Announcement

Collapse
No announcement yet.

500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ser svært bra ut. Ser på en måte litt ekslusivt ut. Jeg liker det

    Angående swash løsningen så var den litt spesiell, ja. Det betyr vell at swashen skal gå ned for positiv pitch, eller er det meningen med trailing edge på denne modellen? Ikke at det betyr noe, men jeg synest det ser litt feil ut at swashen skal gå ned for positiv pitch... Gleder meg til fortsettelsen

    Comment


    • #17
      Originally posted by Trulsen View Post
      Ser svært bra ut. Ser på en måte litt ekslusivt ut. Jeg liker det

      Angående swash løsningen så var den litt spesiell, ja. Det betyr vell at swashen skal gå ned for positiv pitch, eller er det meningen med trailing edge på denne modellen? Ikke at det betyr noe, men jeg synest det ser litt feil ut at swashen skal gå ned for positiv pitch... Gleder meg til fortsettelsen
      se sånt ut men det går bra , min førsta FBL 500 var men mikado FBL kit og hade så att swashen gikk ner vid + pitch

      veldigt bra arhennie , lika løssning på servo
      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

      HD 500 Cell : brain2

      DX9

      Comment


      • #18
        Det har jeg faktisk ikke tenkt på Trulsen. Har ikke kommet så langt at jeg har gjort noe setup av hodet ennå. Men det ser ut som du har rett ja. Swash opp gir negativ pitch. Cyclic følger fortsatt swash bevegelsene da, ingen speilvending der. Det er forøvrig leading edge control på den. Rotoren går medurs.


        Litt om halen halen. Også her var veldig mye ferdig satt sammen. ikke veldig mye å skru på her. En ting jeg ofte plages med på helikoptre er å få hale pitch mekanismen til å gli lett og ledig. Ofte blir det noen små brytninger etter alt er festet sammen, men slik ble det ikke her. Alt går super smooth som de sier.

        Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_025.JPG
Views:	1
Size:	251.0 KB
ID:	594979


        Torque tuben sitter allerede på plass i halebommen så det er bare å smette halekassa på plass og feste med to skruer. Også her er det satt inn noe plast som fungerer som låsemutter på samme hvis som i masta.

        Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_027.JPG
Views:	1
Size:	156.5 KB
ID:	594981

        Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_026.JPG
Views:	1
Size:	150.9 KB
ID:	594980


        Hale servoen festes direkte på halebommen på samme måte som man er vant til på f.eks T-rex 500. Også her er det en slik servohorn fri løsning. Kun en liten aksel som skrus på servo gearet. En alu arm tres over og så strammer man bolten med stikka i midtstilling. Her må man bare holde armen i ca 90 grader mens man skrur til.

        Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_029.JPG
Views:	1
Size:	267.9 KB
ID:	594983

        Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_028.JPG
Views:	1
Size:	204.4 KB
ID:	594982


        Det eneste som liknet litt på jobb her var halebom støttene der endene måtte limes med epoxy. Lim følger ikke med så det må du ha en skvett av selv. Jeg legger de an som vist på bildet under og lar de ligge over natta. Da blir ikke festene i hver ende vridd i forhold til hverandre. Men om de skulle vri seg en anelse gjør ikke noe da disse ikke er skrudd på heliet men sneppes på kuler på samme måte som kulelinker. Dermed blir det ingen brytninger på stagene.

        Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_030.JPG
Views:	1
Size:	215.2 KB
ID:	594984

        Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_031.JPG
Views:	1
Size:	187.4 KB
ID:	594978
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #19
          Jeg har hatt ett heli den også går ned på... husker dog ikke hvilket i farten? blade? king II? hmm forvirrende!

          Ingen skal beskylde JR, for å ha kopiert andre.. .

          men likte swash stavene og setup.

          Tittet på denne på elefun, 9k for 500 er jo ganske heftig

          Comment


          • #20
            Originally posted by andersand View Post
            Tittet på denne på elefun, 9k for 500 er jo ganske heftig
            Ikke 9 vel. Du kommer langt med 7,6 pluss frakt. eller 4,5 om du dropper servoer og FBL unit.
            JR Nex E6 FBL Combo - elefun.no - Radiostyrt hobby
            JR Nex E6 FBL ink Motor/Esc - elefun.no - Radiostyrt hobby

            En T-rex 500pro DFC super combo som er like komplett hva gjelder medfølgende utstyr er bare en tusenlapp billigere. Så jeg synes ikke det er hårreisende på noe måte.
            Last edited by arhennie; 04-12-12, 23:31.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #21
              500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

              7595 kroner må da være en god pris for full pakke og kvalitet. Og det er sikkert mulig å spørre Elefun om å få frakt inkludert
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #22
                Motor + headspeed

                Da fortsetter jeg med motoren. Den festes til motorbukken før den monteres i heli. Der er avlange bolter man kan skyve hele motoren med bukken frem og tilbake i ramma. Det synes jeg gjør justering av mesh mye enklere enn på heli der bukken er fast.

