Announcement

Collapse
No announcement yet.

500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

    Jeg har vært på utkikk etter en ny 500 maskin i hele høst til bruk hjemme i vinter da stripa vår ikke er tilgengelig så lenge det er snø. Jeg har hatt noen 500 maskiner nå, fire stk for å være nøyaktig. Men hva skulle jeg kjøpe denne gangen? Jeg kunne jo laget en ”hva skal jeg kjøpe” tråd her inne så jeg kan få ramset opp alle 500 størrelsene som finnes i marked, (og sikkert noen som ikke er 500 og). Men jeg føler jeg har grei oversikt over utvalget selv så jeg valgte å ikke gjøre det.

    Den første 500’en jeg hadde var en T-rex 500. Den var jeg utrolig godt fornøyd med, og antagelig den jeg lærte aller mest på da jeg som nybegynner turte å prøve ting på denne som jeg ikke turte med de større. Det samtidig som den flyr som et stort heli, selv som flybar maskin, noe jeg ikke vil si om den mindre 450’en. Og ombygging til flybarless gjorde den bare enda bedre, på alle måter.

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20090711_005.JPG
Views:	1
Size:	70.2 KB
ID:	633250

    Siste jeg hadde var en Compass Atom 500 som jeg kjøpte nå i høst nettopp for bruk denne vinteren. Riktignok var dette en strekt versjon på 515mm blader, men fortsatt med den lille 500 kroppen. Men jeg ble ikke helt komfortabel med den. Mest sannsynlig pga den ekstremt lille torpedo formede (les: dildo) kroppen som jeg syntes var vanskelig å holde eksakt orienteringen på dersom jeg ikke fløy helt oppå meg. Noe jeg synes er veldig ukomfortabelt så lenge det ikke er en liten 130X eller lignende.

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20120930_030.JPG
Views:	3
Size:	178.2 KB
ID:	633251

    Før jeg kjøpte Compass’en hadde jeg fundert en del på hva jeg skulle handle nå. Protos 500 er en av de få jeg har hatt. Jeg hadde den ikke lenge, og fløy den kun som flybar maskin. Logo 400SE hadde jeg sist vinter. Jeg tenkte en stund på Gaui X4, men leste mye jeg ikke likte om denne. Så tanken var etter hvert å kjøpe T-rex igjen. Ikke den nye DFC saken for den vil jeg ikke ha. Men V2 versjonen er fortsatt tilgjengelig noen steder, så skulle det bli T-rex måtte det bli en sånn. Helt til jeg snublet over denne Compass’en på rcmarkedet da.

    Da kjellkr her inne fløy sin nye Gaui NX4 med den flotte canopyen den kommer med så var jeg sikker på at Atom 500’en måtte erstattes. Men NX4 er nitro og det ville ikke jeg ha. Og elektro versjonen X4 har som nevnt for mange påståtte svakheter til at jeg vil prøve. Kjøp Goblin er jeg sikker på mange her inne vil si. Sikkert ikke dum den vil jeg tro, og 500’en er den av Goblin’ene som jeg synes ser finest ut. Men den er ikke tilgjengelig ennå så glemmer den foreløpig.

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20121118_041.jpg
Views:	1
Size:	125.4 KB
ID:	633252

    Så valget falt til slutt på JR sin NEX E6. Jeg har siklet på denne lenge men pga at ingen av mine "faste" utenlandske helisjapper fører deler til denne så lot jeg meg aldri falle for fristelsen. Men etter et lite dypdykk på google så fant jeg ut at deler likevel er lett tilgjengelig. Både til denne og andre JR maskiner. Elefun, som er Norsk forhandler av JR, har ikke katalogisert sine JR deler på modell. Men når jeg nå satte meg ned med manualen og søkte opp strategiske krasj deler på Elefun sine sider så fant jeg til min store glede ut at veldig mange av de var lagerført. Så jeg skal slett ikke stå fast på deler, og det er jo viktig skal en tørre bruke greiene.

