Announcement

Collapse
No announcement yet.

500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    En liten oppdatering på denne. Dette er jo vintermodellen min og den jeg forsøker å bruke nå om dagen men jeg sliter litt. Jeg merket ikke noe til det på maiden, men det har blitt verre og verre nå senere. Jeg sliter med en oscillering på elevator. Har og hatt litt på halen etter jeg skrudde opp headspeed, men det forsvant når jeg reduserte gain litt. Har redusert gain på elevator også, flere ganger. Men det har ikke blitt bedre. Heller tvert i mot. Og i dag var den ekstra ille. Da var gain skrudd ned så langt den går uten gain fra radio. (Dvs 50 på en skala fra 0-150).

    Jeg nevnte tidligere i tråden at jeg funderte på hvordan gain fra radio spilte inn. Jeg hadde fått forståelsen av at 100 på gain menyen i radio (JR/Spektrum der heading hold er fra 0-50) tilsvarte 0 pådrag i TAGS01. Vel, nå har jeg fått tak i denne kabelen og kan avsløre fakta for alle dere som har lurt fælt på dette og mistet nattesøvnen av det gjennom jula

    Bildet under viser faktisk gain, uten signal fra radio. Gain verdiene er de jeg hadde på siste flight i dag. (Jeg sa gain 50 på elevator men det var 53 da). Min er 50 og maks er 150 når man kun stiller på pot'ene på TAGS01. Begge verdier innenfor det vi kaller heading hold som går ned til 0. Potene står default i midtstilling med verdi 100.

    Nå glemte jeg ta bilde av resten da, men det jeg gjorde var å koble gain kanalen på radio inn på GAIN1 i TAGS01. Dvs at gain fra radio påvirker alle akser likt i TAGS01. Og det stemte at 100 i radio gav null pådrag i TAGS01. Dvs jeg fikk null pådrag med gain 96, men det er sikkert bare at EPA ikke er helt samstemt. Ved å senke gain i radio kunne jeg nå justere gain ned til 0 der den skiftet status til normal, og videre oppover på normal gain skalaen.

    Click image for larger version

Name:	Gtune snap 2.jpg
Views:	1
Size:	51.1 KB
ID:	596299


    Men som sagt har jeg nå trøbbel med oscillering på elevator, på tross av at gain er skrudd helt ned. Jeg har skrudd swash mix mye opp i forhold til utgangspunktet for å få noe særlig hastighet på cyclic. Fra 50 til 70, med dualrates fra 60 til 100. Men det bør ikke påvirke i FFF der jeg knapt rører stikka.

    Bildet under viser et annet bilde fra GTUNE. Dette er alle parametre som ligger inne på hver enkelt akse, og disse endrer seg ettersom man justerer gain pr. kanal. Men her kan man gå inn å endre hvert enkelt parameter. Jeg har ikke rørt noe enda og kan ikke stort om reguleringsteknikk annet enn at jeg klarte så vidt å hanke meg gjennom faget et semester på skolen for mange år siden. Men det jeg reagerer litt på er at D Gain på elevator er såpass høy i forhold I. Jeg mener å huske fra skolen at D var en parameter som kunne kødde til å lett forårsake egensvingninger i en reguleringssløyfe, og det er jo nettopp det jeg sliter med på denne kanalen nå. Det er jo bare å forsøke litt forsiktig å se hva som skjer. Men kanskje er det noen her inne som kan PID regulatorer og kan tipse meg i riktig retning?

    Click image for larger version

Name:	Gtune snap 1.jpg
Views:	1
Size:	60.8 KB
ID:	596300
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #47
      er ikke D gain, dampening gain? i så fall skal vel denne ned på elevator axis?

      de gangene jeg har hatt kødden elevator var det dampening gain, og enda mere headsped som gjalt for å få bort, men det var mere en sluggish bounce endel ganger på harde stopper med elevator input, enn oscilering direkte, prøvd å justere den opp/ned ganske mye og sett hva som skjer?

      Comment


      • #48
        Vel, det er litt å prøve ut osv. men det er ikke sesong for å sitte med PC på stripa og feilsøke. Det jeg er mest interessert i akkurat nå er å få flydd E6'en min når det er vær til det. Så det jeg har gjort i kveld er å montere en Vbar på den så kan jeg i allefall få sjekket åssen den oppfører seg da, og om servoene kan sjekkes ut av saken.

        Når jeg skulle montere Vbar dukket det opp en utfordring jeg har fundert på tidligere også. Nemlig hvordan det er å sette den opp med 140 grader swash. Dette er ikke noe standard valg i swash menyen. Men trykker man på doktor hatten kan man sette opp nøyaktig åssen swash man vil. Man kan til og med legge til en fjerde servo, som man f.eks ville måtte gjort på en Vario maskin.