                Ja, mer er det ikke å si om den saken. Men Anders And spurte litt om headspeed. Her det ikke så mange valg å ta. Pinjong er 12T og det finnes ingen alternativer. Dvs det står ikke oppført fler i manualen, men det kan jo finnes i JR sitt sortement for det. Hoveddrevet er 150T. Det gir er girutvaksling på 12,5/1. Motor KV er som tidligere nevnt 1750 og denne flyr på 6S.

                Jeg finner ikke noen grense for max headspeed i manualen. Men i en tabell finner jeg 2600 - 3000 rpm som typisk for flyging. Jeg mener å huske jeg fløy 2700 som høyeste på min gamle T-rex 500 og minns jeg syntes det var mer enn nok den gangen. En rask runde på kalkulatoren gir meg følgende:
                Ved bruk av CC gov: warning kommer ved 2657rpm.
                Ved bruk av extern gov (Vbar): (+)perf.=2667rpm, target=2774rpm. (-)perf.=2854

                Jeg har hverken CC gov eller Vbar på denne. JR ESC'en har en governor funksjon men har lest mange har mått skru denne av pga den skaper oscilleringer. Så den føyer seg antagelig inn i rekken av rimelige ESC'er med ubrukelig governor. Den kan brukes med ekstern governor som Vbar, men siden jeg ikke skal ha Vbar på denne så blir det å fly på kurver. Så får jeg se hva headspeed jeg havner på. Det kommer mye an på hvor tung den vil føles. Men jeg ser ikke behov for å dreve om i allefall. Gearingen ser ut til å være akkurat der den skal være.

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_036.JPG
Views:	1
Size:	181.1 KB
ID:	595046

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_037.jpg
Views:	1
Size:	64.3 KB
ID:	595043

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_038.JPG
Views:	1
Size:	183.2 KB
ID:	595044

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_039.jpg
Views:	1
Size:	138.5 KB
ID:	595045

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_040.JPG
Views:	1
Size:	178.1 KB
ID:	595042
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #23
                  Da er den mekanisk komplett. En liten fotoshoot med canopy på før jeg begynner med oppsett av servoer og gyro. Jeg liker det jeg ser, og det har vært en ren nytelse å skru på. Nå er jeg spent på åssen den flyr, men det går nok en stund til før den er klar for maiden.

                  Click image for larger version

Name:	NexE6_20121127_032.JPG
Views:	1
Size:	173.6 KB
ID:	595048

                  Click image for larger version

Name:	NexE6_20121127_033.JPG
Views:	1
Size:	170.1 KB
ID:	595049

                  Click image for larger version

Name:	NexE6_20121127_035.JPG
Views:	1
Size:	175.3 KB
ID:	595047

                  Click image for larger version

Name:	NexE6_20121127_034.jpg
Views:	1
Size:	45.3 KB
ID:	595050
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #24
                    Avretting av swash

                    Litt om oppsett. Jeg bruker altså JR sitt FBL system som heter TAGS01. Så beskrivelsen av oppsettet er jo selvsagt tilpasset den da.

                    Og som jeg har nevnt tidligere så er det ingen servohorn som skal justeres 90 grader på denne. Den man gjør er å la disse servo alu-armene sitte løst på akslene som er skrudd i servoene. Jeg kobler servoene opp mot mottaker, foreløpig uten at TAGS01 er koblet i mellom. Jeg setter opp med 140 grader swash og passer på at jeg ikke har noen trim eller subtrim i radioen. Sørg også for at pitch har 50% på utgangen. Den sikreste måten å gjøre det på er å lage flat pitch kurve på 50%, eller enda enklere å sette pitch i swash mix menyen til 0.

                    Det følger med to metallpinner som tres gjennom hull i rammesiden, videre gjennom hull i servo armene, og ut gjennom den andre rammesiden. Armene holdes nå fast i eksakt 0-pitch posisjon.

                    Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_042.JPG
Views:	1
Size:	202.3 KB
ID:	595122

                    Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_041.JPG
Views:	1
Size:	167.4 KB
ID:	595121

                    Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_043.JPG
Views:	1
Size:	206.2 KB
ID:	595120



                    Nå strammer jeg til skruene som fester alu armene til servo akslene. Pass på å ikke røre stikkene på radio nå, siden servoene er låst fast og man risikerer å ødelegge servoene. Straks skruene er festet så ta strømmen av mottakeren.

                    Nå, mens låsepinnene sitter på plass. Sjekk nå at swash er helt rett i begge akser. Er den ikke det så juster lengden på aileron og pitch linkene til den er helt rett. Jeg bruker en swash level tool til å måle dette, men man kommer langt med å sikte langs skyvelær eller lignende også.