    Click image for larger version

Name:	nexE6_01.jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	633253

    Sånn, jeg har blitt kritisert for å skrive veldig lange innledninger. Så da er det bare en ting å gjøre, og det er og fortsette med det. Bedre om man kan bli husket for noe, fremfor å ikke bli husket i det hele tatt
    Last edited by arhennie; 01-12-12, 23:32.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Re: 500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

    Synes det er flott jeg.
    Det er iallefall underholdende lesing.
    Og det er veldig bra att du deler vurderingene ang deletilgang og hvordan du veier for og imot for oss andre som ikke kjøper nytt like ofte.
    Last edited by jonny; 01-12-12, 22:29.
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

    Comment


    • #3
      500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

      Sier meg enig med jonny. Får lyst til å lese resten med en gang!

      Blir spennende å høre hva du syns om E6n. Jeg kjøpte den nye DFC 500n til Align og har ikke blitt helt venn med den. Vet ikke helt hvorfor, men den har bla a fire festepinner til canopy (mot to på den tidligere versjonen), og det er ikke like smooth å fly fem-seks kjappe batterier som før.

      Men nok om det - dette er jo en E6-tråd

      Hva slags oppsett skal du ha i den?
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Takk for det gutta. Jeg skal svare på det med oppsett etter hvert Kristian, må bare komme med en rettelse først.

        Jeg har nettopp editert post #1 det jeg skrev om deletilgang. Jeg satte meg nettopp ned og søkte opp diverse strategiske deler på Elefun sine sider. Og da fant jeg ut at de hadde faktisk veldig mye deler til NEX E6 allikevel. Så for dere som allerede har lest at jeg skrev de ikke førte delelager på denne. Det er feil. De fører deler, men lageret er ikke komplett. Men som sagt finnes det og alternativer om en skulle trenge noe Elefun ikke har.

        Beklager litt dårlig research der.
        Last edited by arhennie; 01-12-12, 23:44.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Jeg trodde egentlig Flypilot (Håvard) hadde skrevet en blogg på denne før meg. Det hadde han ikke fant jeg ut, men han har postet noen bilder og filmer av denne i en tråd som ble startet av Xilian i vinter/vår da NEX E6 kom på markedet. (MFN) ModellflyNytt.no

          Click image for larger version

Name:	IMG_0041 2.jpg
Views:	2
Size:	78.0 KB
ID:	594898

          Først et par bilder av esken. Det blir vel ikke komplett byggeblogg uten bilde av eske og innhold. Ting er pakket i poser nummererte i henhold til fremdriften i manualen. Selve manualen skal jeg ikke si mer om enn at den har flotte bilder og inneholder alt man forventer av en god manual.

          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_001.jpg
Views:	1
Size:	142.6 KB
ID:	594900

          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_002.jpg
Views:	1
Size:	119.1 KB
ID:	594901

          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_003.JPG
Views:	1
Size:	183.8 KB
ID:	594899

          Det ble spurt om oppsett her. NEX E6 kommer i to kit varianter. Én variant inneholder kit inklusive motor, esc og blader. Den andre varianten inneholder i tillegg servoer og JR sitt egen FBL system som heter TAGS01. Jeg har valgt combo kit’et så dermed slapp jeg tenke mer på oppsett siden alt er med. Jeg er mest spent på FBL enheten. Funker den er jeg happy, hvis jeg ikke får den til blir det Vbar. Men, time vill show som Blodstrupmoen sa…

          Så da blir oppsett som følger:
          Main blades: 440mm JR CF blader
          Motor: JR NHM-40-8P, 1750KV
          ESC: JR NHA-75-SB5, (75A m/ 5A BEC)
          Swash servoer: JR FBL-DS11
          Tail servo: JR DS3500G
          FBL unit: JR TAGS01

          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_005.JPG
Views:	1
Size:	158.3 KB
ID:	594902

          Til batterier anbefaler JR fra 2600mAh til 3300mAh. Det er da snakk om 6S LiPo. Jeg har allerede en del 3300 batterier til min Beam 600 men mulig disse vil bli i tyngste laget. De er i øvre grense av hva som er anbefalt og hva som er vanlig på 500 maskiner. Det vil vise seg. Jeg har de og vil selvsagt prøve de. Så får jeg heller skaffe noe mindre etter hvert om jeg føler behov for det.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Grattis med nytt heli!