        Så for de som måtte ha lurt på det samme som meg. Jeg tok mål av avstanden fra masta og ut til senter av kulelinkene. Tegnet dette ned med de rette vinklene mellom linkene. (Altså 140 grader mellom elevator og aileron/pitch). Så kan jeg regne ut avstandsforholdet i prosent som er den verdien Vbar spør etter. Hvilket ble 140%. Tegningen er vist i bildet under. Jeg innbilte meg at avstanden mellom elevator og aileron/pitch i heliets lengderetning skulle bli helt lik, men det ble den ikke. Det skilte ca. 7%.

        Click image for larger version

Name:	140 swash.jpg
Views:	1
Size:	18.7 KB
ID:	596301


        Når man puncher inn verdiene i Vbar blir det som vist i bildet under. Om det var korrekt ville jeg se når jeg senere justerte level swash, og den viste seg å gå 100% level på hele vandringen uten behov for korrigering noen steder. Så da er det bare å teste åssen det flyr. Det er planlagt i morgen. Så håper jeg det funker for nå er jeg klar for å fly denne tøffe maskinen litt ordentlig snart

        Click image for larger version

Name:	140 swash Vbar.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	596302
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #49
          Originally posted by andersand View Post
          er ikke D gain, dampening gain? i så fall skal vel denne ned på elevator axis?

          de gangene jeg har hatt kødden elevator var det dampening gain, og enda mere headsped som gjalt for å få bort, men det var mere en sluggish bounce endel ganger på harde stopper med elevator input, enn oscilering direkte, prøvd å justere den opp/ned ganske mye og sett hva som skjer?
          Hei, hadde ikke regnet med å få tips på denne så fort Men jo, det er hva jeg mener å huske at D er demping, men jeg husker ikke nok av hovrdan de tre hang sammen. Om det var slik at D skal dempe (dra ned) oversvinget, og om den da demper (drar ned) for mye så kommer de andre P og/eller I og drar den over igjen..?? Men da er vi enig om du og mener denne skal ned.

          Jeg har lyst til å se litt mer på dette senere, men som sagt når en kan sitte ute å balle med dette. Så Vbar ble løsningen inntil videre. Men har noen flere synspunkter så fyr løs så har jeg mer å jobbe med senere
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #50
            Jeg var nok litt full på vin i går etter noe godt selskap, i din sammenheng er nok D gain, derivative gain, men er sammenheng på cyclic gain/demping none the less, skru ned og sjekk, men behold de andre ganske høye.

            Legg gjerne ut en video så får vi sett mer nøyaktig hva du mener.

            du har det kun på elevator axis? ikke aileron? har du det like mye forover som bakover? Jeg holdt på å bli gærn av noe lignende problem på 700E når jeg tuna fblen der, men gikk bra til slutt, etter 50+ tuning flights..

            Comment


            • #51
              Har ikke noe video av det, og får ikke tatt noe med det første heller siden jeg puttet Vbar på den i går kveld. Men ja, kun på elevator. Halen slår hardt og markant opp og ned, sammen med lyden av jobbende blader. Det går bort ved å senke turtall. F.eks slå over til normal. Men det merkelige var at det kom raskere når jeg satte gain ned?

              Når jeg får koblet den opp igjen skal jeg se åssen forholdet mellom parametrene endrer seg når jeg skrur gain opp.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #52
                Originally posted by arhennie View Post
                Har ikke noe video av det, og får ikke tatt noe med det første heller siden jeg puttet Vbar på den i går kveld. Men ja, kun på elevator. Halen slår hardt og markant opp og ned, sammen med lyden av jobbende blader. Det går bort ved å senke turtall. F.eks slå over til normal. Men det merkelige var at det kom raskere når jeg satte gain ned?

                Når jeg får koblet den opp igjen skal jeg se åssen forholdet mellom parametrene endrer seg når jeg skrur gain opp.
                For meg høres det ut som dampening er litt på tur, problemet du beskriver er identisk med det jeg opplevde med skookum, ca uansett av hva jeg satte med gains, spratt det, lav, høy, måtte justere dampening i hovedsak.

                Tipper at du var over i normal, og lavere HS og da fikk mindre, rett og slett da er at cyclic er tregere, hadde du beveget stikken saktere på elevator axis, på høy hs, så spratt det vel også mindre? på min, var jeg smoooth med stikkene, merket man lite, mens man var man brå, så spratt det.


                vbar maiden i dag?

                Comment


                • #53
                  Var ikke over i normal. Det lar seg ikke gjøre ved kun å skru pot'er. Minimum er ca 33% på hh skalaen.

