Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seriøse "kina" produkter:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    At du ikke merker forskjellen på 1000 omdreininger i lufta er jo bra for deg jeg merker godt en forskjell på noen 100 omdreininger når det kommer til vertikal ytelse og om man skal gjennomføre øvelser som krever at du har en motor som yter. Det blir egentlig snakk om å ha motor som dekker behovet for det man skal fly og hva slag manøver en skal fly eller kanskje mangel på manøvre

    Jeg har også sånne 1000 kr greier som jeg drar frem når dyrere modell er på service - les reparasjon Selvfølgelig så kan man herje med en billig modell og ha ett forbruk tilsvarende trusebytte men vi er forskjellig og jeg setter pris på en modell som er bra bygd og flyr bra fremfor å ha bøtter å spann i hangaren. Utendørs så hadde jeg ca 1600 minutter i lufta i år og 1 krasj pga tomt batteri så jeg føler ikke noe behov for å kompensere med mange billige modeller.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #17
      Originally posted by Superstar40 View Post
      .
      .
      .
      Utendørs så hadde jeg ca 1600 minutter i lufta i år og 1 krasj pga tomt batteri så jeg føler ikke noe behov for å kompensere med mange billige modeller.
      Da har utviklingen din stagnert ... å gjøre feil betyr at man lærer.

      At motor produsenter må sortere delene for å få best "fit" betyr at de har dårlig kvalitet.
      Alle delene skal vere produsert etter en standard og kunne gå om hverandre. Å sortere for å få
      best "fit" er noe brittene gjorde på Rolls Royce Merlin. Da amerikanerne startet lisens
      produksjon (Packard) på den så hevet de standarden slik at delene passet omhverandre.
      Da brittene så/oppdaget hva amerikarne greidde trodde de nesten ikke sine egne øyne,
      de trodde det ikke gikk an å forbedre Merlin ... Så kvalitet kan alltid bli bedre uansett
      hvor bra den tilsynelatende er ... når man slutter å gjøre feil da er er det ... slutt ...

      Comment


      • #18
        Jeg gjør feil hele tiden - det er bare å lese dommer skjemaene men det handler om å ha en plan for det man skal gjøre når man er i lufta Ser også innendørs at krasjraten har gått betydelig ned når man har bestemt seg for hvilket øvelser man skal kjøre/repetere og hvor man skal plassere disse.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #19
          Originally posted by Superstar40 View Post
          At du ikke merker forskjellen på 1000 omdreininger i lufta er jo bra for deg jeg merker godt en forskjell på noen 100 omdreininger når det kommer til vertikal ytelse og om man skal gjennomføre øvelser som krever at du har en motor som yter. Det blir egentlig snakk om å ha motor som dekker behovet for det man skal fly og hva slag manøver en skal fly eller kanskje mangel på manøvre
          Hvis det er så at man merker, og har behov for, den ekstra forskjellen, så hadde det vel kanskje lønnt seg å sette seg inn i hva som skal til teknisk for å utligne denne forskjellen selv?

          En modellmotor er ikke rakettvitenskap. Den er rimelig enkel.
          Er man interessert, og har under ti tommeltotter, så kan man med enkle midler plukke i stykker, skifte lager etc og modifisere deler slik at ytelsen blir skreddersydd til ens eget behov.

          Modifiserte tidligere selv mange Rossimotorer til å throttle perfekt pluss yte minst 1000 rpm mer enn originalen, og dempet lyden (med Paulsenpotte) til kun propell og forgasserstøy.

          Se også hva gamlekaren på Weston har gjordt med disse Kina "billigvarene" 4 takterene med enkle modifiseringer. De yter og går faktisk hakket bedre enn tilsvarende kjennte dyrere "merkevarer" (unntatt YS). Og varer mer enn lenge nok ved vettug bruk. Dvs at de ødelegges gjerne før de slites ut.

          Er det ikke dette som er det fasinerende med denne hobbyen da? Kunne noe og gjøre noe selv?
          Ikke bare plug and play uten å vite.

          RCModeller

          Comment


          • #20
            Originally posted by rcmodeller View Post
            Er det ikke dette som er det fasinerende med denne hobbyen da? Kunne noe og gjøre noe selv?
            Ikke bare plug and play uten å vite.

            RCModeller
            (Dette er ikke ment som et sleivspark til noen her på forumet, bare så det er sagt!)

            Dessverre så er vel markedet mer og mer gjennomsyra av PNF/BNF/RTF med modeller som gjerne går rett i søpla etter at man har landet "på feil måte". Synes det skrumper mer og mer inn på antall gode kits tilgjengelig, og det å finne tegninger er jo et sant helvete dersom man vil ha noe som ikke er mainstream. Når jeg holdt på med dette "forrige gang" (dvs 15-16 år siden) så var det lett å få tak i alskens kits og tegninger, og RTF var noe bilfolket holdt på med i form av RTR.
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #21
              Originally posted by bjornal View Post
              .
              .
              Dessverre så er vel markedet mer og mer gjennomsyra av PNF/BNF/RTF med modeller som gjerne går rett i søpla etter at man har landet "på feil måte".
              .
              .
              Ofte helt unødvendig dersom man hadde gidda å tatt seg tid å teste før man prøvde å fly.
              RTF betyr ikke at det er klart til å fly dessverre ... man bør heller prøve å teste ut om
              det er flygbart.