            Jeg så denne live på Fagernes når Flypilot/Håvard testet denne. Han hadde en del flighter og det så ut som et utrolig presist og flott heli. Mye kraft selv på lavt turtall.

            Her er en video fra Fagernes 2012:



            Eneste jeg synest er litt spesielt er JR sin gyro. Den virker veldig kompleks på en måte og mange potmetere og justeringer, men den flyr vell veldig fint. Det er jo tross alt JR! Jeg tipper uansett du får V-bar på denne rimelig kjapt

            Comment


            • #7
              grattis og veldigt intresant lessing
              blir koolt å høre vad du sinns om JR TAGS01 - setups og hur den fly
              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

              HD 500 Cell : brain2

              DX9

              Comment


              • #8
                Kommer tilbake til det når jeg kommer så langt Ragge.
                Begynner med litt bilder fra ramme osv først.

                Ramma er delt i to. En øvre og en undre del. Den øvre delen inneholder både motor og elektronikk, lagerbukker til mast og halekasse. Dvs alt unntatt skid sitter her. De røde detaljene i bildet er opplagring av servo overføringene. Kommer tilbake til de.

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_006.jpg
Views:	1
Size:	129.8 KB
ID:	594928

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_007.jpg
Views:	1
Size:	142.5 KB
ID:	594929

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_008.JPG
Views:	1
Size:	220.7 KB
ID:	594930

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_010.JPG
Views:	1
Size:	210.7 KB
ID:	594931


                Underdelen er bare en sak som sørge for at skid'ene kommer der de skal, samt at nedre canopy feste sitter her. Den omkranser batteriene, men disse igjen er festet til overdelen. Man kan jo håpe at i tilfelle uhell der ramma får en smell at det holder å bytte underdel. Det vil i så fall være en svært enkel sak. Ellers sitter skid'et i noen plast fester som virker som en slags break-away-tabs. Nedre rammehalvdel er noe bredere enn øvre. Muligens for å gjøre bedre plass til batterier.

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_011.JPG
Views:	1
Size:	194.5 KB
ID:	594932


                For de som lurer på kvaliteten på skruene så er mitt inntrykk at dette er solide bolter slik det skal være. Ramma går i hop enkelt og greit. Veldig lite å si om den. eneste jeg reagerer er at jeg synes carbon sidene tynne. Disse er nok ikke bygget for å tåle å plantes i bakken, med heller for å sørge for en lettest mulig maskin.

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_012.JPG
Views:	1
Size:	182.9 KB
ID:	594933

                Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_014.JPG
Views:	1
Size:	179.5 KB
ID:	594927
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Hmm kult, har du skyvelær så du kan måle CF tykkelse?

                  500 rammer tåler oversakende mye med tynt gods, siden modellene er såpass lette er min erfaring, har bare kvelda 3 sett rammer på min trex500, og for de jeg flyr sammen med... vet de at jeg virkelig går inn for det.

                  Comment


                  • #10
                    Rammesidene er 1,5mm. Det er kanskje ikke mer på en T-rex osv? De fleste gangene jeg har tatt rammer har det vært nederst. Øvre delene blir jo ofte godt beskyttet av canopyen. Og siden denne har delt ramme så vil eventuelt skade på nedre del som sagt være en veldig kurant sak å bytte.

                    Men jeg har jo lest dine egne beskrivelser av krasjene dine Anders, så den er vel ikke laget den ramma som holder for deg. Høres ut som du har kjørt over de med bilen når du har summert opp krasj kosten noen ganger
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by arhennie View Post
                      Rammesidene er 1,5mm. Det er kanskje ikke mer på en T-rex osv? De fleste gangene jeg har tatt rammer har det vært nederst. Øvre delene blir jo ofte godt beskyttet av canopyen. Og siden denne har delt ramme så vil eventuelt skade på nedre del som sagt være en veldig kurant sak å bytte.

                      Men jeg har jo lest dine egne beskrivelser av krasjene dine Anders, så den er vel ikke laget den ramma som holder for deg. Høres ut som du har kjørt over de med bilen når du har summert opp krasj kosten noen ganger
                      1.66-1.7mm er trex 500 ramma

                      Jeg er ikke så god til å fly... men fy søren så god jeg er på krasjtesting og kvalitetsikring... noen burde jo signe meg opp på på teamet sitt for nyutvikling bare for det...

