Announcement

Collapse
No announcement yet.

IMAC stevner i 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by kjetilmh View Post
    At gutta trener med pinne fly skyldes at de skal fly ukjent program dagen etterpå. Vi overnatter ofte på hotell og da et det middag og noen pils etterpå. Veldig trivelig synes jeg. Mulig vi er gjeng med nerder.

    Slik reglene er i dag, kan man ikke delta bare i freestyle. Et det noe man burde vurdere og endre på ????????
    Jeg mener absolutt ikke dere er det. Jeg har et par flykompiser som flyr imac jeg, og trives sammen med dem. Dere driver deres idrett på en helt annen måte enn vi gjør. Men mulig dere er mye mere seriøse enn vi er? Men vi har null problem med å samle 20-25 piloter for en helg med flyging og sosialt. Og da samles som regel de fleste på stripa til langt på kveld eller i det minste på samme hotell Men vi reiser ikke på hotellet med en gang det er slutt.

    Ja, ren freestyle konkurranse hadde dratt opp deltagerantallet.
    Men vet at noen er i gang med å lage egne freestyle show og konkurranser i Norge. Foreløpig bare på planleggingsstadiet
    Last edited by anders e; 14-07-13, 13:33.

    Comment


    • #17
      Dette handler ikke om at noen er seriøse for min del, fint at folk har forskjellige mål med hobbyen.
      Men når enkelte ikke engang hilser når vi var på Sunne, er for meg vitne om en enorm arroganse. Nå skal det sies at de fleste IMACere er hyggelige folk.
      Foreslo en gang at vi kunne satse mer på Freestyle delen, med musikk osv. Svaret jeg fikk dengang var at det nok var best om vi lagde vårt eget opplegg!
      Med en slik inkluderingspolitikk så er det ikke rart at ikke flere blir med og flyr IMAC.
      Synd, for det er faktisk skikkelig gøy!
      Jeg for min del kommer ikke til og delta på noen treff i år, men vi får se om lysten vender tilbake.
      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
      EF Yak-54. 110"
      EF MXS 83"
      GB Yak-55 2,2m

      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
      Takk til:
      Autopartner.se
      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

      Comment


      • #18
        Originally posted by xilian View Post
        @Keno: Hovring er ikke en IMAC-øvelse

        Menneh... Man blir uglesett om man kun flyr FreeStyle?
        Jeg aner ikke jeg altså... Aldri vært på treff, men får vel det inntrykket
        I Norge har ikke Freestyle delen av IMAC vært særlig fremtredende. Dette kan skyldes mange ting, men en ting tror jeg er interessen blant de etablerte IMAC pilotene. Det er ikke ALLE som synes det er moro med Freestyle, akkurat på samme måte det er mange som synes IMAC er kjedelig. Smaken er som baken. Dog er ikke dette noe grunn til at Freestyle skal være uglesett?!!?? Bare se "over there". Hva er det som er show faktoren der? Jo nettopp Freestyle programmet. Svenskene har dette på plass mye bedre enn Norge, da med Freestyle på alle stevnene gjennom året ( så og si ). Ikke rart de dominerer Nordisk da?
        En annen viktig sak er også kriteriene for et IMAC Freestyle program - det står rimelig klart hva som skal være med av øvelser. Dette er viktig slik at dommer score blir så høy som mulig. Det er her IMAC Freestyle og "Hucking" skiller lag.... man må faktisk legge opp et program som inneholder visse acrobatiske øvelser, som faktisk skal kunne flys likt om igjen i neste konkurranse.

        På Gjøvik nå i slutten av juni var det ingen Freestyle. Utrolig synd. Dog ble det diskutert bland oss piloter om hva som skal til for å få med flere, samt at disse pilotene blir en enhetlig del av resten av IMAC miljøet. Et forslag var å kunne fly Freestyle UTEN å være med i noen av de andre klassene. Da er det en mindre terskel for å være med. Et annet forslag er at Freestyle programmet blir flydd midt på dagen lørdag slik at ALLE pilotene henger litt mer sammen, og ingen skal føle seg som "utskudd".

        Jeg har fortsatt trua på stevner fremover hvor det å fly Freestyle programmet i IMAC er som å være Quaterback i amerikansk fotball - Superhero!
        Rune Haugen
        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

        " It's all 100% electric ! "


        Comment


        • #19
          sakset fra Litt om freestyle i IMAC » IMAC Norge


          FREESTYLE!

