Announcement

Collapse
No announcement yet.

FMS Bf-109F 1400mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FMS Bf-109F 1400mm

    Hei og Hopp,
    Nytt fly ramlet inn på hobbyrommet idag og tenkte legge ut noen bilder og litt rundt mine erfaringer.
    Har lest litt rundt på forumene rundt disse FMS flyene og var litt nysgjerrig på kvalitet og om flyene faktisk var så flotte som de ville ha de til å være.

    Vel, etter litt frem og tilbake falt valget på en Bf-109F som har 1400mm vingespenn. Modellen ble bestillt gjennom Elefun og ikke lenge etterpå var det bare å å stikke innom og hente.

    Noen bilder fra monteringen.

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 19.31.07.jpg
Views:	1
Size:	76.6 KB
ID:	633231
    Flyet kommer godt pakket inn i en flott eske.

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 19.35.24.jpg
Views:	1
Size:	70.0 KB
ID:	633232
    Flyet er godt beskyttet i esken.

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 19.35.40.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	633234Click image for larger version

Name:	2012-11-23 19.35.33.jpg
Views:	1
Size:	73.6 KB
ID:	633233
    Noen bilder av innholdet før utpakking

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 19.49.10.jpg
Views:	1
Size:	69.4 KB
ID:	633235
    Mesteparten av smådelene lagt ut på bordet. Litt greit at det følger med et extra propellblad.

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 19.55.59.jpg
Views:	1
Size:	59.6 KB
ID:	633236
    Monteringen starter med å lime på noen deler bak på kroppen for så å gå videre over på vingen.

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 20.05.44.jpg
Views:	1
Size:	61.5 KB
ID:	633238Click image for larger version

Name:	2012-11-23 20.00.42.jpg
Views:	1
Size:	56.3 KB
ID:	633237
    Vingene skjøtes enkelt ved å tre to glassfiberrør inn i hver vingehalvdel. Rørene har markeringer midt på sån at de går like langt inn i hver vinge.
    Halvdelene skyves så bare sammen på midten...ingen ting limes da de vil bli holdt sammen av skruer når du fester vingen til kroppen litt senere.
    Husk å få alle servoledningene opp på oversiden av vingen. Det følger med skjøtekabler og ykabler som du nå gjør lurt i å koble opp riktig før du fester vingen til kroppen.

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 20.30.07.jpg
Views:	1
Size:	34.3 KB
ID:	633239
    Jeg valgte også nå å sette opp balanseror og flaps med vingen løs fra kroppen. Når dette var satt opp så er det bare å skru fast vingen til kroppen.

    Click image for larger version

Name:	2012-11-23 20.56.25.jpg
Views:	1
Size:	67.5 KB
ID:	633240
    Blir masse ledninger og koblinger som skal riktig sammen i kroppen og greit å ha en viss koll på hva de forskjellige gjør...Ledningene er forøvrig bra merket fra fabrikken noe som gjør det enklere å koble riktig..

    Resten av monteringen gikk ut på å lime fast høyderorene og feste rorhorn på disse..ingen overraskelser der...
    Så når alt var skrudd på og sortert så var faktisk flyet klart for test...
    Hele monteringen tok vel til sammen kanskje 3 - 4 timer.

    Rorutslag er nå satt opp etter beste evne da manualen manglet endel info for å si det pent..og den CG som står der får vi krysse fingrene fungerer greit.

    Så langt lover alt bra da jeg syntes kvalieten på settet er greit men det er et par ting så langt som jeg ønsker å sette fingeren på.
    - Dårlige linker og overføringer da disse virket litt i spinkleste laget..
    - Manualen er fryktelig kortfattet...greit å ha minst et par andre ARF under beltet før man starter på disse.
    Ellers så er jeg spent på maiden og syntes flyet ser særdeles bra ut med sitt veldig riktige skalaunderstell og fine former...blir morro å se hvordan den flyr.

    Flyet skal testet i morgen på Fredsmyr. Så bilder og kanskje video kommer da.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    En liten video fra en særdeles høytalende fyr ifra United state of unaiten.

