Dette kan jo bli en diskusjon der man kan ende opp med å bli uvenner, men hver sin smak dette
                      Tja, det spørs hvor nærtagende man er.

                      Vi Wårbørdkara må ha litt humor for å overleve en hard hverdag.
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersand View Post
                        fuel er gøy, men til sitt bruk. 200cc i rc fly synes jo selv jeg er gøy, men f.eks. 50/90 size nitro heli som hovrer rundt er bare drit iriterende, gjelder også mye undermotoriserte modellfly som må ha bånn jånny for ikke falle ut av lufta.

                        Særs dårlig drivstofføkonomi, men funker ned til kiwin og tilbake
                        Dette er det *jeg* legger i riktig bruk av fuel. 8100cc og 8 syl + overladning...

                        Er camaroen din? Grom bil.
                        Fatter har en helt strøken org. 1970 charger 440 som jeg kan låne i ny og ne

                        Comment


                        • #13
                          Ja, en sånn Camaro, eller en gammel Mustang, det er definisjonen på LYD.

                          I modellfly verdenen er det vanskelig å etterligne, men en 4-takt bokser bensin er kanskje ikke 100% ,
                          men kanskje det nærmeste man kan komme. Den nye Saito FG-84 blir spennende å få se, så snart den
                          første i Norge slår til...
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment


                          • #14
                            Helikopter på konstant 16000rpm er vel det mest irriterende, deretter kommer sagmotor i en wannabeshopper som henger rett foran trynet på deg.4 takter er behagelig, men mange høres ut som Brigg& Stratton gressklippermotor med dårlig fungerende regulator. Moki er jo greit helt til piloten flyr konstant på bånn gass og det høres ut som en blodtrimma rekkefemmer. Turbin har vel den mest skalalignende lyden i mine ører. Jentemotorer (batteri) har jeg ikke noe forhold til da barna har vokst opp og bruker forbrenningsmotorer i farkostene sine
                            Skala lyd er vel umulig å få til med propell ....
                            Last edited by Wulf; 20-10-12, 23:21.
                            Balsa

                            Comment


                            • #15
                              lyden av 700-800 heli som smelles veggimellom har nydelig bladlyd, trenger ikke forpurre den med iriterende lyd, dessuten får man ikke nok effekt i nitro/bensin til å bedrive slikt. Jeg fløy mitt første nitrofly for ca 20 år siden, hadde da nitro bil, båt/outrigger, nitro fly osv... husker jo godt hvor gøy det var å ta 40% nitro og leke med det, holdt veldig kort, men da begynte det bli "ok" med power!

                              min camaro ja er nok effekt til å få forhjula i lufta, hvis dragslicksa bak får feste, stortsett er det bare på preppa stripe, på vei bare slurer det, men disse japsegutta HAR respekt på lyskryssa , vi starta forøvrig kompis sin 1968 1/2 mustangmotor i går i "bukk" dvs en ford 302, UTEN grenrør, vi hadde hørselsvern, men måtte prøve ta de av en runde..... ikke tenkt å prøve det igjen, må ha vært 120+? db?

                              2takt generelt er jeg litt ambivalent til, mest fordi driten alltid raser, men man er virkelig avhengig av minimum v4, r6, v6, r6, v8 for å få skikkelig lyd her, gjerne med en riktig tuner.

                              her er gamlebåten, 2.5 efi er finfin lydmessig, selv om jeg fikk gullkort fra statoil 3-4 uker etter sjøsetting
                              finnes det noen modellfly med slikt lydbilde?

                              Comment

                              Working...
                              X