Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorvalg Sebart Wind S 110E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorvalg Sebart Wind S 110E

    Hei!

    Har kjøpt meg en Sebart Wind S 110E. Denne skulle jeg hatt en motor til.
    Ser den er anbefalt med Hacker a50-16L.

    Er det noen andre som veit om andre motoralternativer som kan brukes?

    Hadde tenkt å fly denne på 8s, men har også sett andre fly denne på 6s oppsett. Hva tror dere er best? Motorkraft vs vekt?
    Kristian Bjørke - Kongsvinger MFK

  • #2
    Hei. Jeg kjøpte meg en slik en i høst. Har satset på 6s-motoroppsett. Kjøpte fly og motor her:

    Sebart Wind S monoplane 110E ARF white-blue electric - Head RC

    Her ble det anbefalt 6s oppsett til F3A:

    AXi 6S setup:
    Vi har monteret Motor AXi 4130/16 med APC 18x8E + regl. Jeti SPIN 66 + 4 stk. Hyperion Atlas DS16-FCD, 45Ncm, 25g + Hitec HS-5625MG til sideroret. Med 6S - 4000 G3 CX er vægten 3425g. Vi har ikke monteret understelsbeklædning og hjulkåber. Flyveegenskaber er fantastiske, modellen føles let og kan flyve relativt langsomt. Efter ca. 10 min. flyvning har jeg brugt 2200-2600 mAh.

    Min sluttvekt er på 2865gr uten batterier. Et 6s 4000 veier ca 600gr, så totalvekten blir 3465gr. Ikke så ille.

    Jeg har foreløpig kun brukt noen 6s 4000mah batterier jeg har hatt liggende. Tror jeg kjøpte dem for 2-3 år siden hos hobbyking og har brukt dem av og til. Med disse batteriene er jeg ikke spesielt imponert over effekten. Jeg bruker apc 18x8e. Forrige helg prøvde jeg flyet på Årungen og det var så vidt nok kraft til en stor loop. Å hovre tror jeg ikke er aktuelt.

    Jeg har bestilt noen nye batterier og skal prøve en apc 18x10e. Håper det hjelper.

    Noen andre som har erfaring med 6s oppsett?

    Mvh
    Jaran Røsaker
    Jaran

    Comment


    • #3
      Hei,

      Jeg har prøvefløyet flere Wind 110 for personer i min lokale klubb (Vingtor). De med 8s oppsett flyr bedre!
      Vekten på et 6s og 8s oppsett blir nesten den samme gitt at du har samme effekt på motoren.
      Med et 6s oppsett må du trekke vesentlig mer amper enn med et 8s oppsett for å få samme effekt.

      Du bør beregne 500-600 Watt per kilo på en F3A-modell.
      Et eksempel med flyvekt på 4 kg RTF.

      8s pakke og 3,6 v per selle under belastning blir.
      4kg*600w/kg =2400W
      2400W / (3,6V*8 = 83,5 Amper

      6s pakke og 3,6 v per selle under belasting blir.
      4kg*600w/kg =2400W
      2400W / (3,6V*6) = 111,1 Amper

      En batteriselle vil holde høyere spenning på 8s set-upet enn 6s så forskjellen blir faktisk enda høyere. I tillegg blir det høyere resistans ved høyere amper som igjen fører til effekttap. Prismessig vil kanskje 6s oppsette komme bedre ut ved innkjøp, men i det lange løp vil det nok bli dyrere da en 6s Lipo pakke som belestes med 111 amper ikke blir gammel.

      Sebart anbefaler:
      Basic power set up:
      Motor: Hacker A50-16L
      ESC: Hacker MASTER BASIC 90 OPTO

      "Competition" power set up:
      Motor: Hacker C50-14L
      ESC: Jeti Spin 99 OPTO

      Battery: Flight Power
      4250-8S or 5300-8S

      Propeller:
      APC 18x10 or 18x12E

      Lite vits å finne opp kruttet en gang til.

      Mvh,
      Henning

      Comment


      • #4
        Hei. Regnestykket blir vel litt annerledes grunnet lavere vekt:

        3,465kg*600w/kg = 2080W
        2080W / (3,6V*6) = 96,3A

        Det kjipe: I og med at jeg har en 66A regulator så kommer jeg jo uansett aldri opp i denne effekten....
        Last edited by JarKri; 10-02-13, 19:28.
        Jaran

        Comment


        • #5
          Det er en flaskehals til. En 600 grams 6S 4000mAh pakke på 25C fra HobbyKing vil trolig ikke levere 96,3A veldig lenge heller trolig vil det ikke klare å levere det i det hele tatt. 96,3A vil si at batteriet må levere 24C.

          Comment


          • #6
            Motorvalg Sebart Wind S 110E

            Dette med batterier er det bare synsing at hobbyking batteriene er dårlig eller har du noen tester og referere til.

