Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hvem er dem nye lederen av SU da ?
    Og SU består av hvilke medlemmer ?
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #47
      "Har fått bekreftet fra Jon Wold at man som flyger på stevner MÅ ha D-beviset.
      Jeg har sendt henvendelse til styret i dag om hvordan dette skal "fikses".
      artig å se hva svaret blir"

      Haha. Da blir det jaggu lite aktivitet på flystevnene Det er vel bare en som har ett slikt bevis i klubben vår.
      Som jeg før har sagt, minner hele SU meg om Supperådet.
      Makan til pølserør, hvem skal følge opp disse reglene i klubben? De i styret vårt som flyr Stick40 og lignende modeller ??
      Jeg ser ikke noe annen utvei en at det blir opprettet en ny organisasjon for modellflygere, ikke i mot modellflygere.
      Det er forferdelig synd at byråkratene har sneket seg inn i vår kjære hobby også.
      Balsa

      Comment


      • #48
        Normalt kan ikke en ansatt ha en lederstilling eller verv.. Mulig det kan omgåes her. Men den nye lederen er fagsjef som skal håndtere alle ender av dette heretter.. Styret | Norges Luftsportforbund

        Originally posted by Seiler`n View Post
        Hvem er dem nye lederen av SU da ?
        Og SU består av hvilke medlemmer ?
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #49
          PS jeg vil gjerne vite hva som ikke er riktig. Om du mener jeg lyver vil jeg gjerne vite om hva!
          Du kan ikke bare slenge ut en slik påstand uten å begrunne det.

          Jo Grini, avtroppet SU leder

          Originally posted by Jon Wold View Post
          @ Xilian: Det vil alltid være et definisjonsspørsmål hva som er et publikumsstevne, men når det gjelder Notodden vil jeg si at det er et slikt eksempel.

          @JJ: Jo, det er ikke riktig noe av det du skriver. Hvis du oppfatter det slik vil jeg anbefale at du diskuterer dette med styret.

          Dersom noen lurer på konkrete ting i håndboka eller har spørsmål til meg ber jeg om å få det på e-post eller telefon, jeg håper dere har forståelse for at jeg må prioritere de offentlige kanaler. Svært mange henvendelser jeg har fått i dag går på ting som står der, men at det enten er uklart eller at folk er litt for raske på avtrekkeren og ringer før de har lest alt
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

          Comment


          • #50
            [QUOTE=Jamie;
            Hvilke virkemidler tenker NLF seg brukt mot klubber som ikke innfører dette nå?
            [/QUOTE]
            Straffen blir at de henter sikkerhetsgjerdet håper jeg
            Balsa

            Comment


            • #51
              Henter popcorn
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #52
                Er vel bare å utstede A-lappen til alle eksisterende medlemmer, vel? Tilbakevirkende kraft er uansett ikke god praksis, ref. reglene for førerkort.
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • #53
                  Der gikk turen til warbird weekend fløyten, hvis man ikke får lov til å fly på stavner uten bevis.

                  Bare en ting å si. er fortsatt jæ... glad for att vi har holdt klubben våres utenfor NLF.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #54
                    stevnebeviset i seg selv klarer de fleste vel å ta, men man må ha anbefaling, fra styret eller lignende i klubben? kan alle i en klubb få dette?

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by tyor View Post
                      Der gikk turen til warbird weekend fløyten, hvis man ikke får lov til å fly på stavner uten bevis.
                      ....det er jeg ikke så sikker på....... WBW har jo ettersom jeg har oppfattet det aldri vært et stevne for publikum.

                      Det har vært et warbird-treff. Og så har man ikke nektet folk å se på......Jeg håper det fortsetter slik;

                      At warbird-weekend er til for oss som vil ha det morro med modellfly.....

                      British Wings and Wheels derimot, der skal det bli interessant å følge med på hva som skjer.

