Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hva er det egentlig som berøres av regelverket? RC, linestyrt, friflukt, bumerang, frisbee, etc.? Alt dette er jo innenfor "håndbokas" definisjonen av modellfly.
    Fred Larssen

    Comment


    • #17
      Hvor mange her på forumet flyr modeller over 30 kg? Greit å hisse seg opp for forslag til regler som ikke gjelder for 99,8 % av modellflygerne
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #18
        Siden jeg startet denne tråden vil jeg moderer denne tråden "relativt" hardt å fjerne innlegg som er O.T. eller trolling(*) for å slippe at det tar helt av i feil retning...

        La oss bruke denne muligheten til å diskutere, komme med innspill og konstruktiv kritikk - så får vi håpe at noen kanskje lytter og tar med seg informasjonen videre inn i systemet.


        (*): What Is 'Trolling'? What Does It Mean to 'Troll' a Website?
        Last edited by Quadrocopter; 16-02-13, 19:59.

        Comment


        • #19
          Espen, "B sertifikat og sertifisering er for fastvingende modeller over 30 kg og alle typer turbinmodeller". Jeg vil tro det ikke er mange som har modeller over 30Kg, det er nok vesentlig fler som har turbinmodeller.

          Uansett er det nok et fåtall av oss som har slike "B- modeller i forhold til total medlemsmasse. Det er likevel greit at B reglene blir fornuftige og gjennomførbare for oss i mindretall - da det kanskje er her det er mest påkrevet mtp risiko.

          Har selv både turbinfly og turbinhelikopter i 20Kgs klassen og er positiv til et fornuftig regelverk - men det må virke også for søndagspiloter som ikke har andre ambisjoner enn å fly lovlig, trygt og kose seg med modellene i den lille lokale klubben innimellom - selv om de er B klassifisert. Som meg selv
          TMFK/CMFK
          Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
          CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
          Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
          Indoor Elanor 2015, Clik NG
          EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
          Freestyler 3, Ocelot

          Comment


          • #20
            Jets of Norway har vel noen retningslinjer for fly/sikkerhet/pre-sjekk med mer. Her må det være noe å hente.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #21
              Re: Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

              Originally posted by affa View Post
              Bedre, men Gudbedre fortsatt mye idiotiske regler igjen. Instruktøren skal fly jomfrutur, Gratulerer, legg igjen cash om du krasjer den....

              Jævlig glad jeg også er medlem av ikke nlf tilsluttet klubb.... Men snart skal vel diktaturet overstyre alle på dette området også?

              Klart vi trenger regler og fornuftig bruk men husker godt kommentaren jeg fikk som fersk styrmann i SAS Commuter; er du en sånn "NASA Space cadet?"

              Mvh
              Alf
              Hvis noen andre skal ta jomfruturen, ja da er hele poenget borte! :banghead:
              Etter å ha bygd Panther i godt over ett år, og endelig få ta jomfruturen, som gikk bra, fikk jeg ett rush som jeg neppe tror det går å kjøpe for penger i et mørkt smug...
              Skulle jeg ikke fått tatt jomfrutur selv, ville flyet heller aldri blitt bygget! :screwy:

              Men oppflyginga til klasse B ser jo grei ut. Klarer man ikke den, bør man kanskje heller ikke fly stormodell/turbin, for da ER man faktisk en større fare for omgivelsene enn nødvendig...
              Geir Dyrdal
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #22
                Nå var vel jeg en av de største kritikerne av det forrige makkverket...
                Har skummet igjennom det som foreligger nå, og det ser ikke galt ut i det hele tatt! Men det er et HØRINGSUTKAST. En del ting er mao ikke helt i henhold.
                Men som basis for en diskusjon er dette så uendelig meget bedre enn det forrige, og det skal ikke så veldig mye justeringer til for at dette blir et regelverk man kan leve med.

                Så dagens tips må være: Få i gang arbeidet i klubbene! Gå gjennom det hele, kom med forslag til endringer/korreksjoner. Så tror jeg slettes ikke dette blir
                så galt.
                Men, klubbene må gjøre jobben sin!

                mvh
                Egil Roland
                fremdeles medlem...

                Comment


                • #23
                  Modellflyseksjonens sikkerhetssystem «Modellflyhåndboka» foreligger nå i første versjon, og gjelder som sikkerhetssystem fra 1/5-2013. Vi har lagt ut praktisk informasjon om innføringen av Modellflyhåndboka, og hva dette btyr for deg. Det er av stor betydning at du tar deg tid til å lese dette!

                  Modellflyhåndboka: nye regler og flygebevis | Norges Luftsportforbund

                  Kort oppsummert:
                  - Alle NLF-tilsluttede modellflyklubber må innføre dette sikkerhetssystemet
                  - Krav om A-bevis for alle piloter som har modeller over 7 kg startvekt
                  - Krav om flygebevis B for å fly modeller over 30 kg og turbinmodeller
                  - Webskjema for registrering av modeller over 30 kg
                  - Webskjema for rapportering av hendelser og ulykker

                  Vi oppforder alle klubber til å publisere denne informasjonen på sine websider, da det erfaringsmessig er enkelte medlemmer som ikke har oppdatert sin e-postadresse i medlemsregisteret MeLWin.

