Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny revidert utgave av NLF's regler for modell flyving ute til høring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Karmann View Post
    Man kan jo oppfordre til at flest mulig av landets formenn i NLF-tilsluttede klubber, sender inn D-bevis anbefalinger for samtlige av klubbens medlemmer.
    Som sagt; Det blir spennende å se hva som skjer på BWW. Det er bare en måned til......
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • #62
      Når jeg sitter å tenker på sakens kjerne så er jeg usikker på hva som er bakgrunnen.

      Er dette bare snakk om prestisje eller hva er det bakenforliggende her?
      Tar jo utgangspunkt i at det gjøres for å sikre hobbyen?

      Kan noen svare meg om dette er ett pålegg laget av LT?
      Hvilke frister LT ser for seg til lovforslag og vedtak gjøres?
      Kan andre enn NLF levere høringsforslag?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #63
        Originally posted by affa View Post
        Når jeg sitter å tenker på sakens kjerne så er jeg usikker på hva som er bakgrunnen.

        Er dette bare snakk om prestisje eller hva er det bakenforliggende her?
        Tar jo utgangspunkt i at det gjøres for å sikre hobbyen?

        Kan noen svare meg om dette er ett pålegg laget av LT?
        Hvilke frister LT ser for seg til lovforslag og vedtak gjøres?
        Kan andre enn NLF levere høringsforslag?
        LT har jo sagt at de ønsker et regelverk. Men de har ikke satt noen konkret frist, da de ønsket at NLF, modellflyseksjonen, selv skulle komme med forslaget - "frihet under ansvar" - hvilket er en bra ting. Tanken, slik jeg skjønte det, var å ha et regelverk å kunne vise til. Dermed var det ikke noe pålegg eller føringer derfra. Det er jo derfor det var så utrolig at forrige SU skulle bli mer katolske enn paven - det er jo så en med rette kan mistenke dem for å mislike hobbyen sterkt, siden de gikk inn for å sabotere og være mest mulig rigide. Kjenner at jeg blir het i toppen ennå - bare jeg tenker på det.

        Det ble også sagt på Gardermoen av en meget oppegående mann (husker ikke navnet, men han var advokat og ivrig modellflyger), at modellflyhåndboken og regelverket ikke kunne settes i verk, rent formelt, uten at dette var forankret i årsmøtet eller ekstraordinært sådant. Jeg opplevde det meget tydelig at seksjonsleder allerede hadde bestemt seg for at dette skulle "rulles ut" fra 1. mai. Tror også at andre tilstedeværende oppfattet det slik.

        Det var i hvert fall helt på det rene at LT ikke har satt noen frist.
        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment


        • #64
          I alle fall ser jeg selv at beslutningen om å ikke betale en øre til NLF mer var riktig da forrige forslaget ble lagt fram...
          Man burde i det minste forvente et snev av profesjonalitet i arbeidet. Det forrige forslaget var ikke hårreisende, det var faktisk langt verre. Dessverre har ikke NLF denne gangen heller klart å utvise profesjonalitet.

          Å lage et regelverk ut fra kriteriene at "vi MÅ lage noe før LT trer noe ned over hodene våres" i panikk og klare å tolke det slik at LT vil komme å kneble hobbyen vår er nesten som å idioterklære LT og krisemaksimere sakene til det ytterste. (slik jeg kjennet LT ut fra jobb i mine 26 år innen luftfart) Så ser vi igjen at "våre egne" blir våre verste fiender. De vet faktisk ikke hva de holder på med, og for sikkerhets skyld tror de at usaklig detaljstyring er det saliggjørende.

          Det enesta anelsen forsonende jeg ser er at endelig skal uhell/hendelser meldes inn. Her ligger nesten hele essensen i hensikten med å lage et regelverk. Hva kan gå galt, hvor ofte går det galt, hva blir konsekvensene og hva skal vi gjøre for å holde summen/konsekvensene så lave som fornuftig mulig? Her skal strengt tatt jobben starte, og den skulle vært startet umiddelbart for noen år siden for å ha et faktisk grunnlag for å lage et regelverk.

