Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Me 109 73"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bruker limpistol, funker bra det også...
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Limpistol, ja. Det er noe jeg må se å få prøvd. En kar har reddet meg et par ggr nå med en han handlet på HobbyKing.
      Dont expect, inspect.
      Fun Police everywhere!

      Comment


      • #18
        Etter å ha loddet klart og satt opp utslag etc sjekket jeg ut understell og hjul. Det ble Williambros baloonhjul i 115mm størrelse. Navet er hvitt og dette ble malt i lys grå som jeg hadde scannet og laget til hjulbrønnene. Er litt usikker på farge her, da det er endel som er sorte og endel som er grå, blir ihvertfall grå til å begynne med.

        Click image for larger version

Name:	DSC02784.jpg
Views:	1
Size:	31.5 KB
ID:	599847

        Navet er ganske tykt så måtte også på Maxbo å kjøpe 6x45 mm bolter som ble kuttet ned 2-3 mm slik at de fungerte som hjulaksel. I tillegg måtte jeg slipe ned unbrakohodet litt slik at hjulene gikk langt nok inn. Jeg malte også understellsleggene og retract slik at det blir penest mulig. Etter litt finjustering av vinkler etc så ble dette rimelig bra. Flate hjulluker i treverk på buet underside ser ikke spesielt bra ut. Bruker 0,8mm aluminium fra Bauhaus som skjæres ut og slipes pent før den bøyes forsiktig og tilpasses. Trefestene som følger med ESM er beregnet for å lime fast i understellet og jeg synes ikke løsningen er spesielt god så bestilte ett par cnc freste utgaver fra Shindin som lager custom understell. Derfor blir det sikkert maiden før lukene er på plass.

        Etter å ha testet litt frem og tilbake så bestemte jeg meg for å kjøre understell og alt på mottakerpakken. Det fungerer utmerket og ikke mye strømtrekk fra understellet selv om det får en liten peak akkurat idet det stopper. Så kortvarig at jeg ikke ser noe problem ved å bruke det sånn. Det krever at jeg lodder en Multiplex kontakt ekstra. Blir for mye på en kontakt. Skal prøve å få kjøpt inn noen Emcotec vingekontakter, de ser også veldig bra ut for å samle multiple ledninger.

        Click image for larger version

Name:	DSC02783.jpg
Views:	1
Size:	49.2 KB
ID:	599848

        Da var hele vingen klar med unntak av lukene og jeg startet jobben med kroppen som også blir modifisert noe.

        Luftscoopene under vingen ble klargjort og limte de fast med Trans7 også var den klar.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Den originale motorbukken passer ikke såfremt jeg ikke skal modifisere og kutte ned firewall med snaue to centimeter. Derfor velger jeg to stålvinkler som tilpasses og moddes for å passe. Nester den fast med små skruer der ESM har merket av center på firewall. Det stemmer svært dårlig så måtte justere det ned 7-8 mm for at akselen skal treffe center ut. Bruker en passende spinnerbakplate jeg hadde for å se at det treffer greit. Det er helt marginalt med skruene mot forgasseren, men jeg sliper ned unbrako hodet så langt jeg klarer også er det en liten snau millimeter å gå på. Merker de fire hullene, borer opp og installerer den med islagsmuttere.

          Click image for larger version

Name:	DSC02645.jpg
Views:	1
Size:	55.8 KB
ID:	599849 Click image for larger version

Name:	DSC02791.jpg
Views:	1
Size:	56.4 KB
ID:	599850

          Click image for larger version

Name:	DSC02792.jpg
Views:	1
Size:	62.4 KB
ID:	599851

          Finner ett passende sted til gasservoen inni kroppen og lager to trefester som jeg limer fast i kroppsiden. Vær nøye med å pusse ned kroppen der du skal lime og vask med silikonfjerner. Det belegget som er igjen etter at modellen er støpt er så glatt at lite vil bite seg fast i det. Jeg limer med Hysol som er ett to komponent lim som har en strålende egenskap at det ikke renner. Setter på ett par klemmer og lar det tørke i fred.

          Click image for larger version

Name:	DSC02793.jpg
Views:	1
Size:	72.0 KB
ID:	599852 Click image for larger version

Name:	DSC02656.jpg
Views:	2
Size:	52.1 KB
ID:	599853

          Finner frem en 2 mm stang med gjenger i den ene siden og borer så hull i firewall og tilpasser så lengden på staget. På throttleservoen bruker jeg bare en Z-bøyer tank og ikke noe mulighet for justering, mens jeg i den andre enden bruker kulelink slik at det ikke blir noe spenn i staget. Den tilpasningen jeg vanligvis gjør er halv gass på stikka og omtrentlig halv gass på forgasseren. Resten justerer jeg med endepunkter og etter hvert throttlekurve slik at gasskurven blir så jevn som mulig. Tenningsanlegget plasserer jeg på trespantet som ligger i forkant av servoene og bruker dobbeltsidig tape samt stripser den som sikring. Plugghette og ledning til pickupsensoren føres ut gjennom to hull i kroppen foran som jeg setter inn gummiforinger i så ikke ledningen ligger å gnisser som igjen garantert vil skape problemer senere.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Hei,

