Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mye spørsmål jeg ihvertfall ikke kan gi svar på men skal gi Jon Gunnar et hint så svarer sikkert han.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • Originally posted by Aviator View Post
      Info finner du her Modellfly
      Takk for det Leita på nlf, men tydeligvis med øyan lukka!!
      Jaja, er grounda fra mai uansett (utenom lille EF Extraen) da det aldri passet begge parter for oppflyving til A i fjor. For A er vel krav fra i år etter hva jeg ser?
      Mvh Tommy Fosland
      Tromsø MFK

      Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

      Comment


      • Se på side 8 i denne presentasjonen... Finner du ikke det du leter etter?
        Her ser dokker kem som e me på å lage systemet som dokker klage på.

        Vest dokker tar dokker tid å les videre så ser dokker at d e medlemer som er årsaken til revisjonen.
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

        Comment


        • Originally posted by Decathlon View Post
          Takk for det Leita på nlf, men tydeligvis med øyan lukka!!
          Jaja, er grounda fra mai uansett (utenom lille EF Extraen) da det aldri passet begge parter for oppflyving til A i fjor. For A er vel krav fra i år etter hva jeg ser?
          Nei, ihvertfall året ut før noe skjer
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • Originally posted by affa View Post
            Nei, ihvertfall året ut før noe skjer
            Tommel opp
            Mvh Tommy Fosland
            Tromsø MFK

            Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

            Comment


            • Jeg er enig i siste justering av vektgrensene da de gamle var litt vel rundhåndet. Men håper at de vi har nå, ligger fast så vi slipper mer justeringer. Det ene flyet mitt tipper over i den nye grensen, så da må vel B lappen på plass her også.
              Balsa

              Comment


              • Jeg er og enig i det forsåvidt, men jeg mener de må utstede B til de som hadde opp til 30kg frem til nå. Det skal ikke ha tilbakevirkende kraft!

                En trengte ikke ta lappen på nytt, for å beholde muligheten for å kjøre bil på 7500kg heller, når B gikk ned til 3500. Alle som ville fikk automatisk C1.
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

                Comment


                • Originally posted by OlaGB View Post
                  Jeg er og enig i det forsåvidt, men jeg mener de må utstede B til de som hadde opp til 30kg frem til nå. Det skal ikke ha tilbakevirkende kraft!

                  En trengte ikke ta lappen på nytt, for å beholde muligheten for å kjøre bil på 7500kg heller, når B gikk ned til 3500. Alle som ville fikk automatisk C1.
                  Men du mista det hvis du ikke fornyet før en hvis dato.... pga nye regler.

                  De som har A-bevis har opp til 30 kg nå. Hvis det skal automatisk bli utskrevet ett B-bevis som gjelder opp til 75 kg... Blir ikkje d feil.
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment


                  • Originally posted by Aviator View Post
                    Men du mista det hvis du ikke fornyet før en hvis dato.... pga nye regler.

                    De som har A-bevis har opp til 30 kg nå. Hvis det skal automatisk bli utskrevet ett B-bevis som gjelder opp til 75 kg... Blir ikkje d feil.
                    I noen tilfeller, jepp. Men sånn er det å innføre nye systemer. En kan ikke be hele klubber styre på å ta sertifikat som en attpåtil bedyrer er livsvarige, for så året etter fortelle de samme folkene at nå gjelder det ikke lengre.

                    Vi snakker stort sett om erfarne folk, som attpåtil allerede er kjent med sertifikat systemet, og at det er stilt krav til de. (De har jo allerede tatt et).

                    Det er nybegynnere vi vil få fanget opp med dette systemet fremover, å joda, jeg ser behovet for det.
                    Ola G Bråten -77
                    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                    3DHS Slick 89" Q80-8m
                    Jeti DS-16

                    Comment


                    • Det blir jo gode greier å måtte begynne å fore nlf med kroner for nytt bevis kvært 3.år bare for å få flydd 100cc kjerra som man har flydd fleire år allerede hvis det er tilbakevirkende.
                      ​​​Kim-Arne

                      Comment


                      • Iht. Modellflyseksjonens håndbok skal alle modeller over 20 kg registreres. Eier av modellen er ansvarlig for å registrere hver modell i dette skjema.

                        Modeller 20- 75 kg:
                        Modellen kan bli gjenstand for kontroll, men kan flys frem til eier evt. varsles om kontroll. Forsikring er inkludert i NLF kollektive ansvarsforsikring.
                        Hvor mange her inne har registrert flyet/heliet sitt?
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • Not yet, regelverket har ikke engang trått i kraft ennå. Men har tenkt til å ha ting på stell sånn at ræven er dekket ved en hendelse...
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh.

                            Alle mine heli er under 650mm diameter, og fly er under 2KG, host hark.

                            Hver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
                            Last edited by andersand; 22-04-14, 15:25.

                            Comment


                            • Originally posted by andersand View Post
                              Hver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
                              Hvis det er innstruktør/sensor som er skyld i det, bør vedkommende degraderes. Men kanskje det er stas å ha jakkemerke. Jeg sier aldri nei, selv om jeg må reise til en annen klubb. Desverre er jeg ikke instruktør på heli, ellers skulle det blitt ordnet i løpet av helga.
                              Karl Hans Glommen.
                              Mjøsa Modellflyklubb

                              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                              Comment


                              • Originally posted by andersand View Post
                                Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh.

                                Alle mine heli er under 650mm diameter, og fly er under 2KG, host hark.

                                Hver jævla gang jeg har skullet ta beviset har det vært noe som ikke passet ene eller andre veien.
                                OBS!
                                Det står "diameter" i den nye revisjonen, ikke blad størrelse!

                                En T-Rex 250 har blader på 250 mm, x2 blir dette 500 mm + litt til bladholderne.
                                Da har en "250" en rotordiameter på 525 mm (eller noe deromkring).

                                Hvilket betyr at det meste som er større enn et "250" krever A-bevis, slik det er skrevet i siste revisjon.
                                Niels Jensen
                                Phoenix rc club

                                Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                                Modellflyving er mental hygiene.

                                Comment

                                Working...
                                X