Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Med fare for å bli banket i hodet og frøset ut eller lignende....
    Jeg er IKKE leder av SU lenger. Styret har tydeligvis satt opp ett nytt SU (sikkerhetsutvalg) og jeg fikk beskjed om dette på mail for få dager siden. Dermed er jeg vel fritatt for alle munnkurver regner jeg med.

    SU til nå har kun jobbet med håndboka og ikke vedleggene. Vedleggene er oppdatert av Fagsjef før seksjonsmøtet som nettopp var og jeg hadde som leder av SU ett par timer med fagsjef og fikk tatt bort noe av det som ikke stemte med håndboka.
    Før seksjonsmøtet var alt ute på høring og i hovedsak var det positive tilbakemeldinger på håndboka, men veldig mange tilbakemeldinger på diverse i vedleggene (noe jeg ba mange ganger om mandat til å jobbe med). De ble oppdatert av Fagsjef i forhold til rettskrivning og småting, men få eller ingen av tilbakemeldingene ble tatt til følge av styret. Derfor ble Håndbok og vedlegg lagt frem som forevist på seksjonsmøtet.

    På seksjonsmøtet var sikkerhetssystemet ikke egen sak, men nevnt i langtidsplanen og etter seksjonsmøtet satt opp som orienteringssak. Det ble sagt flere ganger at man ønsket å innføre sikkerhetssystemet som en forsøksordning fra mai 2013. Jeg reagerer derfor når det nå står at alle klubber MÅ innføre det. Vi har IKKE vedtatt noen nye regler/forskrifter/vedtekter på seksjonsmøtet. Slik jeg ser det og etter idrettens lov skal man vedta nye regler/forskrifter/vedtekter før man kan presses til å gjennomføre noe.
    Jeg poengterte denne "feilen" på seksjonsmøtet at siden sikkerhetssystemet var nevnt i langtidsplanen godtok man sikkerhetssystemet slik det forelå nå. Noe mer fikk jeg ikke sagt, for "taletiden min" var over visstnok. Jeg hadde håpet at seksjonsmøtet skulle få forelagt håndboka og at vi kunne godta denne, men at vedleggene måtte jobbes med..

    Jo Grini, avtroppet SU leder
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #32
      Hei Jo og takk for info!

      Sånn jeg leser din tekst så ser det ut til at utvalget har gått ut over sitt mandat. Oppfatter jeg det riktig da?

      I så tilfelle må NLF trekke teksten asap og forholde seg til vedtaket
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #33
        Slik leser jeg det og. Om det er utvalget eller styret eller begge får de svare for...

        Jo Grini, avtroppet leder SU

        Originally posted by affa View Post
        Hei Jo og takk for info!

        Sånn jeg leser din tekst så ser det ut til at utvalget har gått ut over sitt mandat. Oppfatter jeg det riktig da?

        I så tilfelle må NLF trekke teksten asap og forholde seg til vedtaket
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #34
          Dette er prematurt og det er langt fra instruktører og føringer nok til å gjennomføre dette i praksis. Så ikke selve regelsettet som er problemet med noen unntak men måten og tidsgrensen som er satt opp som er problemet.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #35
            @ Xilian: Det vil alltid være et definisjonsspørsmål hva som er et publikumsstevne, men når det gjelder Notodden vil jeg si at det er et slikt eksempel.

            @JJ: Jo, det er ikke riktig noe av det du skriver. Hvis du oppfatter det slik vil jeg anbefale at du diskuterer dette med styret.

            Dersom noen lurer på konkrete ting i håndboka eller har spørsmål til meg ber jeg om å få det på e-post eller telefon, jeg håper dere har forståelse for at jeg må prioritere de offentlige kanaler. Svært mange henvendelser jeg har fått i dag går på ting som står der, men at det enten er uklart eller at folk er litt for raske på avtrekkeren og ringer før de har lest alt
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #36
              Originally posted by Jon Wold View Post
              @ Xilian: Det vil alltid være et definisjonsspørsmål hva som er et publikumsstevne, men når det gjelder Notodden vil jeg si at det er et slikt eksempel.

              @JJ: Jo, det er ikke riktig noe av det du skriver. Hvis du oppfatter det slik vil jeg anbefale at du diskuterer dette med styret.

              Dersom noen lurer på konkrete ting i håndboka eller har spørsmål til meg ber jeg om å få det på e-post eller telefon, jeg håper dere har forståelse for at jeg må prioritere de offentlige kanaler. Svært mange henvendelser jeg har fått i dag går på ting som står der, men at det enten er uklart eller at folk er litt for raske på avtrekkeren og ringer før de har lest alt
              Uprofft ! Sende det ut 02.05 med virkning fra 01.05. Ser i teksten at man skal være rundhånet i oppstarten. Kan ikke med beste godvilje se at man ikke stiller segselv opp som tåper i denne saken. Whats in it for you?

              1. Lag ett gjennomført regelverk
              2. Lag ett regelverk som lar seg gjennomføre og følg opp med fornuftige regler.
              3. Gi klubber/instruktører tid til å sette prøve det ut i praksis før det blir tredd nedover hodet på alle.

