Announcement

Collapse
No announcement yet.

Compass Warp 360

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Compass Warp 360

    Compass slapp "nyheten" om en Warp 360. Det finnes ørten tråder her inne med noen bilder og videoer osv. Jeg velger likevell å lage en monteringsblogg. Litt fordi det er gøy, litt fordi det kan være greit for andre. Hadde det vært noe skikkelig ræl hadde jeg ikke giddet, men hittil har jeg litt blandede meninger, mest positive sådan.

    Litt specs!

    · Lettvektsdesign for 3D flyging
    · Rigid rotorhode uten dempere, uten feateringshaft
    · 120 graders swash
    · Aluminium og karbonfiber hale
    · Tynn, lett men veldig sterk ramme
    · 7mm belte til motor
    · 4mm belte til halen
    · 17mm halebom
    · 6mm main shaft
    · 4mm haleaksling

    Heliet kommer dessverre uten manual, men denne er på nettet HER. Den er svært bra og noe av det beste jeg har vært borti. Dog er jeg ikke helt enig i alt som står der, men nok om det. Den sier for eksempel at du skal montere motor ganske raskt i prosessen, men den sier ingenting om å huske å ha på reime. Det er mye lettere å montere motoren i ramma NÅR man monterer hoveddrev.


    Jeg startet med å montere sammen hodet. I praksis var det en pose med to holdere samt 4 karbonbiter og 16 skruer. Det vil si det manglet 6 skruer så der måtte jeg i roteskuffen å finne noe å montere M2.5x6mm er det vell. Jeg har ikke bilder fra denne prosessen. Dels fordi jeg blir litt for engasjert å glemmer det litt og dels på grunn av latskap Det er ingen dempere i dette hodet og det er ganske rigid. Jeg har lest at noen har litt slarke i main hubben mot hovedakslingen og jeg hadde antydninger, men jeg valgte å sette inn akslingen med litt loctite ihht manual og montere det. Nå er det NULL slarke for å si det sånn Hodet er kun festet med en jesusbolt og er ikke av clamp typen noe som er litt synd egentlig. Men loctite på akslingen gjør nok susen. Viktig å huske på at dette er en 450 og skruen er små. IKKE skru for hardt til skruer, men la loctiten gjøre susen.

    Manualen anbefaler å bruke alkohol å rengjøre skruene. Det gjør jeg aldri. Henkel Loctite 243 (ikke 242) inneholder emulgator som gjør at loctiten blander seg med olje og biter bra likevell. Den biter ikke like godt og blir ikke like sprø, litt mer seig og det gjør ikke en dritt. Holder plenty uansett er min erfaring!
    Click image for larger version

Name:	DSC01547.jpg
Views:	1
Size:	37.6 KB
ID:	633329Click image for larger version

Name:	DSC01546.jpg
Views:	1
Size:	35.7 KB
ID:	633328Click image for larger version

Name:	DSC01545.jpg
Views:	1
Size:	38.4 KB
ID:	633327Click image for larger version

Name:	DSC01544.jpg
Views:	1
Size:	41.7 KB
ID:	633326

    Fortsatte med å montere sammen hoveddrevet. Det er litt knotete. Jeg la først i alle muttrene og tok deretter en tannpirker å hadde i loctite på hver og en så slipper man å grise loctite på plasten. Det gjør den sprø å ekkel.
    Click image for larger version

Name:	DSC01578.jpg
Views:	1
Size:	33.7 KB
ID:	633356Click image for larger version

Name:	DSC01579.jpg
Views:	1
Size:	40.9 KB
ID:	633357Click image for larger version

Name:	DSC01580.jpg
Views:	1
Size:	40.0 KB
ID:	633358Click image for larger version

Name:	DSC01576.jpg
Views:	1
Size:	30.2 KB
ID:	633354

    Et par bilder av motoren. Det er rapportert om ulyd og man skal merke dette når man snurrer på bøtta. Min går fint som snus så jeg satser på det er god sos. Kule ledninger, det må sies! Gir nok ikke mer effekt akkurat, men dog

    Click image for larger version

Name:	DSC01581.jpg
Views:	1
Size:	32.7 KB
ID:	633359Click image for larger version

Name:	DSC01583.jpg
Views:	1
Size:	31.9 KB
ID:	633361Click image for larger version

Name:	DSC01582.jpg
Views:	1
Size:	32.4 KB
ID:	633360

    Fortsatte så med å montere halen. Den var jeg skeptisk til. Svært skeptisk sådan. Plastikkholdere osv ser så jalla ut. Men, den så bedre ut på ekte enn den gjør på bilder. Hard plastikk og fikk stramma skruene på kulene så hardt jeg følte var greit. Så det er nok greit. Men skulle likevell hatt alu. Det veier litt mer og Warpen er veldig lett bygd i halen. Antar det er grunnen til at det ikke er alu. Det er et heli til 3000,- for kit, motor og blader så hadde forventet mer her egentlig, men la gå.

