Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radio; Forklaring til innstillinger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radio; Forklaring til innstillinger?

    Helt nybegynner både i RC og på forumet...
    Er på jakt etter en tabell eller oversikt som på en forståelig og grei måte forklarer en grønnskolling hva de forskjellige innstillinger i radioen gjør og gjerne anbefalinger til innstillinger

    Jeg har til nå hatt litt grunnleggende hjelp til innstillinger på min JR XG8, så jeg har fått flyet Hitec Sky Scout Plug In 2 Go Brushless ARTF - elefun.no - Radiostyrt hobby i lufta. Problemet mitt nå er at dette flyet originalt ikke har balanseror/servoer. Jeg har nå anskaffet servoer så jeg kan få balanseror, men sliter med innstillingene; Hvilke 2 kanaler bruker man, og hvordan gjøres innstillingene?

    Forslag mottas med stor takk...

  • #2
    Sån i første omgang trenger du vel ikke mer en en kanal og en y kabel. Det er vel kanal nr 2 som går til balanseroret på JR sin mottaker. Skal du bruke to kanler er nok det enkleste og velge flaperon og da blir det nokk kanal 2 og 6 som går til henholsvis styrbor og babor balabseror.

    Comment


    • #3
      Velkommen ombord til MFN - Må hjelpe litt siden det er en sørlending som spør

      Det er ikke enkelt å lage et dokument som forklare dette - det blir som å skrive manualen på nytt.

      Det finnes en del info ute på nettet og [affa] her på MFN har laget en video som forklarer noe av det du spør om



      Det første du må gjøre er i alle tilfeller å lese manualen opp og ned (selv om det er dønn kjedelig)
      Så er det bare å koble fra propellen (sikkerhets hensyn) å sette i gang med prøv og feil metoden, det fine med dette er at du ikke kan ødelegge noe samme hva du gjør.
      Sjekk videoen, les manualen og prøv å feil.

      Du kan sikkert sende en PM til [affa] hvis du kjører deg helt fast.

      Lykke til.

      //Lundskråge 2
      Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 11:25.

      Comment


      • #4
        Takker dere begge for svar. Nå får jeg ikke gjort noe med dette før i kveld. Men sålangt kan jeg si jeg fikk tak i brukte servoer og uten Y-kobling. Så det beste hadde vært om jeg klarte å bruke 2 kanaler til oppsettet. Har det da noe å si hvilke kanaler jeg bruker av de ledige?
        Kikket igjennom videoen, her går det kjapt i svingene av en som kan det, så jeg får kjøre play/pause flittig... Men ei ordliste eller lignende f.eks "radios for dummies" hadde gjort underverk...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lundskråge View Post
          Takker dere begge for svar. Nå får jeg ikke gjort noe med dette før i kveld. Men sålangt kan jeg si jeg fikk tak i brukte servoer og uten Y-kobling. Så det beste hadde vært om jeg klarte å bruke 2 kanaler til oppsettet. Har det da noe å si hvilke kanaler jeg bruker av de ledige?
          Kikket igjennom videoen, her går det kjapt i svingene av en som kan det, så jeg får kjøre play/pause flittig... Men ei ordliste eller lignende f.eks "radios for dummies" hadde gjort underverk...
          Den ene kanalen er normalt AILE(ron) porten- den andre mener jeg at du kan velge - hvis jeg ikke husker helt feil så velges det GEAR kanalen i filmen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lundskråge View Post
            Men ei ordliste eller lignende f.eks "radios for dummies" hadde gjort underverk...
            EasyRC.com

            Comment


            • #7
              hvis noen tar på seg jobben med å oversette (Google translate gjelder ikke),
              så skal jeg lage en egen side på det her.
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Originally posted by xilian View Post
                hvis noen tar på seg jobben med å oversette (Google translate gjelder ikke),
                så skal jeg lage en egen side på det her.
                Du har for mye fritid....

                Hvis det letes igjennom alle innlegg her på MFN så skulle det ikke overraske mye om det ligger noe tilsvarende en eller annen plass.

                Comment


                • #9
                  neida. skulle gjerne hatt mere tid

                  Men den sida du linka til hadde jo alt samlet
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    OK, da er jeg ett skritt videre, av alle ting fikk jeg lånt en Y-kabel. Denne er nå koblet inn på AILE i mottakeren. Begge servoer beveger seg nå, men der er en hake ved det; begge beveger seg likt- altså ikke en opp og en ned- men begge opp/begge ned. Har vært igjennom diverse innstillingsmuligheter uten å se noen logiske funksjoner. Noen forslag før jeg går tyngre til verks med manual og Youtube??

                    Comment


                    • #11
                      Nei det kan du nokk ikke programmere deg til. Du må montere servoene symetrisk så vil det fikse seg helt av seg selv.

                      Comment


                      • #12
                        Hmmm. Servoene passer perfekt i fordypningene både på størrelsen og i styresporene. "Vippearmene" på servoene står også på linje med festene ute på rorflatene. Alt ser dermed perfekt ut etter mi mening. Vil dette si at jeg har fått tak i 2 like servoer , mens jeg egentlig skulle hatt 2 "U-like" (speilvendte)??

                        Comment


                        • #13
                          Nei du skal ha to like servoer men om du monterer dem slikat begge servoarmene peker enten inover eller utover vil nå rorene gå hvær sin vei om servoene går likt.

                          Comment


                          • #14
                            Nå har jeg snudd og vridd både servo og hjerne i alle retninger og kommet til følgende: Den ene av vingefordypningene må freses ut mere, så servoen kan vris 180 grader. Det vil igjen medføre at den ene servoen kommer lengre ut mot vingetupp og dermed også litt ubalanse.
                            Eller er det enkelt og greit noe jeg ikke har oppfattet riktig? Se også bilde med servergrop som passer perfekt...
                            Click image for larger version

Name:	IMAG0359.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	598486

                            Comment


                            • #15
                              Servoene skal stå nøyaktig likt i begge vingene meg begge rorhornene enten vent inn mot flykroppen eller ut mot vingespissene.

                              Comment

                              Working...
                              X