Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zero A6M 52 refurbish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    har startet på bryterpanel og luke for å få færrest mulige brytere på utsiden av kroppen.

    Yttermålene på bryterne er ca 7x5 cm..


    Luka ble skåret ut med dremel og diamanskive.. fant denne på Claser'n. ( den litt grovere kappskiva var altfor grov til denne bruken)


    brukte PU-lim til å feste hengslene..

    Dessverre flasset en del lakk av da jeg tok av maskeringstapen ( "note to self" er vel å huske å ta av maskeringstape når den ikke lenger trengs )
    På den annen side er weathering-effekten av avflasset maling ganske kul

    Dagens jobb blir vel å feste panelet og feste opp kabler og liknende..
    Attached Files
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment


    • #62
      Hvilken type hengsler er det du bruker til slike luker?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #63
        hobbyking...
        Disse
        Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #64
          Takk for tipset. Blir nydelig det flyer der Jørn
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #65
            Er det noen av dere her inne som har hatt erfaring med at denne modellen krever mye trim ( dykkror) for å fly rett ?
            Har satt opp min så den balanserer godt, langt innenfor det som "folk" sier rundt om på diverse forum. Har vel ca 3 mm nedrtrim nå.. og det er vel mye, synes jeg.(?) Men den flyr som en strek, nå altså..
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #66
              Kan jo tyde på at wing inclidence er litt for stor. Men hvis den flyr bra så er det vel greit.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

              http://www.vingmfk.com

              Comment


              • #67
                Hadde et ublidt møte med sikkerhetsnettet på stripa for en tid tilbake.
                "Tatt av torquen", glemte alt om siderorsbruk, og tok av i feil retning, i stedet for å avbryte.. Vel så har jeg prøvd det også.
                Enda en klubb å være medlem i

                Venstre ving ble "mos" fra vingerot og nesten ut til balanseroret. Impact var rett i front av hjulbrønn. Cowling og spinner fikk noen skader.. Cowling er greit å reparere. Spinner får i butikken.
                Etter å ha plukket opp alle tannprikerne og sjekket skader på vinger og kropp må jeg si at kjerra tåler godt med juling.

                Har limt sammen leading edge og trailing edge, så disse møtes ganske godt. Imidlertid er det bygget opp av tannprikerne som var med i krasjen, så det blir å kopiere delene med nytt treverk.
                Hovedbjelke var også grei å rekonstruere. Har fått rekonstruert mye av sheetingen, så jeg har delvis sheeting på den ene siden av vingen, slik at jeg får laget meg nye spanter.
                Kommer deretter til å erstatte leadingedge, når alt henger sammen og jeg kjenner vinklene.

                Click image for larger version

Name:	20151017_155639.jpg
Views:	1
Size:	225.5 KB
ID:	612914Click image for larger version

Name:	20151027_151504.jpg
Views:	1
Size:	239.9 KB
ID:	612915Click image for larger version

Name:	20151028_211443.jpg
Views:	1
Size:	186.0 KB
ID:	612916


                Skulle gjerne hatt innspill på dihederalen på vingen.

                Er det noen som har en 71" Zero og kan måle dette, evt avtand på fra underlag og opp til vingetupp, når den andre vingetuppen ligger på et flatt underlag ?
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • #68
                  I jakten på rett vinkel og høyde fant jeg denne

                  Design Analysis of the Zeke 32 (Hamp - Mitsubishi A6M3) - > masse fakta om A6m3, riktig no. men det er (nesten) nære nok

                  En av tabellene viser at vingen har en dihedral på 6,5 grader 30% inn på korden.


                  Wing Dihedral Table - RC Groups
                  __________________________________________________ ___
                  Jørn Kaasbøll
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • #69
                    litt nedpå den første posten i rcgroups tråden står følgende formel: Sine(Angle) x L = H

                    Hver ving(eside) er 90cm. Vinkel, 6,5 grader. det gir en høyde på 10,188 cm. ( på hver side av vingen)
                    Så når jeg skal legge den ene siden flatt på bordet må jeg altså bygge opp med 20,3 cm på hver side.

                    Gleder meg til å bygge videre
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #70
                      Det går framover

                      Har fiksert konstruksjonen - altså limt balaslistene på hovedbjelken og tilpasset finer-bærerne til vingerøret.
                      hadde en glippe mellom hovedbjelke og midtspantet, så jeg satte inn ganske store trekant-klosser på hver side av hovedbjelken.