                  Stikkebruk påvirker ikke. Kun farten på heli forover eller bakover. Har ikke prøvd raskt sidelengs.

                  Vbar testes om kun få minutter.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #54
                    Da har jeg testet med Vbar og det ble noe helt annet. I tillegg til dette med ocillering har jeg og slitt med å oppnå de piro og cyclic ratene jeg ønsker. Den har vært veldig treg, og spesielt på halen. Nå var den illsint og hissig som bare det Og jeg skrudde heller ned for å tone det hele ned litt.

                    Kristianwest tok litt film, og nå kan man tydelig se at FFF er ikke noe problem med tanke på oscillering. (Se fra ca 1:12 i filmen). Slike hastigheter kunne jeg ikke kommet i nærheten av slik TAGS01 oppførtse seg.

                    Derimot fikk jeg litt andre problemer. Nå er det ved harde stopper og generelt nå servoene har mye å jobbe med. (Høres godt i filmen fra ca. 1:34). Flyr jeg mykt og unngår store belastninger har jeg ingen problemer. På TAGS01 hadde jeg ikke dette problemet, men med den var ikke heli like hissig og jeg fikk nok ikke slike belastninger. Jeg prøvde litt opp og ned på både cyclic og hale gain uten at ting ble noe bedre. Jeg har lyst til å prøve noen andre servoer bare for å se om det er de som er årsaken.




                    Noen bilder fra dagen også, knipset av Kristianwest.

                    Click image for larger version

Name:	P1067574.JPG
Views:	2
Size:	115.2 KB
ID:	596337

                    Click image for larger version

Name:	P1067579.JPG
Views:	2
Size:	116.5 KB
ID:	596336

                    Click image for larger version

Name:	P1067549.JPG
Views:	1
Size:	53.5 KB
ID:	596339

                    Click image for larger version

Name:	P1067548.JPG
Views:	1
Size:	91.8 KB
ID:	596341

                    Click image for larger version

Name:	P1067562.JPG
Views:	2
Size:	120.4 KB
ID:	596338

                    Click image for larger version

Name:	P1067594.JPG
Views:	2
Size:	147.7 KB
ID:	596335

                    Click image for larger version

Name:	Hobby_20130106_074.JPG
Views:	1
Size:	155.6 KB
ID:	596340
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #55
                      Har studert litt mer på servo oppsettet mitt her. Servoene ser ut til å ha helt ok ytelser. Men hale servoen tåler kun 4,8V. BEC er satt til 5V som default så det er ok med tanke på haleservoene. Men ytelsen til swash servoene blir nok litt puslete på 5V når de utsettes for de hardeste belastningene. Og det er ikke sikkert temperaturen om dagen gjør det bedre for de heller. Så der tenker jeg vi har løsningen på dagens små problemer. Bare å øke BEC spenningen og sørge for en step down til halen så tenker jeg mye av problemet er løst.

                      Dette burde jeg selvsagt sett tidligere at ytelsene ble veldig små. I allefall sammenliknet med en Align DS510 på 6V som jeg er vant til. Men heli i denne strl som 500 og 450 osv er såpass standardisert på servo valg osv så dette tenkte ikke jeg på i det hele tatt.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #56
                        500 size heli - JR NEX E6 - blir jeg fornøyd nå?

                        Er bare å handle inn servoer du stoler på, spør du meg.
                        Men hvordan løser du det med tanke på den spesielle servoarm-løsningen i E6? Diameter og mønster på servohjulene er jo ikke likt på ulike servoer.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #57
                          Å bruke andre servoer er ikke noe problem. Det som følger med i kit'et er for JR som har egen type splines. Det er å få til Futaba splines også. Som i tillegg til Futaba inkluderer f.eks Align, Savox og mange andre. Men servoer med Hitec splines fungerer ikke på denne modellen, så det er greit å være klar over
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #58
                            Nå ser det omsider ut som jeg er i mål med denne også. Som nevnt over slet jeg med oscilleringer på elevator som jeg ikke fikk bort ved å senke gain. Så satte jeg på Vbar og så var det problemet borte. Men jeg merket som nevnt og at BEC var stilt ned fra fabrikk til kun 5V, (fremfor 5,75V som normalt er default i denne ESC'en), noe som gjør at servoene yter en del mindre.

                            Etter hvert ble Vbar'en fjernet da den trengtes i andre prosjekter. Så prøvde jeg GT5. Det fikk jeg ikke til. Deretter GT5 med Align servoer. Jeg kan ikke si at det ble noe bedre det heller. Så ble jeg litt lei hele greia og satte den på hylla.

