Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner MC 32. Noe for meg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner MC 32. Noe for meg?

    Hei,

    Vurderer sterkt å kjøpe en Graupner MC 32 og få full kontroll over multikopteret med telemetri og full pakke.

    Noen som har brukt denne radioen på multikoptere og har noen erfaringer å dele? Tenker å sette opp gimbal styring å alt fra samme radio de ganger jeg ikke har med egen operatør for kamera.

    Hvordan fungerer det med telemetri? Er det tohundre duppeditter man må kjøpe ved siden av for å få fullt utbytte?

    Nå bruker jeg Futaba 8FG super, men jeg vil gjerne ha telemetri samt at jeg syns de "skyve bryterne" på mc 32 ser kjekke ut til pan, tilt osv. pluss at jeg gjerne skulle hatt radioen til å lese opp telemetrien siden jeg somregel står med briller på (fpv)

    Håper noen har noe å si

  • #2
    Uansett hvilket radiomerke du vurderer, så må du kjøpe duppeditter for det du vil måle. Graupner er blant de som har stort utvalg i ulike sensorer, og er ikke så gæærnt priset. Du kan også vurdere MC20. Koster halvparten av en 32. Ring Thorbjørn så får du høre hva du "må" ha.

    Futaba kom sist med telemetri og har ikke samtlige sensorer på plass enda, men nå kommer 14SG-radioen, som er en T8FG med telemetri og lydutgang. Den kjenner du jo Futaba har S-bus systemet som gjør at du kan hekte på sensorer hvor som helst på bussene. Du kan også oppgradere T8'n din med en Futaba telemetrimottaker og telemetriboks fra Robbe.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Hei!

      Om du har Mikrokopter hjerne på multicopteret ditt, så vil du får full telemetri tilbake til MC-32'en uten å kjøpe en eneste sensor. Det eneste du må gjøre er å lode en bru på FC'en (v 2.1) eller lode inn en diode på kabelen mellom FC og NC om du har en eldre FC. Samt koble til telemetri kabelen mellom FC og mottaker. I signature min, finner du link til min multicopter tråd. Der skriver jeg litt om hvordan jeg har koblet det til på den gamle typen, men jeg har også brukt det og satt det opp mange ganger på den nye typen FC.

      Jeg har selv MC-32 og til å begynne med, så var det ikke støtte for full telemetri mot denne fra Mikrokopter, noe som er endret på nå. Det eneste er at det lønner seg å gå for den MC-32 SW'en som MK anbefaler. Når det gjelder FW på FC'en så er det vel fra en revisjon av 0.88 at MC-32 er støttet.

      Du må også gå inn og velge at det er en HoTT mottaker du har koblet opp mot FC'en for at telemetrien skal fungere.

      Når alt så er på stell, er det bare å laste inn den voice fila som er spesielt utviklet for bruk mot Mikrokopter og du får relevante opplysninger lest opp i tillegg til advarsler. Denne fila ligger på minnekortet som følger med MC-32'en!

      Du trenger altså ingen ekstra duppeditter...

      Jeg la inn noen av mine førsteinntrykk rundt MC-32 i denne tråden:
      (MFN) ModellflyNytt.no
      Last edited by TinyD; 01-11-12, 07:39. Reason: La til link
      // Trond Dalsveen
      IT mann og selverklært GEEK!

      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

      Tråder:
      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

      Comment


      • #4
        Takk for bra svar!

        Jeg bruker pr. i dag Dji sin wookong, men jeg er ikke fornøyd og har ved flere anledninger vurdert MK.

        Jeg har ikke satt meg inn i MK i det hele tatt så jeg vet ikke hva jeg treger og hva det koster.....
        Må nok sette meg litt inn i det siden jeg gjerne kunne tenkt meg å bytte. Vurderer sterkt å bytte ut s800 med wookong til en Cinestar 8 med MK. Kravet er i førsteomgang position hold, høyde hold og back to home. (waypoints hadde ikke gjort noe )
        Kikka litt på bloggen din å ser ut som du har peiling på MK. Hvordan er den å fly i manuell mode? Har du sammenlignet den opp mot noe annet? Har du noen positive/negative sider?

        Det ser jo derfor ut til at skal jeg først bytte noe her har jeg en grisegod grunn til å bytte begge deler hehe

        Comment


        • #5
          Som TinyD sier så kan du koble Graupner mottakere direkte til MK kontrolleren og hent ut sensor informasjon uten å måtte kjøpe en mengde sensorer med dertil mekk og krøll.
          Graupner og Mikrokoper gjengen jobber sammen for å få til denne integrasjonen (begge er Tyske firmaer..... )

          Mår det gjelder MC32 så vil jeg definitivt si at det er totalt overkill hvis du kun skal bruke radioen i multicopter verdenen, jeg vil anbefale at du ser på HoTT modellene MX20 eller MC20 (jeg har enda ikke funnet noe bekreftelse på at MC20 er støttet p.d.d. men jeg regner med at dette er kun fordi den er så ny og ikke har kommet med i "papirene" ennå) MC 20, MX20 og MC32 støtter mer eller mindre den samme telemetri standarden

          Gå for en M(xc)20 så har du spart mye penger som du kan investere i ny MK

          Comment


          • #6
            Cinestar 8 med MK må jo være en fin greie
            ...men du kan jo i utgangspunket bruke det oppsettet du har av ramme og motorer i dag og bytte til MK sin FC, NC, GPS og regulatorer, så eventuelt gå over til en Cinestar 8 ramme etterhvert?