                      Hvordan føler du toleransen på ting er? og hva er "gut feeling" på denne? hvor mye headspeed skal du snurre? kan du govve i escen eller tags?

                      vet at mister martin er spent på tagsen da han vel skal fly denne i f3n

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersand View Post
                        Hvordan føler du toleransen på ting er? og hva er "gut feeling" på denne? hvor mye headspeed skal du snurre? kan du govve i escen eller tags?
                        Toleransene er veldig bra. Ingen filing eller sliping for at ting skal passe. Heller ingen problemer med lugging i bevegelige deler. Alt er tight og fint. I tillegg til en noen veldig fine løsninger. Gut feeling er at dette er kvalitet og presisjon fra ende til annen.

                        Spørsmål om ESC og TAGS01 kommer jeg tilbake til. Jeg har ikke satt opp noe av dette ennå så vet ikke mer enn jeg har lest meg til så langt. Men kan si at kort at det er ingen slike funksjoner som governor osv i TAGS01. Det finnes en innebygget governor i ESC, men i følge hva jeg har funnet på nett er den på høyde med Align governor ol. og kan ikke brukes. Men man kan bruke ekstern governor på den, f.eks om du bruker Vbar istedet for TAGS01.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Litt om servo overførnger. For her har JR en fin løsning på E6'en. Man benytter ikke vanlige servohorn. Istedet skruer man på noen slags akslinger på servohornene. De sorte som er vist på bildet under.

                          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_015.JPG
Views:	1
Size:	262.5 KB
ID:	594971


                          Disse akslene trer man gjennom lagrene som er skrudd i rammesidene. Så er det noen armer i aluminium som igjen tres utenpå akslingene. Bildet viser hvordan aileron og elevator servoen er skrudd inn på rammesiden. Pitch servoen sitter tilsvarende på motsatt side.

                          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_016.JPG
Views:	1
Size:	187.9 KB
ID:	594972


                          Poenget er da at man skal låse armene i posisjon med noen medfølgende pinner. Så er det bare å skru til festeboltene med stikkene på radio i center posisjon. Veldig enkelt. Ingen sikting på 90 grader og ingen subtrim. Bare å stramme boltene med stikkene i rett posisjon og ferdig.
                          Jeg mener Thunder Tiger bruker samme løsning på raptor G4.

                          Click image for larger version

Name:	NexE6_20121125_019.JPG
Views:	2
Size:	196.5 KB
ID:	594970
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Re: 500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

                            Fiffig.
                            Liker veldig bra de løsningene der.
                            Bør spare mye tid på oppsett.
                            ---------------------------------------------
                            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                            Mikado logo 600 3D Vbar
                            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                            Comment


                            • #15
                              Ja, det var veldig fin løsning Jonny. Kommer tilbake til det senere forøvrig.

                              Skal først si litt om hodet. Det kommer ferdig montert. Man må bare skru de røde detaljene på de sorte. Litt spesielt kanskje hvordan de har laget overføringen opp til bladgriperne. Disse er festet til linkearmene på swash driveren, istedet for å gå rett ned på swash som er mer vanlig å se. Jeg vet ikke helt hva de oppnår med det. Mulig ting blir noe tightere siden alle linker blir så korte. Med unntak av pushrod langs halebommen er disse to korte linkene opp til bladgriperne de eneste på hele helikopteret.

                              Et par andre detaljer jeg kan nevne. Inne i masta sitter det noen plast inserts av samme materiale som man finner i låsemuttere. Disse fungerer som, ja... dere kan gjette..... Og joda, helt riktig. De fungerer som låsemuttere.
                              En annen liten detalj er at knappen på toppen av hodehubben er festet med to skruer. I senter av knappen er et skruehull som benyttes som midlertidig festing av jukse-flybar for de som benytter slik for pitch måling ifm. oppsett.

                              Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_020.JPG
Views:	1
Size:	226.8 KB
ID:	594976

                              Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_023.JPG
Views:	1
Size:	164.5 KB
ID:	594977

                              Click image for larger version

Name:	NexE6_20121126_024.JPG
Views:	1
Size:	182.2 KB
ID:	594975
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X