            Jeg har flydd nano techs lipoene en stund og har hatt andre dyre merker på batterier.
            Men forskjellen er bare prisen . Nano tech serien til hobbyking funker steinbra.
            Min Hjemmeside..

            http://sveininge.iflogg.com

            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by sveininge View Post
              Dette med batterier er det bare synsing at hobbyking batteriene er dårlig eller har du noen tester og referere til.

              Jeg har flydd nano techs lipoene en stund og har hatt andre dyre merker på batterier.
              Men forskjellen er bare prisen . Nano tech serien til hobbyking funker steinbra.
              Jeg innser at jeg formulerte meg litt uklart og innlegget mitt kan tolkes til at dyrere «merkebatterier» ville klart å levere 96,3A. Det er trolig at de ikke ville klart det heller. Poenget mitt er at batteriet Jaran har brukt i Wind 110 er litt underdimensjonert. En 6s pakke på eksempelvis 5000 mAh og 35 eller 45C fra HobbyKing vil kunne gi ut mer strøm og er et bedre alternativ.

              Når det kommer til at du ikke merker forskjell på NanoTech mot andre dyer merker er det fint for deg. Både jeg og Jeti telemetrisensoren min merker forskjell på Nano Tech mot Hyperion med samme spec: 6S 4000mAh 25C. I mitt «vinterfly» en Wind S50 bruker jeg både Nano Tech og Hyperion. Statisk makstrekk er på 76 A. Begge batterier leverer likt på begynnelsen av flighten. Etter å ha forbrukt 1500 mAh blir det forskjell. Nano Tech klarer bare å levere 46 A mens Hyperion leverer 57A. Siste halvdel av flighten er det merkbart forskjell på batteritypene. Det hører også med at Hyperionpakkene (jeg har flere av begge typer) er et år eldre og har dobbelt så mange cycler som Nano Tech.

              Min erfaring er at NanoTech funker «godt nok» og jeg kommer til å kjøpe fler til bruk i fly jeg ikke bruker i konkurranse.

              Mvh,
              Henning

              Comment


              • #8
                Jeg har brukt Zippy Flightmax med 20C og de Zippy compact(er det ikke det de heter) 25 C merker ikke noe forskjel føre slutten på turen , dette i mine konkuranse modeller!
                moral...må ikke ha dyre batterier ...
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment


                • #9
                  Originally posted by JarKri View Post

                  Noen andre som har erfaring med 6s oppsett?
                  Hei Jaran, jeg tok over en Wind 110 med samme motor. Jeg skulle ha gjort som forrige eier og brukt Jeti 99, men valgte først Kontronik Jive 80 LV som ikke fungerte med motoren. Etter at jeg byttet til Jeti 99 fløy den som den skulle. Patternplanes har overtatt den nå, og flyr den også på 5A 6S.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by RGJ View Post
                    Jeg har brukt Zippy Flightmax med 20C og de Zippy compact(er det ikke det de heter) 25 C merker ikke noe forskjel føre slutten på turen , dette i mine konkuranse modeller!
                    moral...må ikke ha dyre batterier ...
                    Pris per flight har for meg mer å si enn innkjøpspris. Det er opp til hver og en og sette seg ned med kalkulatoren. Pt har mine 10S lipo Hyperion-batterier 186 flighter etter to sesonger. Regnestykke er for meg veldig enkelt.

                    Comment


                    • #11
                      Wind med 6s

                      Originally posted by bjeff View Post
                      Hei Jaran, jeg tok over en Wind 110 med samme motor. Jeg skulle ha gjort som forrige eier og brukt Jeti 99, men valgte først Kontronik Jive 80 LV som ikke fungerte med motoren. Etter at jeg byttet til Jeti 99 fløy den som den skulle. Patternplanes har overtatt den nå, og flyr den også på 5A 6S.
                      Hvilken propell bruker dere med 6S?

                      Jaran
                      Jaran

                      Comment


                      • #12
                        Oops, jeg sjekket motoren jeg brukte og det var en annen Axi, nemlig 5320/18. APC 19x10 til denne.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment


                        • #13
                          Takk for gode innspill

                          Det er sant som Henning skriver "Lite vits å finne opp kruttet en gang til."' Har nå bestilt en Hacker A50-16L fra autopartner sammen med en APC 18X10E prop.

                          Bruker dere da 2x4s batteripakker eller kun 1x8s?
                          Kristian Bjørke - Kongsvinger MFK

                          Comment


                          • #14
                            Det er større utvalg i 2x4s enn 1x8s. Skulle en celle ryke er det billigere å kjøpe en ny 4s.

                            Comment


                            • #15
                              Hva med OS motor sin motor og esc type stor. Så denne i en Wind 110, og det gikk kjempebra etter mitt syn.... men nå har jeg ikke sett de hakcer og kontronik sine da . Har OS kombo liggende.
                              Er det noen som har formening om OS ? Eller må jeg kjøpe nytt?

                              tan
                              Tor Arne Nicolaisen
                              Vingen/Bø MFK

                              Comment

                              Working...
                              X