Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zero A6M 52 refurbish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Godt å se skadene forsvinner og plutselig er det et "nytt" fly!
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #77
      Dette blir Kjempebra Jørn
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #78
        Siste flak på oversiden limt inn.. Begynner å få taket på dette. Gikk over til å bruke japan-sag i stedet for hobbykniv til tilpassning av flakene.. blir rettere og smalere kutt, så slutten ble veldig bra. ( Gjør visst dette alt for sjelden )
        (bilde)

        skar ut emne for ny framkantlist, og kopierte vinkel fra den gamle framkanten. Synes det er litt greit å ta vare på så mye som mulig av det gamle treverket fram til det nye er på plass.

        Click image for larger version

Name:	20151127_075933.jpg
Views:	1
Size:	128.4 KB
ID:	613212

        Har limt nesten alt av flak og lister med hvitlim ( bortsett fra spantene). Synes jeg får bedre tid til å legge alt på riktig plass, og spesielt på sheetingen er jo dette viktig. Det tar lengre tid, men resultatet for meg blir ihvertfall bedre på denne måten. ( litt venting blir det mens limet tørker, men er det også bedre tid til å skrive sånnt som dette )

        Click image for larger version

Name:	20151127_080621.jpg
Views:	1
Size:	115.6 KB
ID:	613213

        Nå gjenstår tilpassning av framkanten.
        Click image for larger version

Name:	20151127_081911.jpg
Views:	1
Size:	80.1 KB
ID:	613214
        Deretter skal jeg flekke av resten av Solartexen og gjøre klar til glassing.
        En mellom etappe blir å krympe høyre hjulbrønn, slik at jeg får en finere pass på hjulbrønn og hjul-luke. Har nå nesten 2 cm klaring mellom hjul og brønn hele veien rundt. Siden understellet ikke har mulighet for større hjul synes jeg glippen blir for stor.. Og det at Zeroen slettes ikke hadde så stor glippe mellom hjul og brønn. Dørene skal jo gå så vidt utenfor hjulene.

        Dilemma nå er om jeg skal ta ut hjulbrønn og servoluke på den nye seksjonen eller om jeg skal vente til jeg har fått på første lag med glassfiber og epoxy ?

        Tenker det holder med 19 eller 21 grams duk, og et par strøk med epoxy.. det gjør vel det ?
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #79
          Bruker hvitlim sjøl også. Mest for at jeg ikke orker eller tåler stanken av Ca. Fungerer vel like bra. Tørkingen tar jo bare noen minutter. Her blir det som nytt med superfine tilpasninger.

          Comment


          • #80
            Hjulbrønn..
            Har sett folk på diverse forum gjøre litt forskjellige løsninger her.
            Jeg velger å lage av balsa, og så lime sheeting på oversiden av denne.
            (skulle selvfølgelig i ha gjort det på samma måte på andre siden men der får jeg tilpasse når jeg tar hull på sheetingen for retracten.. notat til meg selv er vel å tilpasse mens jeg har vingen åpen. det er vel dette man lærer av )

            Click image for larger version

Name:	20151127_150310.jpg
Views:	1
Size:	136.9 KB
ID:	613263Click image for larger version

Name:	20151127_171644.jpg
Views:	1
Size:	184.9 KB
ID:	613262
            Bytter litt av sheetingen rundt retracten samtidig..( vet ikke om det trengs men jeg tror sluttresultatet mitt blir penere )
            ..

            Da er vingen klar til glassing.
            Etter runde nr 3 eller 4, tror jeg med sparkel og sandpapir / pussekloss mener jeg den er klar.

            Click image for larger version

Name:	20151130_140627.jpg
Views:	1
Size:	121.5 KB
ID:	613261
            Bordet ryddet og klart..
            Har etter samråd med master Napier aka Ulf, kommet fram til at 18 g/m2 duk blir supert.

