Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propeller til Turnigy G46 670KV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Men er det ren dc som går helt ut til motoren? Har regnet en del på el-motorer tidligere, men begynner å bli en stund siden.

    Comment


    • #32
      Tabellen under er egentlig en AWG oversikt men den viser også det de kaller "Fusing current" som er strømstyrken kabelen smelter med ved 25 grader omgivelse temperatur og Ω / meter
      V.h.a. motstands verdi på kabelen / meter så kan du regne ut hvor spenningstap du har ved en gitt strømstyrke over den kabellengden du har
      Eks. lengden fra batteri og til ESC ender opp på f.eks 40cm, siden du har 2 kabler (+ og -) så må du gangen denne med 2. Trekker motoren 35A og du velger en AWG 20 kabel som har 33.3 mΩ/meter så får du følgende regne stykke:
      U(kabel) = 0.0333Ω * (0.4m * 2) * 35A som gir ca 0.9V over kabelen

      Velger du en 12 AWG så ender du opp med:
      0.00521 *0.8 * 35 = 0.14V som er et mye mer akseptabelt tall.

      Sjonglerer du litt med tallene så finner du en tykkelse som er passe, de fleste går for en allt for tykk kabel noe som mange ganger er overkill å gjør monterings arbeidet vanskelig.
      Bruk batteritykkelsen på kabelen inn til et stjerne knutepunkt (gjør denne så kort som mulig) ut i fra dette stjerne punktet bruker du en vesentlig tynnere kabel ut til hver av ESC'ene

      Hovedregelen er samme hva du gjør å få den totale lengden på kabel minst mulig!

      Click image for larger version

Name:	Awg.jpg
Views:	2
Size:	84.5 KB
ID:	597241
      Last edited by Quadrocopter; 29-01-13, 23:43.

      Comment


      • #33
        Jeg er elektroingeniør så strøm kan jeg, men ikke elektronikk =)

        Fikk loddet alt sammen i går. Ledningene som fordeler strøm er overkill, så skal lage ny senere. Du sa verktøyet er halve jobben, det stemmer ikke. Det er 95% av jobben. Med en skikkelig loddestasjon og tinn gikk det meste som en lek.

        Skal se om jeg får flashet kk-kontrolleren til X-mode i dag og få fart på motorene. Så flasher jeg esc'ene når jeg får tid.

        Jeg ble litt overrasket over at propellene ikke passet på festene til motorene. Er det normalt at de må bores opp?

        Comment


        • #34
          Originally posted by timmy9le View Post
          Jeg er elektroingeniør så strøm kan jeg, men ikke elektronikk =)

          Fikk loddet alt sammen i går. Ledningene som fordeler strøm er overkill, så skal lage ny senere. Du sa verktøyet er halve jobben, det stemmer ikke. Det er 95% av jobben. Med en skikkelig loddestasjon og tinn gikk det meste som en lek.

          Skal se om jeg får flashet kk-kontrolleren til X-mode i dag og få fart på motorene. Så flasher jeg esc'ene når jeg får tid.

          Jeg ble litt overrasket over at propellene ikke passet på festene til motorene. Er det normalt at de må bores opp?
          Det varierer litt med hvem som produserer propellene
          APC f.eks leverer med forskjellige foringer som man monterer i hullet for å tilpasse de forskjellige akseldiametrene som finnes.
          Å bore opp senterhullet er ikke enkelt - det er veldig enkelt å få det litt ut av senter som resulterer i ubalanse. Det finnes spesialverktøy til å gjøre denne jobben som f.eks denne Prop Reamer 4-Step standard MQ5005 - elefun.no - Radiostyrt hobby

          Comment


          • #35
            Har noen erfaring med lazy zero? Får det rett å slett ikke til å fungere på maskina. Får en gammel versjon til å fungere, men den støtter ikke V3 av kortet som jeg har =|

            Comment


            • #36
              Ender opp med "Unable to read the configuration file of avrdude. Please check your installation."

              Comment


              • #37
                Originally posted by timmy9le View Post
                Har noen erfaring med lazy zero? Får det rett å slett ikke til å fungere på maskina. Får en gammel versjon til å fungere, men den støtter ikke V3 av kortet som jeg har =|
                Nei, men det er sikkert noen andre her som har det

                Comment


                • #38
                  Jeg hadde med en feiltakelse lastet ned 32bit Chrome som resulterte i at jeg fikk 32bit Java. Det virket ikke med lazy zero.=)

                  Comment


                  • #39
                    Da var "jomfruturen" tatt. Endte med at quaden løftet for mye på en side slik at det dro sidelengs langs bakken som resulterte i 2 propellbrudd. Litt usikker på hva grunnen er.

                    Comment


                    • #40
                      Sjekk COG (Centre Of Gravity) nøye - tyngdepunktet skal være nøyaktig i skjæringen mellom to arm-par (midt i X'en), det er nok høyst sannsynlig at dette er årsaken til at den dro mer på ene sia.
                      Propellen skal være på toppen!
                      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                      Comment


                      • #41
                        Takker så mye for tips, skal se på det i morgen

                        Comment


                        • #42
                          Da har jeg vært å prøvd igjen. Ganske vellykket vil jeg si, men når copteret tar av blir jeg litt "skremt" og kutter på trottle, så blir en slags stutsing bortover. Kommer seg sikkert med tiden

                          Comment

                          Working...
                          X