              Har uttalt meg kritisk tidligere, men har moderert meg da jeg håpet på at fornuften seiret. Dessverre tok jeg feil og kan igjen ta opp den kritiske røst og si at dette er borimot den dårligste gjennomføringen som er mulig!
              Last edited by affa; 02-05-13, 15:11.
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #37
                Hvorfor skal jeg ta det opp med styret? Alt det jeg skriver tok jeg opp på Seksjonsmøtet. Dermed har jeg tatt det opp med styret... Og jeg skrev mye av det på forhånd. Jeg har sågar fått innspill fra klubbledere som sier de oppfattet det nettopp slik..

                Jo Grini, avtroppet SU leder

                Originally posted by Jon Wold View Post
                .....snipp...

                @JJ: Jo, det er ikke riktig noe av det du skriver. Hvis du oppfatter det slik vil jeg anbefale at du diskuterer dette med styret.

                ....snipp...
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #38
                  Før flyging påbegynnes skal piloten:
                  At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr
                  Muahahaah! Det er faen sprette meg det dummeste jeg har hørt i
                  hele mitt 36-årige liv. Dette gir grobunn for trynefaktor så det holder.
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #39
                    Jeg var på møtet på Gardermoen og satt med inntrykket av at dette skulle innføres som en prøveordning fra 01.05. og at det ikke kunne påtvinges noen klubber før LT har kommet med en forskrift som regulerer modellfly. Ser i mailen at ordet "må" er brukt angående innføring på klubbnivå.

                    Hvilke virkemidler tenker NLF seg brukt mot klubber som ikke innfører dette nå? Hadde tenkt meg på British Wings and Wheels 1 juni, og det er vel et stevne med publikum til stede. Rekker NLF å utstede tusenvis av A sertifikater og displaybevis før sesongen starter for alvor? Eller er det bare å holde seg hjemme med fly trygt på hobbyrommet?

                    Ligger vel an til at store deler av modellflynorge nå får PMS (Parkert Modellfly Syndrom)
                    Last edited by Jamie; 02-05-13, 15:33.

                    Comment


                    • #40
                      For min del så kan jo de putte dette nye vedtaket opp bak for min del.. de som taper penger på dette.. Er jo bare å holde lukkede treff og fly på lokale jorder og striper som IKKE er tilknyttet til noe regime.. Jeg for min del skal ikke ha noe lapp eller bevis på å fly.. for meg er dette en hobby og noe å slappe av med.. ikke få masse dritt regler som noen pamper høyere opp har bestemt at slik skal dere gjøre dette.. Noen har tydligvis masse mere fritid enn andre har.. Så fra neste år er jeg ikke noe medlem i noe klubb og flyr kun på jorder her..
                      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                      carl goldberg ultimate
                      DJI S900
                      piper pawnie el kjærre


                      Futaba 14SG
                      diverse epp tjafs
                      Per-Egil Furuseth

                      Comment


                      • #41
                        Jeg har en mistanke om at antall medlemmer i NLF vil synke og antall piloter som bedriver "cowboyflyging" i hytt og pine vil øke.
                        Etter å ha vært på seksjonsmøtet satt jeg også igjen med et relativt greit inntrykk av dette utkastet men skjønner jo nå at det burde jeg ikke hatt.
                        Med mindre NLF hoster opp et betydlig antall D-instruktører umiddelbart, ser jeg for meg at dere dreper ganske mange RC-flyshow i sommer. Det kommer nok godt med i slunkne klubbkasser rundt omkring.
                        Last edited by Karmann; 02-05-13, 16:10.
                        Mvh
                        Morten Aase

                        Comment


                        • #42
                          Er det noen som har tenkt en eneste tanke rundt hvordan dette vil innvirke på rekrutteringen?
                          Det er vel ikke for mange klubber her i landet som plages med å bli rennt ned av ivrige nybegynnere, og med dette regelverket er jeg redd for at køen av rekrutter blir enda kortere.
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Jamie View Post
                            Jeg var på møtet på Gardermoen og satt med inntrykket av at dette skulle innføres som en prøveordning fra 01.05. og at det ikke kunne påtvinges noen klubber før LT har kommet med en forskrift som regulerer modellfly. Ser i mailen at ordet "må" er brukt angående innføring på klubbnivå.

                            Hvilke virkemidler tenker NLF seg brukt mot klubber som ikke innfører dette nå? Hadde tenkt meg på British Wings and Wheels 1 juni, og det er vel et stevne med publikum til stede. Rekker NLF å utstede tusenvis av A sertifikater og displaybevis før sesongen starter for alvor? Eller er det bare å holde seg hjemme med fly trygt på hobbyrommet?

                            Ligger vel an til at store deler av modellflynorge nå får PMS (Parkert Modellfly Syndrom)

                            Det er vel en selvfølge at NLF disponerer fritiden til å få dette gjennomført eller betaler instruktører utnevnt av NLF til å stille opp i alle klubber i god tid?
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Arcteryxxx View Post
                              Er det noen som har tenkt en eneste tanke rundt hvordan dette vil innvirke på rekrutteringen?
                              Det er vel ikke for mange klubber her i landet som plages med å bli rennt ned av ivrige nybegynnere, og med dette regelverket er jeg redd for at køen av rekrutter blir enda kortere.
                              Tror ikke det er noe stort problem når man først har ett system oppe og går. Mener også at regler må lages for å beholde hobbyen.

                              Største problemet er at hele systemet er prematurt og knapt nyfødt uten rammene rundt
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #45
                                Nå har jeg flydd modellfly i mer enn 20 år. De siste 3 år uten et eneste krasj. Og nå skal jeg ta "A"-bevis?

                                Comment

                                Working...
                                X