Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til sjekkpunkter ved bruktkjøp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den største feilen med flyet er at det har elektromotorer monter glow å problemet vil vøre borte.
    Vis ikke du gjør det kan det være at batteriet er dårlig slik at spenningen faller under det nivået regulatoren kutter på. Eller batteriet er betydelig sprekere en det andre batteriet du har slik at strømtrekket blir så stort at regulatoren kutter (lite sansynlig de pleier heller og ta fyr).

    Comment


    • #17
      Originally posted by G.Mag View Post
      Da har jeg fått testet Twinstar'en, og den fløy veldig fint. Faktisk så bra at en kompis av meg fikk prøve den(han har bare prøvd simulator såvidt før) og han klarte å holde den i lufta (riktignok med endel berg og dalbane-bevegelser) helt til han fikk følelsen med stikka og landet den releativt greit. Ingen fiksing eller liming var nødvendig etterpå. Så det kan vel trygt sies at dette er et veldig godt nybegynnerfly.

      Hadde likevel et problem med flyet.... Etter at jeg hadde byttet batteri, kuttet motoren plutselig når throttel kom over 60-70%. Noen som har noen innspill på hva som kan være årsaken?
      Det ser ut som elektronikken er litt hjemmesnekra og rotete. Kanskje en kortslutning i noe?
      Var ikke et problem når jeg bytta tilbake til det første batteriet...
      Brukte du samme type batterie etter bytte? (samme celler og mAh)
      Høres ut som regulatoren slår ut pga for høy spenning?
      ---
      Mvh
      Hasse Andre Ruud
      Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

      Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

      Comment


      • #18
        Holder på å teste og gjøre glow-flyene klare, men venter til stripa blir bar før jeg tar maiden med dem. Twinstar'en er bare en bonus som er ready-to-fly på kort varsel.

        Batteriene er forøvrig like, men det ser ut som de er godt brukt. Tør nok ikke putte de i noe annet fly med det første

        Comment


        • #19
          ok, da er det sikkert ikke regulatoren som slår ut pga for høy spenning hvis det ikke gjorde det med det første batteriet..
          Da må nok andre med mere elektro erfaing inn på banen her
          ---
          Mvh
          Hasse Andre Ruud
          Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

          Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

          Comment


          • #20
            Originally posted by hassajo View Post
            Brukte du samme type batterie etter bytte? (samme celler og mAh)
            Høres ut som regulatoren slår ut pga for høy spenning?
            Vil det si at batteriet er ødelagt, eller er det andre mulige feilkilder?

            Comment


            • #21
              Re: Tips til sjekkpunkter ved bruktkjøp?

              Jeg vil tro at batteri #2 er "nær-døden". Det høres ut som typisk gammelt / utslitt batteri. Du drar på throttle -> strømtrekk øker -> batteriet belastes for mye -> batterispenning synker -> low voltage cutoff i esc slår inn -> motorkraft kuttes. Prøv batteriet med ca 50% throttle og sjekk om det holder like lenge som det gode batteriet.
              Olav Moe

              -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

              Innholdet i min hangar, sånn ca

              Comment


              • #22
                Skal teste og rapportere tilbake.... Batteriet er på 5000mah, så den kommer nok til å kjøre en stund

                Comment


                • #23
                  Originally posted by E&E View Post
                  Jeg vil tro at batteri #2 er "nær-døden". Det høres ut som typisk gammelt / utslitt batteri. Du drar på throttle -> strømtrekk øker -> batteriet belastes for mye -> batterispenning synker -> low voltage cutoff i esc slår inn -> motorkraft kuttes. Prøv batteriet med ca 50% throttle og sjekk om det holder like lenge som det gode batteriet.
                  Ser ut som du hadde rett. Batteriet varte bare 7min på 50% throttle, mens med det andre kan jeg fly 20min+

                  Så hvor begraver man lipo-batterier? Nærmeste søppelfylling? Må man ta noen forholdsregeler?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips til sjekkpunkter ved bruktkjøp?

                    Ok, ser ut som det er dødt ja. Batterier varer ikke evig. Et sikkerstikk for uskadeliggjøring av Lipo skal være å tappe ut så mye strøm som mulig og deretter to uker i ei bøtte med saltvann. Så kan det visstnok leveres rett i søpla, eventuelt i e-avfallet.
                    Olav Moe

                    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                    Innholdet i min hangar, sånn ca

                    Comment

                    Working...
                    X