Announcement

Collapse
No announcement yet.

CNC verktøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CNC verktøy

    Jeg er veldig fersk i CNC gamet og har akkurat fått min fres så vidt opp å gå. Nå trenger jeg verktøy for glassfiber, karbon, tre og etterhvert aluminium.


    Finnes det leverandører av dette i Norge eller kanskje UK? Jeg finner jo masse i China, men kvaliteten regner jeg med er så som så, og jeg ønsker å få raskt fatt i verktøy når jeg trenger det. Jeg har noen 2mm end mills beregnet for karbon/glassfiber men skulle gjerne hatt litt annet også!


    Har DU noe favorittverktøy du bruker mer enn noe annet?

  • #2
    Har prøvd mye fra Kina - og det meste av det er ikke stål men jern, det er billig men hva hjelper det når du må bytte 3-4 ganger på samme tid som du bytter et kvalitets produkt!
    Fant en USA leverandør på ebay men disse produktene kunne heller ikke måle seg med hva jeg får fra dem nevnt under.

    Handler alt mitt fra Sorotec eller CNCplus (i prioritert rekkefølge, du kan bruke engelsk i alle kommunikasjon med Sorotec og i tekst form med CNCplus)
    Meget god kvalitet (ikke Kina), billig, godt utvalg og rask levering.
    Last edited by Quadrocopter; 02-01-13, 11:46.

    Comment


    • #3
      Til all fresing av carbon bruker jeg "Carbide Endmills spiral pattern - Diamond Coated" kutter med sylskarp kant selv med høy horisontal hastighet og holder 2-3 ganger lenger en tradisjonelle Endmills

      Comment


      • #4
        Finnes noen leverandører i Norge også men jeg har følelsen av at "billigsjappene" kun videresender ebay produkter og dobler prisen.
        Var innom en av proff sjappene (ligger på Ryen i Oslo) - fantastisk utvalg og kvalitet men dessverre priser fra et annet univers som på ingen måter kan forsvares av vanlig dødelige som ikke tjener penger på aktiviteten.....

        Comment


        • #5
          Re: CNC verktøy

          Veldig hjelpsom post Q. Takk skal du ha! Det var veldig stive priser der i forhold til kina, men om de varer en stund så er det jo greit.

          Bare sånn for å spørre og grave litt; du laga en quad ramme som ble meget fin. Hva slags bit brukte du på ramma og armene? Hva med skjærehastighet og turtall på spindelen? Skjærer du alt i ett kutt? Må prøve å lære litt av dere som kan det istedenfor å finne opp hjulet på nytt

          Comment


          • #6
            Hva slags bit brukte du på ramma og armene?
            2mm carbide endmill spiral patter diamond coated + bor for karbon senterstykket.
            3.175mm End Mill Double-Flute ALU + bor til armene.

            Skjærer du alt i ett kutt?
            Jeg tok 2 og 2 sider av gangen men det kan lønne seg å snu armen 4 ganger og ta hver side for seg - tror resultatet blir bedre da.

            Hva med skjærehastighet og turtall på spindelen?
            Her må du prøve deg frem - hastighet og hvor mye du kan ta av gangen er veldig avhenging av maskinen du har.
            Jeg vil anbefale å starte med f.eks 0.3mm dybde og en hastighet + turtall som gir "chips" som har en passe størrelse (ikke pulver men heller ikke store flak)
            Hør på lyden for å avgjøre om du tar for hardt i eller ikke - bruk isopropanol (blårens) eller til nød rødsprit for å smøre/kjøle - ikke mye men noe dråper men jevne mellomrom.

            Du kan bruke denne kalkulatoren som jeg fikk av [tahustvedt] til å hjelpe deg å finne en grei hastighet: CNC Hastighetsutregning.xls
            Last edited by Quadrocopter; 02-01-13, 19:41.

            Comment


            • #7
              Re: CNC verktøy

              Tusen takk for kalkis og tips! Har du brukt noen spesielle tools for treverk? Har bestilt litt men usikker på om de er brukandes..

              Comment

              Working...
              X