Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til sjekkpunkter ved bruktkjøp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til sjekkpunkter ved bruktkjøp?

    Jeg har vokst ut av mine første elektro-"fomies" og er klar for litt mer seriøs flyging. For meg har det alltid vært modellfly med "ordentlig" motor som har vært målet, og skal ut å se etter brukte fly med 4-takts glow-motor(har hørt at det er det beste og mest stabile). De er jo også dyre å kjøpe nye, så ser etter noe brukt.

    Er det noen som kan gi meg noen enkle sjekk-punkter ifm sjekk av brukt radio(Spectrum Dx7) og fly med 4-takts glow-motor?

  • #2
    Vanskelig og gi noen konkrete råd men en ting er ialefall sikkert det finnes veldig mye bra og få kjøpt for en veldig billig penge. Når du finner noe som du synes ser bra ut kan du jo legge ut et spørsmål om fly og motor her på forumet, det er altids noen som har noe info og komme med.

    Comment


    • #3
      Ut fra det jeg har lest her på forumet, så er en spektrum Dx7 en god sender med den kapasiteten(kanaler/fly) man stort sett trenger.
      Så jeg kan jo starte med å spør om det er mulig å "ødelegge" elektronikken ved brukerfeil(trykke på feil knapper), eller kan man anta at den er ok når den ikke har vært åpnet, alle brytere og stikker beveger seg normalt og menyen fremstår som normal?

      Comment


      • #4
        Ja Dx7 er sikert en bra radio uten at jeg har prøvd den og jeg tror ikke en kan ødelegge den med og trykke feil på noen knapper.
        Men det er utrolig hvor fort en bruker opp kanalene når flyene blir større og mer avanserte så 7 kanaler er nokk et absolutt minimum.
        Her er en som selger en bra radio til grei pris. RCMarked.no / JR DSX 11
        Den radioen bruker samme mottakerene som Spektrum noe som er en fordel da en kan kjøpe svært billige og meget bra Orange motakere fra HK til disse radioene.

        Comment


        • #5
          Kjøp nytt du. Brukt modellfly glem det. Du får nok feil og mangler med et nytt ARF/RTF fly.
          Få heller en som har samme flyet/motor og radio til å sette det opp for deg. Da kan
          du få luket ut "bugs" også. Kjøper du brukt så vil ofte selgeren ha "glemt" disse ...

          Ellers så husk at glow motor betyr mye mere rengjøring og ting og tang sammenlignet med elektro.

          Comment


          • #6
            Hei!

            Brukt er helt klart veien og gå om økonomi har noe og si for deg! Sjekk at alt ser pent og uskadet ut. Sikt etter om flykropp og vinger faktisk er rette. Hør med eier hvor lenge siden han byttet lagere i motoren. Spør du meg så ville jeg gått for 2-takts motor, da disse er mye enklere og skru på. På en 4-takt har man både ventilklaring og cam-timing og ta hensyn til. Alt dette slipper man på en 2-takt! Et tips for og holde modellen ren og pen er og stripse litt damestrømpe over forgasseren. Har man i tillegg på flytende silikonpakning mellom motorblokk og eksospotte så vil motoren holde seg like ren som når den var ny!

            Når det gjelder radio er det bare og bruke skjønn. Ser den jævelig ut så må jo det bety at den har blitt utsatt for støt, og det tåler jo ikke elektronikk.

            Det er godt og se at noen går for modeller med skikkelig fuel motor! Lykke til
            -Futaba 14 MZ
            -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
            -Robbe Futura Nova
            -Robbe Futura Contest
            -Schlüter Champion
            -Schlüter Mini Boy
            -Schlüter DS22
            -Century Ninja ProMaster
            -TSK Mystar 46
            -X-Cell 40
            -Ikarus Piccolo
            -ZN Line Synergy
            -BVM Aggressor
            -Cheveron 60 på flotører
            -Yoshioka Model Factory Viking 40
            -Donut models Nexus
            -noen biler og båter

            Comment


            • #7
              Ikke nødvendigvis enig med deg Ofly61.

              Det finnes masse bra brukt. Men man må gå over nøye. Og det er kanskje ikke alltid så lett når man kjøper på nett, selv om bilder kan gi et visst inntrykk av flyet.

              Har kjøpt både gode og ikke fullt så gode fly brukt.
              det beste tipset jeg kan gi er å "gå over" modellen med et kritisk blikk når du skal installere den, på samme måte som en ARF. Kanskje enda mer grundig.

              Sjekk betrekning /overflate - brudd
              Sjekk indre struktur, er treverket fint ?
              lim-fuger på synlige steder.
              slark i ror-overføringer.
              hengsling
              understell
              motor
              motorfesting
              motorbukk
              drifstofftank
              driftsoffslanger
              evt tenningsanlegg

              koblinger
              kabler
              servoer

              Utslag
              CG
              .. alt som du vil at skal være i orden på din egen favorittmodell til enhver tid.