          På denne siden sorterer vi ut ting rundt Freestyle-klassen.

          Hva er Freestyle? Det er en uoffisiell IMAC Class av show karakter der “alt som er trygt” er tillatt …

          Hvem kan delta? Alle som ønsker å “Showe” litt er velkommen! Imidlertid må man også konkurrere i en av de andre fire klassene av konkurransen for å melde seg på freestyle.

          Hvordan konkurrerer du? Deltakeren setter sammen et program som kan ta opp til fire minutter å fly. Hvis du ønsker å fly til musikk er det mulig. Selv røykaggregat er tillatt. Dommerne dømmer programmet etter en rekke kriterier. Veldig forenklet kan man si at det gjelder å fly så variert og teknisk utfordrende det kan være. Det handler om å skape en opplevelse (f.eks prøver å fly i harmoni med musikk) og imponere dommerne. Man skal altså prøve å vise frem alle flyets egenskaper.
          Finnes det noen spesielle manøvre? Ikke egentlig, men som klassen har utviklet seg, er det en rekke konsepter og manøvrer som har dukket opp. For maksimal poeng og imponeringsfaktor flyr man gjerne en serie av øvelser i utstallat tilstand. Kjent i dag som “3D” flight. De flys i tre dimensjoner. Den mest kjente er vel å sveve med modellen som “henger i propellen.” Lar man modellen fortsette å “sveve” for så og la den snu rundt sin egen akse ved hjelp av motorens dreiemoment kalles en ”Torque ruller” …

          Her er en film som viser eksempel en på freestyle konkurranse.



          Den man bør tenke på er at freestyle er en forholdsvis ny klasse i IMAC Norge. I Norge og Norden forøvrig er det en kun en håndfull piloter med IMAC-modeller som er så talentfulle at de også mestrer en rekke såkalte 3D øvelser. De fleste av oss er ikke der ennå! La ikke proffene avskrekke oss andre fra å ”showe” litt, og ha det gøy på vårt eget nivå. Vi må begynne et sted, ikke sant?? Det viktigste er å tørre å være involvert og ha det gøy! Det er absolutt ingen tvang til å ha med 3D manøvrer i sitt program. Du kan like godt fly sakte og vakkert harmonisert til litt musikk.

          For flere detaljer rundt kriterier for et IMAC Freestyle program, og hva dommerne bedømmer, se ” Aktuelle regler 2011-2012 (oppdatert 2011-01-04) ”
          http://www.mini-iac.no/wp-content/up.../08/SA2011.pdf
          Se punkt 17 for FreeStyle-regler
          Last edited by xilian; 14-07-13, 21:32.
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #20
            8. Competition Classes:
            8.1
            :
            The event shall be divided into five (5) classes,
            in order of increasing difficulty. The classes
            are Basic (411), Sportsman (412), Intermediate (415), Advanced (413), and Unlimited (414).
            8.2
            :
            An Optional Four (4) Minute Freestyle may also be offered. A pilot must compete in one of
            the above classes to be eligible for the freestyle event.
            Her bør det være VELDIG enkelt å få NLF til å godta unntak? Særnorsk regel, ja vel, men det
            spiller da vel ingen trille. Altså.. Er det i det store og det hele noe å diskutere?
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #21
              Originally posted by Kenolang View Post
              Dette handler ikke om at noen er seriøse for min del, fint at folk har forskjellige mål med hobbyen.
              Men når enkelte ikke engang hilser når vi var på Sunne, er for meg vitne om en enorm arroganse. Nå skal det sies at de fleste IMACere er hyggelige folk.
              Foreslo en gang at vi kunne satse mer på Freestyle delen, med musikk osv. Svaret jeg fikk dengang var at det nok var best om vi lagde vårt eget opplegg!
              Med en slik inkluderingspolitikk så er det ikke rart at ikke flere blir med og flyr IMAC.
              Synd, for det er faktisk skikkelig gøy!
              Jeg for min del kommer ikke til og delta på noen treff i år, men vi får se om lysten vender tilbake.
              Må si jeg synes det er synd du føler det slik Kenneth. Og hadde det vært meg ville jeg nok tenkt det samme. Det er ikke slik det skal være. Vi er alle piloter og elsker å fly - bare med litt forskjellige stikke-bevegelser!
              Rune Haugen
              // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
              // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
              // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
              // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

