Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/3 Army Cub i depron

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Har kommet et lite stykke, men står litt fast. Trenger bilder av taket i cockpiten på fullsizen, så om noen har det hadde det vært supert! Problemet er at taket på Cub'n er gjennomsiktig, slik at jeg ikke kan bygge det helt slik jeg vil, må jo være litt skala Ellers er resten av ramma ferdig og klar for forsterkninger og letting der det er mulig og fornuftig! Skal en tur til eieren med noen GoPro-filmer fra turen med forbildet i fjor sommer, så da får jeg nok også vite litt jeg trenger å vite.

    Comment


    • #32
      Originally posted by Flyfreaken View Post
      .. Trenger bilder av taket i cockpiten på fullsizen
      .
      .
      Søk på google .. Piper Cub L-4
      Piper L-4 Cub Photos | Airplane-Pictures.net

      Comment


      • #33
        L-4 og PA-18 er litt forskjellige ser det ut til, men takk skal du ha uansett! Blant annet ser jeg en bjelke på PA-18 som jeg ikke klarer å se på L-4. Mulig det bare er meg

        Comment


        • #34
          Egentlig er det vel ganske mye som er forskjellig på L-4 og PA-18. L-4 er militærutgaven av J-3, mens PA-18 er Super Cub, som kom senere (1949). Viktigste forskjell er vesentlig større motor og en annen cowling.
          If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

          Comment


          • #35
            Nå om fredagen var jeg på en ny tur med forbildet til modellen! Jarlsberg-Notodden-Jarlsberg. Fin tur, med en svingom over gårdsplassen hjemme. Men viktigst av alt, jeg fikk tatt bildene jeg trenger for å bygge videre på Cub'n. Det vil si, jeg har ikke laget mer enn fem spanter som er limt sammen til nå. Har vært mest grubling. Har også prøvd ut gråpapirmetoden på et annet fly, sånn at jeg har litt erfaring til jeg skal trekke Cub'n. Dette var egentlig ganske enkelt, så lenge overflata ikke hadde for mye kurver, noe jeg neppe kommer til å slite med på en Cub :P

            Måten jeg gjorde det på var at jeg først klipte til det stykket med gråpapir jeg skulle bruke, før jeg spraya det aktuelle området med spraylim (fra Biltema så klart ^^). Står på boksen at det ikke hefter på isopor, noe jeg så først når jeg kom hjem. Dette er dog feil, sitter som bare det, på EPO vel og merke Når det så er spraya på tørker jeg fingerne, går bort til pc'n og trykker "dagens" på Modellflynytt, ser imellom det som måtte være nytt, setter på en ny sang og tar en slurk av kaffekoppen. Nå er spraylimet tørt nok til at jeg kunne legge på papiret.Er det først lagt der, sitter det såppas godt at papiret mest sansynelig revner om du prøver å dra det av igjen. Når dette er gjort, er det bare å gjennta prosessen. Rynker i papiret er ikke noe farlig. Gråpapir går utrolig fint å pusse med sandpapir. Blir spennende å se hvordan det er å lakke.


            Så tilbake i tenkeboksen. Fikk tatt en nærmere titt på takkonstruksjonen på forbildet, noe som satte tankekverna i høygir. Det er jo en utrolig spinkel konstruksjon! Seilflykonseptet på vingebjelkene kan jeg bare blåse i, det får jeg ikke skjult! Om dere ser på bildene ser dere hva jeg mener. Er bare Ø25mm rør som er sveisa i "sikksakk" i taket. Og over er det et tak av pleksiglass. Derfor lurer jeg på om det er mulig å bruke den ene bjelken og det fremre røret som er der som vingebjelker og festepungt for de to vingehalvdelene. Taket tenker jeg å lage lage i glassfiber. Om man blander riktig blir vist glassfiberen gjennomsiktig nok til at det ser autentisk ut og den vil kanskje gi litt styrke. Så er det vingene, her må jeg også gjøre kraftig om på planene mine. Noen som har trua på at jeg kan lage de i bluefoam, trekt i glassfiber og feste de med den ene bjelken, pluss det lille røret som er helt i front. Blir nok en del mer styrke i det når strutsa kommer på plass, men er fortsatt nervøs for om det skal holde. Vingene skal tross alt av og på, noe som ikke er et problem i like stor grad på en fullsize.

            Setter pris på enhver form for innspill dere måtte ha. Blir liksom å finne opp kruttet på nytt når jeg ikke bygger på tradisjonelle måter, men det er jo også noe av morroa! Ha en finfin kveld og god natt!
            Attached Files

            Comment

            Working...
            X