Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hangar 9 Meridian Sport (Trainer)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hangar 9 Meridian Sport (Trainer)

    Til årets modellflyskole er jeg i ferd med å klargjøre noen Trainere. For også å ha noe som er litt hvassere enn en vanlig høyvinget trainer, ble en Meridian anskaffet fra Small Size. Meridian 10cc ARF Gallery: Hangar 9 Hangar 9 kvaliteten behøver vel ikke utdypes nærmere, den er meget bra. En OS Max 91FX ble så montert til fremdrift. Er klar over at den er i overkant, men da den har omtrent samme vekt som motoren som er anbefalt går det fint. Spektrum DX 18 styrer det hele. Flyet ble satt opp i henhold til manualen og med minimalt med trim fløy det som en drøm. Foreløpig har flyet vært oppe 4 turer og det er et meget hyggelig bekjentskap. Med trainerkabel kan elevene fly dette flyet som første fly, samtidig som at det er kapabelt til enkel acro. Etterhvert vil en Evolution 60 bensin bli montert, når Small Size får inn motor.
    Click image for larger version

Name:	DSCN0513.jpg
Views:	1
Size:	49.4 KB
ID:	634069
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

  • #2
    Re: Hangar 9 Meridian Sport (Trainer)

    Respektabelt skoleutstyr det der. 3-bladet prop er det for å sikre bakkeklaring med .90-motoren?
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

    Comment


    • #3
      Originally posted by E&E View Post
      Respektabelt skoleutstyr det der. 3-bladet prop er det for å sikre bakkeklaring med .90-motoren?
      Det er kun for å ha klaring på gress. Kunne gått opp en tomme på is og asfalt.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment


      • #4
        fint fly. jeg har den evolution 60 bensin motoren i en SE5A nå. kjøpte den fra england. og den fungerer helt utmerket. må bare får kjørt den inn litt mere før jeg får justert den ordentlig. men den går bedre for hver tur jeg tar med den. Så den kan trygt annbefales
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Kjempebra at det fremdeles er noen som satser på oppleringsfly med orntlig motor og ikke bare slikt elektrotjafs. En skall ikke underslå det faktum at mange med meg dras til denne fantastiske hobbyen netop på grunn av de små forbrenningsmotorene.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor View Post
            fint fly. jeg har den evolution 60 bensin motoren i en SE5A nå. kjøpte den fra england. og den fungerer helt utmerket. må bare får kjørt den inn litt mere før jeg får justert den ordentlig. men den går bedre for hver tur jeg tar med den. Så den kan trygt annbefales
            Kan du måle hvor mye den trekker når den er innkjørt?
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #7
              Det kan jeg prøve å få gjort. men får ca 10300 rpm nå med en apc 12x7 så det er godt drag i den. I følge thrust kalkulator skal det gi neste 3kg. men skal henge fiskevekta på neste gang jeg skal starte den opp så får vi se
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by bardp View Post
                Kjempebra at det fremdeles er noen som satser på oppleringsfly med orntlig motor og ikke bare slikt elektrotjafs. En skall ikke underslå det faktum at mange med meg dras til denne fantastiske hobbyen netop på grunn av de små forbrenningsmotorene.
                Det blir jo mye lading når man skal fly nesten kontiniuerlig med elever hele dagen. Så jeg foretrekker forbrenningsmotor av den grunn. Samtidig er det greitt at elevene lærer seg å håndtere slike motorer også. Elektro tvinger seg fram mer og mer, da fler og fler ikke godtar "lydforurensingen" fra forbrenningsmotorene våre. Vi må vel bare godta at, om lyden av en flersylindret motor er som musikk i våre ører, så er den ikke det for alle. Små forbrenningsmotorer? 1250 ccm 404 Not Found
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #9
                  Flyet og bensinmotoren fungerer fint sammen:

                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment


                  • #10
                    testet med en apc 12x8 i dag. fikk da 9300rpm og målte med fiskevekta en thrust på 2.3kg. i følge thrustkalkulatoren skal det bli 2.43kg. men thrustkalkulatoren tar ikke høyde for forskjellig pich men merket stor forskjell på turtallet da med 12x8 i forholdt til 12x7. Den går fortsatt litt rikt, kan komme tilbake med mere tall når jeg har fått kjørt den litt mere og fin justert.

                    Men motoren går som en klokke og er veldig lettstartet, så virker som det er en motor man kan stole på i hvertfall
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tyor View Post
                      Men motoren går som en klokke og er veldig lettstartet, så virker som det er en motor man kan stole på i hvertfall
                      Kommer nok til å kjøpe en slik motor etterhvert, men jeg kommer til å fortsette med OS 91 da jeg har konvertert flyet til TUG og da trenger jeg en litt kraftig motor. Den hadde maiden som TUG i dag med en Bergfalke på 2,5 m på slep. Veldig artig. Seilfly på 3,5 m vil gå som en lek. På modellflyskolen vil da elevene få prøve seilfly også.
                      Karl Hans Glommen.
                      Mjøsa Modellflyklubb

                      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                      Comment


                      • #12
                        Da skal flyet torsdag for første gang prøve seg som trainer med en elev. Vi har flydd endel turer allerede, men det blir spennende hvordan han takler denne. Det blir "snille" rorutslag under opplæring, men med 91 motoren er, flyet fullt acrokapabelt når man vil.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment

                        Working...
                        X