Announcement

Collapse
No announcement yet.

arhennie bygger skala 600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    arhennie bygger skala 600

    Originally posted by arhennie View Post
    Takk for det Trulsen. Og ja, det er moro å se det dukker opp litt flere fjes i tråden. Og jeg håper kanskje det inspirerer flere til å starte eller sluttføre sine prosjekter. Og det ser jeg jo allerede at det gjør. Det er alt for mange påbegynte skala tråder her inne, så håper noen av de blir oppdatert etterhvert nå også. Har forresten fått noen PM'er også og det er hyggelig
    Dette gleder jeg meg til å følge, jeg er en av de som har et startet skala prosjekt som aldri ble ferdig. Nå er jeg så vidt i gang selv.

    Gleder meg til å følge tråden din.

    Comment


    • #32
      Hmmm
      Det med enveislagret tenkte jeg ikke på
      Går det ikke å ta ut det og snu det 180 grader i lengde retning?
      Vet at enveislager på snorstart til bil ikke virket om dette ble snudd.
      Men nå henger vi oss opp i detaljer her
      Nå må Arne få ting på plass og se om det virker ut av esken
      Og så tenke på hvor mye arbeid man skal legge i detaljer
      Men dere
      Er 3g så langt ut å kjøre med tanke på litt skalaflyging?
      OAF
      Caliber 30FT MiniTitan
      Div Fly
      Radio Hitec Aurora 9
      www.ringerikemfk.com
      http://modelsport.no/

      Comment


      • #33
        Jeg vil tro du kan bruke 3G like godt som noe annet. Men da setter du alt opp i radio som om det ikke var noen gyro der. Jeg mener eventuell fasmixing osv som forklart av Totto. Skal du ha multirotor på mini Titan din Odd Det er masse greier å få til 450 har jeg sett.

        Edit: Jeg er dog usikker på åssen 3G reagerer på eventuell fasevridning og om den klarer å "lære seg den" ifm kalibrering. Men det bør egentlig gå greit siden forskjellige typer swash oppsett er jo en mix av de tre kanalene ail/ele/pitch det også. Sånn jeg har forstått JR TAGS01 som jeg nylig har prøvd så burde det gå utmerket på den tror jeg. 3G er neppe så forskjellig.
        Last edited by arhennie; 02-01-13, 21:04.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #34
          Det blir bare toblads
          Men det er det som er på orginalen
          Her er modelen
          Klikk på bildet for å lukke

          Link virker
          Last edited by Trondhjem; 02-01-13, 21:07. Reason: Bare sjekk av link
          OAF
          Caliber 30FT MiniTitan
          Div Fly
          Radio Hitec Aurora 9
          www.ringerikemfk.com
          http://modelsport.no/

          Comment


          • #35
            Hei,

            Ang dette med skalahelikopter modell begrepet

            Vi kan egentlig ikke snakke om skala helikopter modeller i ordets rette forstand, men sportsmodeller som ligner fullsize. Til og med skroget / kroppen er i utgangspunktet feil laget - feil proporsjoner. Produsentene av modellene har en lang vei og gå for å gi markedet fullgode modeller i så henseende. De skal ta høyde for at forskjellig typer mekanikk skal passe inn i modellene osv osv.

            Det er så mye regler når det gjelder bruk av Skala F4 og da snakker vi kun om fly.
            Helikopter er ikke regnet med så vidt meg bekjent – bare skala F4 fly.

            Jeg stillte opp på et F4 skalatreff for mange år siden med en Vario Bell 412 bensin og en Century Sea King glow, og da lagde jeg litt røre ang regler i den gode sindige flyskala gjengen. Hva gjør vi nå gutter…. – Vel de fikk det til, og vi hadde det alldeles veldig hyggelig hele helgen. Veldig morro men det ble med den ene gangen.

            Interesserte kan se litt videre her:

            FAI - Fra modellflyseksjonen ang begrepene / reglene F4 Skala for fly

            F4 - Skala
            F4C - RC skala under 15 kg
            F4G - RC skala over 15 kg
            F4H - RC skala ferdigfly / enklere regler.

            DOCUMENTS se under Sporting Code Section 4 - F4 Scale

            Men ... dette var bare en liten avstikker - back on course .... vi fortsetter å kalle våre modeller for skala helikoptere åkke som
            Mvh
            Totto Dahle
            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
            Medlem Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #36
              Originally posted by Totto View Post
              Hei,

              Ang dette med skalahelikopter modell begrepet

              Vi kan egentlig ikke snakke om skala helikopter modeller i ordets rette forstand, men sportsmodeller som ligner fullsize. Til og med skroget / kroppen er i utgangspunktet feil laget - feil proporsjoner. Produsentene av modellene har en lang vei og gå for å gi markedet fullgode modeller i så henseende. De skal ta høyde for at forskjellig typer mekanikk skal passe inn i modellene osv osv.

              Det er så mye regler når det gjelder bruk av Skala F4 og da snakker vi kun om fly.
              Helikopter er ikke regnet med så vidt meg bekjent – bare skala F4 fly.

              Jeg stillte opp på et F4 skalatreff for mange år siden med en Vario Bell 412 bensin og en Century Sea King glow, og da lagde jeg litt røre ang regler i den gode sindige flyskala gjengen. Hva gjør vi nå gutter…. – Vel de fikk det til, og vi hadde det alldeles veldig hyggelig hele helgen. Veldig morro men det ble med den ene gangen.