    Click image for larger version

Name:	DSC01562.jpg
Views:	1
Size:	29.6 KB
ID:	633340Click image for larger version

Name:	DSC01561.jpg
Views:	1
Size:	28.7 KB
ID:	633339Click image for larger version

Name:	DSC01564.jpg
Views:	1
Size:	30.4 KB
ID:	633342Click image for larger version

Name:	DSC01563.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	633341

    Fortsatte så med å montere sammen halen. Halekassa er litt innovativ. Den går inni bommen og gjør det hele svært rent og pent! Klapp på skulderen Compass! Alt passer som kuk i grete og vell så det. Ganske bra med andre ord! Monterte på halen. Det meste kommer ferdig satt sammen fra fabrikk så ikke mye hokus pokus der. Noen bilder av seansen.

    Click image for larger version

Name:	DSC01550.jpg
Views:	1
Size:	32.5 KB
ID:	633332Click image for larger version

Name:	DSC01552.jpg
Views:	1
Size:	38.0 KB
ID:	633334Click image for larger version

Name:	DSC01556.jpg
Views:	1
Size:	35.0 KB
ID:	633335Click image for larger version

Name:	DSC01549.jpg
Views:	1
Size:	32.5 KB
ID:	633331Click image for larger version

Name:	DSC01551.jpg
Views:	1
Size:	30.8 KB
ID:	633333Click image for larger version

Name:	DSC01565.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	633343Click image for larger version

Name:	DSC01567.jpg
Views:	1
Size:	36.2 KB
ID:	633345Click image for larger version

Name:	DSC01569.jpg
Views:	1
Size:	39.5 KB
ID:	633347Click image for larger version

Name:	DSC01568.jpg
Views:	1
Size:	38.7 KB
ID:	633346Click image for larger version

Name:	DSC01566.jpg
Views:	1
Size:	37.7 KB
ID:	633344Click image for larger version

Name:	DSC01548.jpg
Views:	1
Size:	31.6 KB
ID:	633330

    Satte sammen belt tensioner. Den var knallbra. Slarkfri og ruller fritt som bare det. Kan justere reima med å skubbe denne frem mot hoveddrevet i egne spor. Skulle ønske det kom en 7HV type selvjusterende reimtype, men det er vell bra nok på en 450. Igjen, den er dyr så hadde kanskje forventet litt mer der også.


    Click image for larger version

Name:	DSC01573.jpg
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	633351Click image for larger version

Name:	DSC01572.jpg
Views:	1
Size:	32.1 KB
ID:	633350

    Begynte så å montere ramma. Pretty straight forward!

    Click image for larger version

Name:	DSC01570.jpg
Views:	1
Size:	38.3 KB
ID:	633348Click image for larger version

Name:	DSC01584.jpg
Views:	1
Size:	43.1 KB
ID:	633362Click image for larger version

Name:	DSC01585.jpg
Views:	1
Size:	33.8 KB
ID:	633363Click image for larger version

Name:	DSC01589.jpg
Views:	1
Size:	48.0 KB
ID:	633367Click image for larger version

Name:	DSC01588.jpg
Views:	1
Size:	45.5 KB
ID:	633366Click image for larger version

Name:	DSC01587.jpg
Views:	1
Size:	47.5 KB
ID:	633365Click image for larger version

Name:	DSC01586.jpg
Views:	1
Size:	44.7 KB
ID:	633364

    Lagerene på hovedmasta. Den til venstre er øvre, og skal monteres med ringen opp. Den til høyre med ringen/lippa ned.
    Click image for larger version

Name:	DSC01571.jpg
Views:	1
Size:	37.2 KB
ID:	633349

    Stemningsbilde ala Jotto og veloen hans!

    Click image for larger version

Name:	DSC01592.jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	633370


    Så, til slutt i dag et par bilder av canopy og nesten ferdig ramme.
    Click image for larger version

Name:	DSC01558.jpg
Views:	1
Size:	41.0 KB
ID:	633336Click image for larger version

Name:	DSC01559.jpg
Views:	1
Size:	37.2 KB
ID:	633337Click image for larger version

Name:	DSC01560.jpg
Views:	1
Size:	29.0 KB
ID:	633338Click image for larger version

Name:	DSC01596.jpg
Views:	1
Size:	48.4 KB
ID:	633374Click image for larger version

Name:	DSC01595.jpg
Views:	1
Size:	43.2 KB
ID:	633373Click image for larger version

Name:	DSC01594.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	633372Click image for larger version

Name:	DSC01593.jpg
Views:	1
Size:	45.2 KB
ID:	633371



    Det som var mest knot var som nevnt øverst i tråden å få inn main shaft. Hadde elektronikken vært montert hadde det vært et rent h****.. Så monter alt sammen først! Jeg tror det går fint å montere elektronikken til slutt, selv om manualen sier noe annet.