              " It's all 100% electric ! "


              Comment


              • #22
                Originally posted by xilian View Post
                Her bør det være VELDIG enkelt å få NLF til å godta unntak? Særnorsk regel, ja vel, men det
                spiller da vel ingen trille. Altså.. Er det i det store og det hele noe å diskutere?
                Etter min menig ikke - bare å kjøre på. Egen klasse.... I dette tilfellet er det vel IMAC Norge som må ta siste beslutning (?).
                Rune Haugen
                // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                " It's all 100% electric ! "


                Comment


                • #23
                  Originally posted by gnistjeger View Post
                  Må si jeg synes det er synd du føler det slik Kenneth. Og hadde det vært meg ville jeg nok tenkt det samme. Det er ikke slik det skal være. Vi er alle piloter og elsker å fly - bare med litt forskjellige stikke-bevegelser!
                  Synes dette er skikkelig synd selv også.
                  EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                  EF Yak-54. 110"
                  EF MXS 83"
                  GB Yak-55 2,2m

                  Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                  Takk til:
                  Autopartner.se
                  http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                  Comment


                  • #24
                    Etter min mening er det ikke at freestyle bør være en egen klasse som er problemet.
                    Jeg tror det er mer at freestyle er en greie som blir tatt med hvis noen gidder å være med og om "vi får
                    tid til å gjennomføre"

                    Kan jo hende man melder seg på imac treff, så blir det ikke gjennomført freestyle engang.

                    Det må nok bli litt mer " fart og spenning" til om skal man lykkes å treffe ungdommen.
                    Helikopter:
                    T-rex 600E fbl pro, goblin 500, warp 360
                    Radio
                    Spektrum dx 18

                    Comment


                    • #25
                      Jeg kan vel se begge sider av denne saken der "huckere" blir gjerne stemplet som mer useriøse "strengt tatt sant?!" samt Imac folket mer seriøse mtp. konkuranse - og dertil mer preparering og mer fokus på selve konkuransen.

                      Det er jo dømt til å bli krasj! Hehe..

                      En egen konkuranse ( 'alla XFC2013, f.ex. NXFC2013 ) kunne absolutt vært aktuellt - med dertil useriøst lag på kveldingen..?

                      Ja takk begge deler!

                      " den konfliktsky løsningen. Vi burde derimot ha nok talent til å slå svenskene ned i støvlene mtp. Freestyle hehe.. "
                      Last edited by alflovvold; 14-07-13, 23:10.
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • #26
                        Sånn det er nå så håper jeg mere på den ''NXFC'' løsningen noen har snakket litt om.
                        Med lag på stripa/under et stort telt på kvelden.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by alflovvold View Post
                          Vi burde derimot ha nok talent til å slå svenskene ned i støvlene mtp. Freestyle hehe.. "
                          Jepp. Men da må dere som kan, stille opp.
                          Jeg er ikke flink nok............
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

                          http://www.vingmfk.com

                          Comment


                          • #28
                            NXFC høres veldig bra ut.

                            Nå som det diskuteres i alle kanter tar jeg opp en sak til.
                            Hvorfor stilte Norge bare med to stykker i nordisk freestyle dette året?
                            Simen Andresen

                            DX-18 TUSEN TAKK PAPPA!!!
                            EF 91" Extra
                            EF 70" Extra
                            EF 48" MXS
                            HK 51" Slick
                            Indoor: RJ MX2 VPP, RJ MX2 10-9l, Arrow V6

                            Takk til:
                            Autopartner
                            Smallsize
                            Anders e

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Deluxe3D View Post
                              NXFC høres veldig bra ut.

                              Nå som det diskuteres i alle kanter tar jeg opp en sak til.
                              Hvorfor stilte Norge bare med to stykker i nordisk freestyle dette året?
                              Det lurer jeg også på?

                              Comment


                              • #30
                                Jeg har ikke noe med uttaket til landslaget å gjøre, så egentlig burde noen andre svare.

                                Men det gjøres ut fra resultater i IMAC stevner. Siden det var tynn deltagelse i freestyle i fjor, greide vi ikke stille fullt lag.
                                Kjetil
                                oops: . . ! . .

                                http://www.vingmfk.com

                                Comment

                                Working...
                                X