              Interesserte kan se litt videre her:

              FAI - Fra modellflyseksjonen ang begrepene / reglene F4 Skala for fly

              F4 - Skala
              F4C - RC skala under 15 kg
              F4G - RC skala over 15 kg
              F4H - RC skala ferdigfly / enklere regler.

              DOCUMENTS se under Sporting Code Section 4 - F4 Scale

              Men ... dette var bare en liten avstikker - back on course .... vi fortsetter å kalle våre modeller for skala helikoptere åkke som
              Det der kan jo skremme vannet av enhver med en liten skaladrøm i magen. Tror det viktigste er å ha det moro, så får vi heller leve med at ferdige skalakropper har litt for mye her og litt for lite der - og at man kanskje ikke har noe i en skala-konkurranse å gjøre.

              Syns ikke det gjør noe å bruke ordet "skala" heller - det er lett å forstå hva man snakker om når man bruker det ordet
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #37
                Originally posted by kristianwest View Post
                Tror det viktigste er å ha det moro, så får vi heller leve med at ferdige skalakropper har litt for mye her og litt for lite der - og at man kanskje ikke har noe i en skala-konkurranse å gjøre.

                Syns ikke det gjør noe å bruke ordet "skala" heller - det er lett å forstå hva man snakker om når man bruker det ordet
                Hei,

                Er så enig så enig Dette var overhodet ikke for å skremme, men kun opplyse hvor utrolig strengt skala begrepet er.
                Mvh
                Totto Dahle
                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                Medlem Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #38
                  Jeg tror vel egentlig mange av planke skala maskinene sliter like mye med proposjonene så jeg tror ikke vi skal skamme oss over å bruke begrepet på heli heller. Men det er klart at når konkurranse momentet trekkes inn så blir det straks andre regler å forholde seg til ja. Men det er vel kun snakk om å velge klasse det, jfr. listen til Totto over.

                  Men det finnes jo de som scratchbygger helikoptre også. Da snakker vi skikkelig skala tenker jeg for de som virkelig går inn for det. Ellers er det selvsagt et hav av forskjell fra min budsjett skala her til de store maskinene av typen Totto bygger. Jeg har sett flere av hans og hans likesinnede sine modeller og de er utrolig flotte. Det ligger adskillig ressurser i disse både i form av tid, kunnskap og ikke minst penger. Det er noen flotte eksemplarer på skala forumet her inne, og det har vært noen virkelig fine på rcmarkedet i det senere også. Vel, det er lov å drømme litt. Men jeg satser på jeg skal ha like mye moro med min
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #39
                    Hei,

                    Jeg har ingen modeller som hadde gått gjennom i F4C Skala hvis helikopter hadde vært inkludert.
                    Sorry for denne avsporingen mht skala begrepet fra min side.
                    Mvh
                    Totto Dahle
                    www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                    Medlem Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #40
                      Helt greit med den lille avsporing for min del. Helt off topic var det vel dog ikke Tvert i mot interessante fakta.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #41
                        Spennende tråd, kommer til å følge med her!

                        Comment


                        • #42
                          Da er donor mekanikken kommet i hus. Det ble ikke HK600 allikevel da jeg fikk byttet til meg denne komplette T-rex'en mot en quad og noe balsa-planke tjafs. HK600'en er allerede på vei posten den og, men da får heller den ligge i påvente av eventuelle nye prosjekt. (Om det ikke er noen som trenger en da...). Da ble det heller ikke 12S oppsett siden denne er komplett med 6S. Da slapp jeg å slakte noe annet til dette her formålet.

                          Click image for larger version

Name:	P1057494.JPG
Views:	2
Size:	150.2 KB
ID:	596275

                          Click image for larger version

Name:	P1057495.JPG
Views:	1
Size:	147.1 KB
ID:	596274
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #43
                            Masse arbeid spart da jo.
                            Tilsette fbl system og du er oppe og flyr
                            Spendt på fortsettelse
                            OAF
                            Caliber 30FT MiniTitan
                            Div Fly
                            Radio Hitec Aurora 9
                            www.ringerikemfk.com
                            http://modelsport.no/

                            Comment


                            • #44
                              Re: arhennie bygger skala 600

                              Blir morsomt å følge prosjektet ditt, kanskje det er dette som får meg i gang med et lignende skala prosjekt jeg har gått å tenkt på en stund.

                              T-Rex 500 PRO DFC
                              T-Rex 600 Nitro Pro

                              T-Rex 500 EFL PRO
                              Futaba 14SG

                              Comment


                              • #45
                                Dårlig start

                                Skala prosjektet mitt har fått en særdeles dårlig start. Det kom en svær kasse med posten i dag. Åpnet lokket og alt så veldig flott ut. Helt til jeg tok kroppen ut og oppdaget at malingen har sprukket og flasset av i store flak på ene siden av kroppen. Det er jævlig surt Er redd dette prosjektet vil dra seg kraftig ut i tid nå...

                                Click image for larger version

Name:	IMG_7993.JPG
Views:	1
Size:	174.5 KB
ID:	596397

                                Click image for larger version

Name:	IMG_7991.JPG
Views:	1
Size:	136.7 KB
ID:	596398

                                Click image for larger version

Name:	IMG_7992.JPG
Views:	1
Size:	107.8 KB
ID:	596399
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X