Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparere Birdy.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparere Birdy.

    Er det noen som vet om det går an å reparer denne skaden på min gamle Birdy? Det er glassfiberkropp, og den brakk under en hard landing.
    Er litt synd å avskrive flyet, da det er morsomt og fly det, og det er en ganske rask modell, med børsteløs inrunner.
    Drar frem motorseilerne igjen, da nærmer seg vår igjen. Og jeg får lyst til å fly glidere igjen.
    Attached Files
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Glassfibersparkel og tynn duk (biltema) slip ned på begge evner godt ,blir
    som ny

    Comment


    • #3
      Dette fikser du lett.

      Bruk litt medium lynlim for å feste sidene slik at kroppen er bein, Sikt langs undersiden, der ser du lettest om den ble rett. Ikke rett = knekk opp og begynne på nytt.

      Når den er rett pusser du området som er knekt med grovt sandpapir ( feks 120 ) 5 cm forran og bak bruddet. Helt rundt kroppen.
      du skal pusse bort mest der den er knekt og gradvis mindre mot de "ytre" 5 cm forran og bak,

      Få tak i 80 g pr kv.m glassfiber duk.
      Kutt duken 45 grader på fiber retningen. VIKTIG alle fibrene skal gå over bruddet med en vinkel på 45 grader. ( om du ikke forstår hva jeg prøver å si kan jeg legge ut et bilde i morgen )
      Du kutter en strimle på 2 cm bredde, en på 3 cm bredde og et par på 4 - 5 cm bredde.

      Bland en runde med epoxy helst 30 min eller mer. 3 timers er perfekt. Blir litt travelt med 30 min.
      Smør på skadestedet og legg på strimle for strimle smalest først.
      Bruk minst mulig epoxy.
      Når alle strimlene er kommet på bruker du en elektriker tape og taper runde for runde tett i tett over skadestedet slik at du presser ut epoxy som er overflødig.
      La tørke et døgn og ta frem pusse klossen igjen. Puss området flatt hele veien rundt. sparkle og lakk.
      **********************
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK


      Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

      Futaba 12Fg Fasst

      Comment


      • #4
        Kult! Takk gutter, det er ikke så vanskelig som jeg trodde. Har jobbet med duk og Epoksy før, så dette tar jeg en dag med dårlig vær.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Da var jobben gjort, gjenstår bare litt pussing av sparkel og lakk, så er den klar. Problemet er vel at nå er skjøten blitt mye sterkere enn resten av kroppen.
          Det virker som om glassfiberen har blitt litt sprøere med årene. Kan jeg forsterke resten av kroppen, uten at det blir for tungt. Tenkte kanskje et tynt lag med lamineringsepoksy, eller Gelcoat eller noe liknende? eller er det bare en vill ide. Artig at det var såpass lett å reparere, og at det gikk fort og greit. Er gøy å fly en eldre modell, som er såpass rask, og flyr så bra. Men intet varer evig heller.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Originally posted by ArneH View Post
            ....Det virker som om glassfiberen har blitt litt sprøere med årene. Kan jeg forsterke resten av kroppen, uten at det blir for tungt. Tenkte kanskje et tynt lag med lamineringsepoksy, eller Gelcoat eller noe liknende? eller er det bare en vill ide....
            Let heller etter en tilsvarende ny modell før du begynner å tenke på å "oppgradere" den gamle - det blir aldri bra.
            Fly modellen du har i den tilstanden den er i til modellen ikke vil mer så får du heller pensjonere den.
            Last edited by Quadrocopter; 23-02-13, 15:54.

            Comment


            • #7
              Ja, har tenkt tanken. Det er det som er bra med litt gamle modeller. Jeg slapper mer av når jeg flyr, det er ikke noen katastrofe om det går galt. Den eldste jeg morer meg med, er en Bigi fra 80 tallet. Med gearet børstemotor. Den er ikke pen, men flyr raskt, og bra.
              Attached Files
              Last edited by ArneH; 23-02-13, 09:35.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Birdy!

                Dersom det er av interesse, så har vi et nytt byggesett av Birdy på lager.
                Det selger vi billig!

                Mvh.
                Thorbjørn
                Thorbjørn.

                Comment


                • #9
                  Når du reparerer glassfiber skal du alltid begynne med den bredeste først Det gjøres i hvertfall på fullsize. Trereparasjon er motsatt, der starter man med den smaleste først.

                  Comment

                  Working...
                  X