Announcement

Collapse
No announcement yet.

clouds fly motor problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • clouds fly motor problem

    Hei, har flydd clouds fly i et år nå, men i det siste har motoren vært litt rar. Den er ikke like sterk som før jeg har prøvd:
    Et annet batteri
    Ta av propellen
    Brukt trottle-trimen
    Har svidd ESC´en, men har fått byttet den ut, kan det ha noe med det å gjøre?
    Hva skal jeg gjøre?
    Last edited by Yalla94; 18-03-13, 22:55.

  • #2
    Er du 100% sikker på at det ikke er batteriet? Jeg har opplevd at flere pakker som blir brukt ofte og litt hardt har blitt slappe så og si samtidig. Og hva med kapasiteten på batteriet du har testet med? Jeg må spørre, for det eneste som ha vært feilen når jeg har opplevd det samme som du beskriver, er batteriene, enten med for liten kapasitet eller at futten har gått ut av dem.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Yalla94 View Post
      Hei, har flydd clouds fly i et år nå, men i det siste har motoren vært litt rar. Den er ikke like sterk som før jeg har prøvd:
      Et annet batteri
      Ta av propellen
      Brukt trottle-trimen
      Har svidd ESC´en, men har fått byttet den ut, kan det ha noe med det å gjøre?
      Hva skal jeg gjøre?
      Bare et kontroll spørsmål: Hvilken motor type har du børste eller børsteløs?

      Børstemotor pleier ikke vare et år jeg antar du har børsteløs: Hvordan måler du at motoren er slapp?
      Jeg ville satt snuten på flyet mot en digital kjøkken vekt eller liknende og støttet det mens jeg gav full
      guffe (NB! Batterien bør vere VARME +20 minst og nyoppladet).

      Når du så kan måle det så finner du fort ut hva som funker og ikke.

      Hva som kan vere galt: I motor outrunner, ubalanse, dårlige lager, magneter er blitt slappe,
      delvis brent vikling o.s.v.

      Anbefaler å kjøpe ny motor i stedet for å mekke. Når du har byttet motor bruk den gamle som
      øvings objekt for mekking / feilsøking.

      Comment


      • #4
        Cloudsfly har såvidt meg bekjent aldri kommet med børstemotor, så det er neppe problemet. En ting som slo meg som folk har gjort feil er å montere propellen feil vei, kan det ha skjedd? Hvis det er noe tekst på propellen så skal denne peke inn mot motoren, eller i fartsretningen. En siste ting; har du vært ute og flydd i kulda? Da blir batteriene "slappe" og klarer ikke å levere maks.

        Comment


        • #5
          Det fleste mulighetene burde vel være dekket ovenfor, men for å forsøke å snu alle steiner: endret motoren oppførsel rett etter skifte av ESC? (slik at alt var vel før ESC'en brant, og umidddelbart etter utskiftingen fikk du plutselig dårligere futt, og har hatt det siden ?) Er i så fall ESC'en av samme type som den gamle, og er den satt opp på samme måte (hvis den kan settes opp i det hele tatt...) ?

          Det er normalt å sette opp throttle range på ESC'en, slik at denne "vet" når stikka er i bunn, og tilsvarende at den "vet" når stikka står i posisjon full gass. Om dette ikke er gjort, er det alltids en mulighet for at ESC'en ikke klarer å gi fullt pådrag - rett og slett fordi ESC'en ikke "skjønner" at du gir full gass. Oppsett at throttle range står helt i sikkert i bruksanvisningen, og er vanligvis en enkel sak. Har ikke veldig stor tro på at feilen ligger her, ettersom de fleste ESC'er fungerer helt greit rett fra esken, men man vet jo aldri. Det finnes andre ESC instillinger (timing) som kan påvirke motorytelsen også, men det blir for mye spekulasjoner før vi vet mer om den nye ESC'en.

          Vil som de ovenfor undertreke betydningen av varme batterier. Forskjellen på et batteri på -10C og et på 20C er stor; jeg har vært borti batterier som rett og slett ikke fungerer i så lave temperaturer. Sørg for at batteriene er varme når flygingen starter (ha de i lomma, bruk termobag eller tilsvarende). Under flyging vil batteriene vanligvis holde seg varme pga strømtrekket.
          Last edited by Tipstall; 19-03-13, 13:38.
          Knut

          Diverse fly; de fleste med propell...

          Comment


          • #6
            Høres ut som kulda. Men jeg har lest at magnetene på motoren på Clouds har en tendens til å løsne etter en stund. Enkelt å sjekke.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Originally posted by ArneH View Post
              Men jeg har lest at magnetene på motoren på Clouds har en tendens til å løsne etter en stund. Enkelt å sjekke.
              Har flygd nesten bare WOT flights i over et år, ganske ofte flygd også, ingen ting feil


              Comment


              • #8
                Tror dere at jeg bør kjøpe ny motor eller esc?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Yalla94 View Post
                  Tror dere at jeg bør kjøpe ny motor eller esc?
                  Mest sansynlig trenger du ikke kjøpe ny ESC dersom du kjøper samme motor størrelse
                  som originalt og bruker original propell (samme dia og stigning) + samme batteri størrelse.

                  MEN det er alltid kjekt å ha reserve + at det er lettere å feilsøke ved å bytte om på deler.

                  Anbefaler å kjøpe litt måleutstyr f.eks multimeter Digitalt multimeter - Biltema

                  og dersom du har råd tangampermeter
                  Tangamperemeter DCM 1000 P - Biltema

                  Dersom du ikke har råd til dette vurder: Turnigy 2 in 1 Power Meter/Servo Meter 1.5 TFT

                  Eller liknende, les bruksanvisning nøye! Det er lett å ødelegge ved feil bruk av "billige" måleinstrument.
                  (Strømtang derimot påvirker ikke systemet og er derfor sikrere, angrer ikke på at jeg kjøpte det)

                  Man kan selvsagt også gjøre feil med dyrt utstyr ... men da er det som oftest bare å skifte
                  sikring. Med det billige er det bar å kaste skrotet.
                  Last edited by Ofly61; 27-03-13, 10:45.

                  Comment


                  • #10
                    Fikk et nytt problem nå. Det er at senderen og mottakeren (radioen) som ikke fungerer sammen selv om jeg har koblet i batteriet og slått på senderen. Servoene får strøm men de reagerer ikke på senderen. Tror kanskje problemet er at de ikke er bundet sammen (sender og mottaker). Har en e-domodel radio som fulgte med en flypakke. Finner veldig lite info om radioen. Vet noen hvordan man binder de sammen uten binde-plugg?

                    Comment


                    • #11
                      Har fått fikset det

                      Comment

                      Working...
                      X