                      Var et kort øyeblikk inne på tanken om å dele vingen, men 180 cm vinge er ganske håndterbart, så for ikke å innføre nye risikomomenter/leamikk gjør jeg ikke det.

                      Neste nå blir å lime spantene inntil vingebjelken, kommer til å bruk epoxy med microballoons for å få fyllt i alle glipper og hulrom.

                      Click image for larger version

Name:	20151113_135354.jpg
Views:	1
Size:	260.7 KB
ID:	612992

                      Tenker jeg beholder noe av den gamle sheetingen.. det som er brukbart av den.

                      Nå som konstruksjonen er stabil og har fått nytt skjellett skal leading edge fikses;
                      dvs kappe av det som er skadet og midlertidig reparert erstattes med nytt treverk.
                      Last edited by chewbaca; 13-11-15, 18:05.
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • #71
                        Benyttet gårdagen til å lage innfesting for hengslene til flaps og flapsservo.
                        Fikk i tillegg skåret ut resten av spantene til fremkant, kappet av den gamle og prøvemontert nye spant i framkant.

                        Click image for larger version

Name:	20151117_001531.jpg
Views:	1
Size:	220.2 KB
ID:	613063
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • #72
                          Neste blir tilpasning av spantene i framkant for å lime inn feste til retract.

                          __________________________________________________ ___
                          Jørn Kaasbøll
                          Scale Warbirds of Norway

                          Comment


                          • #73
                            Der blir det fly igjen. Har reparert ganske store skader sjøl og det er moro å se at det går å få dem sammen igjen. Her har du jo kommet langt. Nesten bare plankekjøring igjen.

                            Comment


                            • #74
                              Nå er nok en milepæl passert !
                              Alle spanter i framkant er tilpasset og limt inn.
                              Click image for larger version

Name:	20151119_161218.jpg
Views:	1
Size:	170.8 KB
ID:	613107

                              Har også satt inn et støttespant for å få enda et feste / stabiliseirngspunkt for undersellsblokka.
                              (vises helt til venstre i bildet ( der det er halv avstand mellom spantene)

                              Siden forrige eier hadde byttet ut orginal innfesting med 13mm finer valgte jeg å pusse ren denne ( fikk vekk alt av gammelt byggskum og balsa) for at ikke vekten mellom vingehalvdelene skal bli for stor. Tenkter den bør ballanseres uansett før jeg sier meg ferdig-ferdig.
                              Click image for larger version

Name:	20151119_161314.jpg
Views:	1
Size:	182.0 KB
ID:	613109
                              La inn understell med retract og hjul, og målte avstanden mellom framkantlist og senter på hjulet og mellom senter på vingen og senter på hjulet på den "friske" siden av vingen.
                              Merket av posisjonen.. Tok så ut retract og limte fast understellsblokka med 15 min epoxy..

                              Click image for larger version

Name:	20151119_161256.jpg
Views:	1
Size:	191.6 KB
ID:	613108

                              NÅ burde resten være planke
                              __________________________________________________ ___
                              Jørn Kaasbøll
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment


                              • #75
                                Planking av undersiden..
                                Her har jeg fått råd om å lage flakene så lange som mulig, siden det er denne siden som tar det meste av belastningen i vingen.
                                Alle skjøter med eksisterende plank har underliggende "lask" i fiberretningen slik at det er god forbindelse mellom ny og gammel ved.

                                synes resultatet ble ganske greit.
                                Snudde deretter vingen rundt for å inspisere oversiden.
                                Click image for larger version

Name:	20151123_213619.jpg
Views:	1
Size:	161.3 KB
ID:	613178
                                Rensket opp ødelagt balsa og skjærer veden så jeg får skrå kanter, altså lange limskjøter for å "hekte" ny og gammel sheeting sammen.
                                Også her vil jeg benytte "lasker" på undersiden mellom ny og gammel ved, for å få det nye skinnet så sterkt som mulig.
                                Click image for larger version

Name:	20151123_215617.jpg
Views:	1
Size:	181.3 KB
ID:	613179
                                Attached Files
                                Last edited by chewbaca; 24-11-15, 18:19.
                                __________________________________________________ ___
                                Jørn Kaasbøll
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X