Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite P51D Big Beautyful Doll 6 års servise/total makeover.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Da er maskinisten DLE 55 RA snart på plass, mangler bare noen smådeler som propextention, spacere på motorbukk og litt mekk, da er den helt på plass. Disse delene får jeg laget på et eminent mekanisk verksted i Trondheim som heter Nomec.
    Veldig fornøyd med høyden på denne, det blir ikke rare greiene som stikker ut....
    Er også svært spent på lyd bildet da jeg fikk med en spesialitet som TBM models leverer til denne, "snuflers" disse skal vistnok dempe lyden til att akseptabelt nivå..
    Trompeten på forgasserinnsuget sier man er med å gir litt ekstra guff i motoren. Trompeten vil gå igjennom firewall og ta luft inne i kroppen, tenkt jeg skulle åpne luftinntaket til radiatorene under vingen og ducte den lufta fram til forgasserinntaket, da vil motoren få frisk kald propellluft utenifra og ikke varm cowlingluft, dette tror jeg vil hjelpe litt på power også..
    Piloten holder på og finne seg til rette iallfall.. Tally Ho.
    Attached Files
    John Arne Sagøy
    Scale Warbirds of Norway
    Trønderbataljonen
    www.scalewarbird.org
    No guts, no glory

    Comment


    • #62
      Synes det er veldig spennende med bakutblås motorene og særlig på warbirds. Denne vil jo ikke stikke ut noen steder omtrent. Mere strøkent enn dette kan det ikke gjøres med dagens løsninger. Den Mustangen der blir en spreking. Ei kjerre etter mitt hjerte

      Comment


      • #63
        Re: Top Flite P51D Big Beautyful Doll 6 års servise/total makeover.

        Jeg laga meg en slik snufler selv på RCG30. Det ga ett betydelig lavere støynivå, men nesten umerkelig reduksjon i power. Funker nok bedre enn bare rørtanga på eksos-stussen...

        Denne kjerra blir helt rå!!!
        Last edited by gadyrdal; 27-02-13, 07:00.
        Geir Dyrdal
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #64
          Motoren gikk inn i cowling uten noe hulltaging for sylindertopp....!
          Men det er vel best og åpne opp litt for kjøling.......
          Attached Files
          John Arne Sagøy
          Scale Warbirds of Norway
          Trønderbataljonen
          www.scalewarbird.org
          No guts, no glory

          Comment


          • #65
            Du som har peiling på P51. Har lest et sted at de kom med metalfinish på kroppen, men vingene var lakkert på grunn av laminar vingen. Har du hørt noe tilsvarende? Stemmer det så kan du jo lakke vingene lys grå og det er etter boka.

            Comment


            • #66
              Det veit jeg faktisk lite om, men det er flere idag som flyr med metallfinish på vingene, mulig med klarlakk utenpå da.....
              Attached Files
              John Arne Sagøy
              Scale Warbirds of Norway
              Trønderbataljonen
              www.scalewarbird.org
              No guts, no glory

              Comment


              • #67
                All polish metall.. Kimberly Kaye P-51D Restoration
                John Arne Sagøy
                Scale Warbirds of Norway
                Trønderbataljonen
                www.scalewarbird.org
                No guts, no glory

                Comment


                • #68
                  Har sjekket litt jeg også etter at jeg postet men finner ikke noe bastant om det. Den på RAF museet har grålakkerte vinger og blanke ror pluss høyglans polert kropp. Ja da kan man vel bare velge å vrake uten å være helt på jordet. Den var tøff den Kimberly Mustangen ) Der har du et tøft forbilde. Hvis du ikke skal male på oljelekkasjer, bensinsøl, avflekket lakk etc etc da.

                  Comment


                  • #69
                    Da er vingen rensket for betrekning, sjekkes og pusses før glasssing.
                    En ting skal man være klar over er at ett fly med betrekning, film etc. at betrekningen skjuler skader man ikke vet man har, jeg fant faktisk noen strukurelle skader som ikke var bra, uten på ser alt helt ok ut men under betrekningen var det noen stygge ting, tror det er lurt å kjenne litt fysisk på en slik konstruksjon klemme litt, bryt og bøye litt av og til... .- iallfall dette blir tatt vare på og når man glasser vil jeg mene att styrken øker betraktelig kontra filmbetrekning.
                    Skal man demontere ror og har limet fast pinnehengsler med Hysol er det bare å kutte opp og fjerne balsa og teverk for så og lime inn nytt, så litt ekstra arbeid blir det..
                    Ellers så er flykontrollen på plass og sjekker vingen...
                    Attached Files
                    John Arne Sagøy
                    Scale Warbirds of Norway
                    Trønderbataljonen
                    www.scalewarbird.org
                    No guts, no glory

                    Comment


                    • #70
                      mitraljøsene i ving er montert. 6 stk Browning 0,303" er innrettet og siktet inn for avskjæring av fientlige ME 109 og Fw 190. 6 stk 12.7 gjør vel nytten....
                      Som vanlig var det ett hel€#&s pæs å rette inn siktet i 1/5.3 scale på ett lite hobbyrom...
                      Våpensmia har et utmerket Emco Unimat dreieverktøy for jobben...
                      Attached Files
                      John Arne Sagøy
                      Scale Warbirds of Norway
                      Trønderbataljonen
                      www.scalewarbird.org
                      No guts, no glory

                      Comment


                      • #71
                        Hvordan går det med denne? Lite fremdrift på mine egne ting om dagen så hadde vært fint med litt inspirasjon. Må si det er et flott arbeid du har gjort så langt!

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by spitfire View Post
                          mitraljøsene i ving er montert. 6 stk Browning 0,303" er innrettet og siktet inn for avskjæring av fientlige ME 109 og Fw 190. 6 stk 12.7 gjør vel nytten....
                          Blir flott med Flite Metal, ja !!!!

                          Driver og legger inn pansring på 109'ern som lett stopper 12.7.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment


                          • #73
                            @ Spitfire; Fant du noen gang ut hvorfor DA'n dreiv å stoppa?
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by affa View Post
                              @ Spitfire; Fant du noen gang ut hvorfor DA'n dreiv å stoppa?
                              Jada, Mustangen hadde dårlig batteri på tenninganlegget, og da spit`n stoppa lufta like etterpå var det pga alvorlig mangel på bensin, du skjønner bakkemannskapene hadde ikke klart å refuele kjerra...
                              Kan ikke annet enn bare si meg meget fornøyd med disse DA 50 motorene jeg har hatt, de har hvert svært driftsikre, de stoppene jeg har hatt har vært lednings/strømfeil og fuelproblemer tette filter etc...
                              John Arne Sagøy
                              Scale Warbirds of Norway
                              Trønderbataljonen
                              www.scalewarbird.org
                              No guts, no glory

                              Comment


                              • #75
                                Framdrift.
                                Attached Files
                                John Arne Sagøy
                                Scale Warbirds of Norway
                                Trønderbataljonen
                                www.scalewarbird.org
                                No guts, no glory

                                Comment

                                Working...
                                X