Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor er alle som driver med Skala Heli??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor er alle som driver med Skala Heli??

    Har notert meg at dette forumet er mer eller mindre dødt, men det må da være noen der ute som driver med Skala Helikopter?
    Noterer meg at på førstesiden på dette forumet er det tråder fra 2010, det sier vel sitt
    Jon Kristiansen

  • #2
    Jeg synes skalaheli er ekstremt rått og skulle gjerne hatt mange tråder om dette... Du er i gang (igjen) og arhennie våkner nok snart igjen.
    Totto er jo innom av og til, men blir så vidt nevnt noe og henvist til webside hans..

    Jeg tipsa Vario Norge om å poste litt, og svaret var positivt. Resultatet har du allerede nevnt...

    Men spre gjerne det glade budskapet. Og er det noe som må tilrettelegges, så hyl ut.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Jeg flyr en Vario Bell 205 skalmodell med Turbin. 2.36m rotordiameter. Sysler litt med små detaljer som piloter, vindusviskere, fungerende LCD display i cockpit. Men det er bare til egen kos og ikke så mye å skrive om.

      Det som er vanskelig er å fly skalariktig og med skalamanøvere - vanskelig å finne ut gode tips her syntes jeg. Er du vant til et sportsheli så ser skalaflygingen altfor rask og nervøs ut.

      Her er en film fra tur 10, jeg har fått litt mer dreisen på det nå Veldig kos.
      TMFK/CMFK
      Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
      CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
      Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
      Indoor Elanor 2015, Clik NG
      EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
      Freestyler 3, Ocelot

      Comment


      • #4
        Veldig fin maskin.

        Comment


        • #5
          engager man clutch på egen kanal? eller er det bare turtall her og ?

          liker at du er så casual og tusler rundt, mens turbinen har masseeeee turtall

          Comment


          • #6
            Hvor er alle som driver med Skala Heli??

            Fy f... Så heftig

            Comment


            • #7
              Det er en vanlig sentrifugalclutch på turbinmekanikken. Motoren har et tomgangsturtall på ca 33.000 omdreininger og ligger med governor på ca 96.000RPM i fligth. Alt er giret ned før det treffer clutchen med vesentlig lavere turtall.

              På rotorhodet er det 962RPM governed. Dvs at får både flappe lyden fra saktegående blader og turbin "hylet" i tillegg (Vel, det hyler ikke så mye, lydavtrykket er overraskende lavt).

              Lastet opp en litt nyere film fra 2012 og ikke 2011 som den første:
              TMFK/CMFK
              Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
              CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
              Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
              Indoor Elanor 2015, Clik NG
              EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
              Freestyler 3, Ocelot

              Comment


              • #8
                Og et video Totto tok av modellen, her ser dere litt mer skaladetaljer. Bla har piloten tilgang på Playboy

                TMFK/CMFK
                Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
                CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
                Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
                Indoor Elanor 2015, Clik NG
                EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
                Freestyler 3, Ocelot

                Comment


                • #9
                  Veldig flott, og det gir økt inspirasjon til å komme videre på egne prosjekter
                  Håper flere skala folk lar seg inspirere til å poste litt her også. Får aldri nok av dette
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by thomasek View Post
                    governor på ca 96.000RPM
                    Jøsh. Gov? Er ikke den alt for kjapp for en sakte turbin da? (Tenker da på throttle-respons)
                    Skulle tro den jobba seg ihjel?


                    Originally posted by thomasek View Post
                    Sysler litt med små detaljer som piloter, vindusviskere, fungerende LCD display i cockpit. Men det er bare til egen kos og ikke så mye å skrive om.
                    Der er det ikke sikkert alle er enige. Det er lov å inspirere andre
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Heisann,

                      Min "Huey" UH1-H (samme modell som den flotte Thomas har). Denne er laget i US Military colors og er basert på en fullsize som fløy i Vietnam fra 1968. Restaurert i USA og flyr fremdeles der borte.

                      Her en film fra Gullknapp Flyplass (Knappen) som er tilholdssted for vår klubb Gullknapp Modellflyklubb



                      En til med Gopro i cockpit

                      Last edited by Totto; 15-02-13, 09:30.
                      Mvh
                      Totto Dahle
                      www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                      Medlem Agder Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        thomasek: flott modell, må innrømme min våte drøm er en Lama med turbin.

                        Etter å ha gjort mye research har jeg funnet haugevis av materiale og siter med skaladetaljer til min EC 145, dette er jo både positivt og negativt. Positivt i den forstand at det jo blir mye mer skalariktig, og for all del, mer tid på hobbyrommet Negativt i den forstand at dette definitivt ikke er i lufta i år, tar tid å få alle delene.
                        Pga mangel på deler blir det nok ett lite opphold etter helgen frem til delene fra 3D-Scale er mottatt.
                        Kan jo linke til denne, legg merkle til den EC135 og se hvor detaljert den er
                        Jon Kristiansen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by thomasek View Post
                          Det er en vanlig sentrifugalclutch på turbinmekanikken. Motoren har et tomgangsturtall på ca 33.000 omdreininger og ligger med governor på ca 96.000RPM i fligth. Alt er giret ned før det treffer clutchen med vesentlig lavere turtall.
                          Utroolig fet maskin!

                          Det hadde vært morsomt å se den live. Skal du på Vestfold Smackdown? Jeg ser at du holder til i området.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Jotto, det er mulig jeg dukker opp for å ta en titt, men hadde i utgangspunktet ikke satt av helgen til RC - er 5 dager i Hanstholm uka før. HC er i klubben min
                            TMFK/CMFK
                            Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
                            CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
                            Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
                            Indoor Elanor 2015, Clik NG
                            EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
                            Freestyler 3, Ocelot

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by thomasek View Post
                              Jotto, det er mulig jeg dukker opp for å ta en titt, men hadde i utgangspunktet ikke satt av helgen til RC - er 5 dager i Hanstholm uka før.
                              Flott, da ser vi deg og helikopteret der! ( Jeg fikk ikke med meg det siste du skreiv )
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X