Announcement

Collapse
No announcement yet.

+100 KW kortslutning!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • +100 KW kortslutning!!!!

    Vår IMAC venn i fra Sverige hadde et aldri så lite uhell med frakobling av batteripakken i sin elektro drevet 40% SU 26. I følge piloten snakker vi +100KW effekt ved kortslutningen (!)


    Click image for larger version

Name:	201315183146_open.jpg
Views:	1
Size:	73.1 KB
ID:	633458 Click image for larger version

Name:	20131519152_pow.GIF
Views:	1
Size:	21.8 KB
ID:	633457 Click image for larger version

Name:	201315191951_burnt.jpg
Views:	1
Size:	83.8 KB
ID:	633459

    Se hele tråden fra IMAC Sverige her - IMAC Sverige - +100kW (aj!)

    Greit å være forsiktig ved til- og frakoblinger av batterier. Og det trenger IKKE være +15S pakker for at kobber og fingre brenner!! :-/
    Rune Haugen
    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

    " It's all 100% electric ! "



  • #2
    Herlig........



    Click image for larger version

Name:	201315191221_hand.jpg
Views:	1
Size:	76.3 KB
ID:	596348

    Comment


    • #3
      +100 KW kortslutning!!!!

      Ikke bra.

      7 åringen min i huset var med meg ut og fly helikopter i sommer.
      Hadde 3 batteripakker 12s (2x6s) ferdig klare i kofferten til 700en min.

      Men jeg eller andre flyr har jeg og han pratet om hvor viktig det er og ikke løpe rund og slikt når vi flyr.

      Han så flink som han var satt på krakken bak meg mens jeg fløy.

      Plutselig hører jeg pang.
      Da har kan prøvd å koble sammen + og - på den ene batteripakka. Hele pekefinger og tommel så slik ut som på bilde.

      Da lærte pappa og være enda flinkere til å passe på batteripakkene sine og han lærte og ikke røre ledningene.

      Comment


      • #4
        Det der er drøyt!


        Thomas: "litt" dårlig samvittighet den dagen eller?
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Thomas du får kjøpe guttungen en liten lekebil så han får lyst til å være med en annengang

          Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

          Comment


          • #6
            +100 KW kortslutning!!!!

            Originally posted by xilian View Post
            Det der er drøyt!


            Thomas: "litt" dårlig samvittighet den dagen eller?
            Yes... Tror du det!! Det er en av grunnene til at jeg går fra bullet plugger til EC5 på batteriene mine.

            Comment


            • #7
              +100 KW kortslutning!!!!

              Originally posted by Pistepirkko View Post
              Thomas du får kjøpe guttungen en liten lekebil så han får lyst til å være med en annengang

              Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
              Jepp.
              Han flyr en del på simulator også har han fått testet MQXen så vidt det er i stua. så ingen fare.

              Men både far og sønn lærte noe viktig den dagen. Selv om jeg vanligvis er veldig Nazi på akkurat sånne ting.

              Comment


              • #8
                +100 KW kortslutning!!!!

                Originally posted by thomas.kjolstad View Post
                Men både far og sønn lærte noe viktig den dagen. Selv om jeg vanligvis er veldig Nazi på akkurat sånne ting.
                Når det gjelder sikkerhet, og de enkle reglene man til enhver til bør følge på stripa eller i depot, synes jeg det er helt ok å være litt nazi. Heller det enn å miste en finger eller 3!! Det som er skummelt er at alt blir en vane, og man blir sløve. Det er da det skjer...
                Greitt med en slik vekker som dette i blandt da ja :-/
                Rune Haugen
                // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                " It's all 100% electric ! "


                Comment


                • #9
                  +100 KW kortslutning!!!!

                  Originally posted by gnistjeger View Post
                  Når det gjelder sikkerhet, og de enkle reglene man til enhver til bør følge på stripa eller i depot, synes jeg det er helt ok å være litt nazi. Heller det enn å miste en finger eller 3!! Det som er skummelt er at alt blir en vane, og man blir sløve. Det er da det skjer...
                  Greitt med en slik vekker som dette i blandt da ja :-/
                  Helt enig.

                  Comment


                  • #10
                    Det er veldig lett å være etterpåklok, men etter å ha gjort det samme som Thomas har jeg ingen batterier med hann & hunnkontakter(for + & -)
                    Kun dobbelhunn(deans) som ikke kan kobles feil, stoler ikke på med selv . De har en begrensning på amp. men det er godt innenfor mitt behov og har aldri opplevd varmgang i noen kobling.

                    Comment


                    • #11
                      Re: +100 KW kortslutning!!!!

                      Utfordringen er at det er vanskelig og finne gode kontakter som fikser de strøm styrkene, vi her snakker om.
                      Kjetil
                      oops: . . ! . .

                      http://www.vingmfk.com

                      Comment


                      • #12
                        +100 KW kortslutning!!!!

                        Hva tåler en EC5 kontra bullet?

                        Comment


                        • #13
                          Har en fin video her som viser litt forskjellige plugger.

                          Rune Haugen
                          // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                          // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                          // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                          // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                          " It's all 100% electric ! "


                          Comment


                          • #14
                            Bruk av bullets kan gjøres sikrere ved enkle tiltak, f.eks. alltid bruke plasthylsene, om de finnes, på batterisiden. Har man de separert på lade-/ESC ledninger bør det ringe en bjelle om man har en dobbeltløper i hver hånd. Har man ikke slike hylser kan man lage tilsvarende ved å bruke krympestrømpe som krypes over hankontaktene etter at man har tredd på en mal, f.eks. en løs hunkontakt med to lag strømper på seg. Ledningene på batterisiden kan stripses sammen nær kontaktene.
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	P1010890.JPG
Views:	1
Size:	128.6 KB
ID:	596452Click image for larger version

Name:	P1010888.JPG
Views:	1
Size:	68.5 KB
ID:	596453
                              Godt tips Fred
                              Spander også strekk/vibrasjonsavlastning på alle kontakter(ikke bare deans) hvor du delvis holder i isolasjon på ledningen når du kobler.
                              Mesteparten av det vi kaster i lufta er vel heller ikke uten vibrasjoner

                              Comment

                              Working...
                              X