    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Re: FMS Bf-109F 1400mm

      Ser bra ut, ønsker meg 190'n selv som vinterfly

      Videoen er som de fleste andre, wide open throttle og warbirds flys som pylonfly eller akrofly.

      Så gleder meg til god video!

      Mvh
      Alf
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Her er foreløpig 4 bilder fra Første tur på Fredmyr i Birkeland.

        Fotograf er Per Olav Stavelin.

        Flyet oppførte seg helt nydelig i lufta og selv med en relativt tung 4s 5000 pakke fløy det nydelig. Eneste som man bør være på vakt for er selvfølgelig da understeller er som det er så er det litt triky å få til en fin avgang og ikke minst utrulling etter landing..begynner det å skeine er det nesten bare å gi opp...Men dersom man er aktiv på sideroret fungerer det greit, det krever nok bare litt tilvenning.
        Skal sette opp litt mere siderorutslag til neste gang så får vi se om det hjelper...

        Flere bilder kommer så fort det lar seg gjøre..
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Ser bra ut syntes. Fint ølfly

          Comment


          • #6
            Originally posted by oistein View Post
            Ser bra ut syntes. Fint ølfly
            Jækelsk fin sak. Særlig med det understellet. Men har 2 Parkzone 109'ere allerede.....Det er fly overallt her nå...
            Dont expect, inspect.
            Fun Police everywhere!

            Comment


            • #7
              To Parkzone !! Det har du aldri fortalt meg Herr Kwik.
              BTW. Knallfin Gustav Håvard
              Last edited by Wulf; 29-11-12, 08:43.
              Balsa

              Comment


              • #8
                Liker FMS 1400mm FW190A 05 May 2012 - YouTube
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wulf View Post
                  To Parkzone !! Det har du aldri fortalt meg Herr Kwik.
                  BTW. Knallfin Gustav Håvard
                  De blir nok tatt frem rett før skumring da han er helt alene på stripa

                  Tenkte å få til litt weathering på denne etterhvet og...noen som har noen gode "bilder" referanser på hvordan de så ut med litt bruksslitasje....
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Søk blant IPMS folket, de er ofte racere på weathering. Her et eksempel fra det miljøet. Rimelig bra på 1/48 syntes jeg.

                    Click image for larger version

Name:	bf109g10fs_7.jpg
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	594835

                    Comment


                    • #11
                      Har drevet litt med plastic og. En ska vi alltid gjorde pre-shading og det får man jo ikke til etter modellen er malt. Malings flak som løsner er litt tricky etter at den er lakkert. En god oil wash, noe eksos gjøre seg jo alltid syntes jeg. I tilegg er det lurt å lage alt som malt svart litt grått, alt som er i hvitt litt gul grått. Dette har med fargerom å gjøre.

                      Comment


                      • #12
                        Det er jo noe som heter post-shading, som nok er det som er brukt mest på modellen over, og er egentlig vel så effektivt. Problemet er at det blir litt vanskeligere siden man må matche originalfargen, med pre-shading holder det jo egentlig med sort og grå. Noe som meget enkelt gir et skittent og brukt utseende er å bruke Tamiya Smoke/sot, som best kan beskrives som gjennomsiktig mørkebrun/sort. Den kan brukes både til shading langs panellinjer feks og væring, samt skit og sot.

                        Comment


                        • #13
                          Det er sant. Tamiya smoke er super. Enkelt å få et godt resultat

                          Har aldri lagt serlig weathering på skum modeller før, er nok en del vanskeligere der enn på glassa modeller. Der en kan sause på med alskens kjemikalier.

                          Comment


                          • #14
                            Aldri prøvd det, men har vurdert ovnsot med matt klarlakk over. Noe som kan funke?

                            Comment


                            • #15
                              Mange gode tips her...må se om jeg ikke får fyra opp den gamle airbrushen min og kanskje...blir litt mykere overganger med den..
                              - Håvard Glad Andreassen
                              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                              Comment

                              Working...
                              X