                    Click image for larger version

Name:	NexE6_20121203_044.JPG
Views:	1
Size:	147.1 KB
ID:	595123


                    Når swash er rett fjernes låsepinnene før man igjen setter strøm på mottaker. Nå sjekker man at alle bevegelser er korrekt. AIL, ELE og PITCH. Bruk reverserings menyen i radio til å få alle servoer til å gå samme vei ved opp/ned pitch. Så endrer man fortegn i swash menyen på den bevegelsen som eventuelt går feil veg etterpå.

                    Nå tar jeg halen også. Med rudder stikke i center, hold alu armen i ca 90 grader posisjon og stram til festeskruen. Så justeres lengden på linken, eventuelt flytt hele servoen langs bommen så hale pitch slideren kommer i center posisjon.

                    Ble veldig sånn "how to" med teskje her nå. Men Xilian har sagt vi får skrive så mye vi vil her inne så da forbeholder jeg meg retten til det Får håpe en eller annen nybegynner kunne plukke opp et tips eller to da i allefall


                    PS!
                    En liten note her nå:
                    Hadde dette vært tradisjonelle servohorn hadde jeg justert disse til 90 grader vha subtrim. Dat har INGEN betydning for TAGS01 om du har subtrim i radioen så lengde det ikke er veldig mye. Har man veldig mye bør man finne et horn som passer bedre, eller bytt rundt på hornene servoene i mellom.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #25
                      kult, maiden i morra?

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by andersand View Post
                        kult, maiden i morra?
                        He-he, nei. Resten av oppsettet er nok ikke mye arbeid. Men foreløpig er hverken gyro, FBL unit eller mottaker festet på modellen. Det er ikke lagt opp en eneste ledning, og ESC ligger fortsatt et sted nede i esken. Masse jobb igjen med andre ord. Og den det mindre festlige delen av det også.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #27
                          For å finne 0 grader pitch setter jeg igjen pitch i swash mix til 0. (Da kan pitch stikke stå hvor den vil uten å påvirke signalet). Jeg har fortsatt ikke koblet til noen FBL unit. Kun servo rett i mottaker. Det følger med en "jukse-flybar" som tres gjennom hode hub'en og festes med en skrue. Da kan man benytte en vanlig pitchmåler som man gjerne gjør på flybar heli.

                          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121206_047.JPG
Views:	1
Size:	117.5 KB
ID:	595134


                          Selv foretrekker jeg å finne 0 pitch ved å folde bladenen ut til siden som vist på bildet. Dersom bladene ikke flukter så juster dette ved å justere lengden på linkene opp i bladgriperne. Husk å holde disse like lange. Det er bedre at man bommer litt på 0 pitch enn å ha forskjellig lengde på linkene.

                          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121206_045.JPG
Views:	1
Size:	174.7 KB
ID:	595133


                          Manualen til TAGS01 sier at på nåværende tidspunkt er størrelsen på swash meny verdiene ikke viktige. Men det følger med et ark med anbefalte start verdier for Nex E6. Så jeg setter aileron og elevator til anbefalte verdi som er 50. Dette gir et cyclic utslag direkte fra radio på ca 8 grader, men det har ingen som helst betydning for oppsettet. Pitch utslaget derimot kan jeg justere nå. Arket anbefaler 35-40 som verdi i swash menyen. Jeg velger 46 som gir meg en pitch på +/- 12 grader. Jeg kunne brukt jukse flybaren her nå, men jeg har anskaffet digital måler som letter arbeidet og nøyaktigheten betraktelig.

                          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121206_048.JPG
Views:	1
Size:	117.3 KB
ID:	595132
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #28
                            dette lukter maiden i morra

                            Comment


                            • #29
                              Ser ut som det blir flyvær - med unntak av at temperaturen ser ut til å komme ned på -12 i traktene rundt her. Og det er litt for kaldt for mine fingre i alle fall :-S

                              Ellers ser jo dette knall ut. Dette tror jeg du blir veldig fornøyd med Fantastisk nivå på byggebloggen, forresten - nesten så du kunne gitt det ut under tittelen "Build your own heli in (less than) 24 hours"
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment


                              • #30
                                Har ikke vært mye fremdrift på heli her i kveld. Jeg har sittet med grevlingene og spist pizza og sett Dark Night Rises. Eneste jeg har gjort mens kona laget pizza var å feste gyroen. Noe som forøvrig så ut til å bli et lite helvete å få til. Alle andre gyroer er firkantet så det er lett å få de til å line opp eksakt langsetter ramma. Noe som er veldig viktig. Men denne er rund. Riktignok med hjelpelinjer på lokket til å sikte etter, men ingen rette kanter å legge an mot og vanskelig å holde i. Men det viste seg faktisk å gå veldig så smertefritt. Ved hjelp av noen legoklosser jeg lånte av gutta og noen stumper fuelslange tredd på en nebbtang så var gyroen plassert og perfekt linet opp på no time.

                                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121207_049.JPG
Views:	1
Size:	161.1 KB
ID:	595140

                                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121207_050.JPG
Views:	1
Size:	168.0 KB
ID:	595141

                                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121207_051.JPG
Views:	1
Size:	169.1 KB
ID:	595139
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X