                            Men samtidig med det over var jeg i dialog med Elefun om problemene jeg hadde opplevd, og de sendte meg rett og slett et nytt sett med swash servoer. Samme type som før, men disse skal visstnok være oppgradert. Mange (i utlandet) har slitt med at de har tatt drev i disse, i lufta. Det har JR gjort noe med etter hva jeg har forstått. Og da behøver jeg ikke lenger være redd for å øke spenningen å få mest mulig ytelse ut av de.

                            Så da var planen klar. Sette tilbake TAGS01 og forsøke på nytt med nye JR servoer. Jeg hadde stor tro på at det skulle løse seg nå, i allefall med litt tweaking på TAGS01 vha GTUNE softwaren. Jeg nevnte forøvrig for noen poster siden at jeg ikke skjønte hvilke parameter jeg skulle stille på. Men det viste seg straks var veldig enkelt. For det popper opp en god beskrivelse av hver enkelt parameter om man hoovrer musen over de.

                            Problemet var bare at det var vinter (den ble noeinnihelvetelang i år altså) og jeg hadde vel køddet nok med denne for en stund. Så ble det vår, og all fritid skrumpet inn til et absolutt minimum. Så den vesle tiden jeg klarte å skvise inn til hobby ble heller brukt til å fly, fremfor å teste og skru. Men nå tok jeg grep. I går kveld satte jeg meg ned og tok ut GT5 og Align servoer, og inn igjen med TAGS01 og JR servoer. Og i kveld fikk jeg tatt re-maiden på herligheten.

                            Det hele ble egentlig ganske eventløst og nesten litt kjedelig. For nå bare virket den. Jeg satte swash mixer og dualrates litt høyere med en gang kontra sist da jeg hsuker den var veldig treg på alle måter den gangen. Jeg sto og klar med en liten skrutrekkeren mellom tenna, klar for å sette ned halegain slik som sist. Men ingen justeringer viste seg nødvendig. Hverken i radio eller på gyro. Den bare fløy helt fint rett og slett.

                            Så med nye swash servoer, økt BEC spenning fra 5V til 7,75V, og et nytt oppsett av TAGS01 så funket det. I allefall så langt. Det ble bare én flight i kveld før regnet kom igjen. Men om det var de nye servoene som fikset det, eller en kombinasjon av alle tre tingene det skal jeg ikke si.

                            Legger og med et bilde fra i kveld.

                            Click image for larger version

Name:	Bilde 019.jpg
Views:	1
Size:	291.5 KB
ID:	600910
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #59
                              Kræsjtest

                              Oppdatert rapport på denne. Som nevnt i forrige post var jeg nå fornøyd med denne på forsøk nummer to. Altså med nye oppgraderte servoer og litt økt BEC spenning. (For å hente alle kreftene ut av servoene). De eneste justeringene jeg har gjort på denne er å leke med headspeed, dualrates og pitch utslag. (Det er altså med dualrates jeg justerer hastigheten på cyclic). Slikt er jo veldig individuelt. Jeg liker snille oppsett med lav headspeed og ikke veldig hissig cyclic. På denne endte jeg med å gå opp på headspeed og heller roet det ned på pitch og cyclic.

                              Jeg hadde et uhell nylig da den veltet for meg ifm landing og bladene tok nedi. Da tok jeg drevene i servoene. Disse servoene har 5 drev, hvor to er metall og tre plast på den oppgraderte utgaven jeg har. (På den gamle utgaven er ett metall og fire plast). Så da ble det litt for mye for plastdrevene når det tok nedi. I påvente av nye drev satte jeg inn Align DS510MG servoer. Jeg merker ingen forskjell når jeg flyr med disse kontra JR servoene.

                              Så fikk jeg tatt den skikkelige kræsjtesten i går da. I et akutt anfall av dumme tomler fikk jeg rappet den skikkelig i bakken. Trodde jeg hadde slått sunt det meste på denne og at nå var det slutt på morroa. Men det viste seg ikke å være så ille. Canopy var like hel. Ikke en skramme. (Traff et brakk jorde).

                              Click image for larger version

Name:	IMG_0546.jpg
Views:	1
Size:	224.8 KB
ID:	601136 Click image for larger version

Name:	IMG_0547.jpg
Views:	1
Size:	230.8 KB
ID:	601137

                              Det som røyk var sånn ca hovedblader, halebom, torque tube, A og B paraplydrev i fremfre halegearkasse, hoveddrev og break-off tabs til understell. Lagerene til masten hadde tendenser til litt lugging så bytter de. Spindel bytter jeg, men masten var helt rett. Ja, så manglet det to linker når jeg kom hjem. De ligger vel på åkeren der men jeg kjøpte bare nye.
                              Kræsj kost ca 1350,- alt i alt, og Elefun hadde alle delene på lager Jeg synes ikke det er så ille på en 500 egentlig. Bare bladene alene koster ca 500,-
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X