Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/3 Army Cub i depron

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/3 Army Cub i depron

    Heisan! Helt siden Dakota'n sto ferdig har jeg fundert på nytt prosjekt og kom frem til at jeg hadde lyst til å bygge en modell av Cub'n til en jeg kjenner. Jeg vil ha bensinmotor og litt størrelse på flyet, derfor har jeg laget tegninger i skala 1/3. Problemene med et sånt prosjekt er mange, som dere sikkert skjønner og jeg lurer da på om det i det hele vil la seg gjennomføre? Tanken min er å bygge ei ramme av finer og furulister med forsterkninger av aluminium på oversiden av flyskroget fra halen og frem i motorbukken. Vingene vil også bestå av ei ramme av finer og furu med kraftige vingebjelker etter noelunde samme prinsipp som det man finner på full-size seilfly. Disse rammene vil så bli trekt med depron for å gi de endelige formene på flyet. Et mulig problem med depron og bensinmotor er vibrasjoner. Derfor har jeg tenkt ut at jeg limer med trelim, og legger ei stripe med gaffateip over limskjøten for å få det til å holde. Trelimet gir ei seig og sterk limfuge i depronen, samt at gaffa har en slags læraktig konsistens som jeg håper vil gjøre at "vibrasjonsproblemet" ikke forblir et problem. Når dette så er ferdig tenker jeg å trekke det hele med noe så primitivt som gråpapir. Legger ved noen bilder av tegningene av ramma jeg har tenkt ut. Tegningene av ramma er forøvrig tatt på frihånd, så er ikke nøyaktig med tanke på mål. Kommer også til å legge inn flere forsterkninger i ramma enn hva tegningen viser.Dette kommer hvertfall til å ta tid om jeg begynner, for jeg må sikkert "finne opp kruttet på nytt", men det er bare morro! Så hva tror dere, lar det seg gjøre, eller bør dette prosjektet skrinlegges før jeg i det store hele begynner å bygge? Ha en super dag folkens!
    Attached Files

  • #2
    Kjør på! Jeg ville definitivt kjørt en mer tradisjonell tilnærming på det med balsa-sheeting og plast-trekk, men artig å se en annen vri riktignok. Vet ikke om du kommer like langt mtp. vekt om du skal kjøre både depron og gaffa, men pris-messig blir det nok rimeligere.

    Gråpapir..?!

    Tegnet kjapt over fronten din - jeg ville definitivt beefet opp fronten med treverk på hele siden, hvis ikke vil jeg tro du får noen svake punkter der du limer mot stringer`ne. Bare et forslag. Adder nok ikke så mye vekt om du letter den med hull mm.

    Servo/mottaker brett i midten, som også stiver av hadde nok gjort seg. Dempe varme fra cannistere også. Dette riktignok i god ARF-design stil.

    Artig å bygge! Fader, fikk jeg lyst til å visualisere en eller annen modell også.. hehe

    Click image for larger version

Name:	Army cub 2 copy.png
Views:	1
Size:	27.0 KB
ID:	597230
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #3
      Gladpack (krympeplast) er vel godt alternativ til gråpapir
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Tenkte å bygge alt du ser på tegningen tre! Gråpapir har jeg sett en annen legge på utsiden av isopor og det ser ut til å funke bra som underlag for lakk osv! Funker det å lakke "gladpack" da?... Tenker å dekke alt med depron først, så blir liksom bare et skinn på utsida av depronen siden den ikke er så motstandsdyktig at det gjør noe Blir nok ikke canistere i denne, da kommer nok de til å ødelegge mulighetene mine for skalacockpitt. Spørs om ikke jeg reiser for å skaffe materialer i løpet av uka da om du mener det er mulig å gjennomføre ^^
        Last edited by Flyfreaken; 29-01-13, 16:13.

        Comment


        • #5
          Har du testet hvordan depron og bensin går overens?
          Vet det går bra med Glow fuel men tror bensin smelter isoporen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by bardp View Post
            Har du testet hvordan depron og bensin går overens?
            Vet det går bra med Glow fuel men tror bensin smelter isoporen.
            Har ikke det, får gjøre det først

            Comment


            • #7
              stå på denne støtter jeg fult ut.. blir artig å følge med på
              syntes det er like gøy å se på som det er å fly
              carl goldberg ultimate
              DJI S900
              piper pawnie el kjærre


              Futaba 14SG
              diverse epp tjafs
              Per-Egil Furuseth

              Comment


              • #8
                Originally posted by GTI20 View Post
                stå på denne støtter jeg fult ut.. blir artig å følge med på
                Du har ikke noe å sette fingeren på da? Noen tips eller noe som bør gjøres annerledes?

