Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zero A6M 52 refurbish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Har samme motor ASP 180 4t med hjemmelaget montasje av CDI. Kjører den på E85 med 6% Klotz 2-takt Techniplate olje. Får da ca 200 RPM mindre en når jeg kjører CDI og med 20% nitro. Men det blir da stort sett samme turtall som når jeg kjør med glødeplugg og 20% nitro. Billig å kjøre på E85 til kr 9,- pr liter.

    Comment


    • #47
      Er litt spent på effekten, når det er sagt har jeg tenkt å vente litt med full modifikasjon til bensin; så forhåpentlig vis vil effekten være den samme, men med mindre forbruk ( håper jeg, siden forbrenningen blir bedre) . Vil holde meg til glowfuel ennå en stund.

      Men du kjøre med standard forgasser eller ? ( Har du vurdert Walbro ?)

      Hva slags propell kjører du på bardp?
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #48
        Bensin fungerer dårlig på disse motorene. Forgasseren blir helt feil motoren blir alt for fet i mittregistret. Kompresjonen må tas ned ellers får du kraftig tenningsbank. I tillegg er ikke veivlagret særlig glad i bensin. Med E85 derimot som jo er 85% alkohol og bare 15% bensin og et oktantall på 104 fungerer det utmerket med hensyn til både forgasser kompresjon og veivlager. I tillegg er den jo billigere en bensin. E85 har høyere brennverdi en glowfuel så forbruket her er en del mindre en når jeg bruker glowfule men som sakt får jeg 200 RPM mindre med E85 en med glowfuel men det spiller ingen rolle.
        Jeg får 200 RPM mer med CDI en med glødeplugg med samme brennstoff vanlig glowfuel 20% nitro og 15% olje. Forbruket er litt mindre med CDI.
        Alt i alt får jeg nå med CDI tenning og E85 med 6% olje samme ytelse som jeg fikk med glødeplugg og glowfuel 20% nitro og 15% olje.
        Forbruket med CDI og E85 er nå betydelig mindre en det var med glødeplugg og glowfuel.

        Comment


        • #49
          Ja, har hørt om at man må senke komp'en for å kjøre over på bensin. Derfor har jeg kjøpt med et par ekstra ringer / topp-pakninger for å legge i mellom toppen og sylinderen. ( men den tid den sorg.)
          Først spent på hvordan det går med konverteringa.

          __________________________________________________ ___
          Jørn Kaasbøll
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #50
            Vi starta motor i går Og jeg er så langt veldig fornøyd. Hadde litt tull med throttle til å begynne med, men det har ikke noe med montering av CDI'en å gjøre. Så vi tok av CDI ( les tennpluggen) og fikk justert tomgang og utslag på throttle med glowplug i stedet.

            Motoren gikk MYE renere. og den yter nok mye bedre enn med glødeplugg. Virkelig spent på se tallenes (tachometerets) tale. )
            Neste nå er å måle litt temperaturer slik at den ikke går for varmt. Motoren er jo knapt innkjørt.



            Det blir også litt spennende å se om den starter like lett når den kommer rett-veien, med hodet ned, altså
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #51
              sendte en mail for vurdering av konverteringen til han som leverte ringen til medbringeren og sensorholderen:

              her er hans tilbakemelding:

              Hello

              Thank you for the video


              I think it is a bit rich on the top end!!


              Thanks Morris

              Check out youtube channel for glow to gas conversion videos


              https://www.youtube.com/user/173shat...view_as=public


              And my Facebook for new photos


              Morris' Mini Motors | Malvern




              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #52
                Joda det går å konvertere til bensin har selv konvertert et par motorer. Men det er da så utrolig mye enklere å kjøre dem på E85.
                Du får mere effekt med E85 en med bensin.
                E85 kjøler mye bedre en bensin.
                Du trenger ikke skifte forgasser.
                E85 har oktantall på 104 slik at kompresjonen en fuelmotor har passer perfekt til den.
                Og sist men ikke minst veivlagret som jo er lagd for alkohol holder mye lengre med alkohol en med bensin.
                Og så er E85 langt billigere en bensin.
                Jeg kommer aldri mer til å vurdere bensin til en glowmotor når jeg kan bruke E85.
                Last edited by bardp; 04-06-15, 22:04.

                Comment


                • #53
                  Tøft Bardp.
                  Takk for tilbakemeldingene..
                  Har igjen litt fintuning, og må lage et annet oppsett for overføring av throttle.. det jeg har er er ikke stabilt nok.
                  Må enten få gjort noe med geometrien eller sette det opp med bellcrank rett på motorbukken.
                  Helga har fin værmelding for sånn inneaktivitet.
                  __________________________________________________ ___
                  Jørn Kaasbøll
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • #54
                    @Bardp Har en ASP 160 TWIN med tenningsannlegg og glow og vurderer E85. Har du noe erfaring med den motoren eller anbefalinger på oljeblanding?

                    Blir det Evje Jørn?
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #55
                      Nei har ikke bygd om ASP 160 Twin men den er vel som de fleste andre. Eneste Twin motor jeg har bygget om var en Saito 270.
                      Jeg har brukt 6% Klotz 2-takt Techniplate olje når jeg har kjørt med E85. Har ikke noen vitenskapelig begrunnelse for det blandingsforholdet men det har fungert for meg. Er en usikker kan en jo starte med noe mer olje. Men en må passe på å bruke en 2t olje som blander seg med alkohol.

                      Comment


                      • #56
                        Forslag på oljer som funker?
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #57
                          Den eneste jeg har funnet her i landet er Klotz 2-takt Techniplate. Selges av de fleste RC sjapper.
                          Klotz 2-takt Super Techniplate Racing Oil 0,97L

                          Comment


                          • #58
                            @affa: Nei. Får dessverre ikke mulighet. Har en avtale med Mark (Knopfler) og 9500 andre på fredag kveld, og er funksjonær på korpsfestival resten av helga.

                            Den gode nyheten er at det hverkener konsert eller korpsfestival neste år
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #59
                              @bardp: Siden E85 er alkoholbasert.. trenger jeg da å bytte slanger dersom jeg vil teste ?
                              __________________________________________________ ___
                              Jørn Kaasbøll
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment


                              • #60
                                Nei det går fint med silikonslanger og E85.
                                Det eneste du trenger å gjøre er å magre ned motoren både på hovednåla og på tomgangsskruen.

                                Comment

                                Working...
                                X