Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balanseror? eller ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balanseror? eller ikke?

    Kanskje et dumt spørsmål, men trenger en balanseror på en høyvinget trainer? Jeg må regne meg som nybegynner, men har hatt et fly liggende i flere år uten tid til det. Nå fant jeg det frem igjen men fant ikke vingen, så jeg tenkte jeg skulle skjære til en flatbunnet vinge i isopor for å prøve å få det i lufta igjen. Må vel ha litt V-form på den. Spørsmålet blir da om jeg trenger balansror på vingene? Flyet har en 0.15 motor fra OS montert og er ikke så veldig stort. Takknemlig for svar.

  • #2
    Nei det går uten jeg har en slik knøtliten elektrisk Cub uten balanseror men den er jo en idiot og fly.

    Comment


    • #3
      Ville bygd balanseror når du er i gang, er ikke så mye ekstra jobb! Prøv deg med Clark-Y vingeprofil, den er ekstremt snill

      Comment


      • #4
        Originally posted by irønn View Post
        ..Jeg må regne meg som nybegynner, men har hatt et fly liggende i flere år uten tid til det. Nå fant jeg det frem igjen men fant ikke vingen
        .
        .
        Dersom du ikke vet vingespenn, tyngdepunkt, vekt på fly o.s.v. + glødeplugg motor ...
        Legg flyet på hylla igjen, og få deg en komplett RTF trainer. Det blir bare masse tull
        og bortkastet tid med å prøve å få det i lufta. Noe som sansynligvis også blir en kort
        flytur ...

        Comment


        • #5
          Går helt sikert fint og lage til en vinge til flyet. Eventuelt kan du jo bare kjøpe et patr ferdige vinger med balanseror og flaps.
          Denne går muligens.
          NE4770008 Nine Eagle Sky Eagle Hovedvinge - ThrottleStore.Com
          Eller disse.
          Venstre hovedvinge til Cessna 185 150 - ThrottleStore.Com
          Høyre hovedvinge til Cessna 185 150 - ThrottleStore.Com

          Comment


          • #6
            Originally posted by bardp View Post
            Går helt sikert fint og lage til en vinge til flyet. .
            .
            .
            Jada men når man er usikker på det meste så er som oftest lurt å starte med
            komplett pakke som skal i teorien fungere ... Tror som oftest de fleste nybegynnere
            har nok å slite med om de ikke skal lage en scratch bygd vinge også ...

            Comment


            • #7
              Hvilket fly er det? Det kan jo tenkes at du kan finne bare vingen, eller at folk her kan hjelpe deg på rett vei.

              Comment


              • #8
                Vingespenn på 100 - 120 cm, en V-form som er slik at når den en halvsiden ligger flatt så kan den andre være 4 - 5 cm opp. Skjærer du en vinge i isopor så er det jo ingen heksekunst å lage balanseror siden. Bruk glassfiberduk i midtpartiet og glass det med epoksy. Fest så vingen med gummistrikk, 4 - 6 stykker. Kjør på - skal ganske mye til at du ikke får en flygende modell. Tyngdepunktet er som regel 1/3 av vingens bredde eller så vil vel det fremgå av tegningen.

                Lykke til
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Takk for alle svar.
                  Har bestemt meg for å gjøre et forsøk på å få flyet i lufta med egenbygd vinge. Artig om en får det i lufta med no egengjort. Lager en clark y som Flyreaken foreslår, foreløpig uten balanseror. Jeg tror flyet er en piper cub.

                  Comment

                  Working...
                  X