            Har fått noen PM henvendelser ang ESM og hvor få tak i disse? Jeg har handlet de fleste av mine ESM modeller hos Velkommen til elefun.no - Radiostyrt hobby De færreste på lager men de skaffes raskt såfremt den skandinaviske importøren har disse på lager.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              rcpro.no lagerfører mange ESM modeller. Jeg har kjøpt mine der
              Hans Petter Ytterbø
              Trondheim

              RCRCM; Strega F3F
              RCRCM; E-Typhoon
              RCRCM; Predator V1 F3F
              Wildflug; MDM Fox
              CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
              Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
              ESM; Seafury m/ MVVS 40
              ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
              ESM Seafury m/ OS FT-300
              + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

              Comment


              • #22
                Absolutt hobby har jeg handlet hos. Billigst og meget raske hvis det er på lager hos importøren i Sverige. Nortrading har en del på lager tror jeg.
                Balsa

                Comment


                • #23
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    Halehjul alà Wulf

                    Click image for larger version

Name:	2013-04-17 10.40.59.jpg
Views:	1
Size:	41.9 KB
ID:	599989
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Du får lage en lærmansjett og

                      Click image for larger version

Name:	10132_tailwheel (1).jpg
Views:	1
Size:	41.8 KB
ID:	599992
                      Balsa

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Wulf View Post
                        Du får lage en lærmansjett og

                        [ATTACH=CONFIG]67348[/ATTACH]
                        Lederhosen får andre stå for....

                        Er jo en ARF bruksmodell og gidder ikke mer styr bak der, synes det ble helt fint

                        Ellers dukket jo neste problem opp, spinneren. Den går innover i front, dvs ekstremt lite klaring mellon innvendig i tupp av spinner og propellaksel. Det er ett problem ESM vet om og anbefaler derfor 4mm tykk skive bak spinner. Den har ikke jeg tatt høyde for og det er uaktuelt å gjøre noe med det nå. Også uaktuelt å ha 4 mm klaring mellom spinner og cowling. Selv med en nedkuttet mutter i front med hull til festeskrue så lar det seg ikke gjøre å få festet spinneren.

                        Click image for larger version

Name:	2013-04-18 16.29.10.jpg
Views:	1
Size:	37.6 KB
ID:	600013Click image for larger version

Name:	2013-04-18 16.29.19.jpg
Views:	1
Size:	33.4 KB
ID:	600014Click image for larger version

Name:	2013-04-18 16.32.15.jpg
Views:	1
Size:	40.5 KB
ID:	600015

                        Løsningen min blir tre små vinkler plassert i riktig avstand på platen og som skrus på bakfra med senkede skruer og inn fra siden med flathodet unbrako. Spinneren skal uansett slipes ned og lakkes gul spå det får bare være sånn...


                        Foreløpig bilde:

                        Click image for larger version

Name:	2013-04-18 18.28.54.jpg
Views:	1
Size:	48.8 KB
ID:	600016
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Da var egentlig modellen ferdig for maiden. Skal gjøre litt weathering og muligens også dempe den prikkesykdommen den har langs kroppen samt modde farge på spinner og hjullukene. Begge to er scannet med lukene er litt for lyse og spinneren ble pastellgul, skikkelig pent...


                          Men først må gjørma tørke og modellen fly

                          Endte opp med 400g bly i nesa. Da ligger CG ca 2 cm foran anbefalt CG, men der de fleste på RCU har den liggende. Tror nok jeg kanskje på shave av litt etterhvert men ett trygt utgangspunkt.

                          Click image for larger version

Name:	DSC02825.jpg
Views:	1
Size:	104.4 KB
ID:	600091 Click image for larger version

Name:	DSC02826.jpg
Views:	1
Size:	51.1 KB
ID:	600092

                          Click image for larger version

Name:	DSC02828.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	600093 Click image for larger version

Name:	DSC02830.jpg
Views:	1
Size:	82.4 KB
ID:	600094

                          Click image for larger version

Name:	DSC02831.jpg
Views:	1
Size:	42.9 KB
ID:	600095 Click image for larger version

Name:	DSC02835.jpg
Views:	1
Size:	63.1 KB
ID:	600096
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #28
                            Likte godt den fargen på spinneren, litt sån påskekylling aktig
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #29
                              Ja, da står det bare igjen å bygge inn høyre-trekk på motorn.

                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment


                              • #30
                                Snakker vi mobbing?

                                Jeg liker som kjent å bygge så flyene flyr godt
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X