Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av fly

    Hei

    Har kjørt litt helikopter, men har nå også lyst til å begynne med fly. Tenker på noe lettflydd som jeg også kan leke med. Har sett på

    E-flite Yak 54 Carbon-Z BNF
    E-flite Yak 54 Carbon-Z BNF m. AS3X gyro - Head RC

    og

    ParkZone VisionAire BNF
    ParkZone VisionAire BNF with AS3X Technology - Head RC

    Begge med ASX3 gyro. Noen som kan si noe om hvor "lettflydde" disse er? Evt komme med andre anbefalinger/uttalser? Har Spektrum DX6i sender fra før, derfor disse DMS(X) BNF modellene.

  • #2
    Kjenner ikke til noen av de flyene du har set på men generelt er jo Yak 54 et kjempebra fly letflyd om en setter utslagene moderat og akrobatisk som få med lit mer rorutslag.
    Har selv 3 slike med forskjellige oppsett: EPO Yak 54 50EP ARF - ThrottleStore.Com
    Morsomest og fly er den jeg har montert glowmotor i men også elektroopsettet fungerer bra. Noen gyro kan jeg ikke helt se nytten av i et fly som er så stabilt som Yak 54.
    Lykke til med fly.

    Comment


    • #3
      Har selv noen små modeller 30size og midere der jeg har montert fly-gyro av typen, FY30A
      FY30A IMU Stabilizer, Alum. (Flyg/Multicopter) - RCFlight - Din RC Butik

      Denne gyro enheten er etter det jeg kan skjønne vesentlig mer avangsert en de som kommer med nye ParkZone modeller, ettresom denne også har "self-level" funksjon samt kan settes opp på forskjellige vinge typer. Men så er jo prisen litt stivere også da.

      Selv er jeg veldig fornøyd å benytte gyro på fly, da det gjør det litt lettere å fly spesielt små modeller i litt kraftig vind.
      Dette gjør at modellene flyr enklere og vindkastene blir kompansert av gyroen, men det har også sine ulemper med at de får litt mindre respons på stikkene.

      Videre blir det utroligenkelt å få modellen til å hovre i luften, men her mener de fleste at det er "langt fra noe kunst" å hovre et fly med gyro så man skal være forsiktig og gå litt stille i dørene når man viser sine kunster. Men slikt jeg leser manualen til AR635 skal det være mulig via switch bryter på sender å sette opp slikt at man kan fly i "manuel mode" eller "3D" som man ofte omtaler det når man bruker gyro. eller 3aske gyroer.

      Mine fly med denne løsningen er, der jeg har bygget dette inn selv.
      Sebart Sebach 30"
      PZ F4 Wildcat

      Speiselt F4 som handkastes er kul med gyro, da man kun setter den i 3D og holder modellen litt nese oppover og gir den et lett kast fremover med 3/4 gass så stiger den fram og opp som en "pil" helt til man tar over styringa. Da gyroene kompanserer for lav fart i starten og rettningen... Ved handkast (takeoff) testet jeg hvor langt den fly uten noe "stikke-kontroll" og den fly opp i rett linje helt til den var så langt unda at jeg måtte snu flyet for å ikke miste det av syne.

      I self level mode, vil flyet rett og slett fly etter en "virutuel horisont" så lenge man ikke gir noe stikke, og om man flyr rett opp og eventuelt oppned og aktiverer dette snur flyet seg og flater pent ut... Kan brukes som en "pannik" funksjon.

      I 3D mode opplever jeg at disse små flyene ofte har en tendens til å fly litt for bra så man gir stadig mindere og mindre "gass" og det går bra helt til man staler totalt og nesten faler ned fra himmelen...

      Oppsummert: Gyro er fint i litt vind, og til å bruke for å lære seg å fly, så kan man slå den av når man vil gjøre kundtner og leke seg på himmelen, for så benhyte dette ved landing igjen.

      Videre opplever jeg det som positivt spesielt ved landing ved lave hastigheter, da modellen blir mindre "rastløs" og den holder seg mer stabil i det den tar bakken, ettersom gyroene kompanserer umiddelbart hvis det blir litt "kast" på halen før modellen stopper opp.

      Har som sakt ikke fått AR635 i hus selv, men har vurdert dette på en liten modell i stedet for ekstern gyro boks da det ofte blir mye ledninger osv... Prisen er jo også hyggelig...

      Uansett, når det gjelder fly, jo større jo mer stailt er det i lufta, men det er VELDIG PRAKTISK med en modell som går bak i bagasjerommet på bilen uten å demonteres...
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #4
        Gyro er nok nyttig for å få et pusterom etter en stresset situasjon
        men ellers ville jeg slått den av og prøvd å lære å fly

        Comment


        • #5
          Mitt første fly for mange år siden var en enkel modell som skulle være perfekt for nybegynnere. Problemet var at det var et kit som jeg måtte sette sammen selv. Sto ikke noe om utslag på servoer, innstillinger av flaps etc. Så jeg satte alt på midten og kjørte på. Flyet tok en diger loop, krasjet i bakken og gikk i stykker. Vil helst unngå å oppleve det igjen

          Comment


          • #6
            Originally posted by paaland View Post
            Mitt første fly for mange år siden var en enkel modell som skulle være perfekt for nybegynnere. Problemet var at det var et kit som jeg måtte sette sammen selv.
            .
            .
            Tror mange ar vert der ... kanskje lurt å starte med simulator på PC

            Kjøpe noe enkelt selv om du kan fly heli ... helst med pusher propell selv
            om det ser utrolig teit ut. Lurt å kjøpe fly med understell. Det er enklere å
            ta av fra bakken (da har du fingrene på spakene hele tiden) i motsetning
            til fly du skal kaste i gang.

            Det du ikke skal kjøpe deg er et skala fly som ser ut som Cessna et eller annet
            med nesehjul.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ofly61 View Post
              Tror mange ar vert der ... kanskje lurt å starte med simulator på PC
              Det har jeg. Har kjøpt ClearView som jeg har en USB-koblet sender til. Trener hardt der.

              Originally posted by Ofly61 View Post
              Det du ikke skal kjøpe deg er et skala fly som ser ut som Cessna et eller annet
              med nesehjul.
              Er jo det jeg har lyst på da. Bruke penger på en eller annen enkelt trainer som ikke ser ut har jeg ikke veldig lyst til heller. Får trene på simulator i vinter også kjøpe noe til sommeren tenker jeg.

              Comment


              • #8
                Om du har lyst på noe som ser skikkelig ut og som er enkelt og fly er jo denne et supert alternativ. Har en slik selv med en ASP 91 4t motor i og den flyr helt suverent. Stort enklere fly og fly får du ikke. Samtidig er det såpas stort at det er mulig og se i lufta.
                Cessna Skyline 182 EPO 189 Giant ARF - ThrottleStore.Com

                Comment


                • #9
                  Jeg er veldig begeistret for min ParkZone Trojan. Men jeg syntes det nesehjulet er noe herk. Men det er vel en vanesak det også.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment

                  Working...
                  X