              Men er du i minste tivil, følg Ofly sitt tips.
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #8
                Har selv både kjøpt og solgt modeller og motorer på RCMarked og aldrig opplevd problemer av noe slag. Du kan ofte få en bra komplett nitromodel for det bare servoene vil koste ny.
                Selv har jeg nå kun 4t motorer da jeg synes disse er mer driftsikre en 2t motorene men det er nå smak og behag.
                Tror det må være flere luringer blant de som flyr elektro en de som flyr glow etter det Ofly61 skriver.

                Comment


                • #9
                  Det finnes mange dyktige byggere/montører der ute som greier å sette opp ett fly mye bedre enn hva du som nybegynner selv greier. Så det å kjøpe brukt kan være smart. Tar man prisen for alt som er i ett fly + flyet så havner stort sett prisen på 1/3 for en pent brukt modell.

                  Glow motorer må uansett ha ett lagerbytte i ny og ne (med unntak av eldre glidelagrede motorer) og ventiler justeres på en 4-takter så det skal ganske mye til for å kjøpe katta i sekken. Er du usikker på motoren - ta av topplokket hvis det er en 2 takter, du ser fort om motoren er feilbehandlet med sot i stempel topp og masse riper i sylinderveggen.

                  Er du nybegynner og usikker - hvorfor ikke spørre en mer erfaren flyger i klubben din om vedkommende kan bli med og se på objektet.

                  Det er mer kritisk å ta jomfruturen på ett helt nytt fly enn å overta en kjerre som andre har flydd før og som har vist seg å være flygedyktig.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Tusen takk for alle innspill. Merker at det er mye kunnskap og meninger her på forumet. Dette blir garantert ikke siste gangen jeg kommer hit for tips og råd...

                    Målet mitt er å ha en hobby både på flystripa og i garasjen. Så det å ha noe å bygge/skru/fikse/vedlikeholde er like viktig for meg som å fly. Er fantastisk å endelig ha plass til å utfolde seg med denne noe plasskrevende hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ofly61 View Post
                      Kjøp nytt du. Brukt modellfly glem det. Du får nok feil og mangler med et nytt ARF/RTF fly.
                      Få heller en som har samme flyet/motor og radio til å sette det opp for deg. Da kan
                      du få luket ut "bugs" også. Kjøper du brukt så vil ofte selgeren ha "glemt" disse ...

                      Ellers så husk at glow motor betyr mye mere rengjøring og ting og tang sammenlignet med elektro.
                      Takker også for kritiske tilbakemeldinger, men som du ser under så er jeg ute etter noe å plukke på og ønsker mer lyd enn det jeg får ut av en tilsvarende størrelse med elektro-motor.

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg kjøpt meg en aldri så liten samling av fly. Kom over en annonse på finn.no, der det var en som skulle kvitte seg med alt utstyret han hadde til høystbydende.

                        Følgende fly og utstyr var i pakken:
                        Cessna 1650mm, med .70 4-takts glow
                        Extra 300s, Kyosho, med .52 4-takts glow
                        Spitfire, med .70 4-takts glow
                        Twinstar med elektromotor
                        Spektrum Dx7 sender
                        +alt av utstyr til starting og fueling, og div ladere, batterier, deler, propeller
                        alle fly var ferdig oppsatt med spektrum mottaker og mottakerbatteri.

                        Både Cessna'en og Extra'en har vært i lufta og trimmet av forrige eier, så nå gjenstår det bare litt mer trening på simulator og med twinstar'en før det blir take-off med mitt første fuel-fly. Gleder meg!!!

                        Jeg har testet senderen og motoren på Cessnaen, og alt vell så langt. Hadde forøvrig med meg en med litt peiling, da jeg var å så på flyene. Selgeren hadde drevet en del med modellfly i sin ungdom, og hadde tatt opp hobby'en i voksen alder. Desverre hadde han ikke tid til å holde på lengre, og solgte derfor alt samlet fremfor at det skulle støve ned i garasjen.

                        Synes det var veldig greit å få med så mye utstyr, i tillegg til flyene, da man jo trenger "alt" i begynnelsen. Fikk også med brukermanual til de fleste flyene og motorene. Veldig nyttig lesestoff

                        Comment


                        • #13
                          Gratulerer høres ut som du har fåt deg en fin samling med fly.

                          Comment


                          • #14
                            Gratulerer!
                            Der har du litt av hvert å kose deg med.
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #15
                              Da har jeg fått testet Twinstar'en, og den fløy veldig fint. Faktisk så bra at en kompis av meg fikk prøve den(han har bare prøvd simulator såvidt før) og han klarte å holde den i lufta (riktignok med endel berg og dalbane-bevegelser) helt til han fikk følelsen med stikka og landet den releativt greit. Ingen fiksing eller liming var nødvendig etterpå. Så det kan vel trygt sies at dette er et veldig godt nybegynnerfly.

                              Hadde likevel et problem med flyet.... Etter at jeg hadde byttet batteri, kuttet motoren plutselig når throttel kom over 60-70%. Noen som har noen innspill på hva som kan være årsaken?
                              Det ser ut som elektronikken er litt hjemmesnekra og rotete. Kanskje en kortslutning i noe?
                              Var ikke et problem når jeg bytta tilbake til det første batteriet...

                              Comment

                              Working...
                              X