                      Jeg er glad jeg er med i Westwing, så jeg har en alternativ plass å fly på når det kommer en SU-Mann og spør om Fuhrer-Schein.
                      Last edited by kwik; 02-05-13, 17:26.
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by jj View Post
                        Normalt kan ikke en ansatt ha en lederstilling eller verv.. Mulig det kan omgåes her. Men den nye lederen er fagsjef som skal håndtere alle ender av dette heretter.. Styret | Norges Luftsportforbund
                        Er jo logisk at den som skal være bindeledd mellom medlemmer, styret og SU..... Også er leder SU i samme slengen :-S

                        Blir bra demokrati av slikt.
                        **********************
                        Mvh
                        Stig Olsen
                        Lillehammer MFK


                        Nan Xplorer FullCarbon X tail
                        Pike Perfect X tail
                        Pike Brio / Giant
                        Alpina 4001
                        DG 500/22 Elan under opppussing
                        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                        Futaba 12Fg Fasst

                        Comment


                        • #57
                          Man flyr ikke opp til Displaybevis. F eks kan formannen i en klubb gå god for deg, det hviler er ansvar i det, du får da diplaybeviset i posten sammen med en giro på kr 85-,. Når det gjelder A-bevis; dette er så enkelt at dersom man ikke kan ta dette så kan man heller ikke fly et modellfly. Med det forrige forslaget friskt i minne er dette en "walk in the park". De for øvrig enig med Jamie; på Gardermoen ble det lagt frem på en litt annen måte enn med "må" og "skal" ordlyd. Hvis ikke styret representerer modellflygerne i det ganske land (som nok mener dette er forhastet), hvem styrer de på vegne av da? Mener det ble sagt ganske klart i fra om at produktet ikke var ferdig nok.
                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment


                          • #58
                            Må bare si jeg synes denne D-bevis saken er litt merkelig.

                            Jeg har hele tiden gått ut fra at dette skal gjelde for oppvisningsflygere. Altså de som skal underholde et publikum i en setting utenfor modellfly stevner og treff. Slike piloter må jo være ansvarlig for selv å sette sikkerhets paramtrene, og bør ha en viss holdning og være en erfaren flyger, for eksempelvis å kunne stå for pauseunderholdning på en fotballkamp el. Dette fordi arrangøren av f.eks fotballkampen selv ikke har den nødvendige komptansen selv. I tillegg til at "flyplassen" mest sannsynlig vil være normalt uegnet.

                            Dersom man nå skal stille samme krav til oss som skal på treff betyr jo det at gud og hvermansen må kunne få dette beviset. Det betyr jo i såfall at lista må legges temmelig lavt for å kunne bli display flyger. Eventuelt at svært få kan få lov til å stille på stevner og treff. Men på et modellflyshow er det jo arrangøren som setter premissene, med sikkerhetssoner, plassering av publikum osv. Så sånn sett skulle strengt tatt ikke kravet til piloten bli annerledes enn ved flyging hjemme på egen stripe.

                            Her tror jeg noen må sette seg ned å tenke gjennom en gang til hva de skal legge i dette D-beviset.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #59
                              Man kan jo oppfordre til at flest mulig av landets formenn i NLF-tilsluttede klubber, sender inn D-bevis anbefalinger for samtlige av klubbens medlemmer. På den måten får man jo latterliggjort en del av dette avsindige tullet.
                              Misforstå meg rett, jeg er definitivt for A og B beviset. Man bør absolutt kunne dokumentere et minimum av ferdigheter for å sende avgårde 20kg turbin i 400 km/t, men D-bevis for å delta på RC stevner er bullshit.
                              Mvh
                              Morten Aase

                              Comment


                              • #60
                                Problemet er de som har "tatt over" SU og håndboka. De forsto ikke at verken den eller vedleggene var klare for å settes i kraft.

                                Hele poenget med "D-beviset" var at det måtte nevnes fordi det står i andre dokumenter for flyging på et fullsize stevne hvor det er helt andre krav. Dette blir jobbet med parallelt av helt andre folk...
                                Det var aldri meningen at man skulle ha noe displaybevis for å fly på ett modellflystevne. Vi vurderte å få inn setninger for andre sammenhenger hvor det er mye publikum og det ikke blir tatt hensyn til sikkerhetsavstand, sikkerhetssjef, osv. Med andre ord vi betraktet flyging på etablerte striper og type flyshow i modellfly som sikkert nok til at det aldri ville være nødvendig med noe slikt bevis.

                                SÅ: "Noen" har ikke vært med hele veien og forstår ikke at å lage regler som ingen vil etterkomme er veldig dumt...
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

                                Comment

                                Working...
                                X