Announcement

Collapse
No announcement yet.

nok et spørsmål fra nybegynner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nok et spørsmål fra nybegynner.

    Hei. Får man tak i balsa/tre fly med elektro oppsett? har søk litt rundt men finner ingen ting. Som i mitt forrige innlegg så spurte jeg om STM beaver, men ser en stor fordel med et litt tyngre fly med tanke på vind. Ser Trottlestore selger noen store epo cessnaer, men litt skeptisk til kvalitet på understell.

  • #2
    STM beaver flyr fint og veldig rolig tåler også en del vind,min erfaring med understell er at fly med nesehjul går fort i stykker hvis du ikke har en stripe med veldig slett underlag ,har satt litt større hjul enn orginalt på stm beavern min tror de er 50mm fugerer veldig bra

    Comment


    • #3
      Balsafly med elektro oppsett flys i bøtter og spann rundt om i landet Her har du for eksempel Elefun sitt utvalg i kategorien nybegynner/balsa: Trainer / Nybegynner - elefun.no - Radiostyrt hobby. Balsamodeller krever nok stort sett mer montering enn mange av epo maskinene, som i mange tilfeller bare kan pakkes opp, settes sammen med noen få skruer og flys. Rene "plug and play" løsninger i balse vet jeg ikke om, men det behøver ikke bety at det ikke finnes... Tremodellene må stort sett monteres sammen - lime fast haleparti, sette på rorhorn og roroverføringer, montere servoer og den slags. Og så må man velge et passende motor/regulator/batteri oppsett. Det enkleste er nok å gå for et oppsett som enten er anbefalt av fabrikanten eller en seriøs forhandler. Eventuelt kopiere oppsett som fungerer for andre.

      Svært mange fly er i dag tilpasset både elektro og glow/bensin, slik at brukeren kan sette opp modellen som han/hun vil. Ellers kan det aller meste konvertes til elektro med godt resultat, men forskyvning av tyngepunkt, tilgang til batterirom og den slags kan til tider by på litt utfordringer for fly som er konstruert som rene glow modeller. Som nybegynner er det nok best å holde seg til en modell som er bergent for elektro i utgangspunktet.
      Knut

      Diverse fly; de fleste med propell...

      Comment


      • #4
        Takk for svar. Skal også følge med på finn.no

        Comment


        • #5
          Den største Cessna'n TS har i EPO med ca 2 meter vingespenn flyr knallbra, selv om det blåser friskt. Den er litt vrien å bygge for en nybegynner, men tar du deg ekstra god tid, en kaffekopp ekstra og googler litt innimellom byr den ikke på noen problemer Motoroppsettet dems fungerer også bra! Neseleggen på disse er som du misstenker svake. Det du kan gjøre da er å sette hovedhjula i det fremste hakket, slik at den blir en taildrager! Lite skala, men fungerer vist bra, jeg fløy den med neselegg og det gjør han som har den nå også! Vil du fly den med neselegg lønner det seg nok å forsterke innfestningen med glassfiber. Flyet trenger uansett vekt i nesa, så det gjør ingenting om eventuelle forsterkninger er tunge. Lykke til med valg av fly! Og foresten, kikk på RcMarked også!

          Comment


          • #6
            Dette tror jeg er den eneste balsatraineren som kommer som rtf Thunder Tiger Trainer 40MKIII BL SC 2.4G RTF - elefun.no - Radiostyrt hobby, men ellers er det mye å velge i hvis du ikke har noe i mot å montere elektronikken selv.

            Comment


            • #7
              Sikkert en bra sak den Thunder Tiger pakka; bra tilbudspris også. NiMh batteri er litt spesielt i dag, men det kan jo være grunnen til at den selges såpass billig. Funker sikert greit med det oppsettet, ellers kan den sikkert konverteres til Lipo. Men da blir det jo ikke helt RTF lenger.
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Noen som forresten vet hvordan de EPO warbirda er? Grunn til at jeg helst vil holde meg til elektro er pga støy, og det er jo veldig lettvint å bare lade batteri å kjøre. Og har ingen stripe her, bruker bare grus/jordveier å lande på.

                Comment


                • #9
                  Husk at skum fly er mye lettere og reparere er balsa. Hvis du ønsker høyere vekt kan du jo bare bruke større batterier.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

                  http://www.vingmfk.com

                  Comment


                  • #10
                    Det batteri jeg kjører med nå er 11, 1v 2200mha. Kan jeg øke mha uten at jeg svir av esc?

                    Comment


                    • #11
                      nok et spørsmål fra nybegynner.

                      Jepp du kan øke mha uten og svi esc er volt du ikke kan øke sånn uten videre.

                      Balsa fly flyr uten tvil best men at de er tyngre enn epo fly er ikke sandt.
                      Epo og isopor fly er stort sett tunge fly.
                      Min Hjemmeside..

                      http://sveininge.iflogg.com

                      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                      Comment


                      • #12
                        Har akkurat bestilt meg nytt landingsunderstell til cessnaen, med 127mm hjul. Det burde vel duge på gress og litt ujevnt terreng?

                        Comment


                        • #13
                          nok et spørsmål fra nybegynner.

                          Hvor stor er den cessnaen ?
                          Min Hjemmeside..

                          http://sveininge.iflogg.com

                          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                          Comment


                          • #14
                            Det er den 182 epo 141

                            Comment


                            • #15
                              Mente 76mm forresten

                              Comment

                              Working...
                              X