                Comment


                • #9
                  1/3 Army Cub i depron

                  Spennende prosjekt, blir moro å følge med på.
                  Hva slags motor satser du på? Ser du har tegnet inn en 2-sylindret.....
                  Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
                  Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
                  RCF RS352 EPP
                  GP Viper-500 pylon
                  1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
                  Spektrum DX6 & DX8

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Flyfreaken View Post
                    Heisan! Helt siden Dakota'n sto ferdig har jeg fundert på nytt prosjekt og kom frem til at jeg hadde lyst til å bygge en modell av Cub'n til en jeg kjenner. Jeg vil ha bensinmotor og litt størrelse på flyet, derfor har jeg laget tegninger i skala 1/3. Problemene med et sånt prosjekt er mange, som dere sikkert skjønner og jeg lurer da på om det i det hele vil la seg gjennomføre? Tanken min er å bygge ei ramme av finer og furulister med forsterkninger av aluminium på oversiden av flyskroget fra halen og frem i motorbukken. Vingene vil også bestå av ei ramme av finer og furu med kraftige vingebjelker etter noelunde samme prinsipp som det man finner på full-size seilfly. Disse rammene vil så bli trekt med depron for å gi de endelige formene på flyet. Et mulig problem med depron og bensinmotor er vibrasjoner. Derfor har jeg tenkt ut at jeg limer med trelim, og legger ei stripe med gaffateip over limskjøten for å få det til å holde. Trelimet gir ei seig og sterk limfuge i depronen, samt at gaffa har en slags læraktig konsistens som jeg håper vil gjøre at "vibrasjonsproblemet" ikke forblir et problem. Når dette så er ferdig tenker jeg å trekke det hele med noe så primitivt som gråpapir. Legger ved noen bilder av tegningene av ramma jeg har tenkt ut. Tegningene av ramma er forøvrig tatt på frihånd, så er ikke nøyaktig med tanke på mål. Kommer også til å legge inn flere forsterkninger i ramma enn hva tegningen viser.Dette kommer hvertfall til å ta tid om jeg begynner, for jeg må sikkert "finne opp kruttet på nytt", men det er bare morro! Så hva tror dere, lar det seg gjøre, eller bør dette prosjektet skrinlegges før jeg i det store hele begynner å bygge? Ha en super dag folkens!
                    Ta en titt på denne linken hvor gråpapir er temaet.
                    Svenskt Modellflyg

                    Mvh
                    Dag Øiseth Larsen
                    90187441
                    Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Flyfreaken View Post
                      Du har ikke noe å sette fingeren på da? Noen tips eller noe som bør gjøres annerledes?
                      ville nå heller gått for balsa på kropp i steden for depron.. men er jo smak og behag.. og heller kanske kjørt vinger i slik hard isopror.. husker ikke navnet på det.. med forsterkninger i plywood spant osv.. for å så trekke evt bruke depron rundt der igjen.. kan få penere finish med annet enn depron.. men hey ser du kaller tråden cub i depron..
                      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                      carl goldberg ultimate
                      DJI S900
                      piper pawnie el kjærre


                      Futaba 14SG
                      diverse epp tjafs
                      Per-Egil Furuseth

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bardp View Post
                        Har du testet hvordan depron og bensin går overens?
                        Vet det går bra med Glow fuel men tror bensin smelter isoporen.
                        '

                        Vanlig bensin funker dårlig, men bruker du Aspen så går det fint

                        Beundrer stå-på viljen din, artig prosjekt! Viktig at noen tør og gå sine egne veier og at ikke alle er ARFere(meg selv inkludert).

                        Stå på, dette kommer du til å fikse!
                        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                        EF Yak-54. 110"
                        EF MXS 83"
                        GB Yak-55 2,2m

                        Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                        Takk til:
                        Autopartner.se
                        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                        Comment


                        • #13
                          Takk for fine ord! Har ikke begynt å bygge engang, så er mye mulig dette blir en fiasko, men kan bli morro å prøve! Har lyst til å bygge i depron, da jeg ikke har sett så stort depronfly før og det var så morro sist! Har også en del depron liggende som skriker etter å bli brukt. Motor har jeg ikke tenkt så mye på enda, vil ha flyet nesten ferdig, sånn at jeg kan se at det faktisk blir noe av og at jeg kanskje kan slippe billig unna med tanke på bly om jeg kjøper en motor som passer bra med vekta ellers. Kjeda meg no vakent i mattetimen ista så tegningen fikk vinger og stab i tillegg. Igjen er dette bare en frihåndstegning, så ikke døm den for hardt! Vet godt at den er for stutt og kjukk i kroppen På tegningen tenker jeg å tegne inn servobrett, vingeforsterkninger osv for å kunne se det før jeg bygger Ser for meg at det blir lettere å gjennomføre, samt at det er litt artig å planlegge på denne måten! Nei, nå er det tilbake til norskleksene, med mindre noen har veldig lyst til å skrive en reklameanalyse i Norsk for meg?....
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Artig. Stå på

                            Comment


                            • #15
                              Har en aldri så liten inrømmelse å komme med.... Sendte melding til samme onkel som ordna materialer til Dakota'n og jeg skal dit og hente til Cub'n imorgen eller torsdag mest sannsynelig! Gleder meg til å gyve løs på depronflak, lim og alt som hører med igjen!

                              Comment

                              Working...
                              X