            Bruker rulle til å ta utover epoxy. ( Ble Biltema sin likevel.. )
            Last edited by chewbaca; 30-11-15, 16:02.
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #81
              og etter påføring nr 2.. la lag nr 2 mens det ennå var tacky..

              Click image for larger version

Name:	20151130_200245.jpg
Views:	1
Size:	143.3 KB
ID:	613265
              Strøk over hele vingen etterpå med ett gammelt kredittkort for å glatte ut bobler i epoxien.
              ( og de var det dessverre en del av )

              Noe forslag på hvordan unngå disse ?
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #82
                Er det ikke sånn at temperaturen på epoxyŽn og i rommet ved påføring bør ikke være for lav, det gjør vel blandingen tykkere.
                Og at herderen ikke er for rask, for at luftboblene skal få tid til å trenge ut til overflaten før epoxyŽn blir for seig.
                Men epoxy er ikke epoxy heller, de har litt forskjellige tilsetningsstoffer etter hvilke egenskaper/bruksområder det er tiltenkt.

                Comment


                • #83
                  epoxyen hadde samme temp som lufta i rommet. (De har stått sammen i mange timer)
                  __________________________________________________ ___
                  Jørn Kaasbøll
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • #84
                    Kan jeg sende opp ett fly med lignende skader til deg Jørn ? Godt jobba
                    Balsa

                    Comment


                    • #85
                      Leste et sted her på forumet at noen hadde blanda i litt aceton for å slippe luftboblene.. skal forsøke det når jeg går i gang med glassing av oversiden av vingen. ( har ihvertfall tørka støvet av den nå.. sånn i tilfelle det er av betydning også.)
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • #86
                        Oversiden glassa ! ( 1. runde ihvertfall. )
                        Synes selv det var færre luftbobler i denne batchen.. ( ny flaske), så jeg tynna den ikke ut. Ser så langt greit ut.
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • #87
                          Har ikke prøvd med Aceton i polyesteren men det funker fint å tynne den med vanlig Rødsprit.

                          Comment


                          • #88
                            Bruker epoxy.. polyester lukter jo død og fordervelse .. lenge ..
                            Har drevet med tynning med rødsprit og epoxy tidligere, men epoxyen ble tidvis litt sånn ujevn i flyte-egenskapene, nesten klumo og tråd-aktig. I tillegg har jo rødsprit litt fett i seg.(ikke mye, men bittelitt) Aceton etterlater ingenting. Derfor vil jeg prøve med det.

                            Resultatet så langt : (fremdeles 1. gangs glassing.. det tørker jo aaaaaaldri )
                            Click image for larger version

Name:	20151201_120340.jpg
Views:	1
Size:	178.6 KB
ID:	613284
                            Last edited by chewbaca; 01-12-15, 13:27.
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #89
                              joda.. det ble sticky.. så jeg hadde på strøk nr 2..
                              men nå synes jeg det ble enda værre bobbling ( Det så helt greit ut i blandekoppen, hadde i aceton for sikkerhets skyld, slik at den ble litt tykkere enn helmelk.) rulla utover, men er ikke fornøyd med resultatet..

                              Er jeg for gjerrig med epoxyen tro ?

                              Click image for larger version

Name:	20151201_164206.jpg
Views:	1
Size:	171.9 KB
ID:	613285
                              Og så enda mere Zoom..
                              Click image for larger version

Name:	20151201_164852.jpg
Views:	1
Size:	157.4 KB
ID:	613286
                              __________________________________________________ ___
                              Jørn Kaasbøll
                              Scale Warbirds of Norway

                              Comment


                              • #90
                                Problemet løst.. varmepistol var løsningen.
                                Click image for larger version

Name:	20151201_180854.jpg
Views:	1
Size:	295.8 KB
ID:	613287Click image for larger version

Name:	20151201_180907.jpg
Views:	1
Size:	99.5 KB
ID:	613288
                                __________________________________________________ ___
                                Jørn Kaasbøll
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X