            Jeg har fløyet med HobbyKing sin KK kontroller samt Gaui, men ikke prøvd Wookong kontrolleren. Et Mikrokopter oppfører seg pent på manuell mode og om du velger å fly den manuelt mens den står i Position Hold, så får du mye hjelp fra kontrolleren. MK'en er stabil og fin også uten position hold og om ramma er stiv nok, så er den meget krisp og fin!

            MK koster jo litt mer enn mange andre kontrollere, men den fungerer fint rett ut av boksen, det at den ikke bruker PPM mot regulatorene gjør at du er avhengig av å bruke kompatible regulatorer, noe som enkelte mener er negativt, men på MK sine egne får du til og med opp temperaturen på de forskjellige regulatorene i telemetrien på radioen! FC'en har også oversikt om det blir problemer med motorer eller regulatorer og kommer med stemmetilbakemelding på dette! Det finnes flere alternativer av regulatorer, samt egne kort som gjør om signalet til PPM, så man må bare gå en liten omvei om man absolutt ikke vil bruke kompatible regulatorer.

            Om du sitter igjen med mange spørsmål rundt MK og MC-32, så kan jeg eventuelt sende deg nr mitt på PM
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • #7
              Takk for svar.. Vanskelig valg!

              Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente med mc32 /mx20

              Comment


              • #8
                Originally posted by TinyD View Post
                Cinestar 8 med MK må jo være en fin greie
                ...men du kan jo i utgangspunket bruke det oppsettet du har av ramme og motorer i dag og bytte til MK sin FC, NC, GPS og regulatorer, så eventuelt gå over til en Cinestar 8 ramme etterhvert?

                Jeg har fløyet med HobbyKing sin KK kontroller samt Gaui, men ikke prøvd Wookong kontrolleren. Et Mikrokopter oppfører seg pent på manuell mode og om du velger å fly den manuelt mens den står i Position Hold, så får du mye hjelp fra kontrolleren. MK'en er stabil og fin også uten position hold og om ramma er stiv nok, så er den meget krisp og fin!

                MK koster jo litt mer enn mange andre kontrollere, men den fungerer fint rett ut av boksen, det at den ikke bruker PPM mot regulatorene gjør at du er avhengig av å bruke kompatible regulatorer, noe som enkelte mener er negativt, men på MK sine egne får du til og med opp temperaturen på de forskjellige regulatorene i telemetrien på radioen! FC'en har også oversikt om det blir problemer med motorer eller regulatorer og kommer med stemmetilbakemelding på dette! Det finnes flere alternativer av regulatorer, samt egne kort som gjør om signalet til PPM, så man må bare gå en liten omvei om man absolutt ikke vil bruke kompatible regulatorer.

                Om du sitter igjen med mange spørsmål rundt MK og MC-32, så kan jeg eventuelt sende deg nr mitt på PM
                Takk for svar

                S800 er jo meget relevant til wookong da den har intregerte esc osv. det kræsjer jo litt med MK siden jeg helst vil ha ESC til MK hvis jeg først skal bytte. (da slipper jeg å leve i usikkerheten om en av de dårlige ESC til dji skal bli for varm :P )
                Syns S800 ramma er litt spinkel/plastikk....Eneste jeg ikke liker er at jeg da må bruke noe annet enn zenmuse z15 som jeg er VELDIG fornøyd med. Blir isåfall Radian. Det skal ikke være lett Også er jeg litt usikker på hvordan det er å montere/sette opp MK .. Du sier den funker ut av boksen. JEg trodde ikke det fantes noe som funket mer ut av boksen en DJI sin wookong hehe. Er litt skeptisk til masse lodding osv..

                Comment


                • #9
                  Etter papirene skal en GR-16 holde opp mot 4km, Graupner skal ha testet den til 8 under optimale forhold.

                  Jeg snakket med en på forumet her som driver med FPV, han sa at telemtrien kuttet på ca 1km.
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by AOK View Post
                    Takk for svar

                    S800 er jo meget relevant til wookong da den har intregerte esc osv. det kræsjer jo litt med MK siden jeg helst vil ha ESC til MK hvis jeg først skal bytte. (da slipper jeg å leve i usikkerheten om en av de dårlige ESC til dji skal bli for varm :P )
                    Syns S800 ramma er litt spinkel/plastikk....Eneste jeg ikke liker er at jeg da må bruke noe annet enn zenmuse z15 som jeg er VELDIG fornøyd med. Blir isåfall Radian. Det skal ikke være lett Også er jeg litt usikker på hvordan det er å montere/sette opp MK .. Du sier den funker ut av boksen. JEg trodde ikke det fantes noe som funket mer ut av boksen en DJI sin wookong hehe. Er litt skeptisk til masse lodding osv..
                    Vel... ut av boksen... du må lodde litt, blant annet regulatorkortet og litt sånt, men ingenting du ikke får til tenkte mer på innstillingene når jeg sa ut av boksen Det ville ikke by på noe problem å komme innom Sandvika for litt show'n tell over en kaffe heller

                    Når det gjelder den Zenmuse Z15 saken, så kan det jo ikke være umulig å lage en adapterplate som gjør at du kan benytte dette stativet videre?

                    Er flere hyggelige folk på forumet her som har CNC utstyr de liker å bruke
                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • #11
                      Takk for veldig gode svar! Må nok gjøre litt reasearch og tenke litt på det

                      Når det gjelder adapterplate for z15 hadde det vært en god ide hvis ikke DJI hadde laget den slik at den MÅ være koblet på wookong
                      Last edited by AOK; 01-11-12, 16:53. Reason: trykkleif

                      Comment

                      Working...
                      X