Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum AR 8000 mottaker - DSM2 og/eller DSMX?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektrum AR 8000 mottaker - DSM2 og/eller DSMX?

    Jeg har 2 stk AR 8000 mottakere, som jeg har kjøpt på forskjellige steder i løpet av de siste 6 - 9 månedene. På den ene står det at det er en DSM2 og den andre DSMX. Har jeg her med en DSM2 eller DSMX mottaker å gjøre?

    Da jeg kjøpte DX8en for ca 2 år siden, står det i manualen at det er en DSM2 som følger med.

    Ønsker man helst å bruke DSMX?

  • #2
    Spektrum AR 8000 mottaker - DSM2 og/eller DSMX?

    Forskjellen er vel at man med DSMX kan være flere i lufta samtidig enn med dsm2. Dersom du flyr alene eller kanskje av og til med en eller to samtidig med deg merker du ikke forskjell. Er du på stevner/striper der det er veldig mange farkoster i lufta samtidig kan DSMX være en fordel.

    Instinktivt tenker jeg også at jeg foretrekker DSMX fordi det er den nyeste DSM-versjonen, men veldig mange flyr med dsm2 uten problemer.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Originally posted by Imelap View Post
      Jeg har 2 stk AR 8000 mottakere, som jeg har kjøpt på forskjellige steder i løpet av de siste 6 - 9 månedene. På den ene står det at det er en DSM2 og den andre DSMX. Har jeg her med en DSM2 eller DSMX mottaker å gjøre?

      Da jeg kjøpte DX8en for ca 2 år siden, står det i manualen at det er en DSM2 som følger med.

      Ønsker man helst å bruke DSMX?
      Alle AR8000 mottakerne er DSMX selv om det står DSM2 på pakka
      har du en ny radio så vil den default bruke X

      Originally posted by kristianwest View Post
      Forskjellen er vel at man med DSMX kan være flere i lufta samtidig enn med dsm2. Dersom du flyr alene eller kanskje av og til med en eller to samtidig med deg merker du ikke forskjell. Er du på stevner/striper der det er veldig mange farkoster i lufta samtidig kan DSMX være en fordel.

      Instinktivt tenker jeg også at jeg foretrekker DSMX fordi det er den nyeste DSM-versjonen, men veldig mange flyr med dsm2 uten problemer.
      ??? - forskjellen mellom DSM2 og DSMX er at DSM2 kun hopper mellom 2 kanaler men disse 2 kan være hvilken som helst i blant de 80 (?) som er tilgjengelig - DSM2 vil sjekke om kanalen er i bruk - er den det så velger den en annen. DSMX hopper mellom vilkårlige 23 kanaler som igjen er valgt ut av de 80 (hvis jeg ikke husker helt feil) som er tilgjengelig.
      Er alle kanalene brukt opp så er det "fult"
      Antall disponible kanaler er det samme om du bruker X eller 2 dermed kan samme antall fly være oppe samtidig....
      Videre er vel standard latency lavere på DSMX sammenliknet med DSM2
      Last edited by Quadrocopter; 23-11-12, 14:11.

      Comment


      • #4
        Spektrum AR 8000 mottaker - DSM2 og/eller DSMX?

        [QUOTE=Quadrocopter;334140
        ??? - forskjellen mellom DSM2 og DSMXer at DSM2 kun hopper mellom 2 kanaler men disse 2 kan være hvilken som helst i blant de 50 (?) som er tilgjengelig - DSM2 vil sjekke om kanalen er i bruk - er den det så velger den en annen. DSMX hopper mellom 8 kanaler som igjen er valgt ut av de 50 (hvis jeg ikke husker helt feil) som er tilgjengelig
        Antall disponible kanaler er det samme om du skulle bruke X eller 2 dermed kan samme antall fly være oppe samtidig....
        Videre er vel standard latency lavere på DSMX sammenliknet med DSM2[/QUOTE]

        Ettersom jeg ikke er noen ekspert på dette leser jeg litt her og litt der. Horizon forklarer på sine egne nettsider en av hovedforskjellene mellom dsm2 og DSMX på følgende måte:

        "The evolution of Spektrum now adds a third element (FHSS) to the foundation that is DSM2, to create DSMX. This provides improved security when hundreds of 2.4Ghz systems are being used simultaneously."

        Hvordan skal dette forklares om det ikke i praksis betyr at det er vanskeligere å forstyrre et DSMX-signal sammenlignet med dsm2?
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Ved bruk av satellitt mottaker så er spektrum / JR like bra bra som Futaba, tror det er rekkevidden som er den største bekymringen. Den enkleste modulasjonen DSM2 som Quadrocopter /kristianwest forklarer er mer en sikkert nok på en lokal klubb.

          Satellitt mottager er vell og anbefale.

          Er det noen her som vet noe om signal styrken på 2,4Ghz,,Europa/USA,,om det er mulig på få tak i en signal forsterker eller om Volt styrken forbedrer signalet. ?

          Edit: Det stod vist om dette i 2010
          (MFN) ModellflyNytt.no
          Last edited by Pistepirkko; 23-11-12, 15:42.

          Comment

          Working...
          X