              For nybegynnere så er dette vanskelig da de ofte påfører flyet nye feil i sine klønete første
              forsøk på å teste (det gjorde i allefall jeg ...).

              Derfor de som kjenner til fly/produkter som virkelig holder hva de lover vennligst tips oss andre
              om disse.

              Comment


              • #22
                Produkt med varierende kvalitet
                Himodel
                Brushless Speed Control Type FLY-30A-PRO SB


                FLY PRO Seires 30A 2-4S Brushless Speed Control Type FLY-30A-PRO SB | HiModel

                Kjøpte 2 stk av disse:
                Den ene fungerte slik den skal den andre slår antakelig ut på for høy temperatur for tidlig.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Ofly61 View Post
                  Ofte helt unødvendig dersom man hadde gidda å tatt seg tid å teste før man prøvde å fly.
                  RTF betyr ikke at det er klart til å fly dessverre ... man bør heller prøve å teste ut om
                  det er flygbart.

                  For nybegynnere så er dette vanskelig da de ofte påfører flyet nye feil i sine klønete første
                  forsøk på å teste (det gjorde i allefall jeg ...).

                  Derfor de som kjenner til fly/produkter som virkelig holder hva de lover vennligst tips oss andre
                  om disse.
                  Helt enig.

                  Man sjekker gjerne både bremser og gear, og at styret sitter som det skal, før man setter oppover og utfor de bratteste bakkene, når man kjøper ny sykkel også.

                  Selv om den er levert RTR

                  RCModeller

                  Comment


                  • #24
                    Jeg LIKER MITTVINGEDE FLY I BALSA en uheldig nødlanding fra stor høyde blir som regel ett 4 delt fly. nei lenge leve gamle warebirds med hel vinge eller en gammel Tiger 60, de tåler en "landing" fra en rusten pilot.

                    Mvh t.bakken

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by rcmodeller View Post
                      Se også hva gamlekaren på Weston har gjordt med disse Kina "billigvarene" 4 takterene med enkle modifiseringer. De yter og går faktisk hakket bedre enn tilsvarende kjennte dyrere "merkevarer" (unntatt YS). Og varer mer enn lenge nok ved vettug bruk. Dvs at de ødelegges gjerne før de slites ut.

                      Er det ikke dette som er det fasinerende med denne hobbyen da? Kunne noe og gjøre noe selv?
                      Ikke bare plug and play uten å vite.

                      RCModeller
                      Her er du inne på noe som er veldig viktig etter min mening.
                      Det å gjøre noe selv.
                      All honnør til de som vil ha "state of the art" og som bruker dommer-uttalelser for å bli bedre. Det er sikkert moro.. for de......
                      Den diskusjonen skal jeg ikke ta videre.

                      Har du lenke eller noe om "gamlekaren på Weston" og tuning/modding av motorer?
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • #26
                        Weston i England er kjent for egenproduserte piper, bend og tuning av Webra og Magnum 4-taktere. Her er linken til hjemmesiden deres westonuk online shop
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Superstar40 View Post
                          Weston i England er kjent for egenproduserte piper, bend og tuning av Webra og Magnum 4-taktere. Her er linken til hjemmesiden deres westonuk online shop
                          Koster noe mer enn standard handelsvare grunnet at arbeidskraft til å gjøre modifiseringene koster i Europa.

                          Men jeg ville mye heller betalt godt for en av disse motorene, enn samme pris for en std merkevare, unntatt YS da.

                          RCModeller

                          Comment


                          • #28
                            Min beste starter så langt;

                            Med 2 stk A123 batterier starter den 60 cc firtakt bensin motor;

                            Turnigy Lipoly Belt Drive Starter for 2-stroke 160 & 90 Size Gas Engines


                            Har en sånn som denne i alle mine bensin-fly;
                            Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.


                            Denne laderen er den eneste jeg bruker nå for tiden;
                            Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                            Men jeg lader kun RX-TX pakker og batterier til små øl-fly.
                            Last edited by kwik; 05-12-12, 06:45.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment


                            • #29
                              Vel den starteren fra HK tålte ikke at jeg startet ASP 180 4t med den da røk reima men bortset fra det er den bra. Kjøpte en annen kinastarter som er mye bedre denne drar igang 100cc bensinmotor uten å nøle.
                              http://www.sdshobby.net/super-big-starter-master-starter-for-40400-nitro-airplane-or-20cc80cc-gasoline-airplanes-p-2149.html?zenid=b74c6999c5ada4c563b2fdf8bcd6ad19]Super Big Starter/ Master Starter for 40-400 Nitro Airplane or 20CC-80CC Gasoline Airplanes [BY8400-A]- US$50.60 - www.sdshobby.net,SDSHOBBY,www.sdshobby.net[/url]

                              Comment


                              • #30
                                Jøss, enda en? Intressant ! Den skal jeg notere meg. Må ha en enda større starter snart... Men hvordan i all verden skal man holde den derre da?

                                Ja, jeg så at noen klagde på at reima røk under review der. Veldig trist å stå der med behov for å få start, og så.....

                                Jeg passer jo på å ta propellen helt tilbake, så den får god fart, men det gjorde vel du også.

                                Kanskje det er varierende kvalitet på reimer også.
                                Dont expect, inspect.
                                Fun Police everywhere!

                                Comment

                                Working...
                                X