Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om den store multirotoren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tråden om den store multirotoren

    Jeg kunne godt tenkte meg å bygge et nytt helikopter.... gjerne med 8 rotorer.. et som det er litt størrelse på....

    noen andre som har tenkt på noe slikt?...

    Jeg har både CNC fres og 3D Printer, så kan lage veldig mye deler selv....

    er det noen andre som kunne tenke seg å henge seg på en slik prosess?... jeg kan godt lage deler til flere.....

  • #2
    Hei

    Har vært i samme tanke selv. Med å ta 250/450 rotorer og sette sammen som et hexacopter eller noe slikt

    Har også cnc selv, vannskjærer osv på jobb. Så det må bli ett slikt prosjekt en gang.
    Driver nå med oppussing, så kanskje det blir til vinteren igjen.


    Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

    Comment


    • #3
      Hva med å bruke 8 stk T-Rex 450, og i stedet for halebom bruke rør til senter av oktokopteret. Burde gitt en del mixingsmuligheter, og en del nye flymanøvre
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Det hadde gått ann å begynnt å lage noen tegninger..... også tatt det litt derifra.... det tar jo uansett lang tid å få bygget noe skikkelig...

        Comment


        • #5
          Skiftet navnet på tråden slik at dette kanskje kan påskynde byggeprosessen - forplikter litt mer nå
          (Tråder som har "Tråden om den store en eller annen ting" i navnet pleier å få en stor tilhengerskare her på forumet.

          Inspirasjon kan hentes hos e-volo gjengen....


          ... bare å sette i gang nå.
          Last edited by Quadrocopter; 23-02-13, 00:02.

          Comment


          • #6
            Venter i spenning på tegninger =)

            Comment


            • #7
              Jeg bare lurer litt på dette med motorer... og propeller....

              Si hvis man skal bygge noe som er ca 1 meter i diameter.... og ha 8 motorer... og det skal veie 4-5kg.... Hva slags motorer bør man ha.... hva slags propeller.... hva slags regulatorer?... noen tips?..

              Comment


              • #8
                Originally posted by djheinz View Post
                Jeg bare lurer litt på dette med motorer... og propeller....

                Si hvis man skal bygge noe som er ca 1 meter i diameter.... og ha 8 motorer... og det skal veie 4-5kg.... Hva slags motorer bør man ha.... hva slags propeller.... hva slags regulatorer?... noen tips?..
                Totalt vekt (med alt) i kilo delt på antall armer * 1,5 (eller opp til 2) så vet du omtrent hva den maksimale vekta hver motor må kunne løfte.
                Videre er en optimal total rpm rundt 10-11000 omdreininger så da er det bare å finne ut hvilken batteri type du skal ha (antall celler) så har du KV'en på motoren - anbefaler at du bruker rundt 10x4,7 eller kanskje opp til 12 tommer propeller (du må se hva du får plass til i buen, tippene på propellene skal ha relativ god klaring mellom seg slik at de ikke påvirker hverandre)
                Når du har propell størrelse + KV + og antall gram som skal løftes er det bare å gå inn å sjekke ut hva som finnes av motorer. Ser at det er flere som bruker rundt 450-550 Watt motor utgaver med KV på 900-1000 (3 celle).
                Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 22:17.

                Comment


                • #9
                  ESC:
                  Det blir en buss det du lager så da betyr oppdaterings hastigheten på ESC mindre. Skal du ha det optimalt så kan du kan se om det finnes noen passende utgaver som kan flashes med ny "hi-speed PPM" firmware eller enda bedre I2C ESC'er (hvis du har en controller som støtter I2C)
                  Velg alltid ESC'er som tåler en del mer enn hva det maksimale du kan trekke ut av motoren - utrolig unødvendig å "miste en arm" p.g.a. at en ESC ryker grunnet at den lå i grenseland ...
                  Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 22:19.

                  Comment

                  Working...
                  X