          Vil gratulere gutta med dårlig jobb, for min del har jeg spart mye penger siden det ikke har vært investert ett øre i modellflyutstyr på to år og jeg har fått mye tid til å ta opp andre hobbyer. Håper jo at min tidligere modellflyklubb melder seg ut av NLF, da kan jeg tenke meg å dra på stripa igjen og kose meg med en i utgangspunktet flott hobby Fram til det eventuelt skjer så har jeg andre flotte fritidsbeskjeftigelser, og tenker ikke legge meg under et idiotregime.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #65
            jeg blir så jævlig irritert. jeg sitter med ett "MODELLFLYSERTIFIKAT" som sier at Askim modellflyklubb har godkjent "nnnnnnnn" som soloflyger 20 oktober 1994.
            greit. mine modeller er under 7 kg. men makan til dikkedarier.
            jeg er en søndagsflyger og ønsker og fortsette med det.
            jeg er i ferd med og miste intressen som har gitt meg så mye glede , på grunn av disse jævlige regelene.
            kunne sagt sagt mye mer nå, men holder kjeft.
            takk for seg!

            Comment


            • #66
              Vi holder en stor takhøyde her men prøv å unngå sure oppgulp - la oss fortsette med å holde denne tråden på et konstruktivt og profesjonelt nivå innenfor temaet.

              Comment


              • #67
                sure oppgulp? hvor ellers kan jeg si hva mener og hva jeg har?
                godkjent soloflyger fra 20 oktober 1994. står det her.
                askim modellflyklubb har jo da vært nesten 20 år tidligere ute enn de andre. hva det nå enn heter.
                hadde jeg hatt enn scanner kunne jeg lagt ut bildet av det.
                vh arvid

                Comment


                • #68
                  @JOO Takk!

                  Ellers finnes det jo også klubber utenfor NLF, en i nærheten der man skal fly, kose seg og ikke være til fare for andre uten å måtte stå i skolerett og inkluderes i ett system laget for systemets skyld.

                  Rapporteringen er meget bra, stor tilhenger av det i fullsize luftfart. Hvorfor?
                  Fordi man respekterer systemet og de personene som har hatt med seg faggrupper hvor man bruker sunn fornuft koblet med regelverk......
                  Med den respekten jeg har for øyeblikket som kommer jeg aldri til å rapportere noe som helst


                  I tillegg er jeg usikker på om noen kan svare meg på om Luftfartstilsynet egentlig har lovhjemmel til å pålegge dette for noen klubb eller for noe lovverk. Er det noen som vet eller har dokumentasjon så si gjerne ifra.

                  I tillegg synes jeg NLF sitt utspill her inne mot JJ er meget ufint og uproft.

                  Nå er det torsdagskveld, tror jeg trenger litt humor før jeg skal ut å fly jomfrutur (gæærn som jeg er) på en IKKE NLF stripe i morgen.
                  I tillegg at man ikke øsnker å diskutere saklig i det fora hvor det for tiden er flest av NLF sine medlemmer er skammelig!
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Vi holder en stor takhøyde her men prøv å unngå sure oppgulp - la oss fortsette med å holde denne tråden på et konstruktivt og profesjonelt nivå innenfor temaet.
                    Så lenge det ikke er direkte personkritikk uten signering så tror jeg det er på tide å la forbundet se hvor godt fornøyde medlemmene er!
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #70
                      LT har bare sagt at det er lurt å lage et regelverk før de gjør det.. så noen tidsfrist er det ikke med en gang. De er vel ikke ferdig med UAV reglene sine enda. Skal lese igjenom en gang til så for vi se. Display bevis ville jeg brukt på "ikke modellflystevner" På siste møte i Larvik ble det nevnt at man måtte flyopp i England før stevne og det var en Take off og en landing. Det bør strengt tatt holde. Før stevne eller på klubbens bane med en "instruktør" ved siden av. Jeg er "instruktør" i Larvik, Men jeg ønsker ikke å fly andres sine fly for å sjekke om de er flyvedyktige o.l. Skal jeg fly jet om noen år ville jeg tatt med noen av jetgutta for å hjelpe til, men jeg ville ta av første gangen selv så klart, Ha en ved siden av som kan gi rolige komentarer. Man må heller ikke være Verdens mester for å kunne si at "du" kan få fly på stevner, det som er viktig da er holdninger og de skal vi skape i klubben. Jeg som selv flyr i micro klassen har ikke noe problem med å godkjenne en jetmaskin på 100kg om nødvendig bare jeg for se og forklart litt først, og ikke minst ser at piloten kan fly. På jobben godkjenner jeg fly i helt andre vektklasser.Så før vi tar helt av, kan vi prøve å se hva som skjer. Vi for bruke året til innflygning og ev justering av regler
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by affa View Post
                        Så lenge det ikke er direkte personkritikk uten signering så tror jeg det er på tide å la forbundet se hvor godt fornøyde medlemmene er!
                        Vi vet hvor lett det sklir ut - fullt mulig å gi kritikk uten å tømme mageinnholdet.
                        Last edited by Quadrocopter; 02-05-13, 22:06.