    Det er ganske selvforklarende hele byggeopplegget, så jeg beklager at det ikke blir noen Arhennie-style over byggebloggen. Men to bilder sier mer enn tusen ord, og her er det 50? bilder så det skulle bli 50.000 ord det da.

    Spør å grav om det skulle være noe, eller trykk på "thanks" knappen om du vil se mer ;D
    Attached Files

  • #2
    Knallbra, trenger tips, min plan om å late meg ut av warpen funka jo dårlig, så må til pers

    Comment


    • #3
      Originally posted by andersand View Post
      Knallbra, trenger tips, min plan om å late meg ut av warpen funka jo dårlig, så må til pers

      Mye klaging over at det var så mye å bygge på denne. Men ting går som smurt og det er raskt gjort. Har holdt på ca 2 timer på min i kveld og da er det neeesten klart for å montere elektronikken.

      Comment


      • #4
        fy fan blir veldigt sugen , Truls du mår tar hytter tur snart
        Goblin 700 : vbar 5,3 pro
        Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

        HD 500 Cell : brain2

        DX9

        Comment


        • #5
          Veldig fin blogg så langt Trulsen, og veldig artig skrevet
          Den virker veldig ærlig og det kan jeg like.
          Gleder meg til fortsettelsen
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Originally posted by arhennie View Post
            Veldig fin blogg så langt Trulsen, og veldig artig skrevet
            Den virker veldig ærlig og det kan jeg like.
            Gleder meg til fortsettelsen

            Ærlighet varer lengst, for det bruker vi minst!


            Takk Arhennie.. Jeg var i utgangspunktet litt sånn "denne SKAL jeg ha" til dette heliet. Men etter at det drøyde lengre enn langt mistet jeg litt gnisten. Og iallefall etter mye negativ omtale.

            - Motor som lager ulyd
            - Ultratynn halebom som knekker bare du ser på den
            - Elendige skruer som knekker bare du ser på dem
            - Plastikkhale
            - Rigid hode
            - Haletungt
            - Dyrt
            - Elendige linker som flyr av i flight
            - Litt assembly issues

            - Heldigvis kan jeg avkrefte noe av det. Skruene har fått litt tyn, men det er fordi folk ikke eier peiling på hva moment er. Man skal ikke tighte til det knekker men la loctiten gjøre jobben sin. Det er mange som har gått på en smell her.

            - Halebommen er tynn og lett, ja, men den tåler mye. Jeg har prøvd å bøye å tøye litt på den i kveld og den er sterk som bare det.
            - Motoren min virker tight og fin, og ulyden folk hører skal være normalt.
            - Rigid hode er ti ganger letter å skru på OG det har vist seg å være dugandes både på lavt turtall og høyt turtall 1800 til 4000 rpm.
            - Haletungt tror jeg ikke blir et problem i praksis
            - Dyrt, tja.. Litt enig..
            - Plastikkhale, tja, litt enig som nevnt. Skulle ønske det var alu. Men det kommer nok på V2.
            - Linkene har blitt byttet ut til 7HV linker så de detter ALDRI av i flight.
            - Noe deler som var veldig vanskelig å montere, som nå kommer ferdig satt sammen fra fabrikk.

            Konklusjon: Alltid vente på Batch #2 eller helst #3!

            Det som tiltaler meg er skiddsa, canopydesign, karbonhode, ultrasøt hale, ingen avstivere til halen noe som gjør at den ser litt unik ut. Jeg mener helt ærlig at det er den 450en som ser desidert best ut per i dag, tett etterfulgt av Rave 450, men den har plutselig blitt litt "gammel".


            Jeg tror jammen jeg skal klare å skjule det meste av elektronikk også på denne modellen min. Bare jeg får meg en søt liten S-bus mottaker skal den bli veldig clean og fin. Det gjør seg! Canopyen er stor og i areal sikkert dobbelt så stor (!) som Mini Titan. Den er dog litt liten igjen i forhold til feks 450 PRO.

            Comment


            • #7
              hur går det , har du haft maiden på den endå

              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

              HD 500 Cell : brain2

              DX9

              Comment


              • #8
                Da har jeg omsider fått mekka denne modellen ferdig.

                Det som gjenstod etter forrige innlegg var egentlig bare å montere elektronikk. Elektronikken jeg har valgt å bruke er det samme som stod i en Mini Titan jeg også har, som ikke egentlig blir brukt så mye lenger.

                Jeg har valgt følgende oppsett:

                - Standard motor, Compass 1320 KV kit Warp kit motor
                - YEP45A, HK YGE klone ESC
                - Swash: Sävox 0255MG
                - Tail: Ino-Lab D261HB
                - Gyro blir BeastX


                Jeg startet med å montere haleservoen i ramma. Haleservoen på Warpen blir montert på ene rammesiden. På den ene rammesiden er det hull for microservo og på den andre halvdelen hull for standard servo. Så her har de gjort noe lurt som de også har gjort på Atom500. Problemet mitt er at Ino Laben er litt større enn micro og mye mindre enn standard servo. Derfor valgte jeg å file ut av microservohullet for å få den på plass. Det tok selvfølgelig litt tid og var litt kjipt, men det gikk greit og resultatet ble veldig bra og den passer nå som hånd i hanske! (Nei andersand, ikke tenk på Grete )

                Aileron 1 og Aileron 2 servoene blir montert på et karbonbrett og igjen festet på upper og lower lagerblokk på hovedmasta. Selvforklarende og veldig enkelt.

                Elevator blir festet på ene rammesiden og er også veldig selvforklarende.

                Det var ikke mye å ta bilde av under installasjon av dette, så beklager at det ikke blir så mange bilder i dette innlegget!


                Så, når det var gjort var det bare å starte med å trekke kabler. Siden jeg har kabelskrekk, ville jeg skjule det meste så godt som råd. Det er jo som dere alle kjenner til knotete å skru på disse små modellene, men resultatet ble sånn høvelig greit. Hadde jeg kjørt spektrum og BeastX med innebygget spektrum mottaker hadde resultatet blir vanvittig bra Men det gjør jeg dessverre ikke.


                Legger ved bilder av det ferdige oppsettet! Eneste som gjenstår nå er programmering av YEP ESC'en gå over oppsettet på gyroen en gang til.

                Jeg må si meg så langt veldig fornøyd med dette kittet. Hodet er übersmooth og ser veldig tøft ut. Null slarke bortsett fra at bladholderene har en del slarke sideveis. Dette er helt normalt og ikke et problem i flight da holderene blir presset sidelengs pga sentrifugalkreftene. Når det er på bakken er det 1-2mm slarke sideveis og det virker veldig feil, men det er som sagt helt normalt og manualen også påpeker dette og forklarer hvorfor det er slik.

                Halen er også slarkfri og virker veldig smooth. Halebommen er større diameter på og man har ikke de standard støttene til halebommen så den også ser litt fet ut. I tillegg liker jeg at de bruker en karbonstang fra haleservo til halerotor. Veldig bra!

                Skiddsene er mange som ikke liker men jeg gjør altså det. Litt annet enn standard plastikkunderstell. Det virker også solid dimensjonert og flekser relativt lite. Jeg tror ikke det kommer til å bli et problem med knekte skidds etc under landing, for de er jaggu sterke!

                Til slutt legger jeg ved ymse bilder av det ferdige heliet. Neste oppdatering håper jeg blir med en video fra maiden dersom maiden går bra. God jul folkens!


                Click image for larger version

Name:	DSC01618.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	595758

                Click image for larger version

Name:	DSC01619.jpg
Views:	1
Size:	44.1 KB
ID:	595759

                Click image for larger version

Name:	DSC01622.jpg
Views:	1
Size:	114.9 KB
ID:	595761

                Click image for larger version

Name:	DSC01623.jpg
Views:	1
Size:	102.9 KB
ID:	595762

                Click image for larger version

Name:	DSC01627.jpg
Views:	1
Size:	50.8 KB
ID:	595763

                Click image for larger version

Name:	DSC01630.jpg
Views:	1
Size:	130.5 KB
ID:	595764

                Click image for larger version

Name:	DSC01617.jpg
Views:	1
Size:	90.5 KB
ID:	595757

                Click image for larger version

Name:	DSC01620.jpg
Views:	1
Size:	48.6 KB
ID:	595760

                Comment


                • #9
                  se veldigt bra ut Truls
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment


                  • #10
                    Ser veldig bra ut det. Lykke til med maiden. Venter på fyldig debriefing fra den

                    PS!
                    Logo 400 har og den løsningen ang servo strl. på rudder. 3 forskjellige strl kan man velge der faktisk.
                    (MFN) ModellflyNytt.no
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment

                    Working...
                    X