                  Sikkerhetsutvalget, styret og fagsjef har i forrige tingperiode arbeidet med dette systemet, og tilbakemeldingene underveis fra klubbene har vært positive. Modellflyhåndboka er et levende dokument som vil revideres ved behov, og vi oppfordrer derfor klubbene til å fortsatt gi tilbakemeldinger på hvordan systemet fungerer i praksis i kommende sesong.

                  Vi ønsker alle medlemmer en trygg og aktivitetsfylt flysesong!

                  Jon Gunnar Wold
                  Fagsjef/avdelingsleder Modellflyseksjonen Norges Luftsportforbund


                  * Denne e-post er sendt samtlige medlemmer av modellflyseksjonen *


                  ************************************************** **********
                  Norges Luftsportforbund
                  Direktesendt post fra MeLWin
                  ************************************************** **********
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #24
                    3.4.2 Modellflystevne
                    Stevner og konkurranser for modellfly skal ha en ansvarlig stevneleder som er
                    den som ivaretar sikkerheten.
                    Ved flyoppvisning foran publikum skal modellflyger inneha Flygebevis D – display
                    Hva er definisjonen her?
                    Jeg skal på Notodden-stevnet og jeg skal fly. Må jeg ha Flygebevis D også da?
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #25
                      Gratulerer med regimet.....

                      Hva med klubber hvor styret ikke har personer som selv aldri engang har flydd fly over 7kg,skal de da fortsatt se lempelig på regler og godkjenne?

                      Må jeg til annen klubb å få godkjent B jet da ingen i klubben flyr jet?

                      Og rapporteringen med ALLE uhell er en vits, mildt sagt...

                      Selv i store flyselskaper der man har kontinuerlig monitorering av alle flight data får man ikke inn rapporter....


                      Har sagt det før og gjentar;
                      Lag ett regelverk som er mulig å gjennomføre og følge opp!

                      :banghead:
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Litt spent på om NLF sender instruktører, eventuellt avholder kurs for alle oss i "grisgrente" strøk, jeg garanterer at det er ett fåtall som reiser til byen for å få "bevis".

                        Trodde dette nye regelverket skulle bli enkelt.

                        Viggo

                        Comment


                        • #27
                          Har fått bekreftet fra Jon Wold at man som flyger på stevner MÅ ha D-beviset.
                          Jeg har sendt henvendelse til styret i dag om hvordan dette skal "fikses".
                          artig å se hva svaret blir.

                          Hva er konsekvensen av en "oppflyging" til A/D-bevis som går dårlig?
                          Hva gjør jeg om instruktøren synes jeg er tidenes dust, og vil ha minst mulig med meg å gjøre?
                          Og hva skjer om jeg er uenig i instruktørens avgjørelse?
                          Tom I. Arntsen

                          Comment


                          • #28
                            Det står jo:
                            4.7
                            MODELLFLYBEVIS KLASSE D - DISPLAYBEVIS
                            For å kunne foreta demonstrasjonsflyving med modellfly/helikopter
                            arrangementer som ikke er en del av ett modellfly
                            stevne
                            må man ha modellflybevis klasse D.
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #29
                              Her er det jo nødt til å være noe feiltolkning... Det var ihvertfall meningen at displaybeviset var for flyving på flyshow med "fullsize". Da får vi kalle flyshowene våre for treff... :O

                              Jo Grini
                              Tidligere SU leder....

                              Originally posted by xilian View Post
                              Har fått bekreftet fra Jon Wold at man som flyger på stevner MÅ ha D-beviset.
                              Jeg har sendt henvendelse til styret i dag om hvordan dette skal "fikses".
                              artig å se hva svaret blir.

                              Hva er konsekvensen av en "oppflyging" til A/D-bevis som går dårlig?
                              Hva gjør jeg om instruktøren synes jeg er tidenes dust, og vil ha minst mulig med meg å gjøre?
                              Og hva skjer om jeg er uenig i instruktørens avgjørelse?
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by flarssen View Post
                                Det står jo:
                                4.7
                                MODELLFLYBEVIS KLASSE D - DISPLAYBEVIS
                                For å kunne foreta demonstrasjonsflyving med modellfly/helikopter
                                arrangementer som ikke er en del av ett modellfly
                                stevne
                                må man ha modellflybevis klasse D.
                                hmm.. ikke på 3.4.2.
                                Da står det "Stevner og konkurranser for modellfly skal ha en ansvarlig stevneleder som er
                                den som ivaretar sikkerheten.Ved flyoppvisning foran publikum skal modellflyger inneha Flygebevis D – display"
                                Er vel ikke mulig å misstolke dèt?
                                Dvs. jeg håpet jo, så sendte mail til JGW, og jeg quoter:
                                Hei Tom!

                                Ja, publikumsstevner har krav til D-bevis. Jeg har på to-do lista mi å legge inn et svar på tråden også

                                JG
                                Dette er jo superviktig å få ut til alskens mulige folk så fort som mulig.
                                Teknisk sett har man IKKE lov til å fly på Aurskog-Høland under A og D-beviset...

                                Et lukket treff blir vel ikke berørt, så det skal gå bra.
                                Det blir vel et definisjonsspørsmål.

                                Originally posted by jj View Post
                                Tidligere SU leder....
                                hm.. Kort innpå?
                                Tom I. Arntsen

                                Comment

                                Working...
                                X