                        Comment


                        • #72
                          Ikke uenig Sundtair, derfor må forslaget gjerne ligge og korrigeres til ett endelig produkt og prøves videre men Må innføres er totalt uakseptabelt
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #73
                            Jeg vet ikke hva som skjedde oppe på Gardemoen. Det får de som var der klargjøre. Nå er det åpenbart uenighet om hva som skjedde, og hva det betyr i praksis. Det virker derimot som om de aller fleste er klare for et nøkternt regelverk.

                            I vinter fløy jeg på en islagt stripe sør for Oslo. Det ble med den ene turen. Som småbarnsfar følte jeg at det var uetisk av meg å fly sammen med folk som utsatte meg for reell livsfare ved å fly "low pass" med tremetere på bånn gass to meter fra pilotboks. Du er ikke bare prisgitt at naboen kan fly, men også at flyet hans oppfører seg slik det skal i noen minusgrader mens du selv fokuserer mot ditt eget fly. Jeg elsker å fly, men jeg er ikke villig til å la sønnen min vokse opp uten en far fordi faren elsket å fly modellfly. Sånt må det bli en slutt på.

                            Jeg tror ikke sånn adferd forsvinner pga regelverk, men jeg oppfatter det nye forslaget som et moderat innspill i en prosess som handler om ansvarliggjøring i våre ulike miljøer. Vi er mange ulike individer med ulike grunner til å fly, men når vi flyr har vi såpass mye til felles at vi må kunne bli enige om noen grunnleggende flyregler. Forøvrig kjenner jeg Jon Wold som en skikkelig fyr. Hvis vi prøver å puste dypt, og ikke anta at de vi er uenige med har en skjult agenda, og tenke at vi ikke taper på å diskutere sikkerhet, så burde dette gå bra.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #74
                              Glemte å si ha en riktig fin sommer med masse flyging. Jeg venter på en funcuben, skal bare kose meg, så for de som skjønner seg på reglene heller si i fra om det ser for ille galt ut. Mulig jeg skriver ut noen bevis også. Jeg tror det går bra jeg. Så melder jeg endringer inn via klubben med noen hint på denne tråden feks. Arvid har bevis så, A beviset må du kunna få. Skal snakke litt med lederen i Larvik neste uke tenker jeg.. En hyggelig fyr som har beina på jorda, så for vi heller skrive en liten rapport om hvordan det går.
                              Mvh Andreas
                              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                              PCM.at mye glede i litt carbon
                              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                              Comment


                              • #75
                                Dette har ikke noe med hva slags fyr Jon Wold er..............
                                For min del er dette noe jeg slapper av med og har det gøy med. Treffer kompiser og har det sosialt.
                                Jeg kjenner nå at jeg allerede er i ferd med å miste interessen for å drive så hardt som jeg har gjort i alle år når jeg leser dette tullballet. Blir ting for seriøst så blir det ikke gøy lengere.................det vet 95% her inne Kanskje vi som flyr livs farlige 3 metere som kan ta livet av småbarns fedre må danne noe eget??
                                Last edited by anders e; 02-05-13, 22:22